(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:26

Sterke allemaal, het ik ook niet niks en iets kleins kan je inderdaad weer helemaal terug bij af brengen voor je gevoel

Hier ook rot momenteel hoor, heb weer gevoel deels terug bij af te zijn ondanks dat het veelvuldig huilen wel voorbij is. Sportschool is ook weer even een drempeltje en heb besloten er even aan toe te geven. 2x per week ipv 5x is ook niet zo erg voor even
Gisteren met stel vrienden en kindjes naar monkey town geweest, ging best goed, ben gewoon blijven kletsen en als het even teveel was in mn telefoon gedoken. Tens apparaat aangesloten ivm de pijn en uurtje of 3 overleefd. Betaal ik vandaag uiteraard de prijs voor, hart gaat weer sneller en behoefte aan rust. Dus manlief is met de kindjes naar zn ouders gegaan om daar voetbal te kijken, heerlijk wat opgeruimd en in bad geweest

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:08

Hier gaat het momenteel ook weer helemaal prut.. ;(
Hoge hartslag weer bij wakker worden al, steeds weer dat gevoel van paniek.. Weer snel huilen. Nergens zin in, wil niet naar buiten. Vind alles eng lijkt wel, gisteren in de auto (ernaast) had ik het ook weer zwaar. Ik kan het gewoon niet zo snel verwerken...

Pittig gesprek met vriend gisteravond. Hij bedoeld het goed en hij heeft gelijk.. maar zo moeilijk. Hij vind dat ik meer moet bewegen en dat is ook wel waar en ik wil het ook, maar ik zie het gewoon niet zitten. Ik weet dat ik nergens bang voor hoef te zijn, maar toch durf ik gewoon niet zo goed.
Hij denkt dat ik er zo helemaal niet uitkomt en omdat m'n conditie achteruit gaat dat ik alleen maar nog minder zin in dingen krijg.. Dat ik niet angst moet hebben voor die angst, maarja dat kan ik niet zelf zomaar stoppen.. en ook slecht weer, maar dan moest ik maar m'n regenpak aan doen.. :P Dus ik was lekker aan het huilen.. Neem ik hem niet kwalijk, maar het is zo confronterend..

Ik probeer positief te blijven, maar valt niet altijd mee.. soms vraag ik me af of ik me ooit weer beter ga voelen.. :(

Afbeelding

@joanne1987: Ik kom net ook uit bad, dat was fijn!

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:35

Bij depressie werkt bewegen inderdaad goed, bij burn out ook wel... Maar daarbij moet je erg oppassen dat het niet ook iets wordt wat moet. Dan komt er weer druk op. Maar wandelen wanneer het gaat, of rustige yoga, dat schijnt wel goed te zijn :)

Maar ik vind het zelf ook erg lastig, ik wil wel bewegen maar het kost me soms meer energie dan het oplevert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:00

Wees op je hoede met bewegen.

Burn out wordt gekenmerkt door uitgeputte bijnieren. Dat is gewoon te onderzoeken en zo ja te herstellen, maar beperk jezelf de eerste tijd tot bij wijze van spreken 1 blokje om.

Bij angst kan bewegen heerlijk zijn: het is krek wat je lichaam nodig heeft, dwz: je stresshormonen zijn er, dat jij zou vechten of vluchten. Dus hollen of kickboksen kalmeert.

En voor depressie geldt, dat veel mensen depressief worden tijdens of na een periode met veel stress. Herken je jezelf daarin, dan kan een onderzoek naar de toestand van je bijnieren geen kwaad.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:37

Interessant over je bijnieren, dat had ik nog niet eerder gehoord!
Wat ik begrijp is lichte beweging goed, maar heb je rust en hersteltijd nodig, dus intensief sporten is wat minder handig. Maar dat hangt ook af van hoe je conditie van tevoren is. Ik ga het nog eens met mijn psycholoog bespreken want ik vind het best lastig. Angst voor de angst is hier ook een groot ding...

Sorry Azmay, ik trok te snel conclusies! Sterkte bij de psychiater.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:38

Janneke2 schreef:
Wees op je hoede met bewegen.

Burn out wordt gekenmerkt door uitgeputte bijnieren. Dat is gewoon te onderzoeken en zo ja te herstellen, maar beperk jezelf de eerste tijd tot bij wijze van spreken 1 blokje om.
.

Weet wel dat uitgeputte bijnieren niet door de klassieke geneeskunst wordt erkend. Er bestaat geen gevalideerd onderzoek wat het bewijst.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:09

Moirin schreef:
Interessant over je bijnieren, dat had ik nog niet eerder gehoord!
Wat ik begrijp is lichte beweging goed, maar heb je rust en hersteltijd nodig, dus intensief sporten is wat minder handig. Maar dat hangt ook af van hoe je conditie van tevoren is. Ik ga het nog eens met mijn psycholoog bespreken want ik vind het best lastig. Angst voor de angst is hier ook een groot ding...

Ik vind dat zoiets raars nog steeds, en zei ook echt tegen de bedrijfsarts wat een onzin zeg daar krijg ik echt geen last van daar ben ik veel te nuchter voor.. Ja, die woorden neem ik terug. Zo gek hoe dat werkt met die angst..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:24

Citaat:
Weet wel dat uitgeputte bijnieren niet door de klassieke geneeskunst wordt erkend. Er bestaat geen gevalideerd onderzoek wat het bewijst.

Een braaf profiel van het cortisol, een aantal keren per dag gemeten - en dit dan vergelijken 'met wat in de boekjes staat' (zoals de piek rond 9 uur 'smorgens, etc),
dat hoort dan wel niet tot de standaard,
maar hoort wel degelijk tot datgene wat iedere arts geleerd heeft. (Gewoon fysiologie.)

Wat je precies 'moet' met een eventuele afwijking van het profiel is een volgende vraag, maar van een geheel andere aard dan 'de klassieke geneeskunde erkent dit niet'.
(Dat moge waar zijn, maar vind ik minder relevant. Dertig jaar wachten tot de standaard is aangepast, ik pieker er niet over.)

...ik zou zeggen: bij een eventuele afwijking van het profiel logisch nadenken (bijvoorbeeld mbt het suppleren van L-Carnitine) en een tijdje later nog eens meten.
(= Klassieke aanpak in de westerse wetenschap.)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:47

Gisteren even in de tuin wat gedaan, het zorgde voor wat afleiding dus ik dacht nou het gaat wel oke, tot daarna ik was helemaal uitgeput, wou vooral slapen maar omdat ik zoveel pieker wil ik ook niet gaan slapen tot ik m'n ogen letterlijk niet meer open kan houden. Nu heb ik ongeveer vijf uur geslapen en word weer helemaal zenuwachtig wakker. Misschien is het ook allemaal extra omdat er gesprekken komen met werk en bedrijfsarts en ik te snel zeg dat het wel gaat, ik had dan ook ingestemd met het gesprek op het werk omdat hun het voorstelde en ik dan geen nee het lukt niet durf te zeggen of nee ik wil graag de bedrijfsarts af wachten, ik wil graag laten zien dat ik wel wil, maar dat betekend niet dat het gaat. Denk dat ik zo nog duidelijk de gevolgen van de stress op papier zet,maar dat hoef ik niet op mijn werk te zegen toch?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:20

Je hoeft niets te zeggen op je werk, maar ik zou wel echt goed je klachten aangeven. En dat je geen nee durft te zeggen, maar dat het helemaal niet goed gaat.

Als jij daar met bijv een glimlach gaat vertellen dat het allemaal wel lukt, dan gaan ze nog meer druk op je leggen. Dan is het voor hun ook niet duidelijk

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:57

@Azmay, helemaal niet nodig om je te schamen! :(:) Ik snap het gevoel hoor, maar het is juist sterk dat je hulp zoekt om jezelf beter te voelen. Therapie is niks raars. Paniekaanvallen zijn gewoon absoluut rot om door te maken maar het betekent nog niet dat je gek bent ofzo!

@Goldie: ik heb ook heel wat pittige gesprekken met m'n vriend gehad hoor. "Ja je bent altijd zo moe" ehh ja sorry, kan er ook niet zoveel aan doen. Ik denk dat het ook lastig is om te begrijpen als je zelf nooit dit soort klachten doorgemaakt hebt.. Het is iig goed dat je voor jezelf ergens wel beseft dat hij het niet zo bedoeld, maar alsnog komt het rot over. Onbegrip is zoiets moeilijks. Gewoon gaan is helaas ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk.

@moonsparkle: herkenbaar de vicieuze cirkel van moe zijn -> niet kunnen slapen -> rotter voelen.
Wel fijn dat het werk in de tuin voor wat afleiding gezorgd heeft. Je hoeft inderdaad op werk niks te zeggen, maar wat Nickolay zegt is ook wel zo. Denk dat je daar zelf de beste afweging in kan maken.

Hier gaat het opzich wel redelijk oké :) Wel een paar goeie daagjes. Vanochtend ben ik naar Yin Yoga geweest wat echt heel erg fijn was! Nu ben ik wel heel moe dus lig ik even op bed voor ik zo naar de masseur ga. Ik ben nu dus ook heel erg geneigd om op werk weer aan te geven dat ik wel weer wat wil doen, maar ik weet ook dat dat gewoon geen goed idee is nog want het kan zo weer omslaan. Ik ga nu wel 4-6 keer per week naar de sportschool en dat doet me wel echt heel goed, hou een beetje structuur in m'n dag en in mijn geval helpt bewegen wel goed!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:17

Klinkt fijn Warboel :) Wat knap dat het je lukt om zo vaak te sporten :)
Ik heb dat gevoel soms ook, maar zoals ik de afgelopen week ben is het echt nog geen goed idee.
Ik weet dat hij het goed bedoeld en hij heeft ook 1,5 jaar ziek thuis gezeten. Dus heel veel dingen kan hij wel begrijpen, alleen we zijn het niet over alles eens..

Leidinggevende appt me net, we staan online :))
In een gekke bui opgegeven om mee te doen aan de nieuwe wervingscampagne, werd ik nog uitgekozen ook. Was even heel heftig, was toen net thuis en toen waren de filmdagen. Dus toch naar het werk toen, maar ik wilde het zo graag doen...
https://vimeo.com/386739848
Ik weet niet wat ze met m'n stem hebben gedaan, ik klink echt heel anders :+
Laatst bijgewerkt door Goldie op 02-03-20 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:45

Knuffel voor wie het allemaal nodig hebben. En gesprekken met mijn man ken ik ook.

Vannacht nog.

Dochterlief is vannacht minstens 10 keer geweest waarvan een aantal keer brullen, gillen en krijsen. Op een gegeven moment stond ze zelfs met het licht aan in de kamer van haar zus. Gelukkig slaapt die overal doorheen.

Ik heb alle keren mijn dochter gedaan omdat mijn man stront chagrijnig wordt en ook onredelijk naar haar toe. Zegt hij vannacht tegen me toen ze weer liep te krijsen: tja, je had kunnen voorzien dat dit zou gaan gebeuren. Je had na de 2e of 3e keer al consequenter moeten zijn.
Grr, wat denk je zelf. Ik ben *piep* 3 uur met haar bezig om haar in bed te krijgen en te laten slapen. Hoezo consequenter?
Ze heeft ook besloten om niet meer te slapen overdag dus met dit weer, een zwaar vermoeide peuter en een kleuter die moe is, is dit geen goede dag.

Morgen naar de POH.

Sorry voor de ego post. :\

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:47

Goldie, ik vind het een goed filmpje! Heel duidelijk. En je stem klinkt ook niet verkeerd hoor.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:29

Pfff hoe gaan jullie om met familieleden die niet begrijpen hoe moeilijk het herstel is?

Ik heb via de WMO huishoudelijke hulp voor 3 uur per 2 weken. Heel fijn, want ik kan zelf nog echt bijna niets.
Nu al diverse keren aan mijn moeder en haar vriend uit moeten leggen, waarom ik het zelf niet kan. Gisteren begon ze er weer over, dat het toch wel de bedoeling is dat ik het zelf moet gaan doen.
Ja natuurlijk zou dat fijn zijn, maar ik krijg de hulp niet voor niets via de WMO. Het gaat gewoon nog niet.
Maar met haar opmerkingen zorgt ze er echt voor dat ik me zwaar verrot voel, dat ik een nietsnut ben. Dat ik (in haar ogen) alleen maar onderuit hang en zelf niets doe.

Paar maanden geleden al een lange email erover gestuurd en paar keer aan de telefoon uitgelegd. Dan zeggen ze dat ze het snappen, maar toch elke keer weer deze opmerkingen.
Ik probeer zelf te kijken naar wat ik nu al wel allemaal kan, in vergelijking met een half jaar geleden.
Maar op deze manier lukt dat echt bijna niet.

En dan is ze ook nog verbaasd dat ik hun bijna nooit iets wil vertellen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:18

Nickolay, dat blijft lastig inderdaad. Van buiten is iets aan je te zien en op de goede dagen kan je meer. En dank denken sommige mensen gelijk dat je weer alles kan.

Hier vanmorgen bij de POH geweest. Ze heeft me doorverwezen naar een psycholoog voor trauma behandeling. Ik moet daar een afspraak maken en dan gaan zij kijken welke behandeling voor mij het beste is.
Nu hopen dat de wachtlijst niet te lang is.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:26

Ik vertel niet veel, maar heb ook heel weinig contact met familie. Mijn (schoon)ouders hoor ik er niet slecht over.
Ik zou vooral zelf willen dat ik weer 'mezelf' ben, dit afgematte, emotieloze, ongevoelige mens ken ik niet
Vandaag belde mn rayonleidster. Tja ik weet ook niet meer wat ik nog meer wil/moet vertellen want het is allemaal nog zelfde en hen gewoon veel pijn
Nu donderdag weer koffie, helemaal geennzin want ik schiet er niks mee op

Leandra, fijn dat je door verwezen hebt, ik hoop mee dat de wachtlijst niet lang is

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:35

Ik ben vanmiddag bij de psych geweest, binnenkort ga ik getest worden op persoonlijkheidsstoornissen. Ze denkt toch dat er meer aan de hand is dan alleen een depressie en toen ze m’n dossier checkte gaf de psychiater van de intake dat ook al aan, maar toen hebben we ervoor gekozen om eerst alleen emdr te gaan proberen omdat trauma en persoonlijkheidsstoornissen vaak wel overlap hebben.
Weet niet heel goed wat ik ervan moet vinden, er zouden wel heel veel puzzelstukjes op hun plaats vallen maar het is wel weer zo’n “label”. We kunnen dan wel gerichter gaan behandelen dus dat is wel weer positief. Ben benieuwd. Ik zal in ieder geval getest gaan worden op borderline.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:55

Dat lijkt me heftig als je dat te horen krijgt zeg.. :(:)

Moeilijk Joanne1987.. ik vind het dus soms ook lastig om dat vriend dingen ook wel eens anders ziet dan hoe het is/voelt..

Wat fijn Leandra dat je een doorverwijzing hebt :)

Ik kreeg vandaag een appje van een collega, wist niet zo goed wat ik er nou van moest vinden en wat ik er mee moest.
Citaat:
Elisa hoe gaat het met jou?? Vast niet goed nog anders had ik je vast gezien.. Hoop dat je je snel beter gaat voelen. Wij maken sinds kort een nieuwsbrief over de afdeling.. wil je daar miss korte update in geven hoe het met je gaat?

Uiteindelijk geantwoord dat ik dat nu nog niet zie zitten. Maar ben er de hele dag mee bezig geweest...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 08:23

@goldie, Elisa dus (altijd leuk om iemands voornaam te weten helemaal in dit soort topics;)
Ik snap dat je daar geen zin in hebt. Ik zou dat ook niet doen. Je bent afwezig omdat je ziek bent en idd als je je weer beter voelt zien ze je vanzelf weer verschijnen. Als mensen wullen weten hoe het met je gaat kunnen ze dat vij je leidinggevende informeren en dan volstaat dat die zegt dat je nog niet goed genoeg voelt om te komen werken. Formeel mag ze ook niet meer info geven.

@warboel, zou idd wel helpen als ze weten wat er is zodat ze gericht kunnen behandelen. Misschien kun je dan ook wat acceptatie voor jezelf vinden.
@joanne, ben je verplicht om de koffie te doen of zou je kunnen aangeven dat je daar op het moment geen puf voor hebt?

@leandra fijn dat je bent doorverwezen, hoop dat je snel terecht kunt.

Allemaal heel veel kracht en rust gewenst. Groetjes Marissa :(:)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:31

Marisje76 schreef:
@joanne, ben je verplicht om de koffie te doen of zou je kunnen aangeven dat je daar op het moment geen puf voor hebt?

Ik heb het hier met de bedrijfsarts over gehad toen ik nog thuis was.
Ik mocht het alleen doen als het goed voelde.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:35

Dat ze het überhaupt al vragen goldie :n

Marisje wet van poortwachter zeggen ze bij mij... je moet contact houden en de drempel laag zeggen ze dan pfff
MMijn bedrijfsarts vind je nooit te ziek om met werk af te spreken en gesprekken te voeren
Rot vent

Zo maar eens op naar de huisarts, kijken of die iets voor mn schouders kan doen

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:39

Dat is jammer. Contact houden kan ook op andere manieren. Mijn werkgever belde me wekelijks.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:44

Ook dat moet ik |o ene week bellen, andere week koffie

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:53

Goldie, ik zou het ook niet doen als het niet goed voelt. Je bent tot niets verplicht.

Wat vervelend al dat op de koffie op het werk moeten. Contact kan ook anders.

Ik heb in al die maanden nog geen contact gehad met mijn werkgever, ook niets gehoord. Wel normaal contact met de manager en een paar (oud)collega's. Wij hebben een klein team (7 mensen)
Ik ben wel langs geweest maar niet op de momenten dat mijn werkgever er was. Heb daar ook echt geen zin in.