Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lon

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:07

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:11

Lon schreef:
@MarliesR, even gegoogled: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/265358/n ... ziekenhuis . De meneer die in het artikel genoemd wordt schrijft op Facebook dat zorgverleners hem rechtstreeks of via https://www.makers4all.eu/ kunnen benaderen voor mondmaskerclips.

Heel erg bedankt _/-\o_
Wist zelf niet zo goed waar ik moest beginnen en met de zoektermen die ik had gepoogd kreeg ik niks naar voren. Dankje!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:12

https://www.thingiverse.com/thing:4249113

Dit is Thingiverse. Hier kun je printable files krijgen voor 3D printers. Deze link leidt naar een file waarmee iedereen met een 3D printer de clip kan uploaden en zelf maken. :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:14

Iris82 schreef:
https://www.thingiverse.com/thing:4249113

Dit is Thingiverse. Hier kun je printable files krijgen voor 3D printers. Deze link leidt naar een file waarmee iedereen met een 3D printer de clip kan uploaden en zelf maken. :)

Awesome _/-\o_ *\o/*

Zo moet er vast wat te organiseren zijn voor ze!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:35

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:19

MarliesR schreef:
Mijn zusje werkt als psycholoog in een verpleeghuis. Ze hebben twee locaties en op 1 ervan loopt het echt helemaal uit de hand -O- . 36 medewerkers besmet en onder de bewoners ook al 23 overlijdens en nog steeds veel mensen besmet of verdacht. Ook enorme tekorten aan PBS.

Zij draagt nu ook de hele dag een mondkapje met van die elastieken. Ik had via o.a. Reddit al gezien dat mensen van die beschermstukjes maakten om de oren te ontzien met een 3D printer. Weet 1 van jullie toevallig of die hier in NL ook te krijgen zijn danwel hoe je zoiets noemt?

[ [url=m/7TWer8.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.ad.nl/alphen/mondmaskers-zi ... ~a34652a2/

Kom net dit artikel tegen bij het AD!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:46

De thuiszorgmedewerkers worden hier bij bosjes ziek. Gister een een bekende van me, veertiger, gezonde dame opgenomen en aan de beademing. Echt vreselijk.

Mijn zus zit al even besmet thuis. Die werkt van huis nu. Zij werkt bij een van de eerste tehuizen met meer besmettingen en overledenen.

Blijft cru dat nu juist de grootste risicogroep en hun verzorgers het hardst getroffen wordt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:36

Ik werk in een ziekenhuis en spring bij als vrijwilliger in een woonzorgcentrum.

In de woonzorgcentra of de thuiszorg vallen in verhouding veel meer medewerkers uit dan in de ziekenhuizen. Maar ze hebben enerzijds minder beschermend materiaal, en anderzijds ook minder kennis over het gebruik van beschermingsmiddelen. In het woonzorgcentrum moeten medewerkers de kamers van besmette patiënten betreden met gewone MRSA-maskers. FFP2-maskers zijn er gewoonweg niet. Daarnaast zie ik ook veel verkeerd gebruik van de maskers. Ze bedekken de neus niet of maar half, ze drukken de metalen stukjes voor de neusbrug niet aan of dragen het masker ondersteboven, zodat de maskers niet goed aansluiten.

Ik vind het jammer dat er blijkbaar geen correcte beschermingsmiddelen en opleidingen kunnen worden voorzien voor deze mensen die net zo goed aan het front staan als de mensen in ziekenhuizen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:06

Wij werken ook met ffp1 maskers, tenzij aan de beademing dan ffp2

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:16

Er zijn zoveel instructiefilmpjes opgenomen over gebruik van beschermingsmateriaal dat daar in die sector toch ook eenvoudig informatie over te verspreiden zou moeten zijn?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:38

Hoe gaat het met iedereen? Kwam onderstaande tegen en vond m wel toepasselijk ondanks dat we het samen doen.

Afbeelding

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:21

Hopelijk zorgt dit voor voldoende mondkapjes.

Afbeelding
Afbeelding

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:39

Mooi MonteKarlo!

Wij werken meestal met FFP2-maskers. FFP1 is nl helemaal niet meer leverbaar. Kunnen ze zelf steriliseren met UV. Leer steeds meer vaardigheden zo.

Het klinkt echt alsof er veel mis is in dat verpleeghuis Eline91. Zorgelijk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:48

Wij werken juist ook veel met FFP1/chirurgische maskers. FFP2 alleen bij aërosole handelingen/beademing/tracheostomas etc.

Hier wordt nu toch ook langzaam wel iets teruggeschaald. Afdeling 2 positief gaat van 22 naar 15 bedden, een paar poli's willen ze weer langzaam aan opstarten en ook de chirurgie-afdeling willen ze geloof ik weer een halve afdeling van openen. Ik ben benieuwd.. :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:58

Ga je met een chirurgisch mondmasker (dus zonder FFP-filter) bij een COVID-positieve patiënt de kamer op? Dat zou ik echt niet willen/durven en strookt volgens mij ook niet met de landelijke adviezen.

Chirurgische maskers worden hier alleen gedragen door patiënten met COVID (of verdacht van) wanneer die de kamer af moeten voor een onderzoek of verplaatsing bijv.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:28

Ik heb vraag voor iedereen die in de (ouderen) zorg werkt.

Ik werk in een verpleeghuis en de richtlijn is: bij geen klachten van bewoners of jij zelf geen beschermingsmaatregelen...

Maar goed. Je staat aan het bed.. Mensen hoesten en proesten.
1.5 meter afstand kan je niet bewaren..

Wij zijn van mening.. een deel van ons team, dat je dan altijd te laat bent..

Dus wij willen preventief chirurgische mondmaskers gebruiken..

En ja.. Ik weet van de schijnveiligheid...maar toch..
Bewoners reageren er goed op..

Hoe is het bij jullie geregeld?.

Ik weet van een andere grote zorgorganisatie hier in de omgeving dat mensen al verplicht met chirurgische mondmaskers werken

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:35

Ik weet dat bij Buurtzorg de zorgverleners zelfgemaakte maskers gebruiken om hun cliënten te beschermen.
In het ziekenhuis worden geen maskers gebruikt bij de gewone patiënten zonder (symptomen van) COVID. Gezien de schaarste van beschermingsmiddelen vind ik dat terecht.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:40

Blacky94 schreef:
Wij werken juist ook veel met FFP1/chirurgische maskers. FFP2 alleen bij aërosole handelingen/beademing/tracheostomas etc.

Hier wordt nu toch ook langzaam wel iets teruggeschaald. Afdeling 2 positief gaat van 22 naar 15 bedden, een paar poli's willen ze weer langzaam aan opstarten en ook de chirurgie-afdeling willen ze geloof ik weer een halve afdeling van openen. Ik ben benieuwd.. :)
Wij moesten tot vorige week ook met de 'gewone' chirurgisch maskers werken. Ik sta ook op een covid-19 afdeling. En inderdaad bij bepaalde technieken of patiënten moesten we een FFP2 masker + helm op.
Sinds vorige week is er een lading FFP2 maskers toegekomen en dragen we deze gedurende onze shift.

Nu moet ik zeggen dat onze vaste schoonmaakploeg bijna allemaal al positief getest is en 2 van onze verpleegkundigen. Ikzelf vermoed dat ik ook besmet ben, maar met een lichte variant. Ik heb al ruim een week geen geur/smaak, al heb ik geen koorts gemaakt. Er zijn meerdere verpleegkundigen bij ons die vermoedelijk besmet zijn/geweest zijn. :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:40

Astorga schreef:
Ik weet dat bij Buurtzorg de zorgverleners zelfgemaakte maskers gebruiken om hun cliënten te beschermen.
In het ziekenhuis worden geen maskers gebruikt bij de gewone patiënten zonder (symptomen van) COVID. Gezien de schaarste van beschermingsmiddelen vind ik dat terecht.

Bij ons in het verpleeghuis (andere afdeling) zijn nu meerdere medewerkers besmet. Ook omdat er dus volgens de richtlijn geen bpm word gebruikt als er geen klachten zijn.. als er dus wel klachten zijn ben je mogelijk al te laat.

En bewoners beschermen is dus echt een ding.. zij komen niet meer buiten maar wij wel... Ik merk dat er angst heerst bij de bewoners.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:49

Bij ons in ouderenpsychiatrie ook alleen PBM bij covid verdachte patienten, niet bij de patienten die altijd al hoesten etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:12

Ouderenzorg hier.

Wij lopen standaard met chirurgisch masker en spatmasker en handschoenen. Bij vermoeden van/symptomen met schort er nog bij en bij positieve patiënten ffp2 maskers ipv chirurgisch.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:25

Blacky94 schreef:

Ja hier hetzelfde. Alles met FFP1/chirurgisch, behalve bij aerosole handelingen enz.
Maar goed, alle ziekenhuizen hebben weer hun eigen protocol, dus tja wat is goed/slecht?

Ik ben lekker al een hele week vrij. Even bijtanken, heerlijk!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:26

ziekenhuis hier,

Werken bijna de gehele dag met chirurgische maskers op. Contact met patiënten is binnen 1,5 meter. Samenwerken met collega's binnen de 1,5 meter en ook een simpele artsenvisite op de gang is binnen 1,5 meter.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:30

Barbabientje schreef:
Ja hier hetzelfde. Alles met FFP1/chirurgisch, behalve bij aerosole handelingen enz.
Maar goed, alle ziekenhuizen hebben weer hun eigen protocol, dus tja wat is goed/slecht?

Alleen is FFP1 iets heel anders dan een chirurgisch masker. Dus je antwoord zegt me nog niet zoveel. Zeker omdat ik niet weet of je met COVID-patiënten werkt of op een niet-besmette plek.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:27

Astorga schreef:
Barbabientje schreef:

Alleen is FFP1 iets heel anders dan een chirurgisch masker. Dus je antwoord zegt me nog niet zoveel. Zeker omdat ik niet weet of je met COVID-patiënten werkt of op een niet-besmette plek.

Werk op een COVID afdeling, of althans tot afgelopen maandag. Inmiddels zijn wij weer terug een AOA, maar nog steeds met lage verdenkingen op de afdeling.

edit: in principe met chirurgisch masker, maar dan wel met de IIR variant, sorry was zelf even verward :+