Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
269_life schreef:Dit is wederom een voorbeeld dat de veesector de hand boven het hoofd gehouden wordt. Die sector is ziek, waarom steeds proberen te reanimeren als het geld ook naar meer plantaardig eten kan gaan, of naar onderwijs of naar de zorgsector waar dit veel harder nodig is dan boeren die constant de wet overtreden en veel maatschappelijke kosten veroorzaken.
maaikemuis schreef:Dit soort filmpjes (en de acties die nodig zijn om ze te maken) vertellen een heel eenzijdige waarheid. Het is namelijk jouw waarheid, waarbij jij vergeet dat je behoorlijk aan de linkerkant van het spectrum zit. De waarheid van de boor zal veel verder naar rechts liggen. Beide zijn halve waarheden en derhalve neem ik ze beide niet aan. Ik geloof best dat wat geschetst wordt in jouw film 296 dat het gebeurd, maar in mijn perceptie op kleine schaal. Net zo goed als ik een promofilmpje van een boer waar de varkens op 3 meter dik stro liggen met een korrel zout neem. De waarheid ligt ergens in het midden.
Het is een beetje hetzelfde idee als dat in foto's ga maken op een concours hippique. Wanneer de ene opdrachtgever mij zegt foto's te schieten van een harmonieuze Z-proef dan kom ik met prachtige zonnige vrolijke plaatjes thuis. Zegt de opdrachtgever tegen mij 'maak foto's van paarden met open mond, bitten en ongemak' dan kan ik dat ook leveren. Hetzelfde terrein, dezelfde dag, dezelfde combinaties. Alleen de focus verschilt.
maaikemuis schreef:Dit soort filmpjes (en de acties die nodig zijn om ze te maken) vertellen een heel eenzijdige waarheid. Het is namelijk jouw waarheid, waarbij jij vergeet dat je behoorlijk aan de linkerkant van het spectrum zit. De waarheid van de boor zal veel verder naar rechts liggen. Beide zijn halve waarheden en derhalve neem ik ze beide niet aan. Ik geloof best dat wat geschetst wordt in jouw film 296 dat het gebeurd, maar in mijn perceptie op kleine schaal. Net zo goed als ik een promofilmpje van een boer waar de varkens op 3 meter dik stro liggen met een korrel zout neem. De waarheid ligt ergens in het midden.
Het is een beetje hetzelfde idee als dat in foto's ga maken op een concours hippique. Wanneer de ene opdrachtgever mij zegt foto's te schieten van een harmonieuze Z-proef dan kom ik met prachtige zonnige vrolijke plaatjes thuis. Zegt de opdrachtgever tegen mij 'maak foto's van paarden met open mond, bitten en ongemak' dan kan ik dat ook leveren. Hetzelfde terrein, dezelfde dag, dezelfde combinaties. Alleen de focus verschilt.
269_life schreef:verootjoo schreef:waarvoor dan? Om te manipuleren en 'kijk eens, aaah, wat zielig' op een of andere site te publiceren?
Ik vind dat gewoon walgelijk.
Jij wil beweren dat het er goed aan toe gaat in die stallen? Nogmaals, bekijk de beelden van ongehoord en 269 maar eens goed. Niks aan gemanipuleerd. Je hebt echt een enorme plaat voor je kop als je dat met droge ogen durft te beweren.
En wat mij betreft is dit pas een voorbeeld van extremisme: http://www.nu.nl/ondernemen/4268980/ste ... ector.html. Een stervende industrie die overeind moet worden gehouden van onze belastingcenten.
Dit is wederom een voorbeeld dat de veesector de hand boven het hoofd gehouden wordt. Die sector is ziek, waarom steeds proberen te reanimeren als het geld ook naar meer plantaardig eten kan gaan, of naar onderwijs of naar de zorgsector waar dit veel harder nodig is dan boeren die constant de wet overtreden en veel maatschappelijke kosten veroorzaken.
maaikemuis schreef:Die waarheid voor de dieren ligt wat mij betreft dus ook ergens in het midden. Er zullen dieren leven zoals in de filmpjes door jou gemaakt en er zullen dieren leven zoals in filmpjes door de boeren gemaakt. Wederom, het is net welke kant je gaat bekijken.
En heel eerlijk, puur kijkend naar mijzelf. Beide extremen op de schaal vind ik vermoeiend, want beiden vertellen mij halve waarheden. En ik ben gewoon niet gevoelig voor horroristische filmbeelden die mij een schuldgevoel moeten aanpraten. Ik vind het eerder enorm vermoeiend.
Ik adopteer gewoon een kip en eet zijn eieren. En ik wordt enthousiast wanneer een kunstenaar tassen maakt van overgebleven koeienhuiden om zo verspilling tegen te gaan. Ik leef niet uit schuldgevoel, ik leef uit enthousiasme.
269_life schreef:Jij wil beweren dat het er goed aan toe gaat in die stallen? Nogmaals, bekijk de beelden van ongehoord en 269 maar eens goed. Niks aan gemanipuleerd. Je hebt echt een enorme plaat voor je kop als je dat met droge ogen durft te beweren.
269_life schreef:En wat mij betreft is dit pas een voorbeeld van extremisme: http://www.nu.nl/ondernemen/4268980/ste ... ector.html. Een stervende industrie die overeind moet worden gehouden van onze belastingcenten.
Damned schreef:En ik ben vegetarier geworden na het lezen van het boek: jonathan saffran foer (four?)
Ik denk dat schokkende, echte filmpjes nodig zijn, want veel mensen hebben geen benul van wat er om zich heen gebeurt (hetzelfde voor sweatshops,kinderarbeid etc )
8nnemiek schreef:Inbreken om te filmen, ik zou het zelf ook niet willen doen/durven, maar ik begrijp de gedachte erachter zeker wel. Als je ziet dat er kruiwagens vol met dode en zelfs stervende biggetjes worden afgevoerd, dat klopt toch niet? Dan moet er toch aan de bel worden getrokken, of ligt dat aan mij? En zonder in zo'n stal te gaan kijken weet je natuurlijk niet wat er mankeert en óf er wel iets mankeert. Dingen die het daglicht niet kunnen verdragen zullen altijd stiekem gedaan worden. Een inspecteur zal dat ook niet zien.
Stel je bent in een land waar kinderarbeid legaal is.. Zo'n fabriek zal wantoestanden ook niet zomaar publiekelijk maken. Om zeker te weten dat die kinderen goed behandeld worden zul je dat stiekem moeten controleren. En als er dan iets mis is dan kun je wel zeggen, waarom wordt alleen het negatieve gefilmd.. Maar de positieve kant daar zorgt het bedrijf zelf wel voor. Je kan wel zeggen, 'maar die kinderen krijgen toch elke dag een boterham', maar daarmee kun je de wantoestanden niet goedpraten.
Als het over kinderen gaat dan vindt niemand het erg als er bij een fabriek wordt ingebroken om eventuele wantoestanden te filmen.
En uiteraard snap ik de andere kant ook heel goed. Niemand zit te wachten op mensen die op je terrein inbreken. Maar zo lang er niets kapot wordt gemaakt en je je zaken op orde hebt en goed met je dieren om gaat hoef je er ook niet wakker van te liggen lijkt me.
8nnemiek schreef:Niemand zit te wachten op mensen die op je terrein inbreken. Maar zo lang er niets kapot wordt gemaakt en je je zaken op orde hebt en goed met je dieren om gaat hoef je er ook niet wakker van te liggen lijkt me.