Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:36

Ja dat klopt zeker.

Zo heb ik afgelopen maand al 55 items weggegooid.
En daar heb ik dan de foto lijstjes niet los geteld, en een zak kleding ook niet als losse items etc.

Mijn lijstje varieert dus van kleding, tot keukengerei, kinder spullen, kerst spullen etc.

Ben benieuwd voor januari.

Ik heb in 2019 een volledige huisraad er bij gekregen met een hele hoop emotionele waarde.
Daar kan ik over de jaren steeds meer van weg doen. Maar sommige dingen blijven moeilijk :o

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:40

Ik had nog nooit van die challenge gehoord, maar ik ga denk ik ook meedoen: In ieder geval tot de 3 ‘rommel’laatjes weer eens allen onder handen genomen zijn…

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:34

Noeps schreef:
Gaan er nog mensen in januari een 30-dagen minimaliseer-challenge doen? Dag 1 = 1 ding weg, dag 2 = 2 dingen etc.
Ik heb net eens onze kledingkast bestudeerd terwijl ik ruimte probeerde te maken voor nieuw beddengoed voor het nieuwe bed van onze dochter en geconstateerd dat ik (weer) een heel eind moet komen :+

Ik doe meestal niet mee met dit soort challenges, gewoon omdat ik dan ook iedere dag naar de milieustraat moet rijden. (Klein huis en ik wil dingen die ik weg doe, ook direct mijn huis uit hebben).
Ik heb afgelopen jaar veel geminimaliseerd en koop sindsdien ook veel bewuster en minder. Komend jaar hoop ik weer wat ruimtes opnieuw door te nemen, want rommeltjes blijven soms ineens toch opduiken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:17

Dag 1 was makkelijk: 1 gehaakte muts van m’n dochter, de traditioneel Russische stijl is niet echt mijn ding }:0. Gaat in de kledingzak!

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:18

Hier ook een makkelijke eerste dag: alle lege pennen in het voorvakje van mijn tas.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:55

denice schreef:
Volgens mij gaat het makkelijker dan je denkt. Ik ben alleen al zo geminimaliseerd dat ik bang ben dat ik dan op een bepaald punt ee bank of een van mijn kinderen weg moet doen.

Hahaha _/-\o_

Ik ga het proberen maar doe 'm achterstevoren. Nu namelijk vakantie dus meer tijd en ik ben zo eigenwijs om te denken dat andersom makkelijker is.

Vandaag 65 dingen weggedaan, dus dag 1 en 2 al ruim gehaald :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:31

Ik heb nog heel veel stapels jaargangen in de strengen, maar dan van heel oud, 1985 enzo. Die gaan ook maar eens weg. Een deel is al weg. De papierbak is alleen vol, dus daar moet het nog even op wachten (of ik moet het in de grijze container doen wat natuurlijk weer niet de bedoeling is).

Ook heb ik nog 3 vogels gevonden van polystone van een bepaald merk, ik ga even kijken of die online worden aangeboden en of ze wat waard zijn of dat ik ze gewoon wegdoe.
Verder vond ik nog een rare piraat van metaal. Lijkt ook wel antiek, ik ga het niet houden, maar voordat het met oud ijzer meegaat kijk ik wel even of het te verkopen is.

Verkoop van paardenspullen lijkt heel slecht, en ik vraag echt weinig. Maar ik ben niet van plan het gewoon weg te geven. Dan blijft het hier in huis ook al ergert het mij, of het gaat zo de container in (wat ik wel echt zonde zou vinden). Ik zal maar geen foto maken van de bult met spullen die weg kunnen in mijn woonkamer. Ik vraag minder dan een marktconforme prijs. Weggeven/doneren doe ik niet met paardenspullen (andere spullen kan me niet zo veel schelen) Ik heb gewoon te veel slechte ervaringen met dat iemand het dan op komt halen, er zgn. blij mee is en dan alles weer online verkoopt (dus het alleen maar voor handel ophaalt met zielig verhaal. Paardenspullen doneren begin ik niet meer aan).

Met gewone spullen hebben we in het dorp een loten groep en daar kun je dan meeloten of dingen verloten. Daar raak ik beeldjes wel weer kwijt. Maar ik ga dat dus niet doen met paardenspullen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:12

J_emma schreef:
denice schreef:
Volgens mij gaat het makkelijker dan je denkt. Ik ben alleen al zo geminimaliseerd dat ik bang ben dat ik dan op een bepaald punt ee bank of een van mijn kinderen weg moet doen.

Hahaha _/-\o_

Ik ga het proberen maar doe 'm achterstevoren. Nu namelijk vakantie dus meer tijd en ik ben zo eigenwijs om te denken dat andersom makkelijker is.

Vandaag 65 dingen weggedaan, dus dag 1 en 2 al ruim gehaald :)

Oh das ook wel slim! Of een vakjes’kalender’ die je in willekeurige volgorde kan afstrepen:

Afbeelding
Ik ga vandaag een voorschot nemen op een aantal dagen, ik heb nu nl vakantie en tijd.
Laatst bijgewerkt door Noeps op 02-01-23 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:13

Als ik de tijdschriften aan het einde van de maand wegdoe heb ik in 1 dag de hele challenge gehaald.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:14

Dan kan je ‘m in februari nog een keer doen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:16

Noeps schreef:
Dan kan je ‘m in februari nog een keer doen :D

Ik werk niet met dat soort challenges, vind dat onzin. Ik ruim op als ik het nodig vind. Dat heb ik altijd al gedaan.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:31

Oh, ik leg de lat dan wel zo hoog dat ik zo'n jaargang 1 ding vind. Ik zou dan niet elk tijdschrift apart tellen.
Gisteren bv van die ijsvormpjes weggedaan, kinderen inmiddels te oud om dat leuk te vinden. Drie losse vormpjes en 3 doppen tel ik dan als 1 item.
Kun je nagaan hoeveel zooi die 66 items al was :D

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:40

Over de paardenspullen, die doneer ik altijd aan paardenkamp soest. De opbrengst hiervan gaat naar de oude paarden dus dat vind ik een goed doel.
Ga meestal ook naar de snuffelmarkt en dan gaan alle spullen van mij en mijn stalgenoten meteen mee om te doneren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:47

Sica schreef:
Over de paardenspullen, die doneer ik altijd aan paardenkamp soest. De opbrengst hiervan gaat naar de oude paarden dus dat vind ik een goed doel.
Ga meestal ook naar de snuffelmarkt en dan gaan alle spullen van mij en mijn stalgenoten meteen mee om te doneren.

Daar woon ik niet echt in de de buurt. :o

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:31

J_emma schreef:
Oh, ik leg de lat dan wel zo hoog dat ik zo'n jaargang 1 ding vind. Ik zou dan niet elk tijdschrift apart tellen.
Gisteren bv van die ijsvormpjes weggedaan, kinderen inmiddels te oud om dat leuk te vinden. Drie losse vormpjes en 3 doppen tel ik dan als 1 item.
Kun je nagaan hoeveel zooi die 66 items al was :D

_/-\o_ mijn soort opruimen :=
Ik word dus gewoon gelukkig van deze verhalen, is dat gek :')

Opruimcoach lijkt me dus wel wat, volgens mij is dat serieus een ding?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:39

Sica schreef:

Ik ook :) spullen die niet binnen een maand via marktplaats weg kunnen gaan altijd naar Soest. Ze hebben een antwoordnummer dus opsturen is gratis, ik hoef me niet te ergeren aan spullen die nutteloos in huis liggen en als het voor een goed doel is, is het zeker mooi meegenomen :j

Het zijn vooral merkloze of wat oudere (maar nog steeds nette) spullen die niet zo in trek zijn, merkdekjes krijg ik altijd wel verkocht.

Ik ben wel extreem gevalletje minimalist, kan me kapot ergeren als ik uberhaupt iets dubbel heb liggen zoals 2x dezelfde paardenborstel ofzo := Bij laatste verhuizing pasten gelukkig al mijn paardenspullen in 1 Ikea opbergdoos, wat een lekker gevoel zeg :D

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:42

Ik heb ook nog 2 dozen voor de Paardenkamp staan, maar die stonden er al voor oud en nieuw dus tellen niet mee.

Denice, als opruimcoach geen ding is maak je er gewoon een ding van!

Ik stelde mijn man net voor om de trailer vol zooi te gooien en naar het grofvuil te rijden. Hij denkt dat we niks hebben om erin te doen, ik denk dat ie vol kan.
Dus misschien is opruimrelatietherapiecoach ook een ding, haha. Voor mensen die in hun relatie onoverbrugbaar verschillende definities van zooi en opruimen hanteren :D

(Wat betreft die trailer vol zooi trouwens; we wonen in een oude boerderij waar een megaverbouwing nodig was, en ook veel achtergelaten spullen van de vorige bewoners. Dus we hebben wel een excuus. Maar ja. Dus ook teveel ruimte voor mijn hoarders van gezinsleden..).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:51

Whaha. Ik zal eens op onderzoek uitgaan!

Mijn kids zijn nog jong, ik probeer ze echt te leren dingen weg te doen/geven en op te ruimen. Tot nu toe zijn ze heel rigoureus en makkelijk, maar wie weet worden ze later wel hoarders omdat ik het helemaal verkeerd heb gedaan.
Laatst bijgewerkt door denice op 02-01-23 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:56

@Denice: ik merk ook juist dat mijn kinderen wel kunnen beslissen wat echt leuk is en wat weg kan. Vroeger moest zelfs een kapot speeltje uit een surprise ei nog bewaard blijven. Maar nu komen ze soms zelf al met dingen aan die weg kunnen.

Opruimcoach is zeker een ding!! Denk aan Marie Kondo en ik heb laatst ook zo’n serie op Netflix erover gezien. Die ging wel meer over het organizen i.p.v minimaliseren, maar toch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:28

Heb nog 8 kleine beeldjes die wegmogen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:59

Ik ben mijn kerstboom aan het aftuigen en de kerstspullen aan het opruimen, en er staat nu al een hoek van de trap vol met dingen die uit de dozen komen die eigenlijk wel gewoon de lade voor de kringloopwinkel in mogen

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:57

Ik vind de challenge tot nu toe leuk :D
Soort advent kalender haha.
Vandaag moest ik even nadenken wat ik weg kon doen.
Maar voor morgen weet ik het al :P

Er staat in mijn paardenhok al een hele hoop klaar voor de kringloop.
Hopelijk kan ik dat de komende weken aanvullen.
Vriendlief brengt het over een week of 3/4 weg.

Vanaf woensdag komt ook je huis op orde weer op tv.
Kijkt iemand dat?
Ik vind dat echt een heerlijk programma.
Zou daar heel graag eens aan mee willen doen. Alleen dan niet met camera ploeg :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:01

OH! Ik hou van 'je huis op orde', ik was me vanmorgen nog aan het afvragen wanneer ze dat nou weer eens gingen uitzenden.

Ik vind de challenge wel leuk, maar ik vind het ook een beetje... nutteloos ofzo. Als je nu al weet wat je morgen weg gaat doen, dan kun je het toch ook nu wegdoen? Ik zou dan eerder gewoon een lijst bijhouden van alles wat ik weggedaan heb, maar wel gewoon doorwerken.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:03

Het gaat er denk ik meer om dat je er elke dag even mee bezig bent?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:10

Stukje bewustwording inderdaad. In het begin hielp het mij enorm maar nu is het net zoals bij germie, zodra ik weer even tijd heb pak ik een zone in huis aan.

Begin vorig jaar had ik echt de grootste hoeveelheden en nu zijn het veelal de dingen waar ik toen nog over twijfelde, maar die nu toch weg kunnen. Wat via marktplaats gaat via daar en anders naar de kringloop toe.