Keep calm and do triathlon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:35

Knap dat je keerpunten kan Magrathea! Dat vind ik motorisch zo ingewikkeld... kon altijd helemaal gedesoriënteerd boven water.

ja hardloopschoenen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:07

welshfan97 schreef:
Knap dat je keerpunten kan Magrathea! Dat vind ik motorisch zo ingewikkeld... kon altijd helemaal gedesoriënteerd boven water.

ja hardloopschoenen :D

Ja had ik dus ook, nu nog steeds een klein beetje hoor :o Maar het gaat zoveel beter nu, is echt het proberen waard.
Ook handig: zoek eens op youtube naar olympische spelers. Huh wat, dat zijn pro's :D Ja maar daarbij zijn vaak onderwatercamera's zodat je eens kunt zien hoe het nu écht moet

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 07:21

Keerpunten ....daar ben ik helemaal nog niet mee bezig :=
Heb nog genoeg andere punten waar ik aan kan/moet werken .

Gisteren voor Tabata training met twee team mates een half uurtje
als warming-up gelopen .
Tabata was intensief :j ..merk de voorkant van mijn armen weer goed .

Vanavond zwemmen , kijken of het beter gaat dan afgelopen woensdag .
Verkoudheid is nu weg ...
Dan morgen afhankelijk van het weer ...word het MTB of racemachine .
Maar eerst nog een dagje werken ...voordat het weekend is .

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:17

Had dinsdag les(reddend zwemmen) ook wat borstcrawl gedaan. Ook met flippers, maar dan hoef je maar zo weinig te doen om al vooruit te komen, als ik ze uittrek vergeet ik m'n benen weer bijna als ik een poging tot borstcrawl doe :( haha. Doen jullie altijd om de x slagen ademhalen of afentoe ook wat vaker/minder vaak? Weet ook nog niet goed tot hoe ver ik moet uit ademen, weet niet of t me ooit gaat lukken haha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:20

Ik adem momenteel meestal 1:2 maar ik probeer naar 1:3, gewoon vanwege symmetrie, beter enzo :) Maar tijdens sprinten houd ik het op het eind wat langer in, soms wel 8-9 slagen. Gewoon bij je laatste slag een flinke hap lucht nemen en dan je eindsprint inzetten, daarna kun je toch uithijgen.
Tijdens normaal sprinten probeer ik ook naar 1:4 te gaan omdat je een fractie snelheid verliest bij je ademslag

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:23

Ok ok, en adem je zo ver uit dat je bijna niets meer uit te ademen hebt of...? Hebben jullie er lang over gedaan om het een beetje te leren? Ik raak nu al buiten adem binnen 50m haha

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:39

Uhm ja ik denk het. Het heeft mij heel veel moeite gekost om het goed te leren maar ineens 'had' ik het zegmaar :) En dan gaat het vanzelf. Buiten adem raken hangt nu echt af van tempo.

Ik had trouwens echt een pijnlijke knie in de training vandaag, echt niet normaal. Kon niet eens BC benen doen. Heb dus een groot deel met poolboy gezwommen. Aan het eind zonder en met één been maar da's ook niet alles :') Op het eind kon ik voorzichtig een beetje benen zwemmen, was wel gevoelig maar dat hou je dan. Snapte echt niet waar dat ineens vandaan kwam

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 09:31

Goedemorgen ....

Gisterenavond bij zwemles nog mijn fysiotherapeut gezien ..die zwemt
in de les voor mij en is ook triatleet .
Nog het e.e.a besproken over mijn problematiek ..(schouder/nek)
Welke oefeningen ik bij bv core wel of niet mag .
Hebben afgesproken de week naar carnaval een afspraak te plannen .

Zelf adem ik ook 1:2(rechts ) , maar oefen ook 1:3 .
Echter lukt me dit het best met pullboy , en dan moet ik me
goed concentreren .De coördinatie benen /armen gaat nl niet zo goed samen .
Ben het met Magrathea eens ...als je maar naar 1 kant ademt verwaarloos je
ook de techniek van je andere arm .

@Mixje : Je moet zoveel in ademen als je ook daadwerkelijk nodig hebt ..
En onderwater rustig uitademen .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:52

Ik merkte dit vooral toen ik een nachtmarathon ging zwemmen. 12u in ploegen := Ik merkte de volgende dag een significant andere spierpijn links dan rechts. Best logisch, je gebruikt andere spieren bij een ademslag. Dat had ik beter kunnen verdelen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:46

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 08:25

Magrathea schreef:

Ha ha := , ik wilde er laatst al op reageren .... _O-
Nou ..zo,n poolboy is ook niks mis mee toch ?? :9

Gisteren lekker 64 km op de racefiets onderweg geweest .
Was weer heerlijk ..maar wel effe wennen .
Je zit natuurlijk heel anders als op een MTB , en mijn lig stuur moet
anders ingesteld worden ...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:51

Lekker! Mijn racefiets is nog steeds op sabbatical. Ben benieuwd of ik hem snel terug heb want het mooie weer komt er weer aan *\o/*
Mijn dagje sauna gaat vandaag helaas niet door, voordeel is wel dat ik nu wél tijd heb voor een duurloopje :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 16:34

Jammer van de sauna :(:)
Hoop dat je het droog houd met je duurloopje . Hier is het al de hele dag aan het miezeren .
Gisteren een mooie dag uitgekozen voor een rondje op de racefiets .

Vanochtend een uurtje indoor race bike
gedaan , bij 65 RPM berg gevoel dus .
Daarbij in verschillende HF zones gefietst.
Zo,n 10 minuten in mijn rode zone , de rest gele zone . En in en uit fietsen uiteraard .
Daarna uurtje core .
Douchen loonde zich , daarna 10 minuten Turkse sauna geweest .

Vanmiddag een luie middag op de bank .
Tussendoor een beetje was wegwerken .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:38

Oei, goed dat je het zegt. Hier is het droog, ik was een beetje aan het lummelen maar ga toch maar even snel vertrekken :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 17:10

Dann mal loss ~~}>
Run Girl ..run. .

Ik heb lekker de voetjes hoog :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:29

8,3 km is het geworden :D Niet zo snel helaas, ik heb veel gewandeld tussendoor. Heb me er een klein beetje bij neer gelegd dat het vandaag gewoon niet zo hard ging :o En in plaats daarvan lekker genoten van de omgeving. Het zonnetje brak nog even door en daardoor lag de polder er super mooi bij :)

Ik was wat aan het filosoferen vandaag over tri-trainingen. Ik heb zelf moeite met het vinden van een goed triatlonplan, dus wat ik eigenlijk wil is mijn 10k plan volgen en wat trainingen vervangen door fietsen en zwemmen. Maar wat zijn nu goede verhoudingen om de afstanden om te rekenen? Ik heb twee theorieën:
1) De triatlon verhoudingen aanhouden: in een triatlon is dat (ongeveer) 4,5:1:0,1 . Dus een looptraining van 10 km vervang je door een fietstraining van 45 km of een zwemtraining van 1 km. (Even helemaal afziend van techniekoefeningen e.d. :D
Dit klinken voor mij als redelijk goede verhoudingen, behalve dan dat zwemmen erg weinig wordt zo. Voor mij dan .
2) Je kunt ook (streef)snelheden vergelijken en daar een afstand (of trainingstijd) aan hangen. Om makkelijk te rekenen: ik verwacht bij 1/8e triatlon 10 minuten te zwemmen, 40 minuten te fietsen en 30 minuten te lopen. Dus de verhoudingen worden dan 1 1/3 : 1 : 1/3 . Dit klinkt qua zwemmen al een stuk meer naar wat ik normaal doe maar fietsen wordt dan weer erg kort.

Eigenlijk moet je natuurlijk een speciaal triatlonschema volgen maar dat is voor mij gewoon nogal lastig momenteel :+ Ik plan mijn trainingen om het zwemmen heen en heb het vaak ook nog druk in het weekend dus de grotere afstanden lukken dan gewoon niet.
Overigens heeft mijn oom een hartslagmeter gevonden met borstband die ik mag hebben *\o/* Dat is waarschijnlijk nóg beter om mee te trainen (kijkende naar bovenstaande twee omrekenmodellen, je moet dan gewoon in dezelfde hartslagzone zitten :j )

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 22:35

@ Magrathea : Heb je moeite een trainings plan te vinden ?
Of om je trainingen in het dagelijkse leven in te plannen ?
Want schema,s vind je toch zo op internet.

Puur trainen op afstand of streeftijd ... ik weet het niet .
Wij trainen altijd op HF zones in intervallen ,of duurtraining . Met name basis uithoudingsvermogen met pieken naar de 95% van max HF ...
Echt WSA ( wedstrijd specifiek uithoudingsvermogen > 95% ) trainen we niet vaak , of lang .
En ik mis je kracht training in het plaatje .

Een sporthorloge is natuurlijk handig , denk er wel aan dat de max HF voor fietsen 10 slagen lager is dan bij hardlopen . En voor het zwemmen 20 lager . Vanuit deze max HF per discipline reken je je zones uit .

Hoe ziet je 10 K plan eruit ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:40

Ik denk ook dat het niet alleen de verhoudingen zijn maar ook vooral waar je focus op moet liggen. Stel je bent een goede zwemmer maar bij het lopen valt nog winst te behalen. Dan zou ik extra aandacht besteden aan het lopen. En daar dus meer trainingstijd in stoppen.
Voor nu vind ik het zelf ook nog erg lastig te bepalen. Ik weet wat ik kan lopen, en ik weet ook dat ik ver kan fietsen maar niet persé heel hard. Zwemmen ben ik nu nog druk bezig met techniek. Mijn focus zal denk ik op een hoger fietstempo en een grotere zwemconditie liggen. Het lopen valt voor mij denk ik niet mega veel winst meer te boeken maar zal het vooral van belang zijn om te gaan leren lopen na een fietstraining. Om de snelheid die ik nu heb in elk geval enigszins te behouden.

Ik train overigens alles op hartslag. Nouja zwemmen niet, maar ooooh wat roep die Polar V800 naar me := #ikwilhemhebben

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 22:52

@ Eliine : Heb zelf de Polar V800 sinds een half jaar . En ben er heel erge blij mee.
Sta te trappelen de multi sports / triathlon / duathlon functie uit te proberen .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:55

Ik heb moeite een trainingsplan te vinden dat past in mijn leven :)*
M'n looptraining gaat op 4x hardlopen per week: elke dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Zaterdag wil ik vervangen door een fietstraining, donderdag (eventueel) door krachttraining. Dat laatste is alleen nog heel even niet mogelijk omdat ik nog even moet wachten tot ik weer geld heb voor een sportschool abonnement :) Maar dat komt komende of de week erna.

Het is bij mij meer algehele conditie die ik moet opbouwen. Ik zou meer moeten lopen, maar omdat ik nog steeds wat gevoelig ben in de schenen kan ik daar niet teveel aandacht aan besteden. Om dan toch te sporten kan ik zwemmen of fietsen :)
En zwemmen op hartslag zit er bij mij ook niet zo in aangezien ik met de vereniging mee train en hun programma volg, daar heb ik niet zoveel keus in. Zelf zwemmen zou kunnen maar dan leg ik de lat toch iets lager vrees ik :o Plus dit is verreweg de goedkoopste optie om lekker vaak te zwemmen.

Ik denk dat ik wanneer ik die hartslagmeter heb deze ga gebruiken voor fietsen :) Daar valt denk ik wel veel te halen, ik weet nooit zo goed hoe ik gericht moet trainen, heb ook geen snelheidsmeter ofzo :o (Ik ben echt wel een karige student trouwens hahaha) dus zo'n hartslagmeter helpt dan wel onwijs. Ook omdat het me echt vet irritant lijkt als je tegenwind hebt en dat het dan lijkt alsof je minder doet.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:44

Magrathea schreef:
Ik heb moeite een trainingsplan te vinden dat past in mijn leven :)*

Dan heb ik het toch goed begrepen . :D

Voor het verbeteren van je conditie zijn duurloopjes / fietsen in je lagere HF zone goed . (85% van max HF) .
Onze trainer zegt altijd , wie niet langzaam kan lopen word niet sneller .

Wat voor een sporthorloge is het ?
Als er GPS op zit dan meet hij ook je snelheid .

Krachttraining kun je deels ook thuis doen.
Wij werken bij core hoofdzakelijk met eigen gewicht . ( planken , ook op de zij , squada , burpees , triceps , oefeningen met kettlebel , rubberen bandjes etc ) Dan kom je eerst ook al een heel eind .

Als je wilt kan ik wel de trainingseenheden die wij doen hier plaatsen !
Doe ik eigenlijk sowieso al .
Vanaf maart ga ik gerichte schema's krijgen ter voorbereiding op de 1/8 .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:51

Ik heb thuis ook niet echt ruimte _O- Mijn kamer is mini en een huiskamer hebben we ook niet.
Geen idee wat voor horloge het is, mijn moeder appte me vandaag dat ze er een voor me had en of ik hem wilde hebben dus ik ga het wel zien binnenkort.

Ja, 85% is zone 3 toch? (Ik pik wel eens iets op :D )

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:24

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:22

Let wel op dat ook je zones heel persoonlijk kunnen zijn. Ik heb dus een aantal jaar net niet in de goede zones getraind :+ Mijn anaerobe drempel ligt namelijk nogal van het gemiddelde af. Mijn 85% is een hele lage zone 3 bijvoorbeeld :Y) Waar het voor de meeste mensen een hoge 4 is als je de Polar zones aanhoudt.

Zo begint mijn zone 4 pas op 93% van HFmax.

Wanneer je dus met schema's gaat werken kan het heel zinvol zijn om je HFmax en anaerobe drempel te (laten) bepalen. Op die manier maak je echt optimaal gebruik van je rendement.

Trouwens, 85% van HFmax vind ik geen lage zone. Dat is voor de meeste mensen rond of vlak onder hun omslagpunt. Een rustige duurloop/fietstraining is imo in zone 2 (polar zones) rond de 60-70% van HFmax voor de gemiddelde persoon. Zone 4 is bij mij intervalschema.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 16:16

Eliine schreef:
Let wel op dat ook je zones heel persoonlijk kunnen zijn.

Trouwens, 85% van HFmax vind ik geen lage zone.

Dat klopt , merkte zelf al snel dat mijn Max HF afwijkt van de max HF die Polar voor mij aanheeft .
Zitten toch zo,n 10 slagen verschil in .

Volgens mij heeft toch ook niemand gezegd dat 85% lage zone is , of ben ik gek ha ha .
Ik gebruik altijd de Dld zone indelingen , die gebruikt mijn trainer uiteraard .