Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:07

Ga je serieus alleen aan de anticonceptie zodat je niet ongesteld bent in mei dit jaar? :oo

Opzich zit je in dit topic fout. De mensen hier gaan van anticonceptie naar geen anticonceptie (of andere / minder hormonen)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:11

Ik vind de prikpil sowieso een eng iets eigenlijk, stel je reageert er super slecht op dan duurt het gewoon super lang voordat je er eindelijk van verlost bent.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:14

Hele bom hormonen ineens. Lijkt mij echt helemaal niks.
En volgens mij kan je alsnog bloeden met de prikpil.

EDIT

Is de nuvaring niet wat voor je? Lage dosering hormonen (al had ik daarmee ook constant hoofdpijn en libido -10), geleidelijke afgifte. En je kunt je menstruatie regelen.

Je kans gewoon seks hebben met de ring in. Mijn bedpartners hebben die nooit gevoeld.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:53

Of gewoon de pil een maand doorslikken :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:46

Vanmiddag naar de huisarts := ik hoop eigenlijk dat ze deze weer de goede richting in kunnen duwen, anders vrees ik dat hij eruit moet en dat er een nieuwe in moet.

Alleen aan de anticonceptie om niet ongesteld te worden in mei vind ik nogal wat.
Overigens zou ik dan in jouw geval wel voor een anticonceptiepil gaan en die dan gewoon doorslikken in mei. Is iets meer omkeerbaar dan de prikpil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:19

Duimen dan voor je. Hoop dat het meevalt.
Staat me zoiets bij dat ze een handicap had en begeleiding. Was topic over op vakantie gaan dat dat moeilijk lag ivm geloof en begeleiding. Misschien geen vrijwillige keuze dan de prikpil -O-

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:42

Hier nogsteeds niet ongesteld, maar ook geen kleine op komst thank god :)) ben wel benieuwd wanneer het weer op gang komt, de vorige keer dat ik stopte was ik gewoon nogsteeds regelmatig :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:19

Even wat anders. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het caya pessarium? Leek mij ook wel interessant.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:54

Zegt me niks. :n

Ik ben echt overtuigd ongesteld. :=
Maar wel echt weer op de dag af ten opzichte van vorige maand dus dat vind ik wel heel fijn en hopelijk blijft die trend zich ook zo voortzetten. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.

Het is wel duidelijk heftiger dan met de pil maar dat werd natuurlijk al wel gezegd. Ik had vooral de eerste dag enorm veel last van kramp die uitstraalde naar mijn bovenbenen maar dat is nu gelukkig wel weg. Ik moet alleen iets vaker verschonen maar ook dat is niet buiten proportioneel.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:08

Jolien, jij hebt een koperspiraal laten zetten toch?

Hier de Mirena, maar sinds de plaatsing iedere dag bloedverlies. Niet altijd veel en soms ook duidelijk oud bloed of juist heel helder. Dat is dan wel te linken aan wat buikkrampen. Vrijdag controle van de spiraal, dus zal het eens navragen, maar al vaker gelezen dat het voor komt..
Merk ook dat mijn huis iets vetter is. Wat betreft stemmingswisselingen kan ik nog niet zoveel zeggen. Ben nog aan het ontzwangeren en heb wat stress gehad de afgelopen tijd, dus dat draagt er niet aan bij. Libido is wel hoger geworden :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:32

__Robijn__ schreef:
ja ik ga volgende week nog even afwachten, en anders eind volgende week maar testen.....
ik voel me verder prima, behalve dat ik intens moe ben en ik vorige week erg ziek was. Dus dat koppel ik gewoon aan elkaar :j :')

Ben je inmiddels al ongesteld geworden? Of een test gedaan?

Ik merk wel dat het heftiger is sinds ik ben gestopt, vooral die eerste dag is hel :=

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:49

Ik ben niet echt ongesteld, maar heb wel telkens een paar druppels (oud) bloed. Ik zou eind deze week weer mijn menstruatie hebben, ben benieuwd hoe het gaat.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:25

Nicjuh_ schreef:
Hier de Mirena, maar sinds de plaatsing iedere dag bloedverlies. Niet altijd veel en soms ook duidelijk oud bloed of juist heel helder. Dat is dan wel te linken aan wat buikkrampen. Vrijdag controle van de spiraal, dus zal het eens navragen, maar al vaker gelezen dat het voor komt..
Merk ook dat mijn huis iets vetter is. Wat betreft stemmingswisselingen kan ik nog niet zoveel zeggen. Ben nog aan het ontzwangeren en heb wat stress gehad de afgelopen tijd, dus dat draagt er niet aan bij. Libido is wel hoger geworden :)

Heeft bij mij bijna een jaar geduurd voor het over was. Het is dat ik al naar Spanje vertrokken was en dus niet even terug kon naar de huisarts om hem eruit te laten halen, maar was er goed klaar mee :Y)

Maar schijnt bij veel vrouwen tot ongeveer 6 / 7 weken na plaatsen voor te komen. Mijn huisarts zei dat de kans kleiner is dat het nog verdwijnt na die 6 weken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:13

Bij mij duurde het toch zo'n 8 maand voor alles wat gestabiliseerd was qua cyclus en bloedverlies (Kyleena).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:04

AmyII schreef:
Vanmiddag naar de huisarts := ik hoop eigenlijk dat ze deze weer de goede richting in kunnen duwen, anders vrees ik dat hij eruit moet en dat er een nieuwe in moet.

Alleen aan de anticonceptie om niet ongesteld te worden in mei vind ik nogal wat.
Overigens zou ik dan in jouw geval wel voor een anticonceptiepil gaan en die dan gewoon doorslikken in mei. Is iets meer omkeerbaar dan de prikpil.

Hoe is het gegaan?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:23

Hij is eruit gehaald, hij stak zover uit dat hij onmogelijk terug geplaatst kon worden.
Volgende menstruatie weer proberen, maar eerst met mijn eigen huisarts overleggen hoe of wat. De arts waar ik was is een vervanger, omdat mijn eigen praktijk deze week gesloten is ivm vakantie.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:07

He, wat een gedoe voor je.
Ook enig idee waarom hij er weer uit kwam?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:39

Nee nog geen idee helaas. Nu nog een keer proberen en anders mogelijk een kortere. Lengte van mijn BM is op 7cm gemeten, dus dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de normale maat.

Mijn ervaring is wel dat mijn lijf niet zo happig is op lichaamsvreemde objecten; het wennen aan lenzen heeft ook vreselijk lang geduurt en het is nog steeds niet echt je van het.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:38

Oef. Gister avond mijn laatste pil gepakt. Ben benieuwd. Qua eten e.d. sowieso slechte maanden gehad dus wil dat nu icm sporten weer op gaan pakken. Ben wel erg benieuwd. Sinds mn 15/16 al aan hormonen en vooral het niet meer kunnen uitstellen van mijn menstruatie vind ik wel jammer haha. Ben benieuwd naar mij cyclus ook uiteindelijk hoe snel dit weer op gang gaat komen.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:49

Ik ben inmiddels bijna 5 weken geleden gestopt.
2 weken na het stoppen voelde ik een gigantische kramp/steek onder in mijn buik. Ik dacht gelijk dat dit mijn eisprong was. Maar tot op heden nog niet ongesteld. Dus dat was denk ik wat anders.
Ik voel me veel prettiger zonder de pil.

Voordelen:
- Geen hoofdpijn meer. Ik had bijna dagelijks hoofdpijn met de pil.
- ik voel me veel stabieler en heb weinig tot geen moodswings meer.
- libido is weer terug.

Nadelen:
- Iets vetter hoofd huid.
- Niet weten wanneer ik ongesteld ga worden. Zo dra ik weer een goede cyclus heb valt dit natuurlijk weg.

Ik zie er wel een beetje tegen op om weer voor het eerst ongesteld te worden zonder de pil.
Je hoort zo veel verhalen dat de eerste keer heel heftig is.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:55

Viel bij mij alles mee, de eerste keer na het stoppen van de pil. Alleen was ik meer dagen ongesteld. Met de pil was ik 3 dagen licht ongesteld, zonder pil 5 dagen iets minder licht. Maar echt heftig ongesteld zoals voor de pil ben ik (nog) niet geweest. Ben gestopt in december. Heb wel een vrij korte cyclus nu. Van ong 21 dagen.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:50

Ik ben begin dit jaar gestopt met de pil, gaan detoxen en voedingspatroon aan gaan passen in de hoop mijzelf beter te gaan voelen (reumatische klachten door fibromyalgie, hypermobiel en nog wat dingen)

En moet zeggen dat het positief bevalt! Eerst direct ongesteld ivm periode van de ‘stopweek’ daarna even stress want een goede 6,5 week daarna pas voor de 2e keer ongesteld geworden. Wel 2 weken geleden een ontzettende kramp met uitbreiding naar bovenbenen gehad voor zn 15/20minuten. Daarna eigenlijk vrijwel geen last gehad nu op dag 3 van de menstruatie en eigenlijk is het niet anders dan tijdens de pil. Heb zn 13 jaar de pil geslikt gezien ik altijd heel erg en veel te lang ongesteld was.

Voel me veel fijner, klachten verminderen namelijk. Verder wel naar mijn idee sneller wat vettiger haar, maar andere lijken niet hetzelfde te zien als ik zelf haha. Tijdens/rondom menstruatie wat meer puistjes maar niet extreem. Dus al met al bevalt het goed.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:24

Ik kan niet wachten tot ik van die rotpil af ben. Ik ben nu 42 en op mijn 14e aan de pil gegaan. Geen kinderen en wij hebben eigenlijk ook een sterke niet-kinderwens. Sinds een paar jaar merk ik dat ik weinig vertrouwen heb in welke anticonceptie dan ook. Al vele middelen besproken en bekeken maar ik durf de overstap niet aan. Het ligt mij zwaar dat de verantwoordelijkheid van het zwanger raken bij mij lijkt te liggen (dit is een gevoel wat niet door mijn vriend gedeeld wordt) Ik lijk continu bang te zijn zwanger te zijn: als ik wat aan kom, als mijn darmen erg in beweging zijn of als ik maar iets spanning op de borsten heb. Mijn oplossing is eigenlijk met name geheelonthouding maar dat is ook de bedoeling niet. Ik wil van die hormonen af en ontdekken of ik zonder die hormonen mij anders ga voelen, beter. Ik heb geregeld last van hoofdpijn, mijn gewicht is aardig toegenomen en mijn libido kan ook wel wat gebruiken.
Ik heb vorige week met de huisarts gepraat over sterilisatie. Dit had ik op mijn 35ste al gepland. Nu moet je dit zelf betalen en is het voor de vrouw een kijkoperatie. Ik heb het er graag voor over maar mijn huisarts lijkt het beter dat hij eerst eens met mijn man gaat praten. Voor hem is de ingreep kleiner maar hij ziet er behoorlijk tegen op. Ik heb de verantwoordelijkheid nu bij hem gelegd: wij willen geen kinderen, dan is het nu jouw beurt. Ik heb er genoeg aan gedaan

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 14:36

Hier nogsteeds mijn periode niet gehad, ben sinds oud&nieuw gestopt. Heb al een test gedaan, is geen kleine op komst :P Vanaf wanneer moet ik aan de bel trekken?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 14:42

Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voordat ik weer ongesteld werd. De eerste paar keren waren ook heel erg onregelmatig, pas na een paar maanden werd ik regelmatig.

Je kunt altijd even je huisarts bellen als je je zorgen maakt of het niet vertrouwd.