Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lau schreef:http://nu.nl/gezondheid/4591215/specifi ... tisme.html
Wat vinden jullie hier nou van?
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Dit was natuurlijk al eerder bewezen. Maar ze hebben het alleen op klassieke autisten getest. En dat is wat ik altijd zo naar vind aan onderzoeken. Ze gooien alle autisten over dezelfde boeg. Terwijl ik denk dat er autisten zijn die wel het empatisch en cognitieve gedeelte goed kunnen gebruiken.
Er word elke keer maar vanuit gegaan dat alle autisten cognitief slecht zijn. Terwijl juist mijn cognitieve kant goed ontwikkeld is. Het voelt gewoon best naar dat alle autisten zo worden weggezet.
Eske_B schreef:Lau schreef:http://nu.nl/gezondheid/4591215/specifi ... tisme.html
Wat vinden jullie hier nou van?
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Dit was natuurlijk al eerder bewezen. Maar ze hebben het alleen op klassieke autisten getest. En dat is wat ik altijd zo naar vind aan onderzoeken. Ze gooien alle autisten over dezelfde boeg. Terwijl ik denk dat er autisten zijn die wel het empatisch en cognitieve gedeelte goed kunnen gebruiken.
Er word elke keer maar vanuit gegaan dat alle autisten cognitief slecht zijn. Terwijl juist mijn cognitieve kant goed ontwikkeld is. Het voelt gewoon best naar dat alle autisten zo worden weggezet.
Daarom is het ook een spectrum. Maar over het algemeen hebben mensen met autisme problemen met empathie. Dit zijn vooral de mensen met klassiek autisme (maar in de nieuwe DSM wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de soorten autisme). Waarschijnlijk wordt het in het wetenschappelijke artikel wat genuanceerder gebracht dan in dit nieuwsartikel
Eske_B schreef:Dat ben ik zeker met je eens, betreft de DSM
Het is lastig met diagnose en stoornissen dat je stigma en stereotype krijgt. Maar omdat het overgrote deel het heeft, is het fijn dat er therapie kan worden ontwikkelt. Ik heb er flink wat over gelezen, maar voor de zwaardere versies van autisme is er bijna geen echte behandeling beschikbaar. Vind dit erg interessant met mijn studie (psychologie).
Maar ik snap je punt, niet iedere autist is hetzelfde en iedereen heeft een andere mate van symptomen.
Shanna schreef:Heeft of kent iemand hier dit boek "o jee, ik eet"?
https://www.bol.com/nl/p/o-jee-ik-eet/9200000065126887/
Marocje schreef:Dàt herken ik dus heel erg Shiloh! Daarom kan ik juist wel met dieren omgaan, veel beter dan met mensen..
MamaMiesje schreef:Empathie is hier bij De Jongeman ook wel een dingetje
Mooi voorbeeld van afgelopen zaterdag:
Hij dacht dat het wel een leuke grap zou zijn om zijn zusje te roepen en als ze dan door de deur kwam, vla in haar gezicht te gooien - het was tenslotte 1 april, zo redeneerde hij.
Uiteraard vond zusje dat níet zo leuk en die kwam huilend naar mij toen, bedekt met vla.
Ik vond het zelf ook niet leuk, heb hem dat ook verteld en uitgelegd.
Hij stond er schutterig bij; schaamt zich overduidelijk, maar weet zich geen houding te geven, zegt ook geen sorry en als je op zo'n moment er vol in gaat dan gaat hij ook op standje Zware Verdediging.
Enfin, zusje schoon gepoetst en ik ging weer aan het werk in de tuin.
Vijf minuten later...ik hoor De Jongeman tieren en razen; nu was HIJ boos want zijn zusje had het filmpje gewist van het vla-incident - waarvan ik niet wist dat hij het opgenomen had en dat hij van plan was op Youtube te zetten.
Dan is hij dus laaiend want het was een hartstikke leuk filmpje en hij zou er heel veel 'likes' op krijgen en nou was het verpest en dat kwam allemaal door zusje.
Daarbij stuift hij dan weg en ramt de woonkamerdeur KEIHARD dicht, terwijl zijn vader nachtdienst had en dus nog lag te slapen.
Maar dat is hier dus een klassiek gevalletje: hij bedenkt iets, denkt niet na of dat écht wel leuk is voor de ander, zijn plannetje wordt daarna gedwarsboomd en dan is de boot aan, want dan komt wat híj wilde in het gedrang...
Fennadev schreef:Ik wist me gisteren ook totaal geen houding te geven. Ik had schade gereden met Alex aan een auto, gisteren een briefje door de bus gedaan bij die man en gisteravond zat ik daar dus te huilen op de bank gewoon omdat ik vreemde mensen zo spannend vind. Hij vond het overigens geweldig dat ik me gemeld had, maar gelukkig had ik mijn moeder mee. Want uit mij kwam echt geen zinnig woord,ik voelde zoveel schuld en vooral ook omdat ik er een dag alleen mee rond had gelopen en het niet meteen had durven melden uit angst dat ie boos zou zijn. Ik vind knuffels trouwens juist fijn op zo'n moment haha, omdat ik dan door heb dat mensen empathie voor mij tonen. Hij wist trouwens niet echt wat hij met mij aan moest, want ik zat om niks te huilen eigenlijk. Voel me dan ook zo stom achteraf, omdat ik die tranen niet in bedwang kan houden.
MamaMiesje schreef:@Lau: Zo doe ik het ook altijd![]()
Babootje schreef:Marocje schreef:Dàt herken ik dus heel erg Shiloh! Daarom kan ik juist wel met dieren omgaan, veel beter dan met mensen..
[/quote
Mijn dochter kan bijvoorbeeld ook niet tegen "ongemakkelijke situaties" op televisie. Dat vind ze echt heel vervelend en zou de TV dan het liefst uitzetten.