Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:10

Elisa2 schreef:
Inderdaad, en als die prikken zo goed zouden werken waarom moeten ze dan steeds herhaald worden?

Verdiep je eens in hoe afweer werkt.

Er zijn vaccins die levenslang bescherming bieden. Dat zijn de vaccins tegen ziektes die, eenmaal doorgemaakt, óók levenslang berscherming geven. Mazelen bv. Een vaccin is uiteindelijk niets ander dan je lichaam te laten denken dat je ziek bent zonder dat je ziek wordt.

Eer zijn vaccins die je regelmatig moet herhalen, omdat een eenmaal doorgemaakte ziekte óók geen levenslange bescherming geeft.

Voortschrijdend inzicht: we dáchten dat Corona tot de eerste categorie hoorde. Toen de eerste mensen 2x Corona kregen, bleek die aanname fout. We kijken nu in hoeverre de bescherming door het vaccin hetzelfde doet als 'Corona in het echt' maw, na verloop van tijd kan je het opnieuw krijgen, maw na verloop van tijd moet je opnieuw vaccineren. En misschien werken de vaccins wel beter dan een echte besmetting en kunnen we wél af met basisvaccinatie (al dan niet inclusief 3e 'booster').

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:23

@Elisa, je woont nb zelf op de biblebelt. Hoeveel ongevaccineerden lopen daar rond denk je? En zitten zondag zonder testen voor toegang met zijn allen in de kerk?

En waarom zijn de hotspots nu in Staphorst en Barneveld? Dat is niet omdat het vaccinatiepercentage zo hoog ligt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:41

Als de cijfers verder oplopen wordt het misschien wel een kwestie van mensen die geen vaccinatie willen minder intensief/lang behandelen en het vooral op eigen kracht te laten doen.

Als mensen tegen een vaccinatie zijn, zijn ze dan wel voor al die medicatie en behandelingen die ze krijgen op het moment dat ze in het ziekenhuis terecht komen vraag ik me af?

Wellicht wordt dat een optie dat er mensen zijn die aangeven niet gevaccineerd te willen worden, maar ook dat zij niet opgenomen en behandeld willen worden?

Ik vraag me sowieso af of het haalbaar is om Corona de wereld uit te helpen. Ik denk dat we er nog lange tijd mee te maken zullen krijgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 16:07

irmaz schreef:
Ibbel schreef:
Ik begrijp het eigenlijk helemaal niet. Als íedere expert of arts je kan uitleggen hoe vaccinatie werkt (en dat er dus geen langetermijneffecten kunnen optreden die door het vaccineren an sich veroorzaakt worden), als alle experts hebben uitgelegd waarom die vaccin er zo snel kon komen, dat je dan nóg gelooft in allerlei onzin en liever internet gelooft dan de experts. Daar kan ik niet bij.

Overigens, als er íets langetermijneffecten zou kunnen hebben is het Covid zelf wel. Er zijn al verschillende publicaties over verminderde vruchtbaarheid. Voor de overbevolking en de planeet geen slecht effect trouwens.

Ik begrijp het ook helemaal niet. Iedereen eet zonder problemen de meest vreemde stoffen die in de diverse voedingsmiddelen worden gestopt zonder dat er helemaal bekend is wat daar de lange termijneffecten van zijn. En dan zijn er nog een aantal voedingsstoffen waarvan de schadelijke lange termijneffecten zelfs uitgebreid bekend zijn die gewoon geconsumeerd blijven worden.
En vervolgens wordt een vaccinatie met een goed onderzochte stof en een heeeeeeel kleine hoeveelheid dragerstof (die al vele jaren in allerlei ander entingen wordt gebruikt) ineens levensgevaarlijk op de lage termijn? :?

Dom en egoïstisch, andere woorden heb ik op dit moment niet voor niet vaccineren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 16:16

Amy223 schreef:
Janinevv schreef:
Maar wat als we continu blijven prikken, ik zit daar gewoon echt niet op te wachten wat je nu dus hoort in Israël. Ja dan ben ik maar egoïst dat ik dat gewoon niet vertrouw op de lang termijn.

Hier idem dito, ik zit er echt niet op te wachten om ieder half jaar te prikken, om meerdere redenen.
En inderdaad, kan toch niet gezond zijn?

Wat hebben jullie gestudeerd, dat je hier zo zeker van bent?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:52

Vayo schreef:
Als de cijfers verder oplopen wordt het misschien wel een kwestie van mensen die geen vaccinatie willen minder intensief/lang behandelen en het vooral op eigen kracht te laten doen.

Als mensen tegen een vaccinatie zijn, zijn ze dan wel voor al die medicatie en behandelingen die ze krijgen op het moment dat ze in het ziekenhuis terecht komen vraag ik me af?

Wellicht wordt dat een optie dat er mensen zijn die aangeven niet gevaccineerd te willen worden, maar ook dat zij niet opgenomen en behandeld willen worden?

Ik vraag me sowieso af of het haalbaar is om Corona de wereld uit te helpen. Ik denk dat we er nog lange tijd mee te maken zullen krijgen.

Zullen we dan ook mensen die roken niet meer behandelen? En mensen die te dik zijn? Zo,n ethische grens kun je dus niet trekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:54

Fitzroy schreef:
@Elisa, je woont nb zelf op de biblebelt. Hoeveel ongevaccineerden lopen daar rond denk je? En zitten zondag zonder testen voor toegang met zijn allen in de kerk?

En waarom zijn de hotspots nu in Staphorst en Barneveld? Dat is niet omdat het vaccinatiepercentage zo hoog ligt.

Die kerken die zitten al twee jaar vol. Het domme is dat de 1.5 meter regel afgeschaft is terwijl juist het griepseizoen begint. Of de gelovigen hier gevaccineerd zijn, geen idee. De minder strenge wel denk ik maar ik heb er geen contact mee. Ik weet iig van een aantal gelovigen dat zij het allang gehad hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:55

Elisa2 schreef:
Zullen we dan ook mensen die roken niet meer behandelen? En mensen die te dik zijn? Zo,n ethische grens kun je dus niet trekken.

Daar is wel degelijk ook af en toe discussie over.
Nee, we doen dat nu (nog) niet.

Maar er zal vast een moment komen dat zorgverzekeraars bijvoorbeeld niet meer (volledig) vergoeden als een longkankerpatient of een hartpatient niet stopt met roken. Of dat een nieuwe knie niet meer volledig wordt vergoed bij zwaar overgewicht (omdat je er dan op kunt wachten dat die nieuwe knie de geest geeft)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:56

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Inderdaad, en als die prikken zo goed zouden werken waarom moeten ze dan steeds herhaald worden?

Verdiep je eens in hoe afweer werkt.

Er zijn vaccins die levenslang bescherming bieden. Dat zijn de vaccins tegen ziektes die, eenmaal doorgemaakt, óók levenslang berscherming geven. Mazelen bv. Een vaccin is uiteindelijk niets ander dan je lichaam te laten denken dat je ziek bent zonder dat je ziek wordt.

Eer zijn vaccins die je regelmatig moet herhalen, omdat een eenmaal doorgemaakte ziekte óók geen levenslange bescherming geeft.

Voortschrijdend inzicht: we dáchten dat Corona tot de eerste categorie hoorde. Toen de eerste mensen 2x Corona kregen, bleek die aanname fout. We kijken nu in hoeverre de bescherming door het vaccin hetzelfde doet als 'Corona in het echt' maw, na verloop van tijd kan je het opnieuw krijgen, maw na verloop van tijd moet je opnieuw vaccineren. En misschien werken de vaccins wel beter dan een echte besmetting en kunnen we wél af met basisvaccinatie (al dan niet inclusief 3e 'booster').

Ja die kan ik terug kaatsen. Je zegt het zelf al, het zit vol met aannames. Het is allemaal aanname of misschien..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 17:58

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Daar is wel degelijk ook af en toe discussie over.
Nee, we doen dat nu (nog) niet.

Maar er zal vast een moment komen dat zorgverzekeraars bijvoorbeeld niet meer (volledig) vergoeden als een longkankerpatient of een hartpatient niet stopt met roken. Of dat een nieuwe knie niet meer volledig wordt vergoed bij zwaar overgewicht (omdat je er dan op kunt wachten dat die nieuwe knie de geest geeft)

Als dat door gaat dan mag je ongelukken bij het paardrijden ook zelf gaan betalen.. want het is een gevaarlijke sport.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:00

Nee, er was de aanname dat Corona-infectie levenslange afweer tegen herinfectie zou geven. Die aanname (je mag het ook hypothese noemen) is nu verworpen. Maw, infectie geeft géén levenslange bescherming, en vaccinatie normaalgesproken dus ook niet. Er wordt nu dus uitgegaan van dat hervaccineren nodig zal blijken te zijn. We weten alleen nog niet of dat jaarlijks nodig zal zijn. Tetanusvaccin bv geeft 10 jaar bescherming. Het kan dus ook zo zijn dat je veel minder vaak hoeft te hervaccineren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:01

MarlindeRooz schreef:
Wat bedoel je met "allemaal een grote test". Dat geeft voor mij wat onduidelijkheid.

Dat er nog niets duidelijk is over de vaccinaties zowel korte als lange termijn werking. Eerst werd bijv gezegd dat je met één prik beschermd zou zijn. Toen werden het er twee, nu drie..Ze weten het gewoon allemaal niet. Wat niet erg zou zijn als ze er eerlijk over zouden zijn maar mensen worden continu voorgelogen. Het is in mijn ogen één groot experiment.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:02

Elisa2 schreef:
Als dat door gaat dan mag je ongelukken bij het paardrijden ook zelf gaan betalen.. want het is een gevaarlijke sport.

Best mogelijk. Of dat je hogere premie moet betalen, of een bonus/malus regeling. Na je eerste gebroken been of hersenschudding mag je 10% meer betalen, rijd je 2 jaar schadevrij krijg je 10% korting. Allemaal mogelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:03

Kinke schreef:
Elisa2 schreef:
Dit snap ik niet, de mensen die niet laten vaccineren en testen komen toch al nergens? Hoezo zouden zij dan de grootste verspreiders zijn?
Imo zijn dat de gevaccineerden die overal komen zonder te testen, gevaccineerd betekent niet dat je niet meer besmettelijk bent voor anderen.
Dat is de grootste denkfout die gevaccineerden lijken te maken.

Hoezo komen mensen die zich niet laten vaccineren en testen nergens? Ik ken wel een aantal van die idioten. Anti dit anti dat en vol trots verkondigen dat zij zich, ook al hebben ze klachten, echt niet gaan laten testen.
Deze figuren stonden trouwens bij nationale burendag achter de bar van het dorpshuis de koffie/thee/fris/bier te regelen. En mengden zich ook gewoon, niet op afstand, onder alle bezoekers
Je maakt een grote denkfout als je denkt dat niet gevaccineerden zich braaf aan alle regels houden en alle gevaccineerden niet.

Ja oke, dit soort figuren zullen er inderdaad zijn. Ik vind dat soort gedrag echt uberdom. Maar sowieso vind ik het afschaffen van de 1.5 maatregel echt heel stom.
Net als dat gevaccineerden zich niet hoeven te laten testen. De maatregelen zijn echt niet logisch te noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:05

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Best mogelijk. Of dat je hogere premie moet betalen, of een bonus/malus regeling. Na je eerste gebroken been of hersenschudding mag je 10% meer betalen, rijd je 2 jaar schadevrij krijg je 10% korting. Allemaal mogelijk.

De vraag is of je dit moet willen? Of dat de zorg anders indelen belangrijker is. Haal eerst het verdienmodel uit de zorg zou ik zeggen. Hervorming in het zorgstelsel is broodnodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:09

Elisa2 schreef:
Dat er nog niets duidelijk is over de vaccinaties zowel korte als lange termijn werking. Eerst werd bijv gezegd dat je met één prik beschermd zou zijn. Toen werden het er twee, nu drie..Ze weten het gewoon allemaal niet. Wat niet erg zou zijn als ze er eerlijk over zouden zijn maar mensen worden continu voorgelogen. Het is in mijn ogen één groot experiment.

Lees jij nou echt zo selectief? Wetenschap is geen harde waarheid, die verandert met de dag. Niemand weet fiets all over Covid op lange termijn noch over de vaccins. Daarom wordt er onderzoek gedaan, óók naar hoe de vaccins zich houden.

De "korte termijn" is dat de verschillende vaccins (waarbij ze op 1 na allemaal vanaf het begin 2 shots geven) allemaal rond de 90-95% bescherming geven. Op grond daarvan zijn ze goedgekeurd. *zucht*

Het lange termijn follow up onderzoek houdt bij hoe lang ten eerste de antistoffen tegen Covid zélf op peil blijven. - die lopen langzaam terug, wat ook verwacht werd - en ten tweede of de T-memory cellen (de cellen die die antistoffen maken) op peil blijven. Die T-memorycellen blijken goed op peil te blijven tot nu toe. Maar, het duurt even voordat die antistoffen aanmaken. Het kan dus voor bepaalde groepen mensen (ouderen, immuungecompromiteerden) zinvol zijn die T-memorycellen even 'aan' te zetten met een booster, om de voorraad antistoffen aan te vullen.

In Jip en Janneketaal: de bakker (je afweer) bestaat nog steeds, maar de hoeveelheid broden op de plank wordt langzaam minder. De hoeveelheid meel (T-memory) is echter nog op peil, dus de bakker kan op relatief korte termijn de voorraad brood (antistoffen) aanvullen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:12

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat bedoel je met "allemaal een grote test". Dat geeft voor mij wat onduidelijkheid.

Weet je waar Rutte zijn eerste persconferentie mee begon? We moeten 100 % maatregelen nemen met 50 % kennis. Het is geen experiment maar een nieuwe ziekte waarbij steeds andere factoren opduiken. De bloopers van de regering zoals het Janssen debacle zullen de achterdocht zeker geen goed gedaan hebben maar dat betekend niet dat vaccineren en de ziekte bestrijden een experiment is. Er komt steeds meer inzicht en daar word naar gehandeld( hoop ik) .
Vele vormen van kanker zijn tegenwoordig aardig goed te behandelen, 100 jaar geleden ging je gewoon dood.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:13

Mooie uitleg Ibbel!

Ibbel

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:20

En als je verwacht dat heel veel mensen honger (Covid) krijgen, is het ook een goed idee om alle bakkers maar alvast brood te laten bakken :D

Niet omdat vaccins niet goed genoeg zouden werken, maar om te zorgen dat je hongersnood voorkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:35

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Lees jij nou echt zo selectief? Wetenschap is geen harde waarheid, die verandert met de dag. Niemand weet fiets all over Covid op lange termijn noch over de vaccins. Daarom wordt er onderzoek gedaan, óók naar hoe de vaccins zich houden.

De "korte termijn" is dat de verschillende vaccins (waarbij ze op 1 na allemaal vanaf het begin 2 shots geven) allemaal rond de 90-95% bescherming geven. Op grond daarvan zijn ze goedgekeurd. *zucht*

Het lange termijn follow up onderzoek houdt bij hoe lang ten eerste de antistoffen tegen Covid zélf op peil blijven. - die lopen langzaam terug, wat ook verwacht werd - en ten tweede of de T-memory cellen (de cellen die die antistoffen maken) op peil blijven. Die T-memorycellen blijken goed op peil te blijven tot nu toe. Maar, het duurt even voordat die antistoffen aanmaken. Het kan dus voor bepaalde groepen mensen (ouderen, immuungecompromiteerden) zinvol zijn die T-memorycellen even 'aan' te zetten met een booster, om de voorraad antistoffen aan te vullen.

In Jip en Janneketaal: de bakker (je afweer) bestaat nog steeds, maar de hoeveelheid broden op de plank wordt langzaam minder. De hoeveelheid meel (T-memory) is echter nog op peil, dus de bakker kan op relatief korte termijn de voorraad brood (antistoffen) aanvullen.

Nee ik lees tussen de regels door, dat is wat anders.
Ook andere berichten, zonder complot theorieën aan te hangen loont het om niet alles klakkeloos aan te nemen wat de overheid roept.

Overigens ben ik niet tegen vaccinaties. Maar ik vind dat ieder moet doen waar hij/ zij zich goed bij voelt. Zonder afgemaakt te worden door mensen die er anders in staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:52

Oh, ik neem echt niet klakkeloos aan wat de overheid roept hoor. Ik heb echter een hoop biologische en immunologische kennis die maakt dat ik dondersgoed begrijp wat er op dit moment medisch, wetenschappelijk en epidemiologisch aan de hand is. In tegenstelling tot héél veel anderen.

En mijn kennis en begrip maakt dat ik vertrouw op wat er qua vaccins ontwikkeld is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 18:57

Maar Elisa op het moment dat jij roept, klakkeloos geloven wat de overheid zet je alle gevaccineerde mensen dus weg als dom, niet zelf nadenken, marionetten, slaaf van het beleid en weet ik veel welke kreten ik nog meer gelezen heb. En die lees ik alleen bij Baudet Engel en nog meer mensen die de ballen bestand van ziektes en vaccineren hebben maar wel een hele grote bek.
Dus je kunt dan wel niet tegen vaccineren zijn, je praat wel in een bepaald straatje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:01

bigone schreef:
Maar Elisa op het moment dat jij roept, klakkeloos geloven wat de overheid zet je alle gevaccineerde mensen dus weg als dom, niet zelf nadenken, marionetten, slaaf van het beleid en weet ik veel welke kreten ik nog meer gelezen heb. En die lees ik alleen bij Baudet Engel en nog meer mensen die de ballen bestand van ziektes en vaccineren hebben maar wel een hele grote bek.
Dus je kunt dan wel niet tegen vaccineren zijn, je praat wel in een bepaald straatje.

Precies wat alle gevaccineerden doen bij mensen die niet gevaccineerd zijn?
Volgens mij schrijf ik juist dat ik de polarisatie verafschuw. Van beide kanten uit!

verootjoo

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:13

Zeggen dat ‘ze’ nog niks weten over de vaccinaties is gewoon niet waar.
Er is continu onderzoek gaande. Het is niet zo dat een vaccin goedgekeurd is en huppakee, doen we niks meer mee.
Daarom wisten ze eerst niet dat een tweede prik nodig was, of een derde. Voortschrijdend inzicht heet dat. Dat is niet omdat ze het niet weten en gewoon maar wat doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 19:27

verootjoo schreef:
Zeggen dat ‘ze’ nog niks weten over de vaccinaties is gewoon niet waar.
Er is continu onderzoek gaande. Het is niet zo dat een vaccin goedgekeurd is en huppakee, doen we niks meer mee.
Daarom wisten ze eerst niet dat een tweede prik nodig was, of een derde. Voortschrijdend inzicht heet dat. Dat is niet omdat ze het niet weten en gewoon maar wat doen.

En bovendien: het is best idioot om te denken dat je het vaccin niet neemt omdat de langetermijnbijwerkingen niet bekend zouden zijn, maar dat geldt net zo goed, al dan niet een stuk meer, voor Corona? En door die mindset loop je dus juist meer risico..