Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:35

Ik ben van corona zieker geweest als van het vaccin. Corona duurde bij mij 2 weken bijna met lichte klachten en de vaccinatie minder alle keren als 24 uur.

Ik werk in de zorg vandaar dat ik de vaccinatie heb genomen en van deze heb ik geen spijt.

Normaals met hpv heeft mijn moeder dat besloten en ik met mijn hevige prikangst vond dat toen helemaal prima dat ik niet hoefde. Als ik ouder was geweest minder bang was ik waarschijnlijk wel gegaan. Ik zou nu ook al sneller voor een vaccinatie gaan omdat de angst gewoon een stuk minder is voor de prik zelf. Hpv vaccin op mijn leeftijd nu had ik eerder moeten nemen dat heeft nu dan niet zo heel veel zin meer. Ik was toen 14 en had daar ook minder verstand van dus mijn moeder heeft het toen maar besloten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:45

Poekkie schreef:
Dat beantwoordt geen enkele van mijn voorgaande vragen mbt de interpretatie van de cijfers.

Nogal wiedes, die vragen moet je ook niet op een forum aan andere Googelaars vragen, hier zitten over het algemeen vrij weinig data-analisten. Daarnaast zijn een paar statistieken zonder context echt helemaal niks waard. Hoe die cijfers geinterpretreerd worden blijft compleet irrelevant want het oordeel over de effectiviteit van vaccins blijft hetzelfde en het gegeven advies ook. Als je het écht wil weten neem je contact op met de bron (sciensanto), die hebben het onderzoek gedaan en kunnen je het best vertellen.

Poekkie schreef:
Overheden doen ook maar wat op die moment de beste oplossing lijkt en ook daar zitten grote verschillen in. Zie bvb heel de debatten over de mondkapjes. Ik denk dat ondertussen wel bewezen is dat de stoffen varianten die eerder gebruikt mochten worden juist averechts werkten. Net zoals de overheid ook telkens een ander getal op het aantal benodigde vaccinaties plakt… omdat de data duidelijk niet de trend volgt die ze hadden verwacht op het moment van hun beslissing. En als nu dan uit hun officiele cijfers blijkt dat de vaccins amper 30% bescherming geven is dat ‘vals geinterpreteerd’?
Nogmaals… hoe zou jij die data dan interpreteren?

Klopt, je hebt namelijk iets wat voortschrijdend inzicht heet. Klopt absoluut dat er dingen anders uitpakten dan men had gehoopt en vaccins minder effectief bleken dan gehoopt. Ik denk niet dat bewezen is dat stoffen mondkapjes averechts werkten, het gedrag van mensen werd onderschat. Dat heeft niks met de kapjes zelf te maken. Gelukkig maar dat we dingen onderzoeken en soms het zekere voor het onzekere nemen op het moment dat het geen kwaad kan.

Poekkie schreef:
Om je smeekbede verder te beantwoorden: nee, ik vertrouw absoluut niet blindelings op de kunde van de overheid. Niet op het vlak van gezondheid, niet op die van energie en niet op eender welk vlak waar ik iets van ken.

En voila, dat is dus het enige wat relevant is in deze discussie, je hebt geen vertrouwen in de kennis en kunde van de overheid, laat staan de bijbehorende wetenschap. Helemaal prima, en ook niet vaccineren, geen enkel probleem, lekker zelf weten. Hou het gewoon daarbij. En lief dat je mijn smeekbede wilde beantwoorden, stel ik op prijs :knuffel:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:21

oomens schreef:
mysa schreef:
Ach, als je naar de statistieken kijkt, kun je wel een inschatting maken.

Als twee jaar corona mij iets hebben geleerd, dan is het wel dat er zo schrikbarend veel mensen helemaal niets van statistiek en kansberekening hebben begrepen. Die zijn daadwerkelijk te stom om die inschatting te kunnen maken (maar wantrouwen tegelijkertijd degenen die dat wel kunnen).

Niet alleen dat, ze realiseren zich ook niet dat ze er weinig van weten. En eigenlijk is dat wel wat ik van (in ieder geval) een wetenschappelijk opgeleid iemand verwacht, dat je weet hoe veel je eigenlijk niet weet.

Poekkie

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:29

Zo moeilijk is wetenschap anders ook niet hoor :')

Mij valt het juist op dat er niemand op een zinnige manier over data-interpretatie kan discussiëren. Is de gemiddelde bokker dan zodanig zwak begaafd dat dataverwerking als gevorderde quantumfysica wordt beschouwd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 06:16

Wat is dat nou weer voor sneer :?
Dataanalyse en interpretatie is wo niveau en dat is idd niet voor iedereen weggelegd.

Daarnaast is regel 1 ongeveer dat je data uit een onderzoek alleen mag gebruiken om de vraagstelling van dat onderzoek te beantwoorden en niet eerst data zoeken en daar hypotheses bij bedenken zoals jij deed. Dan doe je aan harking.
En cherrypicking zie je ook constant gebeuren hier, dus blijkbaar is het idd niet zo simpel :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:48

Poekkie schreef:

Mij valt het juist op dat er niemand op een zinnige manier over data-interpretatie kan discussiëren. Is de gemiddelde bokker dan zodanig zwak begaafd dat dataverwerking als gevorderde quantumfysica wordt beschouwd?

Dus 'wetenschap' is 1 ding?

Overigens laat de gequote post wel mooi zien wat ik bedoelde.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:14

Ach ja het weerbericht, gebaseerd op allemaal wetenschappelijke modellen, kan nog zo mooi zeggen dat het vandaag de hele dag droog is... maar als je nu naar buiten kijkt en het regent, ga je dan blijven volhouden dat het droog is?
Voor mij hebben wetenschappelijke modellen minder waarde dan wat ik met mijn eigen ogen waarneem. Zeker als al die modellen nog nooit uitgekomen zijn, en continu stikvol fouten zitten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:14

Modellen voorspellen dan ook geen toekomst hè…

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:14

Tiggs schreef:
Poekkie schreef:

Dus 'wetenschap' is 1 ding?

Overigens laat de gequote post wel mooi zien wat ik bedoelde.

‘Wetenschap is 1 ding’? Huh?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:22

verootjoo schreef:
Wat is dat nou weer voor sneer :?
Dataanalyse en interpretatie is wo niveau en dat is idd niet voor iedereen weggelegd.

Daarnaast is regel 1 ongeveer dat je data uit een onderzoek alleen mag gebruiken om de vraagstelling van dat onderzoek te beantwoorden en niet eerst data zoeken en daar hypotheses bij bedenken zoals jij deed. Dan doe je aan harking.
En cherrypicking zie je ook constant gebeuren hier, dus blijkbaar is het idd niet zo simpel :)

Nee dit gaat niet op.

1) sciensano rapporten zijn een bron van verwerkte data, geen onderzoek met vaste hypothese. Al mag je er wel 100% van uitgaan dat van de getoonde tabellen de gepaste vraagstelling zou zijn ‘hoe effectief lijkt het vaccin te werken tegen zkh/IC opname in een populatie waarbij iedereen op verschillende tijdstippen is ingeent?’. Was dat 95%… prima, dan hadden jullie gelijk met jullie cijfers. Maar het blijkt amper 30% te zijn helaas. Net zoals je in het equivalente onderzoek van het RIVM ook deels terugziet, al maken zij meer (en beter!) onderscheid tussen verschillende ‘inwerkingsperiodes’ (ik bedoel de tijd tussen toedienen en meting) van het vaccin.
Wat wel harking is, en de meest typische variant daarvan zelfs is de manier waarop dingen in het nieuws worden weergegeven. Staat er 95% bij die ene groep die net een week geleden was ingeent? Wees dan maar zeker dat de media dat als HET cijfer laat doorgalmen, maar dat blijkt met deze laatste data nog maar eens incorrect.

2) weet jij wat cherrypicking is eig? Als je een hypothese voorlegt, dan kan je daarmee alle data verklaren of je kan dat niet. In het tweede geval is het hypothese incorrect of te weinig genuanceerd. Ook al wil je dat zo graag, het is niet ok om te zeggen dat iets strookt met je hypothese als sommige datasets juist helemaal uit de richting gaan. En als dat de volledige officiele dataset van de belgische overheid is, is dat een pijnlijke.

Maar nogmaals… in plaats van wat in het rond te gooien met leuke woordjes… wat zie jij dan in die tabel?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:17

Dorine92 schreef:
Voor mij hebben wetenschappelijke modellen minder waarde dan wat ik met mijn eigen ogen waarneem.

Van een flink aantal mensen zou ik zeker niet op hun eigen waarnemingen vertrouwen. Die hebben een dusdanig vertroebelde blik op de werkelijkheid dat daar te vaak te weinig van klopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:26

Tuurlijk weet ik wat cherrypicking is, dat gebeurt hier constant.
Was ook de reden dat ik niet mega veel zin heb om te reageren, maar laat me toch weer verleiden.

Anyway; je kan geen hypothese nemen en daar data uit een ander onderzoek over een andere vraagstelling bij zoeken om te kijken of je hypothese klopt.
Dan moet je of een systematic review gaan uitvoeren als je vraag daarvoor geschikt is of je zet een nieuw onderzoek op.
Maar data gebruiken op een manier waarop de onderzoeker notabene al aangeeft dat die data daarvoor niet gebruikt kan worden kan niet.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:58

Hier ook gevaccineerd. Moet mijn booster nog halen maar heb nog even gewacht omdat ik binnen 6 maanden geldigheid wil blijven voor mijn vakantie :')

Ik heb nergens problemen mee gehad of bijwerkingen gemerkt. Na de eerste prik was ik 1 dag een beetje beroerd, maar dat heb ik altijd na prikken.

Overigens nog nooit corona gehad, ik zou dus niet kunnen vergelijken of de prik voor mij nodig was geweest of waarvan ik meer klachten zou hebben.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:07

Dorine92 schreef:
Ach ja het weerbericht, gebaseerd op allemaal wetenschappelijke modellen, kan nog zo mooi zeggen dat het vandaag de hele dag droog is... maar als je nu naar buiten kijkt en het regent, ga je dan blijven volhouden dat het droog is?
Voor mij hebben wetenschappelijke modellen minder waarde dan wat ik met mijn eigen ogen waarneem. Zeker als al die modellen nog nooit uitgekomen zijn, en continu stikvol fouten zitten

Bijzonder verhaal: wat je met eigen ogen waarneemt is uiteraard een heel beperkte waarneming. Letterlijk
de ruimte om je heen en je sociale bubble.
Vandaar dat ik toch wel graag meer en uitgebreidere info verzamel.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:03

@dorine92 je trekt een verkeerde conclusie. Je vergelijkt een momentopname bij jou in de buurt, het regent nu, met een grotere voorspelling, het is droog in het grootste deel van het land.
Het zijn weermodellen waarvan we weten dat het wat anders uitpakken. Dat zegt de weerman er altijd bij. Het komt nauwelijks tot niet meer voor dat er gezegd wordt dat het 100% de hele dag droog is in het hele land en dat het dan toch regent.
Met vaccinaties is dat net zo. Er wordt bij gezegd dat het niet voor 109% beschermt bij iedereen. Dus als je om je heen kijkt, kan het bij jou regenen, terwijl de rest van het land droog is. Wat nog steeds een goede voorspelling is geweest.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:37

De cijfers geven misschien aan dat vaccinaties 95% bescherming bieden tegen ernstig ziek worden. Dus als we het hebben over een verkeerde conclusie trekken.... die werkt ook de andere kant op. Het weglaten van informatie kan toch niet? (omdat het onderzoek zich alleen richt op één onderwerp zoals de betrouwbaarheid van de enting) Je moet ook kijken (praktisch gezien) naar de noodzaak van de enting. En dat is voor de massa dus compleet onzinnig. Kinderen, compleet waanzinnig.

Is het niet goed om eens te kijken hoe groot de kans is dat je überhaupt ziek wordt van Covid? Hoeveel en welke mensen dat zijn? Als gewoon jong (onder 65) persoon, zonder onderliggende ziekten en overgewicht is de kans dat je ernstig ziek wordt zo klein dat het voor mij absoluut geen enting rechtvaardigt.

En als je al niet ziek ging worden van Covid. Wat voor effect heeft die enting dan op jouw bescherming? :o Tuurlijk heeft de enting het goed gedaan. Maar je werd al niet ziek.... :o

Ik las dat iemand schreef, dit is 'the Big One' nou ik geloof dat de echte 'Big One' nog moet komen. Een pandemie met een sterftekans van 50% of zo? Dat is voor mij echt iets om bang van te worden. Covid is dat dus echt niet.

Maar de complete Covid tijd zijn alle cijfers zo uit zijn verband getrokken en is bij mensen de angst zo aangejaagd, ik begrijp dat dus echt niet. Weet je wat er verder nog voor enge ziekten rondwaren buiten?

Ga mensen enten die ouder zijn, overgewicht hebben en onderliggende ziektes, prima. En iedereen die zelf graag wil. Maar laat de rest van de bevolking met rust. Dit is zo ten koste gegaan van jeugd, kinderen, de economie enz.... Volslagen waanzin.

https://artsencollectief.nl/oversterfte ... rspectief/

Voor mensen die het Artsencollectief wantrouwen, misschien is de universiteit van Oxford daar beter voor? Hier kun je berekenen hoe groot jouw kans is om ernstig ziek te worden. In de auto stappen en een ongeluk krijgen is aannemelijker....

https://www.qcovid.org/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:42

Esperanza maar het gaat om het vergelijken van risico’s. Bij bijv. kinderen is het risico op ernstig ziek worden inderdaad een stuk lager, maar alles meegenomen is een enting alsnog minder risicovol dan het ongevaccineerd oplopen van COVID.
Daarom worden de vaccins gegeven. En ja als het bij kinderen gaat om 1% risico bij COVID en 0,01 risico bij vaccins (fictieve cijfers) dan kan je als ouder overwegen toch die prik te laten gaan omdat de risico’s zo laag zijn.

Maar als je een risico analyse maakt blijven vaccins beter uit die analyse komen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:48

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:55

sterregoud schreef:
Er zijn nogal wat mensen de na vaccinatie een hartontsteking hebben gehad.

https://www.nu.nl/binnenland/6198486/ee ... eking.html

373 sinds de vaccinaties vind je nogal wat mensen? :o

Hoeveel mensen kregen 2 jaar terug per jaar een pericarditis? Toen we zeg maar nog geen vaccinaties hadden?
Hoeveel mensen krijgen na covid pericarditis?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:58

Geen spijt hier...
2x geprikt + een booster. Ik was zwanger toendertijd, vond het een spannende keuze . Maar sta er nog steeds achter.

Ik heb corona gehad, dat was 3 dagen heel vervelend en daarna knapte ik op. De kleine heeft ook corona gehad, dat was ook een paar dagen vervelend, maar daarna knapte hij op. Hij hoest nog wel steeds vreselijk (nu 2+ maanden). Als ik hem vooraf (mogelijk) beter had kunnen beschermen had ik dat graag gedaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:13

sterregoud schreef:

Ja, dus? Het heet een risico analyse. Je vergelijkt de risico’s van twee zaken met elkaar. Je hoort me nergens zeggen dat vaccins risicoloos zijn, want dat zijn ze niet. De risico’s die je loopt zijn echter qua kans veel kleiner dan de risico’s van ongevaccineerd COVID krijgen. Dát is het hele punt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:17

IMANDRA schreef:
sterregoud schreef:

Ja, dus? Het heet een risico analyse. Je vergelijkt de risico’s van twee zaken met elkaar. Je hoort me nergens zeggen dat vaccins risicoloos zijn, want dat zijn ze niet. De risico’s die je loopt zijn echter qua kans veel kleiner dan de risico’s van ongevaccineerd COVID krijgen. Dát is het hele punt.

Rustig maar, ik ben ook gevaccineerd. Ik geef alleen maar aan dat deze bijwerking dus wel voorkomt, en soms gevaarlijk kan zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:20

Er staat in dit artikel ook dat het in de meeste gevallen met rust of eventueel medicatie weer herstelt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:53

Esperanza schreef:
Voor mensen die het Artsencollectief wantrouwen, misschien is de universiteit van Oxford daar beter voor? Hier kun je berekenen hoe groot jouw kans is om ernstig ziek te worden. In de auto stappen en een ongeluk krijgen is aannemelijker....

https://www.qcovid.org/

Fijne link +:)+ :
https://www.qcovid.org/ schreef:
The QCovid® tool below may be used by clinically trained professionals, for academic research or for peer review in Great Britain only. Before using the tool, please make sure your organisation has a Data Protection Impact Assessment (DPIA) in place that covers your use of the tool.

Vertaling: De onderstaande QCovid®-tool mag alleen in Groot-Brittannië worden gebruikt door klinisch opgeleide professionals, voor academisch onderzoek of voor peer review. Voordat u de tool gebruikt, moet u ervoor zorgen dat uw organisatie een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) heeft die uw gebruik van de tool dekt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:54

Ja, en voor mij is de risico analyse duidelijk. Het risico dat ik iets oploop van een vaccinatie ten opzichte van Covid (met volledig symptoomloos verloop) is voor mij persoonlijk heel duidelijk.

Ik vergelijk risico's met elkaar en ik zie zie gewoon echt niet wat jullie zien. Er is niet voor iedereen een risico in ongevaccineerd Covid krijgen. Is er gewoon niet. Ik zelf heb het voor de allereerste lockdown al opgelopen. En ruim een maand later positief getest. Stresssss kan ik je zeggen. :o Er waren toen nog niet eens vaccins. Maar toen feliciteerde de huisarts me. En nu ben ik een of andere gek die risico's neemt....? Sorry, maar die gaat er bij mij niet in.

Ik ken toch echt 10 mensen in mijn directe omgeving die er zo doorgefietst zijn. De meeste met wel een aantal dagen bed, maar mijn stalhouder en beste vriendin net als ik, met 0 symptomen. En veel antistoffen na die tijd. Maar ik ken gelukkig sowieso niemand die er aan is doodgegaan. Lijkt me heel erg om dat mee te maken.

Ik heb zelfs meermaals bloed gedoneerd voor onderzoek zodat ze kunnen uitzoeken waarom ik totaal niet ziek werd. Misschien vinden ze de reden en kan het anderen helpen om niet zo ziek er van te worden.

Imandra, je roept daar wel heel makkelijk, ja dus? Je zal die persoon maar zijn. -O-

@Doubtless, als je zwanger bent geweest toen lijkt me de keuze helemaal moeilijk. Ik had een vriendin in dezelfde positie. Zij vond het ook verschrikkelijk moeilijk en je niemand helpen bij zo'n keuze, die moet je echt zelf maken.