Afkicken, wat is het moeilijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Afkicken, wat is het moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:10

Dat is erg lastig. Ik heb hetzelfde probleem hier.... gelukkig heeft mijn zoontje wel m'n man als stiefvader, maar hij mist zijn eigen vader en die mist hem dan weer niet, lastig,lastig... Ik heb hem uitgelegd dat hij moet proberen het een plekje te geven, hoe moeilijk dat ook is. We kunnen zijn vader helaas niet dwingen... Dat begrijpt hij wel, maar makkelijk is het niet. Ook heb ik hem verteld dat hij er altijd met iedereen over mag praten als hij dat wil, maar het een plekje geven dat hij dat zelf moet doen. Soms gebeuren er nou eenmaal dingen die niet leuk zijn, maar waar je geen invloed op hebt. Sterkte ermee, weet hoe moeilijk het kan zijn voor de Kids en jezelf

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:01

Mijn vriendin heeft een vriend waar hij het goed mee kan vinden. Dat is ook een echte kindervriend ( speelt ook ieder jaar Sinterklaas) en als we daar zijn dan spelen ze wel samen, maar echt dingen samen ondernemen durft mijn zoontje niet. Ik krijg het niet uit zijn hoofdje dat ik hem niet in de steek zal laten. Hij raakt al in paniek als ik, een minuut nadat de schoolbel is gegaan, niet gelijk in de klas sta om hem op te halen. Hij denkt altijd dat omdat zijn vader hem in de steek heeft gelaten, dat ik dat ook zal doen. De enige met wie hij wel op stap durft zonder mij zijn mijn moeder, stiefvader en mijn vader. Gewoon omdat hij weet dat ik die mensen niet in de steek zal laten en hem daarom dus ook niet.

Heb ook al een kinderpsycholoog in willen schakelen, maar daar wordt de noodzaak nog niet van gezien omdat hij nog maar 4 jaar is. Maar het kind heeft al veel te veel mee moeten maken in zijn leven. Dit is ook 1 van de redenen dat ik ben gaan vechten tegen mijn verslaving, dat ik sterker wil worden. Zodat hij ondanks de moeilijke beginjaren toch een fijne toekomst tegemoet kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:05

Ik denk dat kinderpsycholoog helemaal geen gek idee is hoor. Juist is, hoe eerder je ingrijpt, des te beter.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:14

Zo denk ik er ook over en ondanks dat hij zo klein is, is het niet makkelijker voor hem. Juist niet, omdat hij zich nog niet zo goed kan uiten zoals een ouder kind dat wel kan.

Ik ben wel "blij" dat hij zich er bij heeft neergelegd dat mijn ex niet meer terug komt in zijn leven. Het is alleen echt een vaderfiguur dat hij nu mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:18

Klopt, een kinderpsycholoog kan hem daarbij helpen, maar ook jou meer handvatten geven zodat jij er beter mee om kunt gaan.

Ook een idee is misschien een zorgenvriendje, dat is een knuffel met een rits erin. Als hij ergens mee zit, kan hij een tekening maken en deze in zijn zorgenvriendje stoppen, zodat hij de zorgen zo 'weg kan stoppen', want het zorgenvriendje eet zijn zorgen op. Maar het komt er op neer dat jij het papiertje eruit kan halen, en zo kan kijken wat er bij je kind om gaat.
Afbeelding

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:31

Dat is inderdaad ook een goed idee. Ik ga morgen eens kijken of ik zoiets kan vinden. Als dat zou werken zou dat ook fijn zijn. Nu moet ik iedere wachten tot hij heel verdrietig op schoot kruipt voor hij wilt zeggen wat er scheelt. Als ik het vraag zodra ik het zie dat er iets dwarszit maak ik hem alleen maar bozer. Ik moet dus echt wachten tot hij er zelf over wilt praten en meestal is het daarna weer goed. Dan is hij het kwijt en is hij weer het lieve vrolijke kind dat hij altijd is.

Om maar niet al te veel offtopic te gaan,
Het blikje in de kast is mijn aandacht verloren, de drang is gaan liggen en de muntthee smaakt weer lekker :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:32

Wat vervelend van je zoontje, maar wat ONWIJS knap dat je nu ondanks een moeilijke dag wel gewoon de red bull in de kast hebt laten staan! Daar mag je jezelf echt een HELE grote schouderklop voor geven.

Verder denk ik dat het idee van Jolien een hele goede is :) Dan heeft hij een 'vriendje' waar hij zijn problemen aan kwijt kan, en dan kan jij onopgemerkt zien wat er omgaat in zijn hoofd.

Edit: Is het geen mogelijkheid om hier op school over te praten? Misschien dat er een mannelijke leerkracht is waarbij hij in de klas geplaatst kan worden? Of extra tijd doorbrengen met bijvoorbeeld een stagiair?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:52

Ik ga het morgen aankaarten op school. Dat hij mijn ex miste, dat weten ze, maar dit is voor mij ook geheel nieuw. Dat hij niet vraagt naar zijn vader, maar om een nieuwe vader.

Op maandag, dinsdag en donderdag heeft een paar uurtjes een meester, de gymleraar, die ook invalt voor zijn juf op die dagen. Daar kan hij het ook wel goed mee vinden, maar op school zijn zijn vriendjes wel veel leuker natuurlijk.

Morgen vliegt dat blikje bij de rest van de blikjes die ik nog in huis had. In de kelder, briefje erbij gehangen dat ze gepakt mogen worden door de medebewoners. Ben eens benieuwd of ze al op zijn. Ik kom daar normaal gezien bewust niet vanwege de verleiding (en de spinnen :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:54

Misschien dat hij een paar extra uurtjes met de gymleraar kan krijgen, om huiswerk door te nemen of om gewoon te kletsen. Kan echt enorm helpen, vooral als je al aangeeft dat hij het goed met hem kan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:55

Het is de tijd van de nieuwjaarsbrieven en gedichtjes leren die ze dan moeten voorbrengen. Die worden gestart met "liefste papa en mama" en ga zo maar door. Hij wordt er nu meer dan normaal mee geconfronteerd dat hij "anders" is dan veel van zijn klasgenootjes. Ik zou zeker contact opnemen met de school en hier aandacht aan besteden.

Kinderpsycholoog en het ideetje van Joolien voor een zorgenzakje zijn echt heel goed, zou ik ook zeker wat mee doen.

Hou er rekening mee dat je zoontje zich niet als een malle gaat hechten aan eender welk mansfiguur in zijn leven, alleen maar omdat hij ook zo dolgraag een papa wil. Het is goed als iemand de vaderrol kan en wil vervullen, maar behoedt hem wel voor teleurstelling. Een docent of stagiair zie ik niet direct als oplossing. Volgend jaar juni moet hij afscheid nemen en naar een nieuw klasje in september met mogelijk een andere leerkracht, of de stagiair heeft zijn stage afgerond. Je kan altijd wel proberen uit te leggen hoe en wat, maar de kans is bestaande dat hij het alsnog aan zichzelf verwijt dat die ander "weg is". Bijvoorbeeld dat hij gaat denken dat hij niet genoeg zijn best heeft gedaan, want anders zou een echte papa toch niet verdwijnen? Hoe banaal het kan lijken, als stomweg een kindje in de klas een opmerking maakt "papa ziet mij graag want ik ben slim" dan kan dat voor je kind overkomen alsof zijn papa is weggegaan omdat hij dom is. Zo'n kleine details, die vaker niet opgemerkt worden omdat ze onschuldig zijn of lijken, kunnen wel zaadjes van twijfel strooien...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:11

Voor de nieuwjaarsbrieven heb ik afgesproken met de juf dat hij ipv eentje voor papa en mama, er 2 mag maken voor mama en oma. Zich hechten aan mensen doet hij niet meer, toch niet aan mannen. Bij vrouwen wel, maar alleen als hij weet dat de kans reëel is dat ze in ons leven blijven.
Mannen daarentegen vertrouwd hij niet zo, die verdwijnen immers toch uit zijn leven. Dit zegt hij zelf. Wat de situatie er ook niet beter op maakt is dat hij hoogbegaafd is en daardoor op sommige vlakken over komt als een ouder kind. Mensen vergeten vaak dat hij nog zo klein is, omdat hij ook in zijn uitspraken al zo groot lijkt.

@Emmaaa_ Huiswerk heeft hij nog niet, hij zit nu in de 2e kleuterklas, vergelijkbaar met groep 1 in Nederland.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:33

Wat ontzettend lief dat hij het verteld. Dat jullie erover praten, is heel lastig maar wel heel goed. Wel sneu ook als hij dat dan zo verteld he.

Mooi idee dat zorgenkindje!

Wat een lieverd..

En super knap van jou hoe je er mee omgaat. Je neemt alles serieus en wilt het beste. Vind ik heel mooi om te zien!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:02

Dank je :o

Vandaag was het weer een vrolijk ventje dat bruist van de energie. Hij is het weer even kwijt, weer even onbezorgd kind zijn :D

Blikje is vanmorgen verbannen naar de kelder. De rest van de voorraad is weg en stiekem voel ik mij nu toch wel schuldig dat ik mogelijk iemand steun met dezelfde verslaving.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:09

Tot nu toe nog steeds geen redbull op *\o/* Mijn gewicht is nu stabiel op 62 kilo en daar ben ik heel blij mee. Alleen wel al een aantal dagen last van mijn maag. Veel pijn en regelmatig misselijk, maar niks onoverkomelijk. Verder gaat het goed met ons. Zoontje heeft het ook niet moeilijk meer gehad gelukkig.

Van mijn moeder en stiefvader heb ik als beloning een groot kerstcadeau gehad. Ik krijg van hun 8 dagen all in in een hotel in Spanje komende zomer samen met zoontje. Ook vanwege het zware jaar dat we gehad hebben.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:19

WUw wauw wat een heerlijk kerstlado zeg!
Hard gewerkt dus verdiend heb je het zeker :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:11

Wat een geweldig cadeau! Ultieme ontspanning cadeau krijgen, dat is toch geweldig! :D Wat heerlijk dat je moeder en stiefvader aan jullie denken op die manier :)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 22:21

Ze profiteren er zelf ook van hoor, onder het mom van de kleine bezig te houden zodat ik wat tijd voor mezelf heb, gaan ze zelf ook mee :D Het was het idee van mijn stiefvader en dat hadden mijn moeder en ik nooit verwacht. Het boterde nooit echt tussen ons, eigenlijk ging het pas beter met hun huwelijk in augustus dit jaar en sinds die week dat ik daar gelogeerd heb vorige maand hebben we pas echt contact en elkaar echt leren kennen.

Nu 2 weken geen psych vanwege de kerstvakantie, maar ook daar kom ik goed doorheen.

Edit op verzoek een deeltje verwijderd :D
Laatst bijgewerkt door poetser op 18-12-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:23

Haal eens heel snel 'hoop ik' weg? :P Positieve instelling er in houden: ik KOM die twee week gewoon door! :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:35

Zoals ik je topic lees ben je een enorme doorzetter en verdien jij die vakantie echt en ga jij die 2 weken ook prima doorkomen. Misschien met wat mindere dagen maar ook daar weet je vast weer wat positiefs van te maken. Ga zo door!!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 22:47

De mindere dagen zullen er inderdaad ook wel zijn, die heb ik momenteel ook nog wel. Zeker de laatste dagen een aantal keer op mijn handen moet zitten omdat de drang erg groot werd. Maar ik weet waar het vandaan komt en hoe ik het aan kan pakken. Gelukkig kan ik mij de komende 2 weken lekker bezighouden met zoontje, de beste afleiding die er is :+:

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:56

Wat een geweldig cadeau !!

En geniet van de kerstvakantie. :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:44

Wat een fantastisch cadeau! Iets heel gaafs om naar uit te kijken :) En deze 2 weken lekker genieten met je zoontje.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 07:26

Namens zoontje en mij
Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:16

Wat is je zoontje schattig <3 Jullie ook prettige feestdagen gewenst en een fantastisch 2016, want dat verdienen jullie! Met een schone lei weer beginnen :)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 09:19

Dank je :D

Nu hebben jullie tenminste een gezicht voor wie ik het allemaal doe :o