Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:02

Ailill schreef:
Tot je laatste zin volg ik je volledig en deel je mening. Echter, voorheen was de stelling geen antwoord = nee en nu is geen antwoord een ja. Ik weet nog niet of ik dat gelijkwaardig vind.

Ik vind het niet gelijkwaardig, maar ik zeg al... het doet er niet toe wat ik vind, dat is een heel andere discussie. Misschien heb ik wel gewoon een autoriteitsprobleem :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:09

pmarena schreef:
Overigens neem ik aan dat de verzekering van de overledene dat toch wel betaalt toch zeker zo'n extra dag in het mortuarium...?

Niet dus. Want de verzekering is voor als je nog leeft. Te gek voor woorden allemaal. Uiteindelijk is het door de fiscus terug betaald onder de noemer bijzondere uitgaven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:16

MarcoBorsato schreef:
Of je nu voor of tegen doneren bent, iedere nare ervaring is er één teveel. Ik heb helaas veel ervaring in ziekenhuizen en niet iedere arts of verpleegkundige is even tactvol of gezegend met sociaal inzicht. Wij hebben als ouders ook een klacht ingediend tegen een neo verpleegkundige. Was een held in wat ze deed maar zo'n vreselijk poedersuiker.

Precies dat inderdaad. Mijn moeder was ook behoorlijk aangedaan door het ongeschikt handelen van een arts bij het overlijden van haar moeder en daar is niets gedoneerd. Ik weet niet of je het handelen van 1 eikel of eikelin aan een volledige procedure kan verbinden.

Het is altijd verschrikkelijk als je schofterig behandeld wordt en daar mag ook best iets over gezegd worden tegen de betreffende afdeling. Er is ook een bokker die een geboorte trauma heeft door de dienstdoende team, dat maakt niet dat het voor iedereen zo is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:18

Quellian schreef:
Ailill schreef:
Tot je laatste zin volg ik je volledig en deel je mening. Echter, voorheen was de stelling geen antwoord = nee en nu is geen antwoord een ja. Ik weet nog niet of ik dat gelijkwaardig vind.

Ik vind het niet gelijkwaardig, maar ik zeg al... het doet er niet toe wat ik vind, dat is een heel andere discussie. Misschien heb ik wel gewoon een autoriteitsprobleem :)
Dat laatste herken ik wel, al sinds ik heel klein was, niet altijd handig btw.

Feit blijft dat als je vroeger niets koos, dan gebeurde er ook niets. Als je nu niets kiest, dan gebeurt er dus wel iets, dus dwingen ze je om een keuze te maken. Terwijl ik van mening ben dat geen keuze, ook een keus is. Net zoals geen antwoord ook een antwoord is.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:35

Ailill schreef:
Ailill schreef:

Dat laatste herken ik wel, al sinds ik heel klein was, niet altijd handig btw.

Feit blijft dat als je vroeger niets koos, dan gebeurde er ook niets. Als je nu niets kiest, dan gebeurt er dus wel iets, dus dwingen ze je om een keuze te maken. Terwijl ik van mening ben dat geen keuze, ook een keus is. Net zoals geen antwoord ook een antwoord is.[/quote]

Maar dan vraag ik mij af, wat als het andersom was geweest? Dat je bent opgegroeid met het idee dat geen keus je organen kunnen worden gedoneerd en de wet veranderd dat geen keus een nee is?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:38

xU_Blinghx schreef:
Maar dan vraag ik mij af, wat als het andersom was geweest? Dat je bent opgegroeid met het idee dat geen keus je organen kunnen worden gedoneerd en de wet veranderd dat geen keus een nee is?
Ik begrijp de vraag niet, sorry!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:41

Jennyj01 schreef:
pmarena schreef:
Overigens neem ik aan dat de verzekering van de overledene dat toch wel betaalt toch zeker zo'n extra dag in het mortuarium...?

Niet dus. Want de verzekering is voor als je nog leeft. Te gek voor woorden allemaal. Uiteindelijk is het door de fiscus terug betaald onder de noemer bijzondere uitgaven.

Gek! Dat meen je niet..... :(:) Dat hoort toch bij het hele ziekenhuisavontuur zou je denken %)

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:47

Ailill schreef:
xU_Blinghx schreef:

de kwestie omdraaien. Niet beter weten dat je organen worden gedoneerd wanneer er geen keuze wordt gemaakt en de wet veranderd naar dat de organen niet meer gedoneerd worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:53

xU_Blinghx schreef:
Ailill schreef:

de kwestie omdraaien. Niet beter weten dat je organen worden gedoneerd wanneer er geen keuze wordt gemaakt en de wet veranderd naar dat de organen niet meer gedoneerd worden.
Als je het echt specifiek over doneren hebt zou je een punt kunnen hebben. Feit is dat we wel beter weten en los van donatie, over heel veel zaken, inmiddels, zelf keuzes mogen maken. Dat is op heel veel plaatsen ter wereld, helaas, nog steeds niet het geval. Dat vind ik zelf een gevaarlijk gebied.

Feit blijft ook dat anderen nu een keuze maken/jou verplichten een keuze te maken. Dat zou in mijn optiek anders moeten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:58

Hoe dan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:03

Askja schreef:
Hoe dan?
Door het feit dat als jijzelf geen keuze maakt, dat zij dit voor jou doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:09

gomir schreef:
Dat het begrip hersendood in het leven is geroepen voor donatie is waar, verder heeft het begrip geen waarde. Voordat er ic's en beademingsmachines waren gingen mensen die niet meer zelfstandig konden ademen overigens ook dood, inclusief de groep mensen die we er nu wel doorslepen. Nieuwe technologische mogelijkheden geven ook nieuwe dilemma's, daar komen in de toekomst vast nog nieuwe moeilijke keuzes bij

Nou volgens mij is dit dus niet waar. Ik weet niet hoe het qua tijdlijn zit maar bij mijn weten is hersendood bedacht toen de gezondheidszorg zodanig verbeterde dat mensen oneindig op de IC konden blijven liggen ook al was verder behandelen zinloos. Dan moet je een manier hebben om die mensen toch te kunnen laten sterven.

Nogmaals ik weet niet hoe dit chronologisch gezien zit met wanneer de eerste orgaandonatie werd uitgevoerd. Maar de echte achterliggende reden is het absoluut niet.

Sanet

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:34

Voor alle mensen die uit rancune naar de regering nee zeggen, daar zal de regering echt van wakker liggen: poddikke, pietje zei nee, wat moeten we nu *handen in de lucht en in paniek rondjes rennen*

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:35

Ailill schreef:

Dat ben ik toch niet met je eens. In de huidige situatie is geen antwoord niet geregistreerd. En dat betekent concreet dat je familieleden op een van de moeilijkste mensen in hun leven tijdens een gesprek met mij (een dokter die ze soms dan voor het eerst zien) het besluit moeten nemen. We weten ook dat ongeveer 30% van de mensen achteraf spijt heeft van het weigeren van orgaandonatie en die gesprekken zijn achteraf heel schrijnend. Vaak horen we dan terug dat ze zo graag hadden willen weten wat hun naaste zelf had gewild.

In de nieuwe situatie bestaat er nog steeds een 'ja', dan heeft iemand vastgelegd donor te willen zijn. Daarnaast ontstaat de optie van geen bezwaar als iemand geen keus heeft vastgelegd, daarmee ga je anders naar de familie toe dan met de uitslag dat iemand niet geregistreerd is. Als er grote bezwaren geweest waren had die persoon zijn 'nee' echt wel vastgelegd (kijk maar in dit topic).

En ja, er zijn mensen die kip nog kraai hebben en de wereld niet kunnen bijhouden.
Een deel van deze mensen is wilsonbekwaam en mag hoe dan ook niet doneren (onder geen omstandigheid en dat kan ook best schrijnend zijn! Denk bijvoorbeeld aan het overlijden van jonge verstandelijk gehandicapte die zich ernstig verslikt heeft en waarvan moeder zo graag had gewild dat haar organen nog andere mensen hadden kunnen redden), omdat ze nooit in de gelegenheid zijn geweest om het besluit te overzien.
Een deel hiervan zal buiten deze criteria vallen, maar gelukkig ken ik mijn beroepsgroep vrij goed en zijn dat over het algemeen vrij intelligente mensen, zonder persoonlijk belang bij orgaandonatie en in staat om per geval de afweging te maken, ook o.b.v. ethische gronden. IC-zorg is namelijk altijd maatwerk, ook buiten het donatievraagstuk om!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:40

Sanet schreef:
Voor alle mensen die uit rancune naar de regering nee zeggen, daar zal de regering echt van wakker liggen: poddikke, pietje zei nee, wat moeten we nu *handen in de lucht en in paniek rondjes rennen*

*zie gelijk Jochem Meijer voor mij haha *

Gomir, mooi verwoord.

Denk dat het gewoon voor iedereen belangrijk is zelf aan te geven hoe je er over denkt, ja of nee, daarmee neem je voor je familie een heel groot stuk van de moeilijkheid weg.
Dat zij ja nog tot nee mogen maken, zal je dan zelf niet meer meemaken. Ik zou dat persoonlijk erg jammer vinden, maar goed, weten doe je het niet meer.

Orgaandonatie belonen met een geld is in mijn ogen absurd en werkt handel in de hand.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:43

Magrathea schreef:
gomir schreef:
Dat het begrip hersendood in het leven is geroepen voor donatie is waar, verder heeft het begrip geen waarde. Voordat er ic's en beademingsmachines waren gingen mensen die niet meer zelfstandig konden ademen overigens ook dood, inclusief de groep mensen die we er nu wel doorslepen. Nieuwe technologische mogelijkheden geven ook nieuwe dilemma's, daar komen in de toekomst vast nog nieuwe moeilijke keuzes bij

Nou volgens mij is dit dus niet waar. Ik weet niet hoe het qua tijdlijn zit maar bij mijn weten is hersendood bedacht toen de gezondheidszorg zodanig verbeterde dat mensen oneindig op de IC konden blijven liggen ook al was verder behandelen zinloos. Dan moet je een manier hebben om die mensen toch te kunnen laten sterven.

Nogmaals ik weet niet hoe dit chronologisch gezien zit met wanneer de eerste orgaandonatie werd uitgevoerd. Maar de echte achterliggende reden is het absoluut niet.

Ik weet het wel :+ We gaan de hersendood procedure (in Nederland, waar staken van medisch zinloze behandelingen geaccepteerd is, over andere landen doe ik geen uitspraken) alleen opstarten als er sprake is van een mogelijke orgaandonatie procedure en als we op basis van onze eigen klinische beoordeling verwachten dat iemand mogelijk aan de criteria voldoet.
Anders zullen we, in multidisciplinair overleg en zeker niet over een nacht ijs, besluiten de behandeling gericht op herstel te staken op basis van een combinatie van klinisch beloop, onderliggend lijden en gegevens uit aanvullend onderzoek. Het komt niet voor dat een hersendoodprocedure wordt opgestart om te bepalen of we de behandeling gaan stoppen. Dat protocol treedt echt alleen in werking als er mogelijk sprake is van hersendood en er sprake is van een potentiële donor.

In de praktijk komt het echt sporadisch voor, het merendeel van de patiënten met een infauste prognose waar de behandeling gestaakt zal gaan worden komt namelijk a) niet in aanmerking voor donatie of b) voldoet bij eerste inschatting al niet aan de hersendoodcriteria. Het besluit om de behandeling gericht op herstel te staken is altijd (!) al genomen als we het hersendoodprotocol in gang zetten. De enige vraag die daardoor beantwoord wordt is of we, in geval van donatie, de mogelijkheid hebben voor een DBD-procedure of dat het DCD wordt (respectievelijk beademd naar OK versus behandeling staken op IC en na 5 minuten no-touch periode).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:44

Sanet schreef:

De regering heeft sowieso schijt aan wat de bevolking denkt (gezien wat ze met de uitslag van meerdere referenda deden) dus ik maak me geen illusies.
Ik had al een nee en het blijft een nee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:46

elnienjo schreef:
Sanet schreef:

De regering heeft sowieso schijt aan wat de bevolking denkt (gezien wat ze met de uitslag van meerdere referenda deden) dus ik maak me geen illusies.
Ik had al een nee en het blijft een nee.

Maar dat is toch prima, jouw lijf jouw keuze.
Een ieder die er overna denkt kan een overwogen keuze maken. En anders doet de overheid de 1e stap voor je. En kan familie altijd nog nee zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:53

Jeetje Quera, als je het zo zegt lijkt het wel heel makkelijk. :)*

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:00

Sanet schreef:

Ik denk dat je o.a. mij bedoeld. Denk je echt dat ik zo dom ben? Natuurlijk zal het de overheid een worst wezen wat de mensen er van denken. Kijk alleen al eens naar de windmolen en gas problemen in het noorden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:04

MarcoBorsato schreef:
Jeetje Quera, als je het zo zegt lijkt het wel heel makkelijk. :)*

Soms zijn dingen heel makkelijk :(:)
En vergeet praten met je familie niet. Altijd handig als je eerder overlijd dan dat je denkt. Scheelt ook een hoop gebakkelei met een begrafenis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:15

Het lijkt me voor iemand in de sector inderdaad wel veel fijner om op een "geen bezwaar" familie af te stappen dan op iemand die op dit moment niks heeft vastgelegd en dus in principe niet graag genoeg wil doneren om dat te registreren :(:)

Maar als familie lijkt het me eigenlijk alleen maar moeilijker want ineens moet jij het heel bewust gaan tegenhouden als je sterk twijfelt aan de wens van de beoogde donateur. Diegene heeft immers helemaal niet zelf vastgelegd "geen bezwaar" te hebben.

Die 30% die achteraf spijt zou hebben dat ze hun geliefde niet voor donatie meegegeven hebben, neem ik eerlijk gezegd ook met een flinke korrel zout. Sowieso zullen daar ook mensen bij zitten die als ze wèl daadwerkelijk toestemming hadden gegeven, daar een minder fijne ervaring aan over hadden gehouden en dan weer spijt zouden hebben gehad.

MarliesV schreef:
Orgaandonatie belonen met een geld is in mijn ogen absurd en werkt handel in de hand.

Orgaandonatie belonen met een rekening voor de nabestaanden vind ik dan weer het andere uiterste...
ik weet niet hoe vaak dit voor komt natuurlijk maar ik vind het een wanstaltig ervaringsverhaal....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:21

pmarena schreef:
Die 30% die achteraf spijt zou hebben dat ze hun geliefde niet voor donatie meegegeven hebben, neem ik eerlijk gezegd ook met een flinke korrel zout. Sowieso zullen daar ook mensen bij zitten dat als ze wèl daadwerkelijk toestemming hadden gegeven, daar een minder fijne ervaring aan over hadden gehouden en dan weer spijt zouden hebben gehad.

Van de mensen die wél voor donatie gaan heeft 10% spijt. Dus dat zou betekenen dat van de mensen die nee zeggen, 3% in een potentieel geval dat ze wel ja hadden gezegd toch spijt hadden. (Volg je het nog? :+ )
Wat ik wil zeggen is dat dat maar een zeer klein aantal is. En het mooie is dat er (hopelijk) direct verbetering valt te halen op mensen die spijt hebben van wél doneren, namelijk: artsen beter trainen, de procedures 'prettiger' maken voor nabestaanden etc.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:21

Absoluut eens, het is meer dan belachelijk dat er een rekening komt van 1 dag extra mortuarium voor de nabestaanden.
Of dit nu wel of niet met de reden orgaandonatie komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 12:24

Dat dat aantal niet zo groot zal zijn moge duidelijk zijn :) Maar dat die 30% daadwerkelijk toestemming geven als je ze terug in de tijd zou zetten, dat betwijfel ik.

Ze hebben op dat moment immers niet voor niets geen toestemming gegeven. Achteraf is het makkelijk praten, zeker als je wellicht nog een rooskleurig beeld hebt van welke procedure je in zou zijn gegaan.