Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:32

Niet normaal, en ook niet nodig. Dat soort praktijken kan ik geen waardering of bewondering voor voelen, eerder een aversie. Juist dit soort praktijken doen mij meer besluiten om niet deze weg in te willen slaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:35

269_life schreef:
Dit is wederom een voorbeeld dat de veesector de hand boven het hoofd gehouden wordt. Die sector is ziek, waarom steeds proberen te reanimeren als het geld ook naar meer plantaardig eten kan gaan, of naar onderwijs of naar de zorgsector waar dit veel harder nodig is dan boeren die constant de wet overtreden en veel maatschappelijke kosten veroorzaken.

Heb jij überhaupt enig idee hoe het boerenleven echt werkt? :?
Ik ga hier niet eens op in, maar ben blij dat de tweede kamer toch meer inzicht heeft :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:41

verootjoo schreef:
Ik ga hier niet eens op in

Nee, je zou maar eens een discussie aangaan :')

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:44

Dit soort filmpjes (en de acties die nodig zijn om ze te maken) vertellen een heel eenzijdige waarheid. Het is namelijk jouw waarheid, waarbij jij vergeet dat je behoorlijk aan de linkerkant van het spectrum zit. De waarheid van de boor zal veel verder naar rechts liggen. Beide zijn halve waarheden en derhalve neem ik ze beide niet aan. Ik geloof best dat wat geschetst wordt in jouw film 296 dat het gebeurd, maar in mijn perceptie op kleine schaal. Net zo goed als ik een promofilmpje van een boer waar de varkens op 3 meter dik stro liggen met een korrel zout neem. De waarheid ligt ergens in het midden.

Het is een beetje hetzelfde idee als dat in foto's ga maken op een concours hippique. Wanneer de ene opdrachtgever mij zegt foto's te schieten van een harmonieuze Z-proef dan kom ik met prachtige zonnige vrolijke plaatjes thuis. Zegt de opdrachtgever tegen mij 'maak foto's van paarden met open mond, bitten en ongemak' dan kan ik dat ook leveren. Hetzelfde terrein, dezelfde dag, dezelfde combinaties. Alleen de focus verschilt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:46

maaikemuis schreef:
Dit soort filmpjes (en de acties die nodig zijn om ze te maken) vertellen een heel eenzijdige waarheid. Het is namelijk jouw waarheid, waarbij jij vergeet dat je behoorlijk aan de linkerkant van het spectrum zit. De waarheid van de boor zal veel verder naar rechts liggen. Beide zijn halve waarheden en derhalve neem ik ze beide niet aan. Ik geloof best dat wat geschetst wordt in jouw film 296 dat het gebeurd, maar in mijn perceptie op kleine schaal. Net zo goed als ik een promofilmpje van een boer waar de varkens op 3 meter dik stro liggen met een korrel zout neem. De waarheid ligt ergens in het midden.

Het is een beetje hetzelfde idee als dat in foto's ga maken op een concours hippique. Wanneer de ene opdrachtgever mij zegt foto's te schieten van een harmonieuze Z-proef dan kom ik met prachtige zonnige vrolijke plaatjes thuis. Zegt de opdrachtgever tegen mij 'maak foto's van paarden met open mond, bitten en ongemak' dan kan ik dat ook leveren. Hetzelfde terrein, dezelfde dag, dezelfde combinaties. Alleen de focus verschilt.

Dat precies eigenlijk...

Ik weet voor mijzelf waar mijn vlees vandaan komt, die boeren ken ik en daar ziet het er absoluut niet zo uit als op de filmpjes... Daar hebben de dieren het prima. Maar dat gaat natuurlijk niemand filmen :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:48

maaikemuis schreef:

En waar ligt de waarde/waarheid van de dieren in je verhaal? Dat lijkt mij het belangrijkste punt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:00

269_life schreef:
verootjoo schreef:
waarvoor dan? Om te manipuleren en 'kijk eens, aaah, wat zielig' op een of andere site te publiceren?

Ik vind dat gewoon walgelijk.

Jij wil beweren dat het er goed aan toe gaat in die stallen? Nogmaals, bekijk de beelden van ongehoord en 269 maar eens goed. Niks aan gemanipuleerd. Je hebt echt een enorme plaat voor je kop als je dat met droge ogen durft te beweren.

En wat mij betreft is dit pas een voorbeeld van extremisme: http://www.nu.nl/ondernemen/4268980/ste ... ector.html. Een stervende industrie die overeind moet worden gehouden van onze belastingcenten.

Dit is wederom een voorbeeld dat de veesector de hand boven het hoofd gehouden wordt. Die sector is ziek, waarom steeds proberen te reanimeren als het geld ook naar meer plantaardig eten kan gaan, of naar onderwijs of naar de zorgsector waar dit veel harder nodig is dan boeren die constant de wet overtreden en veel maatschappelijke kosten veroorzaken.

Ik wilde filmpjes van ongehoord kijken maar ze lokken je eerst met clickbait titels en vervolgens staat er helemaal geen filmpje of werkt de hele pagina niet :+

maaikemuis

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:10

Die waarheid voor de dieren ligt wat mij betreft dus ook ergens in het midden. Er zullen dieren leven zoals in de filmpjes door jou gemaakt en er zullen dieren leven zoals in filmpjes door de boeren gemaakt. Wederom, het is net welke kant je gaat bekijken.

En heel eerlijk, puur kijkend naar mijzelf. Beide extremen op de schaal vind ik vermoeiend, want beiden vertellen mij halve waarheden. En ik ben gewoon niet gevoelig voor horroristische filmbeelden die mij een schuldgevoel moeten aanpraten. Ik vind het eerder enorm vermoeiend.

Ik adopteer gewoon een kip en eet zijn eieren. En ik wordt enthousiast wanneer een kunstenaar tassen maakt van overgebleven koeienhuiden om zo verspilling tegen te gaan. Ik leef niet uit schuldgevoel, ik leef uit enthousiasme.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:22

En elk dier dat zo leeft is er een te veel ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:26

verdorie, dacht ik een mod-opmerking geplaatst te hebben, staat hij er niet -O-
Poging 2

Moderatoropmerking:
In mij vorige opmerking had ik gevraagd om de discussie over de 269Life groepering te laten rusten tot we dit konden bekijken. Dit omdat een aantal personen aanvallend overkwamen naar een bokker met dezelfde naam als de groepering.
Na het bekijken hebben we besloten dat de discussie over de GROEPERING wel toegelaten is, mits uiteraard respectvol en vriendelijk. Maar dat het niet de bedoeling is om personen persoonlijk aan te vallen naar aanleiding van hun naam of keuze van hetgeen waar ze voor staan.
Er zijn ook een aantal posts verwijderd, deze personen hebben daar inmiddels pb van ontvangen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:27

Oh god nou goed hier dus een voorbeeld van iemand die te ver gaat. Kijk weet je, ik ga niet liegen, stiekem ben ik blij dat ik zulke filmpjes heb gezien. Of de docu earthlings heb kunnen kijken, anders was ik misschien wel helemaal niet vegan geworden. Maar het is niet alleen dat, het is de combinatie van boeken, blogs, docu's en m'n eigen gezondheid die ervoor zorgden dat ik besloot om zuivel uit te sluiten uit mijn vegetarische dieet en zo stap voor stap ook geen wol, leer, honing, make up met dierlijke producten of op dieren getest et cetera, meer aan te schaffen. Dat had ik allemaal misschien niet gedaan als ik niet een keer, drie jaar geleden, door een vriendin op een filmpje uit de varkensindustrie werd gewezen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:34

maaikemuis schreef:
Die waarheid voor de dieren ligt wat mij betreft dus ook ergens in het midden. Er zullen dieren leven zoals in de filmpjes door jou gemaakt en er zullen dieren leven zoals in filmpjes door de boeren gemaakt. Wederom, het is net welke kant je gaat bekijken.

En heel eerlijk, puur kijkend naar mijzelf. Beide extremen op de schaal vind ik vermoeiend, want beiden vertellen mij halve waarheden. En ik ben gewoon niet gevoelig voor horroristische filmbeelden die mij een schuldgevoel moeten aanpraten. Ik vind het eerder enorm vermoeiend.

Ik adopteer gewoon een kip en eet zijn eieren. En ik wordt enthousiast wanneer een kunstenaar tassen maakt van overgebleven koeienhuiden om zo verspilling tegen te gaan. Ik leef niet uit schuldgevoel, ik leef uit enthousiasme.

Zo denk ik er ook over. Bij mij bereik je ook nog het omgekeerde effect als men die filmpjes opdringt. Ik zal dan al helemaal niet van mening veranderen. Ik ben groot genoeg om zelf op onderzoek te gaan en daarop te beslissen wat ik eet en wat ik draag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:36

269_life schreef:
Jij wil beweren dat het er goed aan toe gaat in die stallen? Nogmaals, bekijk de beelden van ongehoord en 269 maar eens goed. Niks aan gemanipuleerd. Je hebt echt een enorme plaat voor je kop als je dat met droge ogen durft te beweren.

Niets aan gemanipuleerd?
Dan moet jij eens de definitie van manipulatie opzoeken...

Deze beelden geven een extreem eenzijdig beeld van uitzonderlijke gevallen en wil de kijker laten geloven dat dit de normale gang van zaken is om zo de kijkers te overtuigen. Het is daarmee, per definitie, manipulatie.

269_life schreef:
En wat mij betreft is dit pas een voorbeeld van extremisme: http://www.nu.nl/ondernemen/4268980/ste ... ector.html. Een stervende industrie die overeind moet worden gehouden van onze belastingcenten.

Als je denkt dat dit een voorbeeld van extremisme is dan is het absoluut duidelijk dat je enkel idee hebt wat extremisme is. Zie een paar posts hierboven waar ik een definitie heb gegeven.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:36

En ik ben vegetarier geworden na het lezen van het boek: jonathan saffran foer (four?)
Ik denk dat schokkende, echte filmpjes nodig zijn, want veel mensen hebben geen benul van wat er om zich heen gebeurt (hetzelfde voor sweatshops,kinderarbeid etc )

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:40

Inderdaad Damned, de documentaire "the true cost" (gaat dus over sweatshops e.d.) heeft me inderdaad doen besluiten om mijn kleding tweedehands aan te schaffen, en basics gewoon fairtrade en ecologisch. Dat had ik echt niet zo snel gedaan als ik die docu niet gezien had.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:43

Damned schreef:
En ik ben vegetarier geworden na het lezen van het boek: jonathan saffran foer (four?)
Ik denk dat schokkende, echte filmpjes nodig zijn, want veel mensen hebben geen benul van wat er om zich heen gebeurt (hetzelfde voor sweatshops,kinderarbeid etc )

Uit een onderzoek is gebleken dat schokkende filmpjes en situaties laten zien over het algemeen genomen niet helpen bij het stoppen met roken en zelfs verergering in de hand werken.
Waarom zouden opgedrongen filmpjes over dierenleed dan wel helpen mensen minder vlees te laten eten? ;)
Je jaagt mensen er alleen mee tegen je in het harnas...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:45

Inbreken om te filmen, ik zou het zelf ook niet willen doen/durven, maar ik begrijp de gedachte erachter zeker wel. Als je ziet dat er kruiwagens vol met dode en zelfs stervende biggetjes worden afgevoerd, dat klopt toch niet? Dan moet er toch aan de bel worden getrokken, of ligt dat aan mij? En zonder in zo'n stal te gaan kijken weet je natuurlijk niet wat er mankeert en óf er wel iets mankeert. Dingen die het daglicht niet kunnen verdragen zullen altijd stiekem gedaan worden. Een inspecteur zal dat ook niet zien.
Stel je bent in een land waar kinderarbeid legaal is.. Zo'n fabriek zal wantoestanden ook niet zomaar publiekelijk maken. Om zeker te weten dat die kinderen goed behandeld worden zul je dat stiekem moeten controleren. En als er dan iets mis is dan kun je wel zeggen, waarom wordt alleen het negatieve gefilmd.. Maar de positieve kant daar zorgt het bedrijf zelf wel voor. Je kan wel zeggen, 'maar die kinderen krijgen toch elke dag een boterham', maar daarmee kun je de wantoestanden niet goedpraten.
Als het over kinderen gaat dan vindt niemand het erg als er bij een fabriek wordt ingebroken om eventuele wantoestanden te filmen.
En uiteraard snap ik de andere kant ook heel goed. Niemand zit te wachten op mensen die op je terrein inbreken. Maar zo lang er niets kapot wordt gemaakt en je je zaken op orde hebt en goed met je dieren om gaat hoef je er ook niet wakker van te liggen lijkt me.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:45

Dan ben ik benieuwd n.a.v. de posts hierboven naar een leuke, interessante, niet-extreme documentaire over het hoe en waarom van veganisme. Met name een niet te eenzijdige, want ik heb er nog geen enkele gevonden. Als jullie iets weten hoor ik het heel graag, want ik sta er echt voor open, maar ik belief niet gepropagandeerd te worden :)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:47

Gruis ik vond Cowspiracy wel fijn. En Forks over Knives!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:50

8nnemiek schreef:
Inbreken om te filmen, ik zou het zelf ook niet willen doen/durven, maar ik begrijp de gedachte erachter zeker wel. Als je ziet dat er kruiwagens vol met dode en zelfs stervende biggetjes worden afgevoerd, dat klopt toch niet? Dan moet er toch aan de bel worden getrokken, of ligt dat aan mij? En zonder in zo'n stal te gaan kijken weet je natuurlijk niet wat er mankeert en óf er wel iets mankeert. Dingen die het daglicht niet kunnen verdragen zullen altijd stiekem gedaan worden. Een inspecteur zal dat ook niet zien.
Stel je bent in een land waar kinderarbeid legaal is.. Zo'n fabriek zal wantoestanden ook niet zomaar publiekelijk maken. Om zeker te weten dat die kinderen goed behandeld worden zul je dat stiekem moeten controleren. En als er dan iets mis is dan kun je wel zeggen, waarom wordt alleen het negatieve gefilmd.. Maar de positieve kant daar zorgt het bedrijf zelf wel voor. Je kan wel zeggen, 'maar die kinderen krijgen toch elke dag een boterham', maar daarmee kun je de wantoestanden niet goedpraten.
Als het over kinderen gaat dan vindt niemand het erg als er bij een fabriek wordt ingebroken om eventuele wantoestanden te filmen.
En uiteraard snap ik de andere kant ook heel goed. Niemand zit te wachten op mensen die op je terrein inbreken. Maar zo lang er niets kapot wordt gemaakt en je je zaken op orde hebt en goed met je dieren om gaat hoef je er ook niet wakker van te liggen lijkt me.

Dus ze mogen bij jou ook komen inbreken zolang ze niets stuk maken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:52

Forks over Knives vind ik een erg goede docu over de slechte gevolgen van vlees voor je gezondheid. Heel erg interessant en zeker geen 'wakker dier propaganda docu'.
Food matters is ook een vergelijkbare docu.
Fat, Sick and Nearly Dead is er ook een in die categorie, voor je gezondheid dus. Ook echt een eye-opener.

Als je meer naar het milieu kijkt dan is Cowspiracy echt een super docu. Enorm interessant, hoe het milieu lijdt onder onze gigantische vleesconsumptie.

En als je meer iets zoekt over het dierenleed wat bij vlees eten komt kijken, dan is Food Inc. een goede. Er zijn er meerdere, waaronder nog een erg goede docu, die ga ik even opzoeken want ik ben de naam kwijt :o
Edit, Earthlings is er een die echt over de dieren gaat, maar hij schijnt nogal heftig te zijn, dus die heb ik zelf nooit durven kijken :o
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-05-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:54

chanel1985 schreef:
Dus ze mogen bij jou ook komen inbreken zolang ze niets stuk maken?

Als ik weet dat ze niks kwaads in de zin hebben, ja hoor, ik zou ze zelfs een rondleiding geven want ik weet dat mijn dieren goed verzorgd worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:56

8nnemiek schreef:
Niemand zit te wachten op mensen die op je terrein inbreken. Maar zo lang er niets kapot wordt gemaakt en je je zaken op orde hebt en goed met je dieren om gaat hoef je er ook niet wakker van te liggen lijkt me.

Maar dan vind jij het vast ook niet erg om hier even al je email adressen en paswoorden te posten.
Want jij hebt toch ook niets te verbergen? Of bespreek je soms illegale zaken via je email?

Ik beloof dat ik niets kwaads in de zin heb, dus je mag het ook via PM naar me sturen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:57

Tot het zover is dat je inbrekers onverwacht in huis hebt, voor welke reden ook, niet enkel voor je dieren. Inbreken is inbreken en bij wet verboden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:03

Ik ben een enorme hypocriet hierin.
Geef ik grif toe.

Zulke filmpjes vertelt 1 kant van het verhaal. Het biedt een éénzijdig beeld dat vreselijke misstanden laat zien, wat broedgrond biedt om door te slaan en de bio-industrie te haten. Zoiets wakkert extremisme aan.

Desalniettemin vind ik die filmpjes niet overbodig. Soms kun je niet opkomen voor degenen die dat zelf niet kunnen, omdat het achter gesloten deuren gebeurt.

Om dan zo'n filmpje te nemen, en dan mensen deze beelden + boodschap door de figuurlijke strot te duwen als 'de enige waarheid' gaat te ver.

Je kunt vaak, met name bij biologische veehouders teruggaan waar je eten vandaan komt. Ik heb een pony gehad die op een varkenshouderij stonden. Daar kwam ik elke dag, en ik daar ging het er écht niet aantoe zoals in de filmpjes.