Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:safina schreef:Pien, heb je die uitzending geluisterd? Die keuzes gaan in feite helemaal niet over het verdelen van capaciteit. Het gaat erom dat mensen niet altijd met hele gunstige perspectieven van de beademing afkomen. Van de ouderen overlijdt een groot gedeelte binnen een jaar. En een deel kan niet meer functioneren als ze daarvoor deden en is afhankelijk van zorg. ICartsen willen geen dingen doen waar patiënten naderhand over zeggen "als ik dit had geweten, had het voor mij niet gehoeven."
Jammer dat zo'n vraag meteen vertaald wordt naar verdelen van capaciteit, terwijl hij vooral voortkomt uit de wil patiënten zorgvuldig te behandelen.
Ik vind het net als pien ook schokkend.
Als ik mijn eigen situatie vergelijk met mijn ouders (65+) dan zijn mijn ouders fitter en actiever. Hoé kom je dan uit de IC gemiddeld op die leeftijd? Zoals mij? Thuis zittend, smiddags slapend, klap van de hamer krijgen door een uurtje paardrijles per week, etc etc... het is zwaar maar ik kan wel enigzins genieten van het leven. Het bekruipt me de laatste jaren steeds meer, (net als de on-flexibiliteit van mensen nu met het eenzaam vinden van thuis blijven, thuiswerken lastig etc etc en niet kunnen doen wat ze gewend zijn... ) dat we erg verwend zijn en iets teveel blind staren op de verkeerde kwaliteiten in het leven (alles moeten kunnen incl werk, huis, vakantie, hobby’s, vrienden, meteen naar de bios en het restaurant kunnen bij elke brainfart die ons dat doet willen etc) en elkaar erg snel afschrijven als we niet mee kunnen draaien.
safina schreef:Ja, het is schokkend als je zo'n vraag krijgt. Maar Pien noemt het stellen van zo'n vraag aan jongere mensen onethisch. Daar ben ik het niet mee eens. Het is eerder onethisch om de kans te laten liggen dit te bespreken en de vraag pas te stellen als iemand in zo'n slechte toestand verkeert dat je niet meer kunt praten met elkaar.
Niemand schrijft je af. Dat is de uitleg die je er zelf aan geeft. Een volmondig "ja, doe alles om me hier doorheen te slepen, ongeacht hoe ik hier uit ga komen" is ook een antwoord. En geeft een arts juist alle reden voor jou te knokken.
Mijn eigen vader wil niet aan de beademing als de kans groot is dat hij daarna zijn laatste dagen in een verpleeghuis moet slijten. Dat wil hij pertinent niet. Zelf ben ik er nog niet uit waar voor mij de grens ligt. Hoe dan ook: het zijn rotvragen. Verdrietige vragen. Maar ook belangrijke vragen.
pien_2010 schreef:Alleen Nederland is daar weer als de kippen bij @Safina en ik kijk daar toch wat kritischer na.
Mijn vriendinnen werken id zorg en ik hoor ook zaken die wij als tenen krommend beleven en dan heb ik het niet over de zorgmedewerkers maar over leiding.
Nikass schreef:safina schreef:Ja, het is schokkend als je zo'n vraag krijgt. Maar Pien noemt het stellen van zo'n vraag aan jongere mensen onethisch. Daar ben ik het niet mee eens. Het is eerder onethisch om de kans te laten liggen dit te bespreken en de vraag pas te stellen als iemand in zo'n slechte toestand verkeert dat je niet meer kunt praten met elkaar.
Niemand schrijft je af. Dat is de uitleg die je er zelf aan geeft. Een volmondig "ja, doe alles om me hier doorheen te slepen, ongeacht hoe ik hier uit ga komen" is ook een antwoord. En geeft een arts juist alle reden voor jou te knokken.
Mijn eigen vader wil niet aan de beademing als de kans groot is dat hij daarna zijn laatste dagen in een verpleeghuis moet slijten. Dat wil hij pertinent niet. Zelf ben ik er nog niet uit waar voor mij de grens ligt. Hoe dan ook: het zijn rotvragen. Verdrietige vragen. Maar ook belangrijke vragen.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het is een moeilijke, confronterende vraag, maar het is toch ook goed om inspraak te hebben in je eigen behandeling?
Niet iedereen wil ten koste van alles (over)leven.
Citaat:Het is nooit te vroeg om als je goed ziek bent van dit rotvirus en tot een risicogroep behoort of al wat ouder bent om over deze zaken na te denken, vind ik. Je kunt er wel zomaar te laat mee zijn.
Boras schreef:Nee, we zijn het niet eens.
Ik vind namelijk niet dat die schijnt gewekt wordt. Niemand beweert dat. Ook al horen mensen dat erin.
Juut schreef:Inmiddels zit mijn vader nu 5 dagen in quarantaine op zijn slaapkamer: niet getest, maar vermoeden corona. Ook al 2 goede dagen gehad, en vervolgens terugval.
Wat ik alleen apart vind: de huisarts assistente had bij telefonisch consult bij mijn moeder aangegeven dat ze met mn vader maar moest overleggen wat hij wilde als hij verslechterde. Ziekenhuisopname was ook niet alles, en ic moest je ok maar kijken of en hoe je daar vanaf kwam... Euthanasie bedoelde ze niet, maar met morfine kunnen mensen pijnvrij thuis sterven. Mn moeder was hier en beetje flabbercasted over, vond dat de huisarts dit zelf maar met mn vader moest bespreken. Ik vond het zelf ook nogal een opmerking: mn vader is 69 en in erg goede conditie. Zou dit standaart genoemd worden naar ieder boven de 65 of zo?
Macs schreef:Dat weet je gewoon nooit, tenzij er een betrouwbare test is die antistoffen kan meten tegen dit virus.
Tot nu toe moet je er altijd vanuit gaan dat als je je niet lekker voelt dat je het hebt, en als je beter bent moet je er vanuit gaan dat je het altijd nog eens kunt krijgen. Zo worden we niet laks in het volgen van de richtlijnen.. Dat is in ieder geval mijn mening. Je kunt nu niet voorzichtig genoeg zijn. Vervelend voor jullie in ieder geval en veel beterschap!
Janneke2 schreef:Voor alle duidelijkheid: Nederland heeft nog voldoende IC bedden.
Het is elke dag opschalen en er zijn inmiddels een paar mensen van Zwolle naar Duitsland gegaan, maar iedereen kan terecht.
(Wel is er sowieso in Nederland een beleid van 'terughoudendheid', waarbij de arts in gesprek gaat met de patiënt, familie en collega's 'of de behandeling medisch zinvol is'. Drie weken plat liggen is voor iedereen een klap, waar je al gauw een half jaar hersteltijd voor nodig hebt. "Code zwart", waarbij keuzes tussen patiënten gemaakt moeten worden is niet aan de orde - en hopelijk blijft dit zo.)
Uiteraard hoort het niet per telefoon en door de assistente ("wel sakkerloot hoe heb ik het nu!!!!).