De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:16

Jadeleigh263 schreef:
De WHO heeft het coronavirus uitgeroepen als ‘A global health emergency’ Nu het zich over steeds meer landen aan het verspreiden is. Niet persé omdat het in China zich verspreid, maar met name omdat het zich verspreid naar andere landen en dat ze bang zijn dat landen waar de gezondheid zwakker is het hardst getroffen zullen worden. Misschien dus toch wel iets erger als de griep?
https://www.bbc.com/news/world-51318246

Overzicht van hoe het virus zich binnen dagen heeft verspreid in China

[ [url=m/x9kOq8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De griep heeft een zekere voorspelbaarheid. Kwetsbare groepen krijgen daarom jaarlijks de mogelijkheid om een griepprik te ontvangen. Dit lijkt me niet alleen in NL het geval...

Voor mij dus zeker niet erger dan de griep, het is gewoon wijs om er zo mee om te gaan omdat er nog zo weinig bekend is.
Met een paar weken/maanden is er een vaccin en krijg ik ook weer een brief omdat ik intussen 20 jaar geleden een pufje heb gehad. Net als met de Mexicaanse griep.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:52

pien_2010 schreef:
Jadeleigh263 schreef:
Misschien interessant voor mensen om te zien, is wel een link via FB, maar hier wordt simpel uitgelegd welke 4 mogelijkheden er zijn om het coronavirus te bestrijden, hoelang het kan duren voor dat het is ontwikkeld en wat eventueel de gevolgen er van kunnen zijn.

1. Vaccin met virus deeltjes
2. Een medicijn ontwerpen wat het virus en/of de host cell aanpakt, zodat het virus niet kan repliceren in de cel of waarbij de gastheercel in apoptose (geprogrammeerde celdood) gaat en fagocyten (witte bloedcellen) worden geactiveerd die de geïnfecteerde cellen opruimen
3 het testen van bestaande medicijnen op het virus, aangezien verschillende virussen vaak overeenkomst hebben in hun genoom structuur
4. (Methode waar ik zelf de meeste kennis van heb, en ook mee gewerkt heb, maar dan met andere cellen) genetische aanpassing met CRISPR van de T-cellen en deze na modificatie injecteren in de mens, zodat deze cellen het virus herkennen en doden.

Voor de mensen die het niet weten, CRISPR, is een mutatiesysteem wat gevonden is in veel bacteriën. Dit systeem kan knippen in DNA, waardoor het mogelijk is om stukken DNA te verwijderen, toe te voegen of te vervangen.

https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... /?vh=e&d=n

Hele interessante post vind ik dit, waarvoor dank.

Op dit moment herkent het lichaam het corona virus niet. Daar zit de knijp, althans zo begrijp ik het. Toch denk ik dat een goed immuunsysteem belangrijk is want de oplossingen 1 t/m 4 zijn er voorlopig nog niet.
Dat is wel een vraag voor mezelf dat ik heb, wanneer gaat het lichaam de witte bloedcellen (soldaatjes noemde mijn vader die vroeger }> ) in zetten en gaan ze het virus bestrijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het lichaam wacht tot de longontsteking daar is en de mensen zo goed als dood. Vind ik niet logisch.
Tevens vraag ik me af, als deze ziekte al wat langer rondwaart, wanneer is het lichaam dan zo ver dat het dit virus wel als vijandelijk gaat herkennen. Hoe lang moeten we daar op wachten?
Totdat iedereen de ziekte gehad heeft, waardoor kinderen en kleinkinderen immuunsysteem de indringer als vijandig?

Wat me namelijk opvalt, en dat vind ik erg teleurstellend, nergens bij eventuele hulp wordt gesproken bijvoorbeeld over versterken van je eigen immuunsysteem en hoe je dat eventueel kan aanpakken. Ik denk zelf namelijk, dat op kort termijn daar een belangrijke sleutel ligt om de ziekte goed door te komen.

Wij hebben in ieder geval van Borion twee pijpjes gehaald (voor mijn man en mij één), dat als we naar Nederland gaan en de ziekte breekt daar uit→ we gaan naar de grote steden, we gelijk het achterover kunnen slaan want het is Echinacea angustifolia 9ch en dat zou met spoed een enorme broost geven aan je immuunsysteem zodra je dit inneemt en ook langere tijd werkzaam zijn.
Ik denk namelijk dat het lichaam al eerder te maken gehad zal hebben met ziektes die het niet kende en toch toen op een gegeven moment ook in actie zal zijn gekomen.
Het verbaasd me dat aan die weerstand (kan ook regulier in mijn ogen) weinig aandacht wordt besteed want met mijn eenvoudige boerenverstand denk ik dat je daar iets kunt halen op kort termijn.

PS: Ik schrijf dit niet om weer een hele antibrichade over me heen te krijgen vanwege de homeopathie (take it or leave it, leven en laten leven)→ want dat geloof ik onderhand allemaal wel, maar ik schrijf het wel op, omdat ik in Frankrijk woon en hier in alle farmacie gewoon reclame wordt gemaakt nu voor dit middeltje (kost hier 2 euro) daar het winter is en mensen vaak toch wat minder weerstand hebben. Hier in de reguliere apotheken is men gewend om naast reguliere medicatie ook homeopathische medicatie te adviseren daar het veel meer geïntegreerd is vergeleken met Nederland → ook bij de reguliere artsen.

Graag gedaan! In het filmpje vertelden ze dat vaccins en bestaande medicijnen het meest voor de hand liggend zijn om nu mee te beginnen. Wel zal het duren voordat een vaccin is gemaakt, dus dan gok ik zelf op bestaande medicijnen. Wat betreft je immuunsysteem, je immuunsysteem is snel, maar vaak duurt het toch wel voordat de cellen die nodig zijn geactiveerd zijn. Daar gaat een rits aan activaties van cel naar cel aan te pas, waar weer chemische ‘stofjes’ (cytokines) worden aangemaakt om andere cellen te activeren. Hoe het immuumsysteem reageert is enorm complex en nog niet alles is bekend. Bij HIV is het probleem dat T-cellen, die juist bij een infectie het pathogeen bestrijd, geïnfecteerd raakt, waardoor deze zijn functie verliest en geen andere belangrijke cellen kan activeren. Dus een immunrespons hangt ook af van welke cellen worden geinfecteerd. Bij het coronavirus zal het lichaam het virus waarschijnlijk niet herkennen als ‘Gevaarlijk’ waardoor er niet meteen een immuunreactie wordt opgestart. Het probleem kan wel zijn, dat bij sommige infecties met micro organismen, dat het niet eens het micro organisme hoeft te zijn wat kan zorgen dat iemand dood ziek is of overlijd, maar dat het komt doordat het lichaam uiteindelijk te heftig reageert en de immuunrespons niet stopt. Zo kan je bijvoorbeeld denken aan bepaalde witte bloed cellen die chemische stoffen uitscheiden waardoor andere cellen worden gedood. Wanneer deze reactie niet stopt, zal er schade komen in het lichaam en dit kan een immuunrespons alleen maar heftiger maken.
Andere coronavirussen staan er om bekend om alveolaire cellen (cellen in de longen) te infecteren en deze cellen scheiden chemokines uit om een immuunrespons op te wekken. Ook las ik in een artikel dat HCov (Human coronavirus) instaat is om T-cellen, lymfocyten en macrofagen en dendritische cellen te infecteren waardoor deze cellen geprogrammeerde celdood ondergaan. Dit zijn allemaal belangrijke cellen die belangrijk zijn voor het opruimen van de infectie maar ook voor het activeren van andere immuuncellen. Wanneer deze cellen dood gaan, kan dat dus voor problemen zorgen in het lichaam en wellicht tot de dood leiden.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5456285/
Ik hoop zelf niet dat het het geval is met het nieuwe coronavirus aangezien dat wel heel zorgelijk zal zijn.

Ik heb geprobeerd om het zo makkelijk en begrijpbaar mogelijk uit te leggen, maar ons immuunsysteem zit heel complex in elkaar met allemaal ingewikkelde naamgevingen voor cytokines en chemokines.

@Janine1990, zelf vind ik het ook niet erger dan een griep, helaas aangezien er nog geen behandeling is of een preventief vaccin, zal het inderdaad wel erg zijn in de ogen van de mensen met een zwak immuunsysteem. Ook heb ik zelf niet het gevoel dat griep zich zo snel verspreid en ook zo erg in de wereld.. maar misschien zie ik dat verkeerd. Ik weet dat griep zich binnen NL wel makkelijk kan verspreiden, maar je hoort vrijwel nooit op het nieuws dat het zich wereldwijd verspreid, wel wanneer er een epidemie in NL is. Maar misschien komt dat weer omdat ‘griep’ voor ons als normaal beschouwd wordt... :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:29

Citaat:
@Janine1990, zelf vind ik het ook niet erger dan een griep, helaas aangezien er nog geen behandeling is of een preventief vaccin, zal het inderdaad wel erg zijn in de ogen van de mensen met een zwak immuunsysteem

Zo sta ik er ook in, dat ik het beleef als een griep, alleen na jouw verhaal dat toch wel heftig klinkt ben ik verbaasd dat jij schrijft "ik vind het ook niet erger dan een griep". Dat begrijp ik niet na jouw verhaal ervoor over het imuunsysteem.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:45

pien_2010 schreef:
Citaat:
@Janine1990, zelf vind ik het ook niet erger dan een griep, helaas aangezien er nog geen behandeling is of een preventief vaccin, zal het inderdaad wel erg zijn in de ogen van de mensen met een zwak immuunsysteem

Zo sta ik er ook in, dat ik het beleef als een griep, alleen na jouw verhaal dat toch wel heftig klinkt ben ik verbaasd dat jij schrijft "ik vind het ook niet erger dan een griep". Dat begrijp ik niet na jouw verhaal ervoor over het imuunsysteem.

Ik spreek natuurlijk voor mezelf hier, maar ik beleef het ook als gewoon een nieuwe griep. Omdat die hele rits immuunreacties ook aan de gang gaat bij "gewone" griep, onder andere veroorzaakt door andere al langer bestaande en onderzochte soorten coronavirussen. In die zin is griep in zijn algemeenheid gewoon best een heftigere ziekte dan men soms denkt. "Even een klein griepje" is vaak gewoon een zware verkoudheid ipv daadwerkelijk influenza.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:49

...er zijn vrijwel all over the world virologen die het griepvirus en de verschillende mutaties in de gaten houden.
(Op basis van die informatie wordt de griepprik samengesteld: daar zitten de drie meest waarschijnlijke varianten voor de jaarlijkse mogelijke epidemie in.)

Maar idd: griep hoort er gewoon bij.

(Een virus dat in staat is om zowel T-cellen, lymfocyten en macrofagen en dendritische cellen te infecteren waardoor deze cellen geprogrammeerde celdood ondergaan - brrr. Cellen kunnen op twee manieren kapot gaan: netjes geprogrammeerd in stukjes worden geknipt, en "niet netjes geprogrammeerd stuk gaan". Het immuunsysteem reageert wel op cellen die buiten de gewone geprogrammeerde celdood sterven, maar je wil in principe juist niet dat er een immuunrespons komt op nette, geprogrammeerde celdood....
Dat wordt dus ingewikkeld!)

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:50

pien_2010 schreef:
Citaat:

Dat komt omdat ik weet er influenzavirussen zijn die bijvoorbeeld Natural Killer cells (NK cellen) kunnen infecteren die weer horen bij het aangeboren immuunsysteem. Deze cellen spelen een belangrijke rol bij eerstelijnsafweer tijdens een virus infectie, waarbij geïnfecteerde cellen meteen worden gedood. Uit een onderzoek is gekomen dat een influenzavirus ook instaat is deze cellen te infecteren, waardoor deze cellen in apoptose gaan.

Als je je verdiept in welke cellen virussen infecteren dan lijkt alles heel erg... gelukkig zit het immuunsysteem zo complex in elkaar dat wanneer bepaalde belangrijke cellen worden geïnfecteerd, het niet meteen hoeft te betekenen dat je immuunsysteem als een kaartenhuis in elkaar valt. :D

@Janneke, precies, mooi verwoord!

Edit: filmpje van hoe het nu zou zijn in China, het staat op geenstijl, geen betrouwbare bron, maar zal me niks verbazen als het echt zo gaat op dit moment...
Afbeelding
https://www.geenstijl.nl/5151699/watchers-on-the-wall/

En het wordt steeds creatiever...
Afbeelding
Afbeelding

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:20

Ik zou GeenStijl met n grote korrel zout nemen: zo lijkt het net alsof de straten bezaaid liggen met lijken.
In werkelijkheid zijn er heel veel mensen ziek en besmet, maar het overgrote gedeelte daarvan wordt ook gewoon weer beter (en heeft dan antistoffen). Slechts 2% overlijdt en dan gaat het om kwetsbare mensen...

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:22

mairead schreef:
Ik zou GeenStijl met n grote korrel zout nemen: zo lijkt het net alsof de straten bezaaid liggen met lijken.
In werkelijkheid zijn er heel veel mensen ziek en besmet, maar het overgrote gedeelte daarvan wordt ook gewoon weer beter (en heeft dan antistoffen). Slechts 2% overlijdt en dan gaat het om kwetsbare mensen...

Dat doe ik zeker, maar je zal het nooit echt weten hoe het daar gaat tenzij je de mensen daar zelf kan spreken. Ze geven ook aan wat bevestigd is en wat niet, maar toch verbaast het mij niet als sommige dingen kloppen zoals over die mondkapjes. Verder verdiep ik mij voornamelijk in artikelen die gepubliceerd zijn op ncbi en hou WHO in de gaten :)

Loretta

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:58

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:01

Een collega van mijn moeder (beveiliger op Schiphol) is ontslagen omdat diegene een Chinese reiziger niet wilde fouilleren :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:02

Loretta schreef:
Dat hebben hun Franse collega's toch net iets beter aangepakt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7926645 ... naar-china

Ook deze mag ik niet gratis lezen, dus kun je vertellen wat er staat?
Ik zal toch niet de enige zijn die alle links opent, want na een aantal gratis berichten houdt het op, dus zullen toch wel meer bokkers hier last van hebben?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:09

Ik heb dat probleem ook met de links

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:14

Als je de link kopieert en opent in een incognito venster, kun je alles weer lezen. Tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:23

Amyyy schreef:
Als je de link kopieert en opent in een incognito venster, kun je alles weer lezen. Tip!

Dat werkt dus niet bij Franse Pien. Vrees dat ze daar dan weer wel de enige in is.

VPN?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:40

Citaat:
Steeds meer KLM-stewardessen in de lucht en op de grond maken zich ernstig zorgen over mogelijke blootstelling aan het coronavirus tijdens hun werk. Ziekteverzuim neemt toe, maar ook openlijk wordt er gemuit.

-

Vakbond FNV en de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) kregen vele verontruste reacties vanuit hun achterban. Weliswaar schrapt KLM maandag alle China-vluchten voor een week, maar dit weekend wordt er nog wel - beperkt - doorgevlogen.

„Cabinepersoneel ziet nu vooral op tegen de aanstaande directe vluchten naar China”, aldus een VNC-woordvoerder. Gistermiddag is volgens hem afgesproken met de KLM-directie dat er ’coulant’ wordt omgegaan met bezwaren. „KLM heeft ons beloofd flexibel te zijn en dit van geval tot geval te bekijken, ook al geldt werkweigering in de luchtvaart doorgaans als reden voor ontslag.”

Angst over risico’s

Ook het KLM-grondpersoneel heeft angst over risico’s die men loopt. „Aangewakkerd door een gebrek aan informatie vanuit de werkgever. De medewerkers moeten toestellen afhandelen die uit China komen. Als de deur van het toestel open gaat, zien ze iedereen met een mondkapje op. Het grondpersoneel heeft dat niet”, zegt Joost van Doesburg van FNV.

Op Schiphol haasten de reizigers zich naar een van de laatste vluchten naar China

Ⓒ FOTO ANKO STOFFELS

Op Schiphol komen grondstewardessen, maar ook bijvoorbeeld de begeleiders van minder valide passagiers in direct contact met overstappende Chinese reizigers die verdergaan op Europese KLM-vluchten. De kans op aanraking met het virus vindt een toenemend aantal Nederlandse stewardessen eng. Zij stellen, volgens de vakbond, dat dit te maken heeft met het feit dat het coronavirus ook al besmettelijk is als er helemaal geen symptomen zijn.

Desinfecterende handgel

China Eastern, China Southern, Xiamen Air en China Airlines worden op Schiphol door KLM afgehandeld. Van Doesburg roept de bedrijven op om aan iedere werknemer handschoenen, desinfecterende handgel en sluitende mondkapjes uit te reiken. „Er is sprake van een noodtoestand.”

KLM zegt de angst en zorgen onder het personeel te kanaliseren door hen dagelijks op de hoogte te houden. „Zo zijn ze altijd goed geïnformeerd. Ook hebben we spreekuren op Schiphol, waarbij artsen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden”, aldus een woordvoerster.

Rekening houden met persoonlijke omstandigheden

KLM gaat volgens haar het gesprek aan met personeel dat aangeeft niet naar China te willen. „Indien nodig halen we cabincrew met specifieke persoonlijke omstandigheden van de vluchten af.”

Toch klagen meerdere stewardessen dat ze geen gehoor en begrip vinden bij hun baas en dat het slikken of stikken is. „Er wordt op de werkvloer wel degelijk gedreigd met ontslag als we niet willen vliegen. We worden gedwongen. Waarom stelt de Nederlandse overheid nog geen verplichte protocollen op voor dit soort noodsituaties?”, aldus een KLM-medewerkster tegen deze krant die anoniem wil blijven.

#meelezer ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:01

Smee__ schreef:
Een collega van mijn moeder (beveiliger op Schiphol) is ontslagen omdat diegene een Chinese reiziger niet wilde fouilleren :=

En terecht!

Come on....

Als het Ebola was geweest had ik haar/hem gelijk gegeven maar het is "maar" het Coronavirus.

Daarnaast komen er geen directe vluchten vanuit Whuan aan op Schiphol.

De kans op besmetting is gewoon niet groot, sterker nog, de kans dat die Chinees schade aanricht doordat hij/zij een verboden middel/voorwerp mee aan boord van het vliegtuig wil nemen is heel veel malen groter.....

Edit:

[url]Waarom gaan Nederlandse corona-evacués thuis in quarantaine? - https://nos.nl/l/2321142[/url]

Lees net dit.

Gaat erover hoe mensen in quarantaine moeten in hun eigen huis.

Het lijkt erop dat ze worden "opgesloten" in een aparte slaapkamer oid...

Dat zou ik echt nooit doen! 2 weken in een slaapkamer opgesloten zitten....

In een heel huis opgesloten zitten is al erg genoeg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:58

Dank je wel Chubby!

VPN heb ik maar dan denken te veel sites dat ik een trol ben en kom er dus niet op. Dus dat abonnement gebruik ik alleen en dat Luke vaak ook niet, als ik een betaling doe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:18

Smee__ schreef:

Ja joh, je kan ook overdrijven... Lijkt me terecht ontslag.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:53

_San87_ schreef:
Smee__ schreef:

Ja joh, je kan ook overdrijven... Lijkt me terecht ontslag.

zeker omdat je van je werkgever handschoenen krijgt en als je wil mondkapje ook nog eens

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:39

Gisteren of eergisteren was hier de vraag hoe quarantaine eruit zou zien als mensen teruggehaald worden en ik kwam net een artikel van NOS tegen waar het wordt uitgelegd. De Duitsers zullen ondergebracht worden op een kazerne van de luchtmacht meer Stuttgart, Australiërs gaan naar Christmas Island, de Fransozen hebben een vakantiepark geregeld en de Nederlanders mogen naar huis. Wanneer er meerdere gezinnen in een huis wonen of als er geen aparte kamer is, kan er naar andere oplossingen worden gezocht. Belangrijk is natuurlijk dat degenen die terugkomen uit China weinig contact hebben met huisgenoten die er niet zijn geweest.
https://nos.nl/l/2321142

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:49

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:
Dat hebben hun Franse collega's toch net iets beter aangepakt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7926645 ... naar-china

Ook deze mag ik niet gratis lezen, dus kun je vertellen wat er staat?
Ik zal toch niet de enige zijn die alle links opent, want na een aantal gratis berichten houdt het op, dus zullen toch wel meer bokkers hier last van hebben?

Daar heb ik ook last van. Maar ik gebruik de cognito modus van mijn browser. Of ik verwijder alle cookies. Dan lukt het wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:54

mvdende schreef:
[url]Waarom gaan Nederlandse corona-evacués thuis in quarantaine? - https://nos.nl/l/2321142[/url]

Lees net dit.

Gaat erover hoe mensen in quarantaine moeten in hun eigen huis.

Het lijkt erop dat ze worden "opgesloten" in een aparte slaapkamer oid...

Dat zou ik echt nooit doen! 2 weken in een slaapkamer opgesloten zitten....

In een heel huis opgesloten zitten is al erg genoeg

Ik kan me voorstellen dat als je een gezin hebt dat je dan in een aparte slaapkamer moet verblijven. Maar als je alleen woont moet je dan ook in de slaapkamer blijven vraag ik me nu af.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:55

Destination schreef:
Gisteren of eergisteren was hier de vraag hoe quarantaine eruit zou zien als mensen teruggehaald worden en ik kwam net een artikel van NOS tegen waar het wordt uitgelegd. De Duitsers zullen ondergebracht worden op een kazerne van de luchtmacht meer Stuttgart, Australiërs gaan naar Christmas Island, de Fransozen hebben een vakantiepark geregeld en de Nederlanders mogen naar huis. Wanneer er meerdere gezinnen in een huis wonen of als er geen aparte kamer is, kan er naar andere oplossingen worden gezocht. Belangrijk is natuurlijk dat degenen die terugkomen uit China weinig contact hebben met huisgenoten die er niet zijn geweest.

Hmm naar huis klinkt me niet echt veilig :o

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 11:58

Spoiler:
moonsparkle schreef:
Destination schreef:

Waarom niet? In het artikel staat dat het ook al eerder is gebeurd en dat het prima werkt. Wat is het voordeel van een vakantiepark tegenover je eigen huis? In beide gevallen is het niet de bedoeling dat je met andere mensen in contact komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:02

Citaat:

Het hele verhaal is dat er elke dag iemand van de GGD komt controleren.

Verder heb je thuis minder contact dan in een ziekenhuis.
Boodschappen zet AH wel op de stoep etc.