Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:35

Tja, je ziet de regenboog ook vaak bij gezinnen die een kindje hebben verloren en daarna een nieuw kindje kregen. Overgewaaid uit Amerika.

De regenboog is allang niet meer zomaar een regenboog en ik kan snappen dat je dat jammer vindt.

Maar ik ben erg trots op mijn stad en zijn/haar/hen regenboogpad, eigen pride (die de hele week duurt en meer is dan mannen op een boot in een string), stoplicht, gayfeesten.

En niet iedere holebi/trans/ paradijsvogel uit zich met een vlag.

Zo'n regenboogpad is iets vanuit de gemeente, daar hebben de meeste holebi's niks mee van doen gehad.

Evamarie schreef:
Sorrie dat ik dat niet bij je achterhaald heb

*Sorry

Nee, geeft niks toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:41

Urbanus schreef:
Tja, je ziet de regenboog ook vaak bij gezinnen die een kindje hebben verloren en daarna een nieuw kindje kregen. Overgewaaid uit Amerika.

De regenboog is allang niet meer zomaar een regenboog en ik kan snappen dat je dat jammer vindt.

Maar ik ben erg trots op mijn stad en zijn/haar/hen regenboogpad, eigen pride (die de hele week duurt en meer is dan mannen op een boot in een string), stoplicht, gayfeesten.

En niet iedere holebi/trans/ paradijsvogel uit zich met een vlag.

Zo'n regenboogpad is iets vanuit de gemeente, daar hebben de meeste holebi's niks mee van doen gehad.

Dat is precies wat ik bedoel: als je je goed voelt bij een regenboog, moet je dat aantrekken/gebruiken/tekenen/verven/of wat dan ook. Omdat jij dat als persoon ergens bij vindt passen.
En als iemand anders dat ook vindt, lekker doen. Maar ik vind het jammer dat dat als statement neergezet moet worden, in dit geval van de LHBT+ gemeenschap, maar dat kan overal vandaan komen.
Ik vind het jammer dat dit soort statements gemaakt moeten worden, omdat er een grote groep mensen gewoon niet tolerant is en een ander niet in zijn waarde kan laten. Het zou niet nodig moeten zijn.

Urbanus

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:44

Nee, in een perfecte wereld... maar daar zijn we nog jaren van verwijderd.

Het is nog niet zo lang geleden dat homoseksuelen verplicht werden gecastreerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:45

Eens. En zolang we daar nog niet zijn, zullen dit soort statements uitgedragen moeten worden. Om mensen bewust te maken.
Triest, maar waar.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:46

Daihyo schreef:
Het zou niet nodig moeten zijn.

En dit is volgens mij de essentie. De hele discussie, het hele geschreeuw, het "opdringen" en "uitdragen" en "overdrijven",... Kan zijn dat het sommigen stoort en dat het onaangenaam overkomt. Het zou niet nodig moeten zijn. :(

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:48

Jessix schreef:
pmarena schreef:
Nouja als hij zegt dat hij met Hare Majesteit aangesproken wil worden dan krab je toch wel even op je hoofd denk ik.... of je doet gewoon vrolijk mee :D

Daar zat ik dus vanmiddag aan te denken. "Noem mij dan maar majesteit!" :D ;)

Dat mag dan wel weer in meervoud: "Noem ons dan maar Majesteit!" ;).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:51

Ja en dan te bedenken dat we in Nederland nog betrekkelijk ver zijn. Als er hier een C.O.C. wordt overvallen is het nieuws, worden er 2 homo's op een brug in elkaar geslagen dan lopen onze ministers hand in hand met elkaar... maar echt veilig is het allemaal nog niet, mensen gaan naar Milkshake of Reguliers maar kleden zich daar ter plekke om omdat ze anders bang zijn onderweg in elkaar geslagen te worden.

En natuurlijk is er geen bokker die daaraan meedoet. Stel je voor! Maar stil zijn en wegkijken, iemand's 'zijn' ontkennen is een druppel in de emmer van de homohaat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:55

soesita schreef:
Daihyo schreef:
Het zou niet nodig moeten zijn.

En dit is volgens mij de essentie. De hele discussie, het hele geschreeuw, het "opdringen" en "uitdragen" en "overdrijven",... Kan zijn dat het sommigen stoort en dat het onaangenaam overkomt. Het zou niet nodig moeten zijn. :(

Maar dan is ook de vraag: waarom stoort het sommigen en waarom komt het onaangenaam over?
Zelf voel ik het niet zo. Ik voel me er eerder triest over dat het zo uitgedragen moet worden, omdat een groep mensen niet tolerant genoeg is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:58

Urbanus schreef:
Ja en dan te bedenken dat we in Nederland nog betrekkelijk ver zijn. Als er hier een C.O.C. wordt overvallen is het nieuws, worden er 2 homo's op een brug in elkaar geslagen dan lopen onze ministers hand in hand met elkaar... maar echt veilig is het allemaal nog niet, mensen gaan naar Milkshake of Reguliers maar kleden zich daar ter plekke om omdat ze anders bang zijn onderweg in elkaar geslagen te worden.

Of omdat ze nog thuis wonen en daar niet willen omkleden. Triest en tragisch en komt helaas nog voor.

Urbanus schreef:
En natuurlijk is er geen bokker die daaraan meedoet. Stel je voor! Maar stil zijn en wegkijken, iemand's 'zijn' ontkennen is een druppel in de emmer van de homohaat.

Je kan geen acceptatie afdwingen. Er zijn en zullen altijd mensen zijn die niks met homoseksualiteit te maken willen hebben en er van wegkijken. Dat is iets anders dan geweld gebruiken tegen homoseksuelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:02

Ik begrijp ook niet hoe je niet kunt begrijpen dat iemand zich küt/klöte voelt als niet wordt erkend dat-ie anders dan 'normaal' in z'n vel steekt.

Als jij graag paardrijdt en een ander noemt jou steevast een dierenbeul omdat je op een paard gaat zitten dan steekt dat toch ook? Dat kan je toch ook niet langs je koude kleren laten afglijden? Dan ga je toch twijfelen aan jezelf? Dan ga je toch onwillekeurig, ook al weet je dat je niet te zwaar bent, geen gekke eisen stelt, netjes zit etc, denken dat je niet goed bezig bent?

Ja, dit wordt vast weer een idioot voorbeeld gevonden, maar ik snap echt NIET dat je niet kunt begrijpen/invoelen dat je iemand echt in de kern raakt als je zegt: je hebt je omgeving toch niet nodig om je goed te voelen, je kunt dat soort opmerkingen toch gewoon negeren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:04

Ja, zeker, maar het telt mee in een vijandige samenleving.

Baudet heeft zelf geen homo geslagen, maar zijn achterban heeft werkelijk het leven van Pim Lammers geprobeerd te verwoesten. Op een hele zieke vergaande wijze.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:11

Daihyo schreef:
Maar dan is ook de vraag: waarom stoort het sommigen en waarom komt het onaangenaam over?
Zelf voel ik het niet zo. Ik voel me er eerder triest over dat het zo uitgedragen moet worden, omdat een groep mensen niet tolerant genoeg is.

Heel persoonlijk: bij mij is het zo dat ik een aversie heb tegen alles wat/iedereen die extreem, luid, stoer, profilerend,Provocerend,... is. Ongeacht het thema. Het past niet bij mijn natuur. Ik voel me er ongemakkelijk door. En ook wel wat angstig, omdat ik vaak geen weerwoord heb tegen iemand met een grote bek.
Neemt niet weg dat ik wel zie dat echte veranderingen toch vaak eerst komen nadat een groep schreeuwers hevig tegen schenen heeft liggen schoppen. Dus ik snap dat het nodig is en ik ben blij dat er mensen zijn die het (durven) doen. Maar ik heb er ook wel een hekel aan eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:14

Het geweld en de discriminatie en de hetzes tegen LGBTQ blijft steeds opvallend uit deze discussies. (Ook geen woord over Florida, waar men bijvoorbeeld in hoog tempo bezig is om elke vorm van zorg voor transmensen te verbieden en onmogelijk te maken. Nadat er natuurlijk ook al heel veel vrouwenrechten bewust zijn afgebroken in meerdere VS-staten.)

Alsof dit een abstracte discussie is, zonder werkelijkheid van verbrande en gestolen vlaggen, geweld, uitschelden, haatcampagnes, dreigementen, buitensluiten en afbreken van rechten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 21:20

Ibbel schreef:
Ik begrijp ook niet hoe je niet kunt begrijpen dat iemand zich küt/klöte voelt als niet wordt erkend dat-ie anders dan 'normaal' in z'n vel steekt.

Als jij graag paardrijdt en een ander noemt jou steevast een dierenbeul omdat je op een paard gaat zitten dan steekt dat toch ook? Dat kan je toch ook niet langs je koude kleren laten afglijden? Dan ga je toch twijfelen aan jezelf? Dan ga je toch onwillekeurig, ook al weet je dat je niet te zwaar bent, geen gekke eisen stelt, netjes zit etc, denken dat je niet goed bezig bent?

Ja, dit wordt vast weer een idioot voorbeeld gevonden, maar ik snap echt NIET dat je niet kunt begrijpen/invoelen dat je iemand echt in de kern raakt als je zegt: je hebt je omgeving toch niet nodig om je goed te voelen, je kunt dat soort opmerkingen toch gewoon negeren.

Misschien is het dan eens een idee dat men zichzelf eerst 'normaal' gaat vinden?
En nee, ik snap dat wanneer je te maken krijgt met geweld etc het erg lastig is staande te blijven maar, een groot gedeelte van het pro- gender gedeelte krijgt gelukkig helemaal niet te maken met geweld en agressie. Zij propaganderen echter wel het meest fanatiek.

Dat zijn menselijke patronen, dat is van iedere tijd, soms in oorlogen en soms in cultuur/ humane zaken.

Vind ik dat eenieder met respect behandeld dient te worden? Absoluut en altijd.
Vind ik dat wanneer er een groep opstaat er vanalles in een land moet veranderen en ik daar als individu in mee moet gaan wil ik geaccepteerd worden? Absoluut niet.
Het genderneutraliteitsgebeuren heb ik als leidraad in dit topic gebruikt omdat me dit steeds vaker opvalt, maar het gaat veel verder dan dat. Ik word ook steeds vaker scheef aangekeken door de maatschappij als ik 5x pw vlees eet bijv.
Ga ik dit kunnen veranderen? Nee,nooit. Maar dat neemt niet weg dat er ook voor mijn gevoel en irritatie plek mag zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:22

Propaganderen hoe?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:28

Verandert er dan zo veel in Nederland? Wat dan specifiek? En hoe heb jij daar last van?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:31

Een groep opstaat die alles wil veranderen :? Zoveel verandert er niet, en het gaat best langzaam.

Wees blij dat er af en toe een groep opstaat die iets wil veranderen anders waren wij nog steeds de hele dag thuis achter het aanrecht en was onze hoofdtaak onze man behagen en zorgen dat de 10kids in het gareel bleven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:32

Wildgirl schreef:
En nee, ik snap dat wanneer je te maken krijgt met geweld etc het erg lastig is staande te blijven maar, een groot gedeelte van het pro- gender gedeelte krijgt gelukkig helemaal niet te maken met geweld en agressie. Zij propaganderen echter wel het meest fanatiek.

Oh? Waar baseer je dat op? Cijfers, onderzoek, betrokkenheid bij de onderwerpen, regelmatige gesprekken?

Want de dingen die je aanhaalt komen nogal eh, van internet. (En er staan wel nuttige dingen op internet, maar je moet ze wel een beetje weten te filteren. Het is niet altijd waar dat er daadwerkelijk een grote beweging is die actief bezig is met 100 genders normaliseren ofzo.)

Citaat:

En in het kader van dat respect dacht je, goh, ondanks de toename van anti-lgbt-geweld en discriminatie is het de genderbeweging die doorslaat, en niet de fascistische rechtsextremistische stromingen. En koos je om dit 'gender-gate' te noemen

Citaat:
Het genderneutraliteitsgebeuren heb ik als leidraad in dit topic gebruikt omdat me dit steeds vaker opvalt, maar het gaat veel verder dan dat. Ik word ook steeds vaker scheef aangekeken door de maatschappij als ik 5x pw vlees eet bijv.

Ik bedoel, een prima voorbeeld van dingen die niet gebeuren behalve als je ze opzoekt... Ontvolg die accounts, block ze, en dan blijkt het in het werkelijke leven dus echt heel erg mee te vallen. Je verwart de internetrealiteit (en misschien tv) met het normale leven.

En als je echt rare mensen in je kennissenkring hebt dan kun je ze daar ook vooral uitgooien, want je hoeft dus niets met dat soort mensen. Maar je doet nu alsof het er veel zijn, en ik kan je vanuit de rafelrandjes van de maatschappij vertellen: in het dagelijks leven speelt dit niet op grote schaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:35

verootjoo schreef:
Een groep opstaat die alles wil veranderen :? Zoveel verandert er niet, en het gaat best langzaam.

Wees blij dat er af en toe een groep opstaat die iets wil veranderen anders waren wij nog steeds de hele dag thuis achter het aanrecht en was onze hoofdtaak onze man behagen en zorgen dat de 10kids in het gareel bleven.

Dit is zo waar!!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:35

Wildgirl schreef:
Ibbel schreef:

Misschien is het dan eens een idee dat men zichzelf eerst 'normaal' gaat vinden?

Dat zijn menselijke patronen, dat is van iedere tijd, soms in oorlogen en soms in cultuur/ humane zaken.

Vind ik dat wanneer er een groep opstaat er vanalles in een land moet veranderen en ik daar als individu in mee moet gaan wil ik geaccepteerd worden? Absoluut niet.
Ga ik dit kunnen veranderen? Nee,nooit. Maar dat neemt niet weg dat er ook voor mijn gevoel en irritatie plek mag zijn.

Het gaat maar over 1 ding. Ieder in zn waarde laten en niet trachten te veranderen naar “ jouw / mijn “ maatstaf van normaal. Maar dat werkt 2 kanten op!! Dat is wat ik nu begin te missen. Het in de waarde laten. Er wordt van beide kanten met de vinger gewezen. Als JIJ nu dit doet voel IK me beter..Zo werkt het dus niet. De ander de taak geven jou gelukkig te maken!! Dat is nog altijd een opdracht aan jezelf....
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 18-05-23 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:36

Tieneke schreef:
Verandert er dan zo veel in Nederland? Wat dan specifiek? En hoe heb jij daar last van?

Ik merk er eigenlijk niets van.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:38

Loretta schreef:
Tieneke schreef:

Ik merk er eigenlijk niets van.

Ik ben 10 jaar weg uit NL maar kom min 3 x per maand terug. Ja er is héél veel veranderd....ongelofelijk verhard. Helaas.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:40

pien_2010 schreef:
verootjoo schreef:

Dit is zo waar!!

Hoho, back up the truck, de strijd om vrouwenrechten is wel van een iets andere orde omdat het ging om -pak 'm beet- de helft van de mensen op aarde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:46

Zelf verwacht ik dat als het klimaat vriendelijker wordt voor transgender mensen er meer mensen dit gaan uiten/ "uit de kast komen". En we over een grotere groep gaan hebben als dat nu lijkt. Lang geleden kwam homoseksualiteit ook "veel minder" voor . Maar het was er wel, ondergronds, verborgen en in het geheim.

Kijk bv nu naar landen waar homoseksualiteit besteaft wordt met de doodstraf. In die landen komt openlijke homoseksualiteit vele male minder voor (logisch nietwaar ).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:47

Veronica2 schreef:
Hoho, back up the truck, de strijd om vrouwenrechten is wel van een iets andere orde omdat het ging om -pak 'm beet- de helft van de mensen op aarde.

Theoretisch gezien gaat dit om de hele wereldbevolking. Het recht om te mogen zijn wie je bent, om geaccepteerd te worden om wie je bent.