Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:08

Ik vind dat je gelijk hebt Hannanas, we hebben eigenlijk gewoon een beetje een pret maatschappij.

Niet iedereen heeft het makkelijk, maar over het algemeen hebben we het best goed, veel vrijheden en erg gewend aan de dagelijkse dingen.
En het is best even schrikken dat veel vanzelfsprekendheden nu wegvallen, maar dan nog kunnen en mogen we best veel.
Het zijn aanpassingen in het dagelijkse leven, het is niet te vergelijken met een natuurramp of oorlog waarbij je ineens huis en haard kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:10

Hannanas schreef:
safina schreef:
Pien, heb je die uitzending geluisterd? Die keuzes gaan in feite helemaal niet over het verdelen van capaciteit. Het gaat erom dat mensen niet altijd met hele gunstige perspectieven van de beademing afkomen. Van de ouderen overlijdt een groot gedeelte binnen een jaar. En een deel kan niet meer functioneren als ze daarvoor deden en is afhankelijk van zorg. ICartsen willen geen dingen doen waar patiënten naderhand over zeggen "als ik dit had geweten, had het voor mij niet gehoeven."

Jammer dat zo'n vraag meteen vertaald wordt naar verdelen van capaciteit, terwijl hij vooral voortkomt uit de wil patiënten zorgvuldig te behandelen.

Ik vind het net als pien ook schokkend.
Als ik mijn eigen situatie vergelijk met mijn ouders (65+) dan zijn mijn ouders fitter en actiever. Hoé kom je dan uit de IC gemiddeld op die leeftijd? Zoals mij? Thuis zittend, smiddags slapend, klap van de hamer krijgen door een uurtje paardrijles per week, etc etc... het is zwaar maar ik kan wel enigzins genieten van het leven. Het bekruipt me de laatste jaren steeds meer, (net als de on-flexibiliteit van mensen nu met het eenzaam vinden van thuis blijven, thuiswerken lastig etc etc en niet kunnen doen wat ze gewend zijn... ) dat we erg verwend zijn en iets teveel blind staren op de verkeerde kwaliteiten in het leven (alles moeten kunnen incl werk, huis, vakantie, hobby’s, vrienden, meteen naar de bios en het restaurant kunnen bij elke brainfart die ons dat doet willen etc) en elkaar erg snel afschrijven als we niet mee kunnen draaien.

Ja, het is schokkend als je zo'n vraag krijgt. Maar Pien noemt het stellen van zo'n vraag aan jongere mensen onethisch. Daar ben ik het niet mee eens. Het is eerder onethisch om de kans te laten liggen dit te bespreken en de vraag pas te stellen als iemand in zo'n slechte toestand verkeert dat je niet meer kunt praten met elkaar.

Niemand schrijft je af. Dat is de uitleg die je er zelf aan geeft. Een volmondig "ja, doe alles om me hier doorheen te slepen, ongeacht hoe ik hier uit ga komen" is ook een antwoord. En geeft een arts juist alle reden voor jou te knokken.

Mijn eigen vader wil niet aan de beademing als de kans groot is dat hij daarna zijn laatste dagen in een verpleeghuis moet slijten. Dat wil hij pertinent niet. Zelf ben ik er nog niet uit waar voor mij de grens ligt. Hoe dan ook: het zijn rotvragen. Verdrietige vragen. Maar ook belangrijke vragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:15

Alleen Nederland is daar weer als de kippen bij @Safina en ik kijk daar toch wat kritischer na.
Mijn vriendinnen werken id zorg en ik hoor ook zaken die wij als tenen krommend beleven en dan heb ik het niet over de zorgmedewerkers maar over leiding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:38

safina schreef:
Ja, het is schokkend als je zo'n vraag krijgt. Maar Pien noemt het stellen van zo'n vraag aan jongere mensen onethisch. Daar ben ik het niet mee eens. Het is eerder onethisch om de kans te laten liggen dit te bespreken en de vraag pas te stellen als iemand in zo'n slechte toestand verkeert dat je niet meer kunt praten met elkaar.

Niemand schrijft je af. Dat is de uitleg die je er zelf aan geeft. Een volmondig "ja, doe alles om me hier doorheen te slepen, ongeacht hoe ik hier uit ga komen" is ook een antwoord. En geeft een arts juist alle reden voor jou te knokken.

Mijn eigen vader wil niet aan de beademing als de kans groot is dat hij daarna zijn laatste dagen in een verpleeghuis moet slijten. Dat wil hij pertinent niet. Zelf ben ik er nog niet uit waar voor mij de grens ligt. Hoe dan ook: het zijn rotvragen. Verdrietige vragen. Maar ook belangrijke vragen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Het is een moeilijke, confronterende vraag, maar het is toch ook goed om inspraak te hebben in je eigen behandeling?
Niet iedereen wil ten koste van alles (over)leven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:34

pien_2010 schreef:
Alleen Nederland is daar weer als de kippen bij @Safina en ik kijk daar toch wat kritischer na.
Mijn vriendinnen werken id zorg en ik hoor ook zaken die wij als tenen krommend beleven en dan heb ik het niet over de zorgmedewerkers maar over leiding.

Nederland dit, Nederland dat....

Daar is het 1. nu de tijd niet voor en 2. ik ben ervan overtuigd dat er in de hele wereld nu fouten worden gemaakt door onwetendheid en stress, maar ik ben er ook van overtuigd dat de mensen hier en overal ontzettend hun best doen.

Kritiek geleverd door je vriendinnen in de zorg is meer dan prima. Hopelijk treden ze ermee naar buiten en wordt er naar geluisterd. Maar om nu vanuit Frankrijk over het internet commentaar te gaan leveren op individuele gevallen op bokt om wat jij van je vriendinnen hebt gehoord, vind ik niet ok.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:43

Pardon Boras?

Als een iemand achter de regering staat van Nederland dan ben ik het wel→ Nederland doet het heel goed en heeft het beleid wat bij de cultuur en de mensen past dat Nederlander heet.
Mijn enige punt van kritiek of meer nog bezorgdheid dat ik echt niet ok vind is hoe mensen benaderd zijn door hun huisarts en ik beleef dat duidelijk anders als jij.

Als er een iemand achter de regering staat van Frankrijk dan ben ik het wel, ook al rolt heel Frankrijk over zijn regering heen. Frankrijk heeft namelijk de lock down beleid gekozen en dat is precies het beleid dat bij de Fransen past want dat past bij de volksaard van Frankrijk.

Ik vind het absoluut onder de gordel, dat je mij nu in de schoenen schuift dat ik met het vingertje vanuit Frankrijk het beleid van Nederland zit af te kraken. Dat doe ik nl helemala niet. Alleen stel ik vragen en ben ik bezorgd.
De vraag die ik gesteld heb die goed beantwoord is was: telt Nederland de mensen die thuis zijn overleden mee? → antwoord JA. Dat vind ik heel fijn.

Het enige punt waar ik moeite mee heb is dat ouderen nu al extra bezorgd en zelfs bang worden gemaakt voor als ze corona krijgen. En zelfs ouderen die zo fit als een hoentje zijn , jong en geen onderligend lijden kent. Het enige dat ik daarbij heb opgemerkt dat dit in Frankrijk op dit moment totaal niet speelt, ondanks dat Frankrijk het heel zwaar heeft met de Corona. Goed is uitgelegd door mensen in dit topic waarom zij dat anders zien.

Ik hou van Nederland en ik hou van Frankrijk en wat jij hier suggereert past totaal niet bij mij en klopt ook niet. Alleen juist omdat ik in een ander land woon, zie ik veel van dichtbij wat in Frankrijk gebeurt en via Engelse vrienden ook wat in de UK gebeurt. Daar hebben we het over. En dan kijk je anders naar je eigen geboorte land.
Tevens ben ik ook vrij aardig op de hoogte wat in VS en in Italië gebeurt via vrienden die daar wonen. Dus juist omdat ik internationaler georiënteerd ben stel ik mijn vragen en dele ik mijn bezorgdheid cq mijn mening. Maar ik loop hier niet Nl af te zeiken vanuit een ander land zoals jij nu suggereert!

En ja mijn vriendinnen kaarten deze zaken zeer zeker aan en misschien had ik dat niet moeten noemen waarvoor sorry, en dat ging over dit zelfde onderwerp. Waarop zelfs op TV een arts aangaf, dat dit onderwerp wellicht wat te onvoorzichtig gebracht is door bepaalde huisartsen. Waarbij ook werd aangegeven door de IC arts dat het echt niet zo maar is dat ouderen het bij voorbaat al kunnen schudden. Zeker niet als ze nog fit en gezond waren voor de corona. Er wordt bij schaarste van IC bedden gekeken naar wat zinvol is en wat niet. Zo hoort het ook, dus het beleid is wel OK in Nederland maar fout in het nieuws gebracht.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:15

Nikass schreef:
safina schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Het is een moeilijke, confronterende vraag, maar het is toch ook goed om inspraak te hebben in je eigen behandeling?
Niet iedereen wil ten koste van alles (over)leven.

Het is nooit te vroeg om als je goed ziek bent van dit rotvirus en tot een risicogroep behoort of al wat ouder bent om over deze zaken na te denken, vind ik. Je kunt er wel zomaar te laat mee zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:21

Citaat:
Het is nooit te vroeg om als je goed ziek bent van dit rotvirus en tot een risicogroep behoort of al wat ouder bent om over deze zaken na te denken, vind ik. Je kunt er wel zomaar te laat mee zijn.

Daar zijn we het zowaar met elkaar eens maar daar ging het niet over als het om mijn vragen ging.
Het een en ander is zeer knullig gecommuniceerd ook al met gezonde 60 ++ waardoor de schijn gewekt werd dat je als 60 of 70++ het bij voorbaat al kunt schudden. Zoals ik het begrepen heb van IC arts is dit dus zeker niet het geval.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:27

Nee, we zijn het niet eens.

Ik vind namelijk niet dat die schijnt gewekt wordt. Niemand beweert dat. Ook al horen mensen dat erin.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:10

Ik twijfelde een beetje in welk van de vele coronatopics die Bokt nu rijk is, ik mijn vraag zou stellen, denk dat dit de goede plek is Mijn man en ik zijn momenteel allebei ziek. Allebei koorts. Hij vooral hoesten en buik-/maagklachten, ik vooral verkoudheidsklachten. De eerste vraag die je krijgt als je dat tegen anderen zegt, is: "Is het corona?" Ik heb echt geen idee. Aangezien we geen van beiden benauwd zijn, twijfel ik. Aan de andere kant hoor je ook dat corona zich bij verschillende mensen met verschillende symptomen uit, en ik vind het heel typisch dat mijn man en ik zulke verschillende klachten hebben.

Hoewel ik weet dat via Bokt vragen geen medisch uitsluitsel oplevert :) , ben ik wel benieuwd wat jullie denken. Zou het wel een prettig idee vinden om het straks gehad te hebben...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:39

Dat weet je gewoon nooit, tenzij er een betrouwbare test is die antistoffen kan meten tegen dit virus.
Tot nu toe moet je er altijd vanuit gaan dat als je je niet lekker voelt dat je het hebt, en als je beter bent moet je er vanuit gaan dat je het altijd nog eens kunt krijgen. Zo worden we niet laks in het volgen van de richtlijnen.. Dat is in ieder geval mijn mening. Je kunt nu niet voorzichtig genoeg zijn. Vervelend voor jullie in ieder geval en veel beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:12

Boras schreef:
Nee, we zijn het niet eens.

Ik vind namelijk niet dat die schijnt gewekt wordt. Niemand beweert dat. Ook al horen mensen dat erin.

Wij zijn het in ieder geval wel eens.

Ik vind dat je al die zorgprofessionals die momenteel hun uiterste best doen om aan ieder mens de best mogelijke zorg te geven onder deze heftige omstandigheden ontzettend tekort doet met je uitspraken, Pien. Het gesprek zal misschien onder alle werkdruk doordat het nu lastig communiceren is wel eens wat minder goed verlopen. Maar praten met patienten over moeilijke dingen als in hoeverre je behandeld wilt worden is niet onethisch. Het is vooral ontzettend onethisch om op basis daarvan hier te gaan zitten propageren dat ze je bij voorbaat afschrijven.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:57

Juut schreef:
Inmiddels zit mijn vader nu 5 dagen in quarantaine op zijn slaapkamer: niet getest, maar vermoeden corona. Ook al 2 goede dagen gehad, en vervolgens terugval.

Wat ik alleen apart vind: de huisarts assistente had bij telefonisch consult bij mijn moeder aangegeven dat ze met mn vader maar moest overleggen wat hij wilde als hij verslechterde. Ziekenhuisopname was ook niet alles, en ic moest je ok maar kijken of en hoe je daar vanaf kwam... Euthanasie bedoelde ze niet, maar met morfine kunnen mensen pijnvrij thuis sterven. Mn moeder was hier en beetje flabbercasted over, vond dat de huisarts dit zelf maar met mn vader moest bespreken. Ik vond het zelf ook nogal een opmerking: mn vader is 69 en in erg goede conditie. Zou dit standaart genoemd worden naar ieder boven de 65 of zo?

Snap dat ze daar enorm door overvallen is.
Maar we leven niet meer in de wereld zo beschermd als die 2 weken terug was.

Aanpassen betekent ook, dit soort gesprekken voeren.
Heel eerlijk alle opties bekijken.
Veel mensen die op de ic terecht komen hebben enorme schade aan de longen.

Dus, ik weet niet of het standaard praatje is, voor zover we over standaard kunnen praten....

Maar deze tijd vraagt een nieuw soort verantwoordelijkheid.
En de gezondheidszorg heeft domweg de tijd niet meer, de capaciteit niet meer....
Dus er zal steeds meer een doe-het-zelf komen.

ff omschakelen....
Verantwoordelijkheid nemen....
De handen uit de mouwen steken....

Het worden allemaal begrippen die een andere dimensie krijgen....

Succes ermee....

Ik had er geen corona voor bedacht maar ik ben best wel blij dat heel veel mensen een spoedcursus Red Jezelf krijgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:37

Begin vorige week had mijn moeder ook een programma op tv gezien. Daarin werd ook besproken om nu al te bedenken hoe of wat.
Daarin kwam ook naar voren dat je goed moest nadenken of je wel aan de beademing wilde. Want het is niet zonder risico en als je het red is de revalidatie zwaar (zeker als je wat ouder bent).
Mijn moeder vond dit onwijs moeilijk. Want ze is pas 65, maar heeft af en toe hartritme stoornissen (met meds gaat het redelijk). Maar absoluut nog niet in het stadia, laat mij maar als het eenmaal zover mocht komen (cru gezegd, nog niet klaar om dood te gaan. Genoeg om nog voor te leven).
En dat maakte voor haar gevoel zo moeilijk een keuze te maken, dat kon ze niet.
Aan de telefoon merkte ik ook, dat het haar een bepaalde angst gaf. Want uiteindelijk, als kasplantje wilt ze ook niet leven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:43

Ik heb al gezegd tegen mijn man dat als het zover komt, hoop het echt niet, dat ik zeker niet als een kasplantje verder zou willen leven maar hij vindt het akelig als ik daarover begin.
Mijn gezondheid is al niet om over naar huis te schrijven dus dat hoeft van mij niet erger te worden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:43

[quote="pien_2010]
De vraag die ik gesteld heb die goed beantwoord is was: telt Nederland de mensen die thuis zijn overleden mee? → antwoord JA [/quote]

Ik wil me niet mengen in de discussie enkel even aanvullen op de vraag die Pien stelde. Het RIVM telt alleen het aantal overledenen dat getest is. Dat kan thuis zijn of in het ziekenhuis, maar er zijn genoeg mensen de laatste weken overleden, die vermoedelijk wel overleden zijn aan Corona, maar niet meegenomen zijn in de statistieken omdat ze nooit getest zijn.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:43

Macs schreef:
Dat weet je gewoon nooit, tenzij er een betrouwbare test is die antistoffen kan meten tegen dit virus.
Tot nu toe moet je er altijd vanuit gaan dat als je je niet lekker voelt dat je het hebt, en als je beter bent moet je er vanuit gaan dat je het altijd nog eens kunt krijgen. Zo worden we niet laks in het volgen van de richtlijnen.. Dat is in ieder geval mijn mening. Je kunt nu niet voorzichtig genoeg zijn. Vervelend voor jullie in ieder geval en veel beterschap!

Dankjewel Macs! We doen ook heel voorzichtig hoor en blijven gewoon thuis zolang het duurt. En zullen ook daarna de richtlijnen blijven volgen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:46

Voor alle duidelijkheid: Nederland heeft nog voldoende IC bedden.

Het is elke dag opschalen en er zijn inmiddels een paar mensen van Zwolle naar Duitsland gegaan, maar iedereen kan terecht.

(Wel is er sowieso in Nederland een beleid van 'terughoudendheid', waarbij de arts in gesprek gaat met de patiënt, familie en collega's 'of de behandeling medisch zinvol is'. Drie weken plat liggen is voor iedereen een klap, waar je al gauw een half jaar hersteltijd voor nodig hebt. "Code zwart", waarbij keuzes tussen patiënten gemaakt moeten worden is niet aan de orde - en hopelijk blijft dit zo.)

Uiteraard hoort het niet per telefoon en door de assistente ("wel sakkerloot hoe heb ik het nu!!!!).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:06

Mijn oom is vandaag na bijna een week ziekenhuis thuisgekomen. Hij krijgt 1x per dag thuiszorg en boodschappen en maaltijden worden hem gebracht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:02

Janneke2 schreef:
Voor alle duidelijkheid: Nederland heeft nog voldoende IC bedden.

Het is elke dag opschalen en er zijn inmiddels een paar mensen van Zwolle naar Duitsland gegaan, maar iedereen kan terecht.

(Wel is er sowieso in Nederland een beleid van 'terughoudendheid', waarbij de arts in gesprek gaat met de patiënt, familie en collega's 'of de behandeling medisch zinvol is'. Drie weken plat liggen is voor iedereen een klap, waar je al gauw een half jaar hersteltijd voor nodig hebt. "Code zwart", waarbij keuzes tussen patiënten gemaakt moeten worden is niet aan de orde - en hopelijk blijft dit zo.)

Uiteraard hoort het niet per telefoon en door de assistente ("wel sakkerloot hoe heb ik het nu!!!!).

Maar op dit moment is het veiligste per telefoon. Het is niet anders.
Maar die vraag krijgen is natuurlijk niet makkelijk. Aan de andere kant: je mag dus wel behandeld worden als je dat wilt. Je wordt dus niet bij voorbaat afgeschreven.
Ik vind het goed dat het bespreekbaar wordt gemaakt, ik heb namelijk nooit geweten dat een opname op de IC zoveel schade aan kan richten.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:57

Anna79 schreef:
Mijn oom is vandaag na bijna een week ziekenhuis thuisgekomen. Hij krijgt 1x per dag thuiszorg en boodschappen en maaltijden worden hem gebracht.

Fijn dat hij weer thuis is!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 08:00

Weet iemand hoelaat de persconferentie vandaag is??

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:03

Petrichor schreef:

19:00 :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 08:04

bamsy schreef:
Petrichor schreef:

19:00 :)

Dankjewel!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:41

Ik word nu zowaar al twee ochtenden koortsvrij en redelijk ok wakker. Stort later vrij snel wel weer in, -O- maar dit is alvast iets. Slaap geneest nu iets lijkt. *\o/*

Hoe is het met de rest?