Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:32

Zo ver gaat het helemaal niet, ik zeg eigenlijk alleen: 'ik doe het meestal zo, kan dat ook?'

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:43

Dan sloeg mijn antwoord dus nergens op excuus

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:16

Maakt niet uit! Ik snap dat het zo kan overkomen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:46

Maanlicht schreef:
Zo ver gaat het helemaal niet, ik zeg eigenlijk alleen: 'ik doe het meestal zo, kan dat ook?'

Mijne ook niet want dat vind ik voldoende ruimte overlaten voor een ander :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:47

Babootje schreef:
Maanlicht schreef:

Mijne ook niet want dat vind ik voldoende ruimte overlaten voor een ander :D :D

Maar je eigen gevoel erbij is duidelijk niet comfortabel. Daar kun je wel wat mee doen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:33

http://nu.nl/gezondheid/4591215/specifi ... tisme.html

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Dit was natuurlijk al eerder bewezen. Maar ze hebben het alleen op klassieke autisten getest. En dat is wat ik altijd zo naar vind aan onderzoeken. Ze gooien alle autisten over dezelfde boeg. Terwijl ik denk dat er autisten zijn die wel het empatisch en cognitieve gedeelte goed kunnen gebruiken.
Er word elke keer maar vanuit gegaan dat alle autisten cognitief slecht zijn. Terwijl juist mijn cognitieve kant goed ontwikkeld is. Het voelt gewoon best naar dat alle autisten zo worden weggezet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:44

Lau schreef:

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Dit was natuurlijk al eerder bewezen. Maar ze hebben het alleen op klassieke autisten getest. En dat is wat ik altijd zo naar vind aan onderzoeken. Ze gooien alle autisten over dezelfde boeg. Terwijl ik denk dat er autisten zijn die wel het empatisch en cognitieve gedeelte goed kunnen gebruiken.
Er word elke keer maar vanuit gegaan dat alle autisten cognitief slecht zijn. Terwijl juist mijn cognitieve kant goed ontwikkeld is. Het voelt gewoon best naar dat alle autisten zo worden weggezet.

Daarom is het ook een spectrum. Maar over het algemeen hebben mensen met autisme problemen met empathie. Dit zijn vooral de mensen met klassiek autisme (maar in de nieuwe DSM wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de soorten autisme). Waarschijnlijk wordt het in het wetenschappelijke artikel wat genuanceerder gebracht dan in dit nieuwsartikel :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:57

Eske_B schreef:
Lau schreef:

Daarom is het ook een spectrum. Maar over het algemeen hebben mensen met autisme problemen met empathie. Dit zijn vooral de mensen met klassiek autisme (maar in de nieuwe DSM wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de soorten autisme). Waarschijnlijk wordt het in het wetenschappelijke artikel wat genuanceerder gebracht dan in dit nieuwsartikel :)

Maar juist het dsm was fijn omdat alle soorten los werden gezien.
Ja maar er zijn meer mensen die zo een artikel lezen en gelijk een oordeel hebben. Er word dus gelijk vanuit gegaan dat alle autisten dat hebben. En ik vind dat ze daar eigenlijk wel mee op moeten passen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:02

Dat ben ik zeker met je eens, betreft de DSM :j
Het is lastig met diagnose en stoornissen dat je stigma en stereotype krijgt. Maar omdat het overgrote deel het heeft, is het fijn dat er therapie kan worden ontwikkelt. Ik heb er flink wat over gelezen, maar voor de zwaardere versies van autisme is er bijna geen echte behandeling beschikbaar. Vind dit erg interessant met mijn studie (psychologie).

Maar ik snap je punt, niet iedere autist is hetzelfde en iedereen heeft een andere mate van symptomen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:45

Eske_B schreef:
Dat ben ik zeker met je eens, betreft de DSM :j
Het is lastig met diagnose en stoornissen dat je stigma en stereotype krijgt. Maar omdat het overgrote deel het heeft, is het fijn dat er therapie kan worden ontwikkelt. Ik heb er flink wat over gelezen, maar voor de zwaardere versies van autisme is er bijna geen echte behandeling beschikbaar. Vind dit erg interessant met mijn studie (psychologie).

Maar ik snap je punt, niet iedere autist is hetzelfde en iedereen heeft een andere mate van symptomen.

Dat stukje geen geschikte therapie is zo herkenbaar. Vooral omdat er ook andere klachten bij zijn. En mcdd niet echt een behandel kader heeft nog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:32

Daarom heet het ook een autistisch spectrum.
Maar problemen met empathie herken ik heel duidelijk. De mate waarin verschilt natuurlijk.
Mensen met autisme zullen dat zelf niet zo herkennen. Maar hun partner/familie die geen autisme herkent dat wel degelijk.
Mijn man pikt non verbale signalen moeilijk op. Niet van mensen, maar ook niet van dieren.
Daarom is het voor hem ook vreselijk moeilijk om consequent te zijn met ze.

Een verminderd empatisch vermogen komt overigens ook voor bij mensen met bijvoorbeeld een anti sociale PS borderline, of (in grote mate) narcisme.
Dat maakt het allemaal lastig te onderscheiden. Er moeten een aantal symptomen samen komen om het goed in beeld te brengen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:08

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 18:07

Tja, dat empathieverhaal... ik heb dat ook gelezen.

Zonder te ontkennen dat empathie voor autisten moeilijker is, vermoed dat een deel van de problemen met inleving domweg komt doordat wij anders denken. Empathie draait om "verplaats je eens in die-en-die, wat zou jij doen/denken?" Tja, hoe moet je je verplaatsen in iemand met een totaal andere denktrant? Hoe moet ik me voorstellen dat iemand bijvoorbeeld voor de lol gaat winkelen terwijl ik die behoefte niet heb? Of dat iemand gaat gokken, alleen al om de spanning van het kans maken? Of dat iemand een doodsaaie studie wil en kan doen omdat hij er later een vette baan mee kan krijgen?

Vergeet niet dat neurotypische mensen, met een normaal ontwikkeld empathiegebied, ook de grootste moeite hebben om zich in ons in te leven. Hoe kunnen wij het nou van levensbelang vinden dat de boeken op alfabet staan? Waarom leven we soms wekenlang als kluizenaars? Waarom storten we ons vaak uit alle macht op één onderwerp?

Zelf ervaar ik relatief weinig problemen met empathie van een afstand. Ik snap wel waarom mensen doen wat ze doen. Veel meer problemen heb ik ermee om het van dichtbij te zien. Het kost me ongelofelijke moeite om de gevolgen van mijn woorden en daden op anderen in te schatten. Ik heb al zo vaak domme dingen gedaan en dan pas veel later ingezien hoe dom die waren...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:20

Ik herken wel wat je schrijft over empathie musiqolog.

Ik denk dat mijn empathie best wel groot is. Van binnen. Ik kan me op zich heel goed verplaatsen in andere mensen. Dat ze iets fijn of niet leuk vinden. Waar ik moeite in heb is om die empathie te tonen. Zeker in gevallen dat dingen heel erg verdrietig zijn.

Toen mijn oma in 2006 overleed vond ik het ontzettend moeilijk om te weten hoe ik hiermee om moest gaan. Zowel de laatste dagen van mijn oma, dat ik haar eigenlijk niet wilde zien, vooral omdat ik totaal geen idee had wat ik wel en niet kon zeggen en ook me totaal geen raad wist met het verdriet van anderen. Met name het verdriet van mijn moeder.

Nu is mijn tante ernstig ziek, ze heeft al een flinke tijd kanker en gaat hard achteruit. Er is sowieso geen uitzicht op genezing, dus ze gaat alleen maar verder achteruit. Ook hier weet ik me echt geen raad mee. Ik zie mijn tante weinig, en als ik haar zie weet ik niet goed wat te zeggen en doen. En dat vind ik vervelend, want ik kan wel voelen dat zij het ongemakkelijk vind dat ik me ongemakkelijk voel. En dat maakt de situatie heel erg opgelaten.

Ik merk in dat soort situaties echt dat ik van binnen heel veel empathie voel en me heel veel zorgen maak om destijds mijn oma en nu mijn tante en ook om mijn moeder en haar verdriet. Maar écht totaal geen weet heb hoe er mee om te gaan en het dús maar uit de weg ga, wat dan snel als desinteresse of gebrek aan empathie wordt bestempeld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:42

Dàt herken ik dus heel erg Shiloh! Daarom kan ik juist wel met dieren omgaan, veel beter dan met mensen..

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:57

Vind het eigenlijk wel grappig om tr lezen over dat empathie verhaal. Aangezien ik zelf dan ook autisme heb, maar Daarbij ook een empathie disorder waardoor ik me soms juist te veel verplaats in andere mensen, en enorm meega in ander man's energie en doen en laten zowel bij mensen als met dieren.

Ik kan met moeite naar plekken als westenbork of dergelijke door de impressies die daar zijn blijven hangen.
Volgens een therapeut hadden wel meer autisten hier last van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:04

Marocje schreef:
Dàt herken ik dus heel erg Shiloh! Daarom kan ik juist wel met dieren omgaan, veel beter dan met mensen..

Dat heeft mijn dochter ook! Ze heeft liever dieren dan mensen.
Wat mijn dochter ook heeft is, dat ik - als ik uberhaupt al eens met haar over gevoelens kan praten - en ik zou dan bijvoorbeeld een arm om haar heen slaan of haar willen knuffelen (als moeder he). Dat gaat al niet.
Dan kom ik teveel in haar comfort zone en krimpt ze in elkaar. Mijn man heeft dat zelfde ongemakkelijke gevoel als ik dat doe.
Maar het lastige is, dat ik daar wel behoefte aan heb. Eens een arm om me heen of zo. Of een compliment. Of eens zeggen dat je lekker hebt gekookt. Maar dat is er niet bij. Daar heb ik het wel moeilijk mee.
Het uitleggen heeft ook geen zin. Ze voelen het allebei niet zo. En dat is dus het stukje empathie.

Mijn dochter kan bijvoorbeeld ook niet tegen "ongemakkelijke situaties" op televisie. Dat vind ze echt heel vervelend en zou de TV dan het liefst uitzetten.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:26

Empathie is hier bij De Jongeman ook wel een dingetje :j
Mooi voorbeeld van afgelopen zaterdag:
Hij dacht dat het wel een leuke grap zou zijn om zijn zusje te roepen en als ze dan door de deur kwam, vla in haar gezicht te gooien - het was tenslotte 1 april, zo redeneerde hij.
Uiteraard vond zusje dat níet zo leuk en die kwam huilend naar mij toen, bedekt met vla.
Ik vond het zelf ook niet leuk, heb hem dat ook verteld en uitgelegd.
Hij stond er schutterig bij; schaamt zich overduidelijk, maar weet zich geen houding te geven, zegt ook geen sorry en als je op zo'n moment er vol in gaat dan gaat hij ook op standje Zware Verdediging.

Enfin, zusje schoon gepoetst en ik ging weer aan het werk in de tuin.
Vijf minuten later...ik hoor De Jongeman tieren en razen; nu was HIJ boos want zijn zusje had het filmpje gewist van het vla-incident - waarvan ik niet wist dat hij het opgenomen had en dat hij van plan was op Youtube te zetten.
Dan is hij dus laaiend want het was een hartstikke leuk filmpje en hij zou er heel veel 'likes' op krijgen en nou was het verpest en dat kwam allemaal door zusje.
Daarbij stuift hij dan weg en ramt de woonkamerdeur KEIHARD dicht, terwijl zijn vader nachtdienst had en dus nog lag te slapen.

Maar dat is hier dus een klassiek gevalletje: hij bedenkt iets, denkt niet na of dat écht wel leuk is voor de ander, zijn plannetje wordt daarna gedwarsboomd en dan is de boot aan, want dan komt wat híj wilde in het gedrang...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:42

MamaMiesje schreef:
Empathie is hier bij De Jongeman ook wel een dingetje :j
Mooi voorbeeld van afgelopen zaterdag:
Hij dacht dat het wel een leuke grap zou zijn om zijn zusje te roepen en als ze dan door de deur kwam, vla in haar gezicht te gooien - het was tenslotte 1 april, zo redeneerde hij.
Uiteraard vond zusje dat níet zo leuk en die kwam huilend naar mij toen, bedekt met vla.
Ik vond het zelf ook niet leuk, heb hem dat ook verteld en uitgelegd.
Hij stond er schutterig bij; schaamt zich overduidelijk, maar weet zich geen houding te geven, zegt ook geen sorry en als je op zo'n moment er vol in gaat dan gaat hij ook op standje Zware Verdediging.

Enfin, zusje schoon gepoetst en ik ging weer aan het werk in de tuin.
Vijf minuten later...ik hoor De Jongeman tieren en razen; nu was HIJ boos want zijn zusje had het filmpje gewist van het vla-incident - waarvan ik niet wist dat hij het opgenomen had en dat hij van plan was op Youtube te zetten.
Dan is hij dus laaiend want het was een hartstikke leuk filmpje en hij zou er heel veel 'likes' op krijgen en nou was het verpest en dat kwam allemaal door zusje.
Daarbij stuift hij dan weg en ramt de woonkamerdeur KEIHARD dicht, terwijl zijn vader nachtdienst had en dus nog lag te slapen.

Maar dat is hier dus een klassiek gevalletje: hij bedenkt iets, denkt niet na of dat écht wel leuk is voor de ander, zijn plannetje wordt daarna gedwarsboomd en dan is de boot aan, want dan komt wat híj wilde in het gedrang...

Dat niet nadenken is wel typisch jongens gedrag. Volgens mijn boeken dan :')
Verder snap ik dat zusje heel goed ik zou precies hetzelfde hebben gedaan.
Ik zou wel een keer gaan zitten met hem en hem uitleggen dat hoe hij handelde toen niet heel netjes was. Mijn moeder heeft mij heel veel aangeleerd zoals, zou jij het leuk vinden als iemand dat bij jou doet. Nee dan doe je het ook niet bij iemand anders. Dit zijn dingen die je best kan aanleren door herhaling. Met woede om gaan leer je met de jaren, en met verandering om gaan ook. Wat mij heel erg hielp is dat mijn moeder mij altijd de spiegel voor hield ookal was dit achteraf. Zou jij dit leuk vinden als iemand dit bij jou doet? Als je antwoord nee is, waarom deed je het dan? Heel erg benadrukken hoe een ander zich voelt maakt wel erg duidelijk dat het niet oke is. Hij kan die gevoelens dan misschien niet hebben. Maar hij gaat zo wel inzien uiteindelijk dat zijn gedrag niet helemaal oke is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:43

Ik wist me gisteren ook totaal geen houding te geven. Ik had schade gereden met Alex aan een auto, gisteren een briefje door de bus gedaan bij die man en gisteravond zat ik daar dus te huilen op de bank gewoon omdat ik vreemde mensen zo spannend vind. Hij vond het overigens geweldig dat ik me gemeld had, maar gelukkig had ik mijn moeder mee. Want uit mij kwam echt geen zinnig woord,ik voelde zoveel schuld en vooral ook omdat ik er een dag alleen mee rond had gelopen en het niet meteen had durven melden uit angst dat ie boos zou zijn. Ik vind knuffels trouwens juist fijn op zo'n moment haha, omdat ik dan door heb dat mensen empathie voor mij tonen. Hij wist trouwens niet echt wat hij met mij aan moest, want ik zat om niks te huilen eigenlijk. Voel me dan ook zo stom achteraf, omdat ik die tranen niet in bedwang kan houden.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:43

@Lau: Zo doe ik het ook altijd :j :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:45

Fennadev schreef:
Ik wist me gisteren ook totaal geen houding te geven. Ik had schade gereden met Alex aan een auto, gisteren een briefje door de bus gedaan bij die man en gisteravond zat ik daar dus te huilen op de bank gewoon omdat ik vreemde mensen zo spannend vind. Hij vond het overigens geweldig dat ik me gemeld had, maar gelukkig had ik mijn moeder mee. Want uit mij kwam echt geen zinnig woord,ik voelde zoveel schuld en vooral ook omdat ik er een dag alleen mee rond had gelopen en het niet meteen had durven melden uit angst dat ie boos zou zijn. Ik vind knuffels trouwens juist fijn op zo'n moment haha, omdat ik dan door heb dat mensen empathie voor mij tonen. Hij wist trouwens niet echt wat hij met mij aan moest, want ik zat om niks te huilen eigenlijk. Voel me dan ook zo stom achteraf, omdat ik die tranen niet in bedwang kan houden.

Ach Fenna, dat vind ik best begrijpelijk hoor :(:)
Super inderdaad van je dat je een briefje bij die man in de bus hebt gedaan - er zijn zat mensen die dat gewoon niet doen -O- en fijn dat je moeder met je mee ging.
En wie weet, al moet je niet elke week deuken gaan rijden nu ;) , lukt je het de volgende keer wel om het zelf te regelen +:)+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:49

MamaMiesje schreef:
@Lau: Zo doe ik het ook altijd :j :)

Ah oke! In het begin is het moeilijk hoor als ik mijn moeder moet geloven. Zij heeft mij ook geleerd dat ik mensen moet aan kijken en handjes moet geven. Dat als iemand huilt een knuffel geven gewaardeerd word. En dat als ik huil die knuffel ook fijn is. Vooral doordat mijn moeder zo veel sociaal wenselijk gedrag erin heeft gestampt. Kan ik nu dus heel goed met gevoelens van andere om gaan. Maar ook met die van mezelf.
Vreemde mensen vind ik ook eng, maar ik heb geleerd dat in huilen uitbarsten niet overal wenselijk is. Dus huil ik achteraf of gewoon niet. Doordat mijn moeder soms ook heel hard was: hoef je niet te huilen als een baby. Heb ik geleerd dat ik Indd niet hoef te huilen maar met praten ook ver kwam. Verder vind ik het heel knap hoe jij wel de confrontatie op hebt gezocht. En het briefje hebt achter gelaten. De volgende stap is niet meer huilen, maar dat leer je vanzelf. Gewoon vaker de confrontatie zoeken. En dan blijven en als je het niet meer houd weg gaan. En zo uitbreiden tot je de behoefte hebt om te huilen. Aan nieuwe mensen kan je echt wennen :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:18

Babootje schreef:
Marocje schreef:
[/quote

Mijn dochter kan bijvoorbeeld ook niet tegen "ongemakkelijke situaties" op televisie. Dat vind ze echt heel vervelend en zou de TV dan het liefst uitzetten.

Dat heb ik ook heel erg, vooral als karakters iets heel awkward doen. Of iets wat dom of genant is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:28

Ja ik had eerst trouwens ook nog twee keer aangebeld met het hart in mijn keel. Was wel blij dat hij geen gehoor gaf. Bij mij zijn nieuwe mensen voornamelijk heel eng als ik ze per ongeluk iets aangedaan heb. Ik huil en praat, maar ik ben al heel wat verder dan jaren geleden. Toen had ik dat briefje nog niet eens gedurfd. Het merendeel van de mensen doet trouwens helemaal niks als ze een ander schade toebrengen, dat vind ik pas ernstig. Waarom voelen zij geen schuld, daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij. Als ik het niet had aangegeven, had ik die straat nooit weer met Alex durven rijden. Maar ik wil er juist met Alex weer langs, want hij moet echt afleren dat hij zomaar opeens linksom en keihard een oprit oprent.