Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:07

Maar als je rijst gewoon combineert met een goed vullende (gezonde) saus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:09

Ik eet graag rijst met zelfgemaakte tomatensaus en gewokte garnalen. Zó lekker :9
Gekookte aardappelen eet ik nooit, vind ik echt niet lekker. Gebakken aardappeltjes eet in eens in de twee weken ofzo, meestal is het gewoon vlees/vis/vleesvervanger met groenten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:15

Op zich is er met een gebakken aardappeltje niets mis, mits er maar bescheiden vet wordt gebruikt. 10g boter bevat 75kcal, 10g olie bevat 90kcal. Ik weeg de vetbron voor en na het toevoegen, dan weet je hoeveel vet er gebruikt is. Voor mij is 10g in principe zat (ik eet alleen), maar sommige mensen gooien 30-50g per persoon in de pan. Nu blijft daar vaak wel jus van over (mits dat niet over de groenten gaat), maar toch eet je daar veel meer van op.

150g aardappeltjes met 10g boter is bij elkaar 200kcal, evenveel als 50g (droog gewogen) rijst of pasta. Voor mij is dat een prima afweging.

Vanavond trouwens 150g aardappeltjes, 10g boter, 1 gegaarde rundergehaktbal van de ah (220kcal) en 225g rode kool met appel uit de vriezer. Bij elkaar 550kcal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 19:19

Ik dacht dat olie juist beter was dan boter :?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:31

Harde vetten bevatten vaak meer verzadigde vetzuren, zachte/vloeibare vetten minder.
Het meest gezond als je kijkt naar verzadigde vetzuren zijn plantaardige vetten, die bevatten de meeste onverzadigde vetzuren.

Het allerbeste zou nog zijn om zo min mogelijk bewerkt eten te gebruiken, dus zo min mogelijk uit pakjes/zakjes, zelf sauzen maken, geen kant&klaarmaaltijden etc en roomboter gebruiken ipv margarine.
Hou vooral ook in het achterhoofd dat vet niet uitgeband moet worden, met mate is juist gezond voor je.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:39

Boter bevat nog wat vocht, daardoor is het aantal kcal per gram boter vergeleken per ml olie lager. Boter is overigens roomboter, geen margarine, maar ook voor margarine gaat het op. Je gebruikt dus vaak ook meer boter dan olie, omdat het vocht vrijwel direct verdampt.

Beter danwel slechter hangt af van wat je criteria zijn. Ik gebruik in dit geval boter omdat ik dit nog over had van de kerst. Wil je weinig verzadigde vetten, dan moet je inderdaad olie gebruiken. Ik ben ooit uitgekomen op rijstolie als standaard-olie, omdat deze nauwelijks verbrand. Voor salades gebruik ik lijnzaadolie, vanwege de gunstige omega 3:6-verhouding, maar die verhouding is alleen nuttig als de olie niet verbrand, want anders vormen ze juist andere vetzuren, die weer niet goed voor de gezondheid zijn. Daarnaast is voor mij "natuurlijk" ook een factor. Ik probeer zo min mogelijk sterk bewerkte vetten bewust te eten.

Maar los van dat alles, is stiekem de smaak van in boter gebakken aardappeltjes gewoon het allerlekkerst. En dat weegt ook mee. In mijn geval is het echter een kwestie van zuinig doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:04

Ik pleur alles in mijn airfryer zonder olie oid. Bevalt ook prima! scheelt kcal en is net zo lekker!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:10

Een airfryer wil ik ook als ik op mezelf ga wonen.. dus tips voor een goede airfryer zijn welkom :D

Ik tel momenteel geen kcal. Eerst maar even zien hoever ik op gevoel en met gezond boerenverstand kom :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:26

Ik vind gekookte aardappels 3x niks (tenzij in stamppot/gratin) maar de krieltjes/schijfjes/frietjes etc komen hier meestal ook uit de airfryer.
Stukje vlees en portie groenten erbij, soms kaassaus maar vaker geen saus/jus en als ik een toetje neem een smoothie/stuk fruit ofzo.

Het hierboven genoemde probleem met rijst heb ik ook, mijn oplossing is om 2 kleinere porties te maken en de tweede later op de avond te eten.
Ik eet dan iets meer dan een normale portie maar voorkom hiermee dat ik ga snaaien. :)
Of ik zorg dat ik een portie paprika/komkommer/worteltjes oid klaar heb staan voor het snackmoment zodat ik wel wat te knagen heb maar niet naar de chips/koeken etc grijp.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:28

ItsMe2 schreef:
Een airfryer wil ik ook als ik op mezelf ga wonen.. dus tips voor een goede airfryer zijn welkom :D

Ik tel momenteel geen kcal. Eerst maar even zien hoever ik op gevoel en met gezond boerenverstand kom :)

Volgens mij is die vd Action best goed. :)
Zolang je er niet een neemt met zo'n hangend roterend mandje erin kun je er alles in bakken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:34

Thnx!
Ik ga binnenkort is even kijken bij de Action.
En mij er in verdiepen hoe zo iets werkt :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:36

Zilvervlies rijst met spelt en quinoa hebben ze bij de jumbo.
Erg lekker.

Notenrijst is witte rijst.
Je moet alles wat wit is vermijden. Tegenwoordig heb je alles in volkoren of spelt.

Roomboter gebruik ik wel geen margarine en ik bak in olie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 20:50

Mando schreef:
Erg lekker.

Je moet alles wat wit is vermijden. Tegenwoordig heb je alles in volkoren of spelt.

Je moet helemaal niks.....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:51

ItsMe2 schreef:
Thnx!
Ik ga binnenkort is even kijken bij de Action.
En mij er in verdiepen hoe zo iets werkt :)

Dit is hem:
https://www.action.com/nl-nl/p/smartfryer-xl/
Bij Lidl verkopen ze er ook één in dezelfde prijsklasse trouwens, geloof in de webshop. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:57

Mando schreef:
Erg lekker.

Als ik het niet wil volhouden moet ik vooral volkoren/spelt etc nemen.
Dan eet ik mijn eten spontaan niet meer op. :')
Ik eet dus gewoon witbrood, witte rijst etc, maar let wel op de hoeveelheden en wat erbij of erop gaat, dus veel groenten, weinig sausjes, minder kaas.
Net zoals ik geen magere yoghurt pak maar (half)volle zodat ik er geen of veel minder suiker bij hoef te mikken als ik smoothies of yoghurt met fruit/cruesli maak.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:09

Ik zit sneller vol van zilvervlies rijst dan andere rijst. Maar ik zit niet zo snel vol, heb best veel nodig om vol te zitten.

Vandaag ontbeten met 2 verse kampioentjes van de lidl, 1 met avocado en de ander met vega smeerworst en komkommer. Lunch was 2 broodjes met hagelslag. Diner was woknoodles met wat groentes, maar was niet zo lekker (had eigenlijk geen smaak, oeps :+) dus heb daar niet zoveel van op. Heb tussendoor wel m'n choco pepernoten opgegeten. Vanavond gewerkt en gefietst. En nu nog wat nootjes (cranberry mix) en water.

Ik wil morgen graag sporten (bij Basic doe ik dan van die groepslessen), nu heb ik echt zo'n mindset van 'ja morgen ga ik sporten!!!!', en dan is het morgenochtend 'oh nee, ik wil niet, ik zie er tegen op etc . etc.'.
Hoe doen jullie dat?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:13

Los van afvallen is volkoren gezonder dan witbrood, witte rijst etc. maar spelt maakt niet zoveel uit. Maar het gaat om je hele eetpatroon dus als je veel groenten eet en gevarieerd kom je alsnog wel aan je voedingsstoffen denk ik.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:22

Grappig om te zien dat iedereen andere voorkeuren/manieren heeft. Denk dat het weer eens aantoont dat er geen 1 manier is om goed af te vallen. Als je maar iets vind wat bij je past en je vol kunt houden.
Zelf geen grote fan van aardappels, raak veel sneller vol van rijst(maakt niet uit welke soort) of pasta.

Vanavond organiseerden wij een etentje. We hebben pokebowls gemaakt. Ziet er leuk uit, is gezond en smaakt erg lekker. Was een succes. Zelf geen toetje genomen.

Ik weeg elke week. Deze week 1,6 kilo afgevallen, maar niet erg betrouwbaar omdat ik 4 dagen koorts heb gehad.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:55

Wij hebben ook een airfryer, maar zouden er eigenlijk veel meer mee moeten doen.
Voornamelijk gaat er friet in, of aardappeltjes. Ook al een keer kippenpoten klaar gemaakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:58

Ik doe er dit soort dingen in, behalve frituur zooi dan...
- vega vlees (alle soorten)
- broodjes
- groente zoals:
Broccoli, spruitjes, courgette, paprika, aubergine, bloemkool... en dan gewoon grillen!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:05

deksel schreef:
Ik zit sneller vol van zilvervlies rijst dan andere rijst. Maar ik zit niet zo snel vol, heb best veel nodig om vol te zitten.

Vandaag ontbeten met 2 verse kampioentjes van de lidl, 1 met avocado en de ander met vega smeerworst en komkommer. Lunch was 2 broodjes met hagelslag. Diner was woknoodles met wat groentes, maar was niet zo lekker (had eigenlijk geen smaak, oeps :+) dus heb daar niet zoveel van op. Heb tussendoor wel m'n choco pepernoten opgegeten. Vanavond gewerkt en gefietst. En nu nog wat nootjes (cranberry mix) en water.

Ik wil morgen graag sporten (bij Basic doe ik dan van die groepslessen), nu heb ik echt zo'n mindset van 'ja morgen ga ik sporten!!!!', en dan is het morgenochtend 'oh nee, ik wil niet, ik zie er tegen op etc . etc.'.
Hoe doen jullie dat?

Ik keek vroeger ook vaak tegen sporten op. Ik had een trainingsschema en volgens de trainer was het een must om 30 min cardio elke dag te gaan doen. Als er 1 ding is waar ik een hekel aan heb, is het de loopband en al die andere cardio apparaten. Ik ben daar na een tijdje volledig mee gestopt en ik doe nu nog alleen krachttraining. Iets waar ik veel plezier in heb. Dus ik zou zeggen zorg voor variatie en doe gewoon wat je leuk vindt en niet wat volgens sommige het juiste is.

Ook regelmatig foto's of filmpjes van jezelf maken om je progressie echt op beeld te zien , werkt motiverend voor mij.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:14

MarlindeRooz schreef:
Ik doe er dit soort dingen in, behalve frituur zooi dan...
- vega vlees (alle soorten)
- broodjes
- groente zoals:
Broccoli, spruitjes, courgette, paprika, aubergine, bloemkool... en dan gewoon grillen!

Hoe doe je dat precies met die groenten?
Aangezien ik ook niet verder kon dan aardappeltjes :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:18

In stukjes snijden en er in gooien. Ik heb een Phillips XL of L. En dan courgette bijvoorbeeld 7 min op de hoogste stand. Gewoon af en toe gluren.

Oppassen met spruitjes trouwens. Die blaadjes waaien. _O-

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:22

Spruitjes eet ik niet dus geen probleem!
Maar goeie! Kan ik dat ook weer proberen :).

Ik vind een airfryer wel ideaal trouwens!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:30

Stille meelezer meld zich.

Mijn doel is zon 10 kg eraf en zit nu op 75,2 kg.

Ik ben 3 weken geleden gestopt met het eten van suikers, en kwam 2 weken geleden op internet het Keto verhaal tegen.
Dit sprak mij wel aan en heb besloten om hier dus mee te beginnen.

Bij deze lees ik weer mee!
Laatst bijgewerkt door njiloj op 04-01-20 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt