Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:27

herr_balou schreef:
Landen jullie bij het hardlopen op de hiel of de voorvoet?

Sinds ik met gewone schoenen BF loop, land ik met hardlopen (ook) op de voorvoet.
Voor ik BF schoenen voor gewoon had, was ik een hiellander, zowel gewoon als bij hardlopen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:32

herr_balou schreef:
In Tilburg zit/zat Anyones Running Barefootshop.

Van Merrell heb ik de Vapor Glove 3 en Vapor Trail 4 gehad. Liepen fijn maar dus snel stuk. Komt bij mij waarschijnlijk ook doordat ik nogal veel loop (met hond) én veel op mijn hurken zit.

De modellen van Leguano die jij noemt heb ik niet (gehad). Alleen de ballerina's. De zool lijkt flut en ik dacht daar zo doorheen te zijn maar niets was minder waar.

Voor de winter heb ik eens Senmotic gehad. Goed maar die buiglijn was ik na een jaar wel doorheen en de zool is van mindere kwaliteit dan Leguano.

Ik heb voor de natte winterdagen nu toch maar weer conventionele schoenen van Salomon. En als het echt de spuigaten uitloopt qua nattigheid, waterplassen (die staan hier vaak al na een plensbui) en blubber trek ik mijn Viking laarzen aan als ik met de hond ga lopen. Ik geloof dat ik de origenele inlegzool uit die laarzen heb gehaald en daarvoor in de plaats platte zooltjes erin heb gedaan. Daarmee is het behoorlijk barefoot friendly.

Voor droge winterse dagen heb ik voor komend seizoen Wildlings, hopelijk gaat dat bevallen. Een paar - instappers - heb ik als sloffen voor in huis en die bevallen goed.

Dat geeft mij hoop dat de Leguano niet zo snel door zullen slijten, dan moet ik eens kijken of ik naar zo'n winkel kan en wat zij vinden van regen en natte grond. Het zou wel prettig zijn als m'n voetjes droog blijven bij het opruimen van de hondenstront uit hoog nat gras en bij regen :=

Ik ben benieuwd hoe je de Wildling zult ervaren en hoop dat alleen ik ze direct doorslijt (ik loop geheid fout, dus grote kans dat dat aan mij ligt).

pmarena

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:14

Ook al ben je met een snel slijtend artikel wellicht 1 van de weinigen waarbij het zo snel slijt, door welke specifieke persoonlijke omstandigheden dan ook, het blijft wel zuur natuurlijk :(:)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:41

Dankje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:17

Ik lees al even mee en ben me aan het oriënteren op mijn eerste barefoot schoenen. Het liefst wil ik schoenen die ik in de winter ook kan dragen en die dus goed water bestendig zijn. Ik zat al wat op de website van Be Lenka te kijken en er staan wel wat schoenen tussen die daaraan voldoen maar ik twijfel nog wat.

Voor normale schoenen heb ik maat 42,5. Ik weet niet zo goed of ik dan voor barefoot schoenen beter voor 42 of 43 ga. Het probleem zit bij mij met name in het knellen van mijn tenen aan de zijkant dus ik vermoed dat 42 in barefoot prima moet passen...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 00:07

Maar je voeten groeien meestal nog wel een maat, als je BF gaat lopen.. dus in dát opzicht zou ik zeker een 43 aanraden.
Verder staan er op de site van Belenka maattabellen, die kloppen goed, dus die zou ik aanhouden

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:58

Kleiner zou ik mij ook niet riskeren, dat heeft mij al blauwe teennagels opgeleverd in het verleden. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:20

Ik zou aanraden om totaal niet te kijken naar de officiële schoenmaten, maar gewoon te kijken naar de effectieve maten. Want wat bij het ene merk of model als maat 43 te koop staat, kan prima bij het andere merk of model als maat 41 te koop staan :=

En om het extra lastig te maken komen de officiële binnenmaten ook nog niet altijd overeen met de maten die de betreffende schoenen daadwerkelijk hebben.

Het beste kan je dus ergens gaan passen en anders op zijn minst pas bestellen als je de effectieve maten weet of even raad gevraagd hebt aan de verkoper.

Ik heb zelf nog nooit schoenen gepast voor aankoop trouwens. Bestel het liefste bij websites die bij elk paar schoenen in de omschrijving hebben staan welke binnenmaten ze daadwerkelijk gemeten hebben. Want dan weet je pas waar je aan toe bent +:)+

Of je moet natuurlijk op maat gemaakte schoenen bestellen waarvoor je een getekende omtrek van je voet doorstuurt. Zoals bijvoorbeeld bij The Drifter Leather in Griekenland volgens mij, die maken hele fijne schoenen en laarzen :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:29

Een vraag; is barefoot ook geschikt als je normaal steunzolen draagt? Ik heb enorm doorgezakte enkels en kan enorme rugpijn krijgen als ik mijn steunzolen niet draag, is het dan een kansloze missie?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:38

Anna79 schreef:
Een vraag; is barefoot ook geschikt als je normaal steunzolen draagt? Ik heb enorm doorgezakte enkels en kan enorme rugpijn krijgen als ik mijn steunzolen niet draag, is het dan een kansloze missie?

Waar loop je op in huis en hoe groot deel van de dag is dat?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:29

herr_balou schreef:
Anna79 schreef:

Waar loop je op in huis en hoe groot deel van de dag is dat?

Ik loop in huis op pantoffels, op mijn werk draag ik sneakers, maar ik heb zittend werk. Wandelen 2x per dag op sportschoenen of bergschoenen beide met steunzolen. Soms krijg ik in huis last van zere hakken. Euhm hoeveel per dag? Ik werk 3 dagen, dus op vrije dagen wel vrij veel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:40

Hier valt weinig zinnigs over te zeggen, zonder jouw specifieke klachten, evt diagnose etc te kennen.

Ik zou zeggen, verdiep je eens in de materie over voetentraining en barefoot lopen.

Zoek ook eens naar een podotherapeut die ook open staat voor BF lopen.

En als je het dan gaat proberen, bouw het heel rustig en kalm aan op.

Ik heb zelf veel info gehaald uit het boek: Barefoot: sterke voeten voor een gezond lijf van Katy Bowmans.

Ik had geen aangemeten steunzolen, maar kon alleen maar lopen op schoenen die mijn holle voeten heel goed ondersteunden, al dan niet met een zooltje met extra verhoging onder de voetbogen.

Inmiddels kan ik daar niet meer op lopen, loop alleen nog maar op bloye voeten, sokken of BFschoenen, maar dat heb ik wel zorgvuldig opgebouwd (en mijn oude schoenen dus afgebouwd).

Er zijn nog enkele van mijn oude schoenen die ik heel soms nog moet dragen, zoals veiligheidsschoenen voor werk. Maar daar heb ik het extra bolle zooltje wel allang vervangen door iets wat helemaal vormloos en zo plat mogelijk is, want anders kon ik er dus echt niet meer mee uit de voeten, letterlijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:47

Dankjewel Marije, ik ga het eens met mijn podoloog overleggen. Ik heb namelijk vaak het probleem van de te nauwe schoenen aan de voorkant. Tevens vaak rugklachten. Interessant topic, wellicht is het ooit iets voor mij

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:04

Mocht je podoloog er niet voor openstaan dan kun je nog in deze lijst kijken

https://voetentraining.nl/erkend-voetentrainer/

Ik loop bij Ingrid Enderink, valt gewoon onder fysio en wordt bij mij vanuit de zorgverzekering volledig vergoed. Ze heeft me al enorm geholpen :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:24

black_kelpie schreef:
Mocht je podoloog er niet voor openstaan dan kun je nog in deze lijst kijken

https://voetentraining.nl/erkend-voetentrainer/

Ik loop bij Ingrid Enderink, valt gewoon onder fysio en wordt bij mij vanuit de zorgverzekering volledig vergoed. Ze heeft me al enorm geholpen :j

Dankjewel! Helaas niet echt in de buurt voor mij...

Andere vraag, hebben jullie niet heel koude voeten in de schoenen door de dunne zool?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:45

Er zijn dunne heel flexibele thermozooltjes beschikbaar (in mijn eerste paar zaten die standaard en die heb ik van het voorjaar moeten vervangen door zooltjes van kurk, omdat ik zweetvoeten kreeg met thermozooltjes).

Daarnaast zijn je voeten in BF schoenen veel actiever, dus tot nog toe valt het mij erg mee.

De schoenen variëren ook van materiaal, ik denk dat ik met dit weer in mijn heel dunne zomerse Wildlings misschien wel koudere voeten zou hebben, maar die draag ik met dit weer dan niet.
Er is een paar wolgevoerde Wildlings onderweg en volgens mij heeft die ook een warmere inlegzool dan mijn zomerse variant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:29

Ik ben op zoek naar gevoerde barefoot (friendly) regenlaarzen voor bij de paarden. Vorig jaar had ik Bisgaard, maar die waren na 1 seizoen kapot ondanks netjes schoon houden en wel intensief dagelijks gebruik.
Ik heb nu m'n oog laten vallen op druppies. Iemand daar ervaring mee? Of andere suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:33

Anna79 schreef:
Andere vraag, hebben jullie niet heel koude voeten in de schoenen door de dunne zool?

Ik leg in de winter een wollen zooltje erin. Scheelt enorm. Grotere maat kopen en dan een deel van de "hak" eraf knippen, dan past t aardig.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:03

Qua regenlaarzen, ik heb de link nu even niet paraat... maar als je via leguanoschoenen.nl naar het verkooppunt in Zutphen gaat (beetje zweverige winkel), daar de webshop kiest en qua categorie dacht ik lifestyle. Dan staan daar twee paar regenlaarzen meen ik, niet van leguano.
Als dit te vaag is, dan moet je mij even een pb doen, maar antwoord kan even duren.
En anders had Balou nog Viking (?) genoemd dacht ik en zijn hier veel mensen lyrisch over de Vivobarefoot Tracker FG II (is geen regenlaarsmodel, wel waterdicht).

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:11

Die dunne zool is bij koud weer alleen lastig als je lang stil staat. Schoenen met voering helpen daar niet tegen vind ik en die vermijd ik nu dan ook. Wollen sokken (100% wol) zijn wel heel fijn. Op droge dagen onder het vriespunt heb ik met wollen sokken aan op de vapor gloves 3 (niet leder maar mesh variant) van merrell rond gelopen zonder koude voeten te krijgen.
Voor komende winter heb ik wollen inlegzooltjes.

Regenlaars heb ik de Vetus van Viking Footwear. Niet gevoerd maar in een maatje groter met dikke wollen sokken een fijne laars voor de periode dat het én nat én koud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:48

_Christina schreef:
Qua regenlaarzen, ik heb de link nu even niet paraat... maar als je via leguanoschoenen.nl naar het verkooppunt in Zutphen gaat (beetje zweverige winkel), daar de webshop kiest en qua categorie dacht ik lifestyle. Dan staan daar twee paar regenlaarzen meen ik, niet van leguano.
Als dit te vaag is, dan moet je mij even een pb doen, maar antwoord kan even duren.
En anders had Balou nog Viking (?) genoemd dacht ik en zijn hier veel mensen lyrisch over de Vivobarefoot Tracker FG II (is geen regenlaarsmodel, wel waterdicht).

Thnx ga eens op onderzoek uit. Vivobarefoot tracker heb ik al maar zoals je zegt ud fat geen regenlaars.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:40

Ik heb Druppies. Fijn maar ook snel kapot, daar staan ze ook wel een beetje om bekend :=

Rubber laarzen schijn je wel in te moeten wrijven met spul dat er voor zorgt dat het materiaal soepel / gevoed blijft omdat ze anders scheuren. Ik had de druppies amper nog gebruikt en een scheurtje op de naad rond de tenen. Heb het gelijmd en nu gaat het weer prima. Ze zijn wel echt heel erg barefoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:24

pmarena schreef:
Ik heb Druppies. Fijn maar ook snel kapot, daar staan ze ook wel een beetje om bekend :=

Rubber laarzen schijn je wel in te moeten wrijven met spul dat er voor zorgt dat het materiaal soepel / gevoed blijft omdat ze anders scheuren. Ik had de druppies amper nog gebruikt en een scheurtje op de naad rond de tenen. Heb het gelijmd en nu gaat het weer prima. Ze zijn wel echt heel erg barefoot.

Bedankt voor je reactie. Dat onderhoudsspul heb ik en ook gebruikt op de bisgaard, maar dan alsnog zo snel kapot helaas.
Ze zijn nu in de aanbieding dus denk dat ik het maar ga proberen dan. Er wordt gezegd dat ze groot uitvallen? Wat is jouw ervaring daarmee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:32

Oh dat durf ik niet te zeggen, maar er is vast wel een winkel die ze verkoopt en daadwerkelijk gemeten maten op de site heeft staan verwacht ik...? :)

Hier voor die kleine overigens heel erg fan van Bundgaard rubber laarzen. Dit zijn echt de breedste die ik gevonden heb, volledig barefoot, en nog geen kapotte gehad. Ik weet zo uit mijn hoofd niet tot welke maat ze gaan, wel dat ze heel groot vallen.

Helaas past Bisgaard hier niet, niet geschikt voor de hogere wreef icm. bredere voet. Ik vind wel dat ze echt SUPER leuke modellen / prints hebben dus baal al jaren als een stekker daarvan....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:50

Ik loop door de modderige wei bij de paarden op een paar simpele gevoerde regenlaarzen van de Welkoop, niet BF.

En als ik voor mijn werk laarzen moet dragen, dan zijn het veiligheidslaarzen, ook niet BF.

Ik loop hier nooit kilometerslang op en heb er dan geen last van dat het niet BF is.
Ik heb geen heel brede voeten, dus mijn tenen hebben ook ruimte genoeg.