Ik heb mijn eierstokken laten verwijderen via een kijkoperatie.
Heb echt moeten banketstaaf als Brugman om het voor elkaar te krijgen want ze vonden me te jong, eerste keer dat ik het aanvroeg werd het dan ook afgewezen.
Tweede keer is de gynaecoloog in overleg gegaan met mijn internist en daarna akkoord gegaan.
Ik was met medicatie al in de overgang gebracht tgv hormoongevoelige borstkanker dus ik wist al wat de klachten konden zijn waar ik kans op had, wel hebben ze de lange termijn risico's een paar keer duidelijk verteld (osteoporose, alzheimer op jongere leeftijd, hoger risico op hart- en vaatziekten) en toen ik aangaf dat ik die risico's voor lief nam hebben ze me 6 weken later geopereerd.
Ik zal dus nooit meer menstrueren en ook niet meer in staat zijn om zelf een kind te krijgen (wel via bijv eiceldonatie oid, maar ik wil geen kinderen).
Mocht mijn baarmoeder tzt problemen gaan geven dan gaat die er ook uit.
Ik heb overigens voor verwijdering vd eierstokken gekozen omdat ik heel heftig reageer op (zelf aangemaakte) hormonen en na mijn borstkanker ook geen anticonceptie op basis van hormonen meer mag gebruiken, koperspiraal weigerden al mijn artsen en aangezien ik die cyclus toch al niet meer wilde is dit een mooie oplossing.
Voor een verzakte blaas kunnen ze overigens prima een matje maken, dat kan via een kijkoperatie.