De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:18

Volgens mij leeft Robin Trocki, die in Glee de zus van Sue Sylvester speelt, ook nog en als ik het goed heb onthouden moet die nu begin 60 zijn.
Ze is alleen voortijds uit de serie geschreven ivm dementie las ik laatst.
Maar kan geen zeer recente info vinden over haar, 2013 eindigen de artikelen etc over haar

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:57

germie schreef:
Het woordje onzin ging over het feit dat je mij respectloos noemt. Dat is namelijk niet zo.

Maar ik heb het nu meerdere keren herhaald. Het is nu wel duidelijk lijkt mij.
Even goede meningen verder.

.

Het is nu wel duidelijk dat jij vind dat ik jou als persoon onrespectvol heb betiteld dat heb ik nergens gedaan.
Ik vind dat jij je onrespectvol gedraagt en je neemt het maar terug dat ik als ik mijn mening over jouw redactie geef jij aangeeft dat ik onzin verkoop. Daarnaast heb jij niets te eisen van mij. Ook dat accepteer ik niet.
De rest over dit onderwerp kan je met mij per pb afhandelen.

En nee dus niet even goede meningen verder. Bij deze geef ik je dan ook een koekje van eigen deeg.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:00

dromertje2 schreef:
Ik heb nog in een woonhuis gewerkt voor mensen met fysiek en mentaal beperking en daar waren er toch verschillende eind 60/ begin 70.

Ze zijn er. 1 collega van mij loopt over de 70 inmiddels, mijn oom is ergens achter in de 60 geworden.
Maar geen van beide hebben het syndroom van down. Dat lees ik ook in jouw antwoord niet terug

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:06

Britta31 schreef:
Mijn schoonzusje met Down is 61 en in goede gezondheid.

Oké zoals ik al vermoedde zijn deze situaties er dus ook.

Cobile respect

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:08

ElviraKelan schreef:
dromertje2 schreef:
Ik heb nog in een woonhuis gewerkt voor mensen met fysiek en mentaal beperking en daar waren er toch verschillende eind 60/ begin 70.

Ze zijn er. 1 collega van mij loopt over de 70 inmiddels, mijn oom is ergens achter in de 60 geworden.
Maar geen van beide hebben het syndroom van down. Dat lees ik ook in jouw antwoord niet terug

Ja,syndroom van down

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:11

dromertje2 schreef:
Ja,syndroom van down

Dank je wel
Duidelijk

Onali

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:13

Meestal worden ze 60/70, vaak speelt dementie dan al wel een rol.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:18

Onali schreef:

Ik zie graag cijfers van onderzoeken hierin :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:19

Ervaring in de gezondheidszorg door te werken ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:21

ElviraKelan schreef:
Onali schreef:

Ik zie graag cijfers van onderzoeken hierin :)

Hier vind je een hoop cijfers van het CDC:
https://www.cdc.gov/ncbddd/birthdefects ... /data.html

Ook over hogere kansen op bepaalde ziekten en dergelijke, mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn naar aanleiding van deze discussie.

Edit; Het is een bundeling van een hoop studies over dit onderwerp, via de link naar de summary vind je steeds de oorspronkelijke teksten terug. Als er iemand een bepaalde tekst volledig wil, maar niet kan raadplegen, wil ik wel proberen via de vpn van de universiteit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 00:27

Super interessant :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 06:54

Mijn laatste reactie op Germie: ‘ik wil dat je dit inziet’....ik moet hier om lachen, jaja jij wilt iets dat is duidelijk. Maar deze reactie/zin heeft geen enkele nut, ik heb deze zelfs twee keer van jou gelezen.
Nu hou ik erover op :')

Over screening van mensen gesproken, moet ik denken aan die vreselijk man die de tweede Wereldoorlog heeft opgestart. Sorry, maar dat was het eerste waar ik aan dacht. Helemaal off topic, ik weet het maar wilde het toch even kwijt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:09

Ja, je nog lang niet geboren kind behoeden voor een (zware) handicap is écht helemaal hetzelfde.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:21

Desondanks snap ik wel wat Morris bedoelt San87 want het lijkt niet uit te maken dat je ondanks een beperking/beperkingen prima gelukkig kan zijn

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:25

_San87_ schreef:
Ja, je nog lang niet geboren kind behoeden voor een (zware) handicap is écht helemaal hetzelfde.

Ik heb het niet over een zware handicap, maar over een vinger missen.

Het 1ste doe je om zwaar lijden te voorkomen, het 2de niet. Het 2de neigt meer naar enkel de perfectie willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:33

ElviraKelan schreef:
Desondanks snap ik wel wat Morris bedoelt San87 want het lijkt niet uit te maken dat je ondanks een beperking/beperkingen prima gelukkig kan zijn

Ik niet. Het is een matige godwin om een punt te maken die er niet is.

dromertje2 schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb het niet over een zware handicap, maar over een vinger missen.

Het 1ste doe je om zwaar lijden te voorkomen, het 2de niet. Het 2de neigt meer naar enkel de perfectie willen.

Ik reageer niet op jou, toch?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:35

Ik dacht dat iedereen vrij is om te reageren, toch?
Ik deel daarin dezelfde mening als Morris.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:41

dromertje2 schreef:
Ik dacht dat iedereen vrij is om te reageren, toch?
Ik deel daarin dezelfde mening als Morris.

Ja helemaal prima. Maar ik reageer op Morris, waar nergens een reactie van jou in staat, dus 'ik heb het over' kwam voor mij raar over omdat ik dus nergens reageer op waar jij het over hebt en ik eigenlijk geen idee heb waar jij het over hebt tot je verduidelijking van nu.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:42

Als je een een klein beetje terug leest, lees je mijn eerdere reacties.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:54

cobiie schreef:
Ik zie er geen meerwaarde in om God bij deze discussie te halen, dat is gedoemd om vooral off topic te gaan.

Voor mij is de “kwaliteit” van leven het belangrijkste criterium voor het weg laten halen van een embryo.

Ik zal mij gelijk zeer open stellen voor “grote oliebol” over mij heen krijgen ivm mijn eigen ervaring:
Wij hebben een bevalling vroegtijdig opgewekt omdat ik zwanger was van een baby met een grote hartafwijking waarmee hij nooit de kinder ic had verlaten, meerdere operaties had moeten ondergaan en dan nog niet ouder dan 9 maanden zou worden.

Wat een moeilijke beslissing moet dat zijn geweest. Maar zo dapper en ook uit liefde voor je kind.

Mijn man heeft een neef die een kindje met een hele grote hartafwijking heeft gekregen. Niet naar voren gekomen op de echo's. Helaas zijn zij (en dan met name mijn man's aangetrouwde nicht) heel ver gegaan met behandelingen. Jongetje is op 8 jarige leeftijd overleden. Terwijl veel mensen om hen heen al veel eerder zo iets hadden van, waarom? Jongetje had geen kwaliteit van leven. Kon niet normaal naar school. Had 24/7 beademing nodig, zat aan de sondevoeding. En ieder verkoudheidje was een trip naar de IC.

Ik heb ook de filmpjes van Nieuwsuur bekeken over kinderen met een hele zware beperking en weinig kwaliteit van leven. Deze kinderen zijn ook geboren ondanks dat er bij screening niks uit kwam zover ik begrijp. Maar dan zijn de opties om er een eind aan te maken ineens heel beperkt. Ik vind dat krom. Waarom daar niet naar kijken en de wet en regelgeving aanpassen zodat er meer mogelijkheden komen om weloverwogen de keus te kunnen maken dat het genoeg is geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:57

SusanH schreef:
cobiie schreef:
Ik zie er geen meerwaarde in om God bij deze discussie te halen, dat is gedoemd om vooral off topic te gaan.

Voor mij is de “kwaliteit” van leven het belangrijkste criterium voor het weg laten halen van een embryo.

Ik zal mij gelijk zeer open stellen voor “grote oliebol” over mij heen krijgen ivm mijn eigen ervaring:
Wij hebben een bevalling vroegtijdig opgewekt omdat ik zwanger was van een baby met een grote hartafwijking waarmee hij nooit de kinder ic had verlaten, meerdere operaties had moeten ondergaan en dan nog niet ouder dan 9 maanden zou worden.

Wat een moeilijke beslissing moet dat zijn geweest. Maar zo dapper en ook uit liefde voor je kind.

Mijn man heeft een neef die een kindje met een hele grote hartafwijking heeft gekregen. Niet naar voren gekomen op de echo's. Helaas zijn zij (en dan met name mijn man's aangetrouwde nicht) heel ver gegaan met behandelingen. Jongetje is op 8 jarige leeftijd overleden. Terwijl veel mensen om hen heen al veel eerder zo iets hadden van, waarom? Jongetje had geen kwaliteit van leven. Kon niet normaal naar school. Had 24/7 beademing nodig, zat aan de sondevoeding. En ieder verkoudheidje was een trip naar de IC.

Ik heb ook de filmpjes van Nieuwsuur bekeken over kinderen met een hele zware beperking en weinig kwaliteit van leven. Deze kinderen zijn ook geboren ondanks dat er bij screening niks uit kwam zover ik begrijp. Maar dan zijn de opties om er een eind aan te maken ineens heel beperkt. Ik vind dat krom. Waarom daar niet naar kijken en de wet en regelgeving aanpassen zodat er meer mogelijkheden komen om weloverwogen de keus te kunnen maken dat het genoeg is geweest.

Volgens mij kan dat wel, maar willen ouders het op dat moment niet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:34

ElviraKelan schreef:

Maar ten koste van wat? Ten koste van de ouders die hun leven heel anders in moeten richten vanwege hun zorgkindje? Ten koste van de zorg die al steeds minder wordt en waar men steeds meer voor moet gaan betalen? Een screening, een abortus en een nieuwe kans op een volkomen gezond kind bespaart je omgeving zoveel zorgen en stress. Want geloof maar dat je ouders zorgen, verdriet en stress over hun volwassen zorgenkindjes blijven hebben tot ze de kist in gaan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:02

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:

Maar ten koste van wat? Ten koste van de ouders die hun leven heel anders in moeten richten vanwege hun zorgkindje? Ten koste van de zorg die al steeds minder wordt en waar men steeds meer voor moet gaan betalen? Een screening, een abortus en een nieuwe kans op een volkomen gezond kind bespaart je omgeving zoveel zorgen en stress. Want geloof maar dat je ouders zorgen, verdriet en stress over hun volwassen zorgenkindjes blijven hebben tot ze de kist in gaan.

Bij de geboorte van een kind moet je je leven toch al anders inrichten.
Dan vind ik dat je niet moet kiezen voor kinderen.
De zorg is er juist voor dit situaties dus ik zie hier het probleem niet van in.

En wb dat de ouders hun zorg, verdriet etc er over hebben... de impact hangt nu ook weer samen met acceptatie

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:10

ElviraKelan schreef:
Bij de geboorte van een kind moet je je leven toch al anders inrichten.
Dan vind ik dat je niet moet kiezen voor kinderen.
De zorg is er juist voor dit situaties dus ik zie hier het probleem niet van in.

En wb dat de ouders hun zorg, verdriet etc er over hebben... de impact hangt nu ook weer samen met acceptatie

Je hebt niet meegekregen dat in de afgelopen pakweg 20 jaar de zorg al ernstig uitgekleed is? Steeds minder wordt vergoed, er moet steeds meer eigen geld bij. Je kunt nu denken oh laat dat gehandicapt kindje maar komen want ik heb er liefde genoeg voor. Maar heb je 't geld om het levenslang te verzorgen als het sociale vangnet nog verder weg valt?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:34

Wat een harde woorden Elvira.

Ik ken meerdere ouders met kinderen met beperkingen waarvan een aantal hier mogelijk vinden dat die idd zonder over na te denken gewoon geboren horen te worden.
Waarvan de ouders zelf de afgelopen jaren in meerdere depressies zijn beland en als je ze nu vraagt wat ze hadden gedaan (met wat ze de afgelopen 20+ jaren hebben meegemaakt) als ze dit tijdens de zwangerschap al hadden kunnen vaststellen, dan zeggen meerdere dat ze toch voor afbreken zouden kiezen (ondanks) dat ze hartstikke veel van hun kind houden.