Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:15

Kraamhotel zit niet overal in de buurt. Hier bijvoorbeeld ook niet, ze zijn het geloof ik wel van plan op te gaan zetten, maarja daar heb ik niks aan natuurlijk. En sowieso moet ik medisch in het zh, dus voor mij geen optie. En het zal idd best wat kosten als de verzekering het niet (volledig) dekt...
Speentje wilden wij in eerste instantie ook liever niet. Idd bang voor tepel/speenverwarring en het missen van hongersignalen waardoor de bv in het honderd zou lopen en als het niet nodig is, waarom zou je dan... Maar na 3 weken was ik het zat. Mijn tepels waren stuk van het sabbelen, terwijl ze dan allang niet meer effectief dronk, want haar honger was allang gestild. Toen ze weer eens niet rustig te krijgen was, terwijl we ergens waren, terwijl ik haar net had gevoed, hebben we ter plekke een speentje gekocht. Wat een rust gaf dat... Je moet het dus gewoon per kindje en situatie bekijken.
Deze keer heb ik meteen speentjes aangeschaft en ik kijk wel hoe deze baby het doet. Ik ga het desnoods minder lang aankijken dit keer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:44

Wij gebruiken natuurrubberen spenen. Met een week of 6 mee begonnen. Nu met 13 maanden alleen in bed en in de auto

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:49

Bij zl geen speen gegeven maar na de kraamweek leek het ons soms best handig.. Zl heeft onwijze zuigbehoefte (nu nog) maar accepteert geen speen.

Dl vanaf dag 2 een speentje, wel ligt ze altijd in het zicht om geen hongersignalen te missen. Zij heeft ook onwijze zuigbehoefte maar ziet de borst echt alleen als eten en wil daar niet aan tutten om de zuigbehoefte aan te voldoen. Zij heeft een voorkeur voor een soother of mam speen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:16

Speen inderdaad niet te vroeg mee beginnen, pas als de bv als een tierelier gaat.

Speen heeft hier gezorgd ( en nog steeds) voor een baby die makkelijker in slaap valt. Ze krijgt hem dan ook alleen als ze naar bed moet. Een speen bied vaak ook troost.
Vind het altijd verschrikkelijk om te zien als een kind de hele dag een speen heeft.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 21-08-16 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:17

Ik kan me nu natuurlijk niet meer herinneren of het al genoemd is, ondanks dat ik alles heb doorgelezen... Maar ik heb iets bedacht dat op mijn lijstje voor de kraamzorg-intake komt.
Ik ben ondertussen een tijdje zwanger, en sprak gisteren met een vriendin die een tijdje geleden bevallen is. Ze vertelde dat zij vrij ad hoc een kolf hadden aangeschaft, omdat ze de donderdagavond voor Goede Vrijdag is bevallen en dus thuiszorgwinkel dus de aanstaande 4 dagen gesloten was en ze er daar geen konden krijgen. Ik zei 'ik dacht dat de kraamzorg ook huurkolven had' en ze reageerde me een soort 'ohjajoh?'.
Dus vandaar, informeer bij de kraamzorg of ze in geval van paniek ook van die kolven te leen / te huur hebben :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:37

En informeer ook bij je verloskundige :) en vraag hoe het is geregeld met de borg :) vaak willen ze de borg contant.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:54

Keet schreef:
Wij gebruiken natuurrubberen spenen. Met een week of 6 mee begonnen. Nu met 13 maanden alleen in bed en in de auto

Ter info
Tot 6 maanden heeft een baby een speen nodig ( hoeft natuurijk niet persee een speen te hebben maar als je die wel geeft) voor de zuigbehoefte, daarna is het comfort, gewenning en kan dit vervangen worden door bijv een knuffeltje of iets anders.
Dit is ook beter voor de mondmotoriek en het gebit

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:12

:+ hilarische "ter info"

Ter info: je komt verschrikkelijk betweterig over

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:36

Elk kind is anders. Als een kind van 13mnd nog troost haalt uit een speen of het prettig vindt, zou ik m gewoon een speen geven. Waarom dan ineens niet meer? Pas als het gewoonte wordt of het kind het niet meer nodig heeft zou ik m 'afspenen' ( :+))
En gebit... Volgend mij heeft bijna elk kind een beugel, dus daar is ook wel weer wat aan te doen...

hier heeft zoontje ook een speentje, het maakt hem rustig en hij valt lekker in slaap. (Maar we bakeren hem nu ook op proef in, anders wordt ie wakker van maaiende armen. Gaat heel goed, dus heb nu een puckababy baker slaapzakken besteld voor hem)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:46

Wij hebben tot 8 maanden ingebakerd met xxl hydrofiel doeken. Puckababy was te kort voor hem :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:57

Op je vraag over speentjes. Ik wilde ze eerst niet gebruiken. Later wel gedaan toen ze een kleine maand oud was, omdat ze in de avond clusterde (steeds aan de borst wilde) en overmatig moest spugen dan. Ze had geen honger wel zuigbehoefte. Om haar toch rustig te laten liggen speentje gaan gebruiken. Dat hielp wel, maar al snel ontdekte ze haar eigen duimpje, en stond de speen gelijk aan brullen (ze tufte hem ook meteen uit). Als ze nog baby zijn heel handig, want ze duimde zichzelf in slaap en het ziet er natuurlijk superschattig uit. Helaas duimt ze nu nog steeds :+

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:57

Inbakeren nooit gedaan, speen hebben ze hier alleen in bed en in auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:29

Hier met 14 maanden nog steeds een speentje.. maar alleen als ze heel moe is :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:32

Dat is toch ook niet zo ongewoon? Of ben ik niet mee met nieuwe richtlijnen ofzo?

Mijn zoontje is 14 maanden en heeft ook nog altijd een tut, weliswaar tut hij als hij wakker is op eigen initiatief amper.

Meestal bij verdriet en bij het slapen gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:37

chanel1985 schreef:
Dat is toch ook niet zo ongewoon? Of ben ik niet mee met nieuwe richtlijnen ofzo?

Mijn zoontje is 14 maanden en heeft ook nog altijd een tut, weliswaar tut hij als hij wakker is op eigen initiatief amper.

Meestal bij verdriet en bij het slapen gaan.

Nee, omdat iemand hierboven zei dat een kind na 6maanden geen speen meer nodig heeft.

Geen idee eigenlijk of er richtlijnen voor zijn. Ik volg ook niet echt richtlijnen, ik kijk liever naar wat mijn kind nodig heeft en waar wij ons goed bij voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:46

De beste richtlijn is nog wel je eigen kind :j

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:49

Zuigbehoefte van een kind is tm 7 jaar. Een speen geeft ook troost, het sabbelen maakt een kindje rustig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:02

Youknowme schreef:
Zuigbehoefte van een kind is tm 7 jaar. Een speen geeft ook troost, het sabbelen maakt een kindje rustig.

Echt? Is het daarom dat kinderen graag met rietjes drinken? :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:14

Vanaf 1 jaar heeft ze hier enkel nog een speentje bij het slapen. Ze is nu 2,5 en we zijn nu bezig om ook snachts zonder te wennen.
Kolven kan je idd huren bij veel kz buraus, ziekenhuizen etc. Dat zijn dan die echte professionele kolven die ze ook op de kraamafdeling gebruiken. Die zijn echt wel een stuk beter voor de opstartperiode als nodig, veel krachtiger. Kosten ook een vermogen en zijn enorm groot. Een gewone elektrische kolf is prima als het eenmaal een beetje loopt, maar kreeg ik de eerste tijd nog geen druppel mee.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:21

Hier gaan na de eerste verjaardag spenen en flessen weg (ik geef slechts enkele weken borstvoeding, ik slik medicijnen die daar niet mee samen gaan en wil niet te lang zonder zitten, maar wil toch de eerste paar weken in ieder geval borstvoeding geven).

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:28

Mijn nichtje is bijna 2 en krijgt haar speentje alleen nog 's nachts, overdag hoeft ze m ook niet en 's ochtends geeft ze m zelf aan m'n zus want dan moet de speen slapen (dat zegt ze zelf)

Wij hebben ook gewoon speentjes aangeschaft (of nja gekregen), hebben we ze niet nodig jammer dan, hebben we ze wel nodig hebben we ze in elk geval klaar liggen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:29

Waarom zou je je perse aan richtlijnen willen houden met speentjes.
Ik vond het een handig ding, wij konden daar de eerste ochtend voeding zo mee verschuiven dat het niet meer 1 uur voor de wekker van mijn man was aangezien dat slopend is.
Overdag heb ik hem nooit gegeven maar er zijn waarschijnlijk ook kinderen die daar behoefte aan hebben.
Met 2 jaar heb ik hem in de vuilnisbak gegooit, het was toen al tijden meer een spijlenratel dan wat anders. Ze heeft hem geen seconde gemist.
Het veroordelen van ouders omdat een 3 jarig kind ermee in de speeltuin loopt is ook weer zo'n bekropen veroordeling.
Laat ze toch, ik heb nog nooit een puber met een speen gezien dus geen reden tot zorgen, het houdt heus wel vanzelf op.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:36

Ik heb bij alle 3 de kinderen geen borstvoeding gegeven. En alle 3 zijn het geen spenen kinderen. Alle 3 spuugden de spenen steeds uit.
Ik ben er wel blij mee eigenlijk, hoeven we het ook niet af te leren.
De 2 oudsten zijn ook niet gaan duimen gelukkig. De jongste weet ik nog niet, hij stopt wel af en toe zijn handje of zijn duimpje in zijn mond, maar niet zo vaak. Dus ik heb goeie hoop dat hij niet gaat duimen (hij is nu ruim 8 weken)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:36

Verkeerde topic Sizzle? :+ hoort vast in het Mongolië topic :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:37

verootjoo schreef:
Verkeerde topic Sizzle? :+ hoort vast in het Mongolië topic :P

Haha, ja was net te laat met verwijderen :D