Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:58

Ik mag de pil niet hebben vanwege lactose die erin zit. Condooms lang gehad als extra naast de mirena maar als enige zijn me die te risicovol. En met zware mentruatie problemen vanwege een verstoord hormoonhuishouden was dus de optie of baarmoeder weg of mirena.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:04

Om nog maar te zwijgen over het trombose risico

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:04

Ook een van de redenen van moeten stoppen. Drie keer trombose gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:05

Ik mag 'm ook niet meer om die reden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:07

Horsetopshop: tegenwoordig haalt men bij baarmoederverwijdering eistokken ed er niet uit;
Als je nog niet in overgang bent (dat kunnen ze zien en schatting maken).

Puur omdat oa je botten ed zo broos worden dat je eigenlijk in de kracht van je leven dus een "gevaar" voor jezelf wordt. Je denkt nog vanalles gewoon te kunnen zonder dat je er bij stilstaat dat lichaam stuk ouder is en dus minder krachtig.

Toen 2 jr geleden bm eruit moest, had ik ook zoiets vanne; ok, haal alles ermaar uit, die overgang (die je dan krijgt) overleef ik wel in de kracht van mn leven. Maar dat ging dus pertinent niet door...
Maar heerlijk, zonder bm: geen mnd gedoe en pijn meer!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:32

Tegen maandelijks ongemak neem ik al 26 jaar de pil. Gewoon doorslikken. En dus niet ongesteld. Heerlijk, werkt perfect voor mij. Ik snap dat je vindt dat je gewoon geholpen moet worden. Vind ik ook. Er is niets ergers dan ongesteld zijn en nooit een kinderwens gehad hebben en dus ook niet krijgen. Je moet dus net zo over sterilisatie als over abortus kunnen praten.
Maar kun je niet gewoon de grens over? is er daar niet een privekliniek die je wel wil helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:38

HorseTopShop schreef:
Ik heb in hetzelfde schuitje als jij gezeten TS. Ik heb geen kinderwens. Nooit gehad en zal ook nooit gaan komen.
Mijn vriend is ook een stuk ouder dan ik en heeft ook absoluut geen kinderwens.

Ik heb altijd mijn baarmoeder willen laten verwijderen. Echter wordt dit onder de 30 jaar sowieso niet gedaan.
Ik ben nu 32 en wil het nog steeds. Maar alles eromheen houd mij tegen.
De operatie brengt aardig wat risico's met zich mee. Je komt in de overgang, etc.

Ik snap alleen niet waarom je het slikken van de pil zo'n issue vind. Ik doe dat echt al heel lang zonder problemen.

Dat jij er geen problemen mee hebt, wil niet zeggen dat niemand dat heeft he. ;) Zelfs een heel groot deel van de vrouwelijke bevolking ondervindt problemen door het slikken van de pil.

Laat ik maar niet beginnen over hoe dat die kl*tepil ervoor heeft gezorgd dat ik bleef zitten en nog veel meer...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:44

Wordt het eigenlijk vergoed in NL?
Ik heb ook geinformeerd, maar moet dan wel nog even sparen :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:44

Omdat je door de pil ook zwanger kan raken. Ik vind dat je wel gelijk hebt ts. Waarom mag je als onder de 18 wel abortus laten plegen maar niet als je er 100% achter staat geen stelerisatie ondergaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:03

germie schreef:
Tegen maandelijks ongemak neem ik al 26 jaar de pil. Gewoon doorslikken. En dus niet ongesteld. Heerlijk, werkt perfect voor mij. Ik snap dat je vindt dat je gewoon geholpen moet worden. Vind ik ook. Er is niets ergers dan ongesteld zijn en nooit een kinderwens gehad hebben en dus ook niet krijgen. Je moet dus net zo over sterilisatie als over abortus kunnen praten.
Maar kun je niet gewoon de grens over? is er daar niet een privekliniek die je wel wil helpen?

Als je België bedoelt zou ik die hoop maar laten varen. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:10

Ayasha schreef:
germie schreef:

Als je België bedoelt zou ik die hoop maar laten varen. :)

Duitsland, Spanje, Engeland, Turkije, waar mensen maar naar toegaan om zich te laten laseren of whatever. Geen idee of het kan hoor. Maar soms is over de grens kijken wel een goede optie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:56

Evelienepien schreef:
Puur omdat oa je botten ed zo broos worden dat je eigenlijk in de kracht van je leven dus een "gevaar" voor jezelf wordt. Je denkt nog vanalles gewoon te kunnen zonder dat je er bij stilstaat dat lichaam stuk ouder is en dus minder krachtig.

Dat is simpel op te lossen met een supplement of het eten van calciumrijke producten zoals peulvruchten en te screenen dmv een dexa-scan (botdichtheidsmeting). :)

Ik heb in 2014 mijn eierstokken laten verwijderen en vorige week mijn dexa-scan gehad en de prognose is dat ik over minimaal 10 jaar de eerste verschijnselen ga krijgen van botontkalking.
Over 5 jaar krijg ik hem weer om te kijken hoe het er dan voor staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:15

En je komt niet in de overgang... dat is enkel wanneer ze de eierstokken verwijderen of beschadigen.

loisenpien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:27

Binnenkort, heb ik gesprek met de gynaecoloog. Zou morgen zijn, maar dan heb ik al een belangrijke afspraak staan. Ga straks bellen met de vraag of ik binnenkort een andere keer kan.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:56

Ik loop al meer dan 3 jaar bij de huisarts om gezeik met anticonceptie omdat ik absoluut geen kinderen wil.
Ik ben 26 jaar en er komt nu schot in de zaak. Ik reageerde helemaal verkeerd op de spiraal. Dus nu zit ik weer een de pil. Geheel zonder anticonceptie kan ik niet ivm angst voor zwangerschap en omdat mijn eigen hormoonspiegel drama is.
Zodra alles weer rustig is in mijn lijf na verwijdering spiraal en overgang op pil, gaan we er nogmaals voor zitten. Mijn huisarts staat nu 100% achter me qua sterelisatie, dus dat is al een stap dichterbij! Eindelijk.

Ik snap inderdaad niet dat er voor een grote beslissing als een kind niet moeilijk word gedaan, iedereen mag het. En het niet willen van kinderen word heel moeilijk over gedaan. Erg jammer.
Ik zou zo graag mijn hele hebben en houwe naar iemand opsturen die geen kinderen kan krijgen.

Opmerkingen zoals: waarom doet vriendlief het niet? Snap ik niet.
Relaties kunnen voorbij gaan. Niks is zeker. Godweet komt manlief een vrouw tegen die wel kinderen wilt.. Ik wil zelf geen kinderen kunnen krijgen. Dus ik wil zelf die behandeling ondergaan. Ik wil voor eeuwig die zekerheid hebben dat ik ze niet meer kan krijgen. Ook als mijn huidige relatie over zou gaan.

Ik doe dit 100% voor mezelf. Ik wil mijn vriend niet blokken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:04

Ze zeggen dat, omdat het bij mannen makkelijker omkeerbaar is. Bovendien kunnen ze sperma makkelijk op laten slaan. Dus er kunnen altijd nog kinderen komen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:21

Lusitana schreef:
Ze zeggen dat, omdat het bij mannen makkelijker omkeerbaar is. Bovendien kunnen ze sperma makkelijk op laten slaan. Dus er kunnen altijd nog kinderen komen.

Maar dat is geen argument tegen sterilisatie bij vrouwen. Omdat de ene weg makkelijker is dan de andere wil dat niet zeggen dat vrouwen dan ineens niet meer zelf over hun lichaam mogen beschikken. Vind ik dan iig...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:05

Lusitana schreef:

Als je eens echt gaat rondvragen he. Dan blijkt dat dat hele "de ingreep heeft minder gevolgen" ook niet zo heel erg waar is. Ik ken er inmiddels een 5tal die het hebben laten doen en 4 daarvan hebben door ontstaan littekenweefsel constant stekende pijn in hun balzak. Pijn waar niks aan te doen is volgens hun dokters en die "vaker voorkomt". :x
Dat terwijl hun enige voordeel is dat er na de ingreep geen sperma meer uit komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:41

Ik zeg niet dat het minder gevolgen heeft, ik zeg alleen dat ze niet per definitie geen kinderen meer kunnen krijgen als ze later een nieuwe relatie krijgen.

En het is geen argument tegen sterilisatie bij vrouwen, @Meintje, maar wel iets om bij stil te staan als je je gaat kiezen bij wie het gedaan moet worden als stel.

Nogmaals, pesoonlijk ben ik voor baas in eigen buik. Ik ben niet van mening dat het persee de man moet zijn die zich laat steriliseren, maar ik begrijp de mensen die roepen dat het makkeljker is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:49

Ook bij mannen is herstel niet altijd mogelijk.
Het zou er in feite ook gewoon allemaal niet toe moeten doen. Het zijn allemaal argumenten van het type "jij moet kinderen krijgen want er zijn vrouwen die ze willen en ze niet kunnen krijgen."

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:00

Het gaat niet alleen om herstel, ze kunnen sperma opslaan (invriezen) en met een lading kun je ik weet niet hoeveel eitjes mee bevruchten. ;)

Los daarvan, ik heb een buik operatie ondergaan en dat is niet te vergelijken met een knipje in je zak. Ook niet wat risicos betreft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:23

Er zijn veel modernere technieken tegenwoordig. :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:17

Lusitana schreef:
En het is geen argument tegen sterilisatie bij vrouwen, @Meintje, maar wel iets om bij stil te staan als je je gaat kiezen bij wie het gedaan moet worden als stel

Ik denk dat je daar 2 pijnpunten boven tafel hebt. Namelijk dat het wel degelijk als tegenargument gebruikt wordt. En dat je zoiets als stel beslist. Dat is in mijn ogen het speerpunt in deze discussie. Deze beslissing maak je voor jezelf, over je eigen lichaam.
Mocht je toevallig in een relatie zitten lijkt het me inderdaad iets wat je overlegt. Maar dat overleg zou niet hoeven gaan over of je het gevecht aangaat om het zelf te mogen doen. ...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:25

Precies dat vind ik ook... ik wil geen kinderen, dus ook mijn operatie. Mijn man zou het ook zo doen alleen is het bij hem meer risico ivm het ongeluk die hij heeft gehad.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:18

Ik volg dit topic even. Zit zelf ook met dit dilemma. Heb zelf absoluut geen kinderwens (heb niks met kinderen, werk er alleen heel toevallig voor haha), maar ben 24, wat erg jong is, dat begrijp ik. Alleen ben ik sinds mijn moeder kanker heeft gehad door een mutatie in haar hormonen absoluut niet meer blij met het feit dat zoveel hormonen tot me moet nemen om iets wat ik absoluut niet wil. Ik wil het niet bij mijn vriend leggen want het is mijn beslissing.

Ik blijf me in ieder geval goed inlezen zodat als ik zover ben om een afspraak te maken bij de huisarts, in ieder geval met een sterk verhaal sta (ook al is de kans klein dat hij het goedkeurt, als ik de verhalen zo lees hier)...