Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:52

Welke zijn dat, die red pills?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:05

Popstra schreef:
Ik gebruikte na eerder een tekort aan D gehad te hebben afgelopen winter zelf dagelijks de druppels van Davitamon. Nou die helpen dus geen moer want na bloed prikken blijkt het nog veel te laag. Ik heb via recept nu van die rode capsules waarvan ik er 1 per maand moet in nemen. Colecalciferol 25000IE heet het. Heb recept tot 2020 :D

Die heb ik nu ook!
Heb het wel,in Mn agenda van de telefoon gezet want geheid dat ik het vergeet :')
Wel raar, ben zo gewend aan drie pillen ‘s morgens bij mijn eten en nu twee :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:08

Ow goeiemorgen, het staat hier boven dus al hoe ze heten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:15

Elisa2 schreef:

Colecalciferol 25000IE, via dokter, enige wat werkt voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:06

Popstra schreef:
Ik gebruikte na eerder een tekort aan D gehad te hebben afgelopen winter zelf dagelijks de druppels van Davitamon. Nou die helpen dus geen moer want na bloed prikken blijkt het nog veel te laag. Ik heb via recept nu van die rode capsules waarvan ik er 1 per maand moet in nemen. Colecalciferol 25000IE heet het. Heb recept tot 2020 :D

In één dosering davitamon (10 druppels of 1 tablet) zit 10mg, dat is 400ie.
Als je nu 25.000ie per maand neemt heb je omgerekend dus al meer dan het dubbele per dag.
Het is dan niet zo dat de davitamon niet werkt, het is dat de dosering simpelweg te laag was, als je 10 druppels per dag nam.

Freya6 schreef:
Elisa2 schreef:

Colecalciferol 25000IE, via dokter, enige wat werkt voor mij

Die van mij zijn oranje/rood, 100.000ie

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:05

mag ik mij ook melden? Ik weet dus sinds deze week dat ik ook een vit. d tekort heb. Was eigenlijk behoorlijk verbaasd. Ben toch voldoende buiten (overdag). Ik kan wel heel slecht tegen de donkere dagen.
Om het verhaal kort te maken. Ik heb veel hoofdpijn, zeg maar 4-5 dagen per week. Elke winter moe/futloos, tot het voorjaar er aan kwam. Midden in de zomer bij volop zon als iedereen loopt te puffen ben ik op z'n best. Spierkrampen, lam gevoel. Nu had ik een tijd magnesium tabletten geslikt en de klachten verdwenen. Daarna bewust gestopt om te kijken of de klachten terug kwamen. Die kwamen na 2 week langzaam terug.
op naar de huisarts, verhaal uitgelegd en bloed laten prikken. Nu bleek dus alle waarden goed, magnesium, b12, kalium en waar het nog meer op getest was. Behalve Vit. D die had een waarde van 20.
Hij heeft mij wat voorgeschreven en kan dat morgen ophalen.
Maar zit nu toch met wat vragen.
- Zijn er ook mensen die na deze stoot hun vit. d op peil hebben kunnen houden.
- Is het eens een vit. d tekort, altijd een tekort.
- Laten jullie het bloed ook geregeld weer testen?
- En is dit dan als jullie wel of geen vit. d bij slikken?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:20

Ik ga hier ook even meelezen, kom toevallig dit topic tegen.

Mijn vitamine D waarde is 17, dus behoorlijk laag. Ik heb nu 2x per week een capsule van 25.000IE. Nu stootkuur van 16 weken en daarna voor altijd 1x per maand nog een. Ik ben nu 5 weken bezig en heb echt veel meer klachten nu. Extreem moe, spiertrillingen en last van mijn gewrichten en spierpijn. Hopelijk gaat dit snel over.

Vajramaniop jou vragen kan ik dus nog geen antwoord geven. Ik wil in ieder geval wel nog een keer bloed laten prikken na de stootkuur. Of is het verstandiger om dat eerder te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:31

Ik kreeg vorig jaar de “ diagnose”.
Eerst een stootkuur gehad en toen zelf capsules gekocht bij iherb in Amerika.
Enorm hoog gedoseerd.
Nu had ik afgelopen winter een waarde van 150 dus ben snel gestopt met de capsules.
Sporadisch neem ik er nog een, zeg ongeveer eens per week.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:09

D wordt pas bij een waarde van 250 toxisch en dat is volgens mijn huisarts moeilijk te bereiken.
Ik neem zelf elke 3 weken een ampul van 25000 en doe het daar super op! helemaal geen last van winterdepressie gehad en ook niet meer zo'n behoefte om naar de zon te gaan.
Cognitief ook veel baat bij.
D heeft ook magnesium nodig en K2. (broccoli eten helpt)

Verder, als je D erg laag is, is het goed om te kijken wat men 'goed' vind aan je B12. Als die onder de 220 zit, heb je sowieso een tekort, in Amerika spreken ze onder de 400 al van tekort. Onder de 220 zou ik echt injecties aanraden, onder de 400 pillen. (zuigtabletten methylcobalamine)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:12

Vajramani schreef:
mag ik mij ook melden? Ik weet dus sinds deze week dat ik ook een vit. d tekort heb. Was eigenlijk behoorlijk verbaasd. Ben toch voldoende buiten (overdag). Ik kan wel heel slecht tegen de donkere dagen.
Om het verhaal kort te maken. Ik heb veel hoofdpijn, zeg maar 4-5 dagen per week. Elke winter moe/futloos, tot het voorjaar er aan kwam. Midden in de zomer bij volop zon als iedereen loopt te puffen ben ik op z'n best. Spierkrampen, lam gevoel. Nu had ik een tijd magnesium tabletten geslikt en de klachten verdwenen. Daarna bewust gestopt om te kijken of de klachten terug kwamen. Die kwamen na 2 week langzaam terug.
op naar de huisarts, verhaal uitgelegd en bloed laten prikken. Nu bleek dus alle waarden goed, magnesium, b12, kalium en waar het nog meer op getest was. Behalve Vit. D die had een waarde van 20.
Hij heeft mij wat voorgeschreven en kan dat morgen ophalen.
Maar zit nu toch met wat vragen.
- Zijn er ook mensen die na deze stoot hun vit. d op peil hebben kunnen houden.
- Is het eens een vit. d tekort, altijd een tekort.
- Laten jullie het bloed ook geregeld weer testen?
- En is dit dan als jullie wel of geen vit. d bij slikken?

Als er ergens een defect in je darmen zit, of in je genen kan het een levenslang 'probleem' zijn. Lage vitamine D kan duiden op een auto immuun ziekte, maar kan ook puur aan je darmen liggen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:21

Mijn dochter kreeg afgelopen week haar uitslag, vitamine D 46 en er stond bij íets te laag en verder geen advies. Heb gezegd dat ze moest bellen omdat dat te laag is en nu krijgt ze het via de apotheek.
Ik vraag me weleens af of ze je nou gewoon zo laten lopen, ze is pas moeder geworden na een hele zware keizersnede en is erg moe dus als je zelf niet mondig bent heb je pech blijkbaar -:(-

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:29

Door 1 vitamine te slikken haal je heel het systeem van je lichaam onderuit, ook het uitplassen van ‘wateroplosbare vitamine’ bv.
Ik slik momemteel de combi calcium met vitamine D, maar mijn bloedwaarden worden regelmatig bepaald (streven is halfjaarlijks maar gezien ik ook moet prikken voor andere dingen worden ze soms vaker bepaald).

Mijn tekort is terug goed gekomen naar een voor mij acceptabel niveau met 800ie en dat ben ik ook blijven slikken als onderhoudsdosering.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:38

Freya6 schreef:
Als er ergens een defect in je darmen zit, of in je genen kan het een levenslang 'probleem' zijn. Lage vitamine D kan duiden op een auto immuun ziekte, maar kan ook puur aan je darmen liggen.

Naar mijn weten niks met de darmen, Voor zover ik weet niemand in de familie en ziek ben ik ook nooit. Verkouden hooguit 1x per jaar en laatste x griep is denk ik al meer dan 10 jaar terug.
Heb nu voor 2 week ampullen. 2x per week nemen en dan weer contact opnemen de huisarts

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:57

Kom me weer even melden :=
Ik heb het idee dat als ik net die capsule heb geslikt, ik me beter ga voelen maar naar het einde van de maand ben ik echt een vaatdoek! Mijn dochter heeft dat ook dus mijn vraag is of een van de medeslikkers er ook last van heeft.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:02

Ja heb ik ook! Ik ben om die reden om de 3 weken gaan slikken, dan gaat het goed.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:04

Dat is een goed idee Freya!
Ik heb gisteren bloed laten prikken voor ik die capsule weer in moest nemen dus even afwachten wat daaruit komt maar de schildklierwaardes zijn al binnen en de VitD nog niet!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:15

Wie bestelde D cura in belgië en waar? Ik merk dat ik met het slikken van de pillen niet echt opknap.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 18:05

Hier ook weer merkbaar last van te kort de druppels die ik had van de tuinen(nu holland en baret) zijn al sinds begin dit jaar constant niet leverbaar. Daardoor dus met een spray naar huis gegaan toen ze op waren. Nou deze werkt dus blijkbaar niet want mij klachten beginnen sinds vorige week weer op te spelen moe energie loos en pijn in mijn benen. Ook online zijn ze niet leverbaar. Nu maar olie druppels van davitamon gehaald hopelijk werkt dat wel, want anders weet ik het ook niet meer als er niks te krijgen is. En de zon en het mooie weer is ook ver te zoeken de afgelopen weken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:53

Ik heb voor 1x per week 5600, dacht ik, voorgeschreven gekregen.
Heel fijn, alleen zijn ze niet leverbaar }:)
Schijnt dat de mensen die ze de slikte nu die per week krijgen en ze de vraag niet aankonden, echt slecht hoor!
Dus vandaag nog maar de 25000 geslikt en dit is 3 weken na de vorige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:00

MarjanB schreef:
Wie bestelde D cura in belgië en waar? Ik merk dat ik met het slikken van de pillen niet echt opknap.

Ik, zal de link even zoeken. Viata.be , zoeken op D cura 25000