acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:16

_San87_ schreef:
Jij hoeft niet beloond te worden met een koekje, iemand anders misschien wel. Als iemand zich door het proces van afvallen kan slepen met dat koekje als beloning in vooruitzicht, wie ben jij dan om dat te veroordelen :)?

Ik geloof niet dat ik een oordeel heb opgeschreven wat betreft mensen die zich door het proces van afvallen heen slepen met een koekje als beloning. Ik heb alleen opgeschreven hoe ik er puur voor mijzelf tegenaan kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:18

vuurneon schreef:
Joman, omdat je niet anders kent bv? Ouders van kinderen met verslavingen, hebben zelf ook meer kans erop. Met eten is dat helemaal zo; dat moet immers gebeuren en terwijl het ongehoord is om een kind van 5 aan de alcohol te zetten, moet een kind van 5 wel eten. Kinderen van mijn oom en tante kennen geen gezond voedingspatroon, dus zijn nu zelf nog dikker dan hun ouders en helaas hebben ze nu zelf ook kinderen die zien dat het doodnormaal is dat er zakken snoep eten op het keukenblad liggen en elke keer dat iemand langs loopt er een graai in wordt gedaan. Daarnaast beweegt daar geen enkele ouder. Verslaving zit er dan al vroeg in helaas. -O- gaat van generatie op generatie en door hun leeftijd hebben ze zelf nooit de keuze gemaakt om vol gestopt te worden.

Als jij vroeger door je ouders volgepropt werd met van alles en nog wat, dan is er een logisch gevolg. Wanneer dit niet het geval is en jij in de supermarkt de verleiding niet kan weerstaan vind ik dit puur een eigen keuze die je maakt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:19

Doubtless schreef:
_San87_ schreef:
Jij hoeft niet beloond te worden met een koekje, iemand anders misschien wel. Als iemand zich door het proces van afvallen kan slepen met dat koekje als beloning in vooruitzicht, wie ben jij dan om dat te veroordelen :)?

Ik geloof niet dat ik een oordeel heb opgeschreven wat betreft mensen die zich door het proces van afvallen heen slepen met een koekje als beloning. Ik heb alleen opgeschreven hoe ik er puur voor mijzelf tegenaan kijk.

Klopt, met jou bedoelde ik ook niet per se jou als persoon. Maar meer in het algemeen :). Had het duidelijker moeten omschrijven, excuus.

Anoniem

_San87_ schreef:
Hoe je het wendt of keert, het leerproces is voor iedereen (ook dieren) hetzelfde. Door complimenten of beloning weet je wat goed is. Of werkt het voor jou niet zo :)? Jij wist op magische wijze al van jongs af aan wat goed voor je was en wat niet?

Je trekt het allemaal totaal uit z'n verband. Belonen met koek, snoep of kleding lijkt mij idd totaal overbodig. Maargoed dat moet iedereen lekker zelf weten :)

quera

Ik bedoel daarmee te zeggen dat een eetverslaafde altijd moet eten en dus altijd langs de ongezonde rekken komt waardoor er meer kans is dat je de fout in gaat.

Een drugsverslaafde hoeft niet in een shop oid te wezen. Puur omdat je daar verder niks nodig hebt.

The point is:
Een eetverslaafde heeft veel meer kans om terug te vallen dan een drugsverslaafde. Puur omdat je er vaak mee te maken hebt en vaak in die winkel loopt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:20

Joman schreef:
_San87_ schreef:
Hoe je het wendt of keert, het leerproces is voor iedereen (ook dieren) hetzelfde. Door complimenten of beloning weet je wat goed is. Of werkt het voor jou niet zo :)? Jij wist op magische wijze al van jongs af aan wat goed voor je was en wat niet?

Je trekt het allemaal totaal uit z'n verband. Belonen met koek, snoep of kleding lijkt mij idd totaal overbodig. Maargoed dat moet iedereen lekker zelf weten :)

Mooi, dan is dat duidelijk :).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:22

vuurneon schreef:
Waarom niet? De een schenkt een glaasje wijn in, de ander stapt in bad, weer een ander mompelt complimenten tegen zichzelf en ik vind het heerlijk om een stuk hele pure chocolade te nemen als beloning na een dag werk! Ik hoef mijzelf geen complimenten te geven, daarvoor zit ik al harstikke goed in mijn vel. Maar die chocolade... Hmmmmm

En natuurlijk ga die reep niet op, 2 blokjes. Voordeel van hele pure chocolade, daar blijf je vaak niet van eten.

Mij lijkt dat zó lastig! Is het geen verslaving/mindset/levensstijl waar je vanaf moet? Is belonen met eten dan niet hetzelfde als een alcoholist belonen met een wijntje of een junk met een jointje?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:22

Joman schreef:
_San87_ schreef:
Well good for you. Het is niet voor iedereen zo makkelijk.

Een verslaving heb je nog altijd zelf in de hand. Het kan voor iedereen zo gemakkelijk zijn.

Uiteindelijk ben je zelf degene die het in je lichaam stopt ja, maar een verslaving sluipt er heel sneaky in en daar gaat vaak wel een paar jaar overheen.
Het is iets heel gecompliceerds waar je eigenlijk niet over moet oordelen als je er zelf niet mee te maken hebt gehad want het is iets waar je als niet-verslaafde eigenlijk niet met je hoofd bij kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:23

quera schreef:
Ik bedoel daarmee te zeggen dat een eetverslaafde altijd moet eten en dus altijd langs de ongezonde rekken komt waardoor er meer kans is dat je de fout in gaat.

Een drugsverslaafde hoeft niet in een shop oid te wezen. Puur omdat je daar verder niks nodig hebt.

The point is:
Een eetverslaafde heeft veel meer kans om terug te vallen dan een drugsverslaafde. Puur omdat je er vaak mee te maken hebt en vaak in die winkel loopt.

Ik snap echt niet dat er een vergelijking moet worden gemaakt on aan te tonen dat het 1 moeilijker is dan het ander. Een verslaving is een verslaving. Of je daarvoor nu naar de shop moet, langs het wijnrek loopt in de supermarkt of wat dan ook.
De verleiding zal voor iedere verslaafde hetzelfde zijn, en iemand die drugsverslaafd is, zal net zo lief 10 km fietsen voor een joint of wat dan ook, als dat een suikerverslaafde in de supermarkt om de hoek opzoek gaat naar snoep.

Ik vind het zo'n zeikargument dat je aanhaalt. Dat is echt geen enkele reden om steeds voor die trigger te gaan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:24

Doubtless schreef:
vuurneon schreef:
Waarom niet? De een schenkt een glaasje wijn in, de ander stapt in bad, weer een ander mompelt complimenten tegen zichzelf en ik vind het heerlijk om een stuk hele pure chocolade te nemen als beloning na een dag werk! Ik hoef mijzelf geen complimenten te geven, daarvoor zit ik al harstikke goed in mijn vel. Maar die chocolade... Hmmmmm

En natuurlijk ga die reep niet op, 2 blokjes. Voordeel van hele pure chocolade, daar blijf je vaak niet van eten.

Mij lijkt dat zó lastig! Is het geen verslaving/mindset/levensstijl waar je vanaf moet? Is belonen met eten dan niet hetzelfde als een alcoholist belonen met een wijntje of een junk met een jointje?

Ik denk het niet. Puur en alleen omdat je eten nódig hebt, dat wijntje of dat jointje is in principe niet nodig om in leven te blijven en te functioneren :). Eten wel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:25

Joman schreef:
quera schreef:

The point is:

Ik snap echt niet dat er een vergelijking moet worden gemaakt on aan te tonen dat het 1 moeilijker is dan het ander. Een verslaving is een verslaving. Of je daarvoor nu naar de shop moet, langs het wijnrek loopt in de supermarkt of wat dan ook.
De verleiding zal voor iedere verslaafde hetzelfde zijn, en iemand die drugsverslaafd is, zal net zo lief 10 km fietsen voor een joint of wat dan ook, als dat een suikerverslaafde in de supermarkt om de hoek opzoek gaat naar snoep.

Ik vind het zo'n zeikargument dat je aanhaalt. Dat is echt geen enkele reden om steeds voor die trigger te gaan.

Dit is geen zeikargument. Maar gewoon iets wat waar is

Maargoed jij weet het blijkbaar toch beter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:25

Poiuytrewq schreef:
Joman schreef:

Een verslaving heb je nog altijd zelf in de hand. Het kan voor iedereen zo gemakkelijk zijn.

Uiteindelijk ben je zelf degene die het in je lichaam stopt ja, maar een verslaving sluipt er heel sneaky in en daar gaat vaak wel een paar jaar overheen.
Het is iets heel gecompliceerds waar je eigenlijk niet over moet oordelen als je er zelf niet mee te maken hebt gehad want het is iets waar je als niet-verslaafde eigenlijk niet met je hoofd bij kunt.

Met een zwaar verslaafd gezinslid weet ik prima waar ik het over heb. Een verslaving heeft alles te maken met het maken van keuzes.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:27

Een verslaafde kan die keuzes dan niet meer maken.

Waarom denk je dat het een verslaving heet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:27

Joman schreef:
Poiuytrewq schreef:

Met een zwaar verslaafd gezinslid weet ik prima waar ik het over heb. Een verslaving heeft alles te maken met het maken van keuzes.

Dit is zoiets als zeggen: mijn zus heeft een kind dus ik weet prima waar ik het over heb als het over opvoeden gaat.

Je kent de drang en de prikkel zelf niet. Je ligt zelf geen nachten wakker omdat je zó veel zin hebt in iets waarvan je wéét dat je het niet mag hebben.

Bewuste keuzes maken: ja. Maar om vervolgens te vechten tegen je eigen neuroreceptoren is moeilijk hoor!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:28

_San87_ schreef:
Doubtless schreef:

Ik denk het niet. Puur en alleen omdat je eten nódig hebt, dat wijntje of dat jointje is in principe niet nodig om in leven te blijven en te functioneren :). Eten wel.

Maar moet je niet stoppen met eten als beloning en beginnen met eten wat je nodig hebt?

En chocolade heb je dan weer niet nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:28

_San87_ schreef:
Doubtless schreef:

Maar bergen suiker, chips, koeken en ijs heb je net zomin nodig als een wijntje of jointje? Wat is dan het verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:29

quera schreef:

Het gaat niet om keuzes die je als verslaafde maakt. Wel de keuzes die je maakt om een verslaving te voorkomen. Die zijn zeer zeker bewust.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:32

Joman schreef:
_San87_ schreef:

Maar bergen suiker, chips, koeken en ijs heb je net zomin nodig als een wijntje of jointje? Wat is dan het verschil?

Ga voor de lol eens in de supermarkt kijken waar allemaal suiker in zit. Of glucosesiroop. Of aspartaam. Al die dingen zorgen ervoor dat je neuro receptoren gestimuleerd blijven. Zolang jouw neuro receptoren gestimuleerd blijven, blijven ze vragen om meer. En dat maakt dus dat jij die craving naar suiker blijft hebben.

Nee je hebt geen bergen suiker, chips bla bla bla nodig. Maar jouw brein denkt van wel. En waar je met alcohol het volledig uit je dieet kan schappen waardoor de craving op een gegeven moment minder wordt, kan dat met suiker niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:32

Doubtless schreef:
_San87_ schreef:

Maar moet je niet stoppen met eten als beloning en beginnen met eten wat je nodig hebt?

En chocolade heb je dan weer niet nodig...

Het is niet of-of, denk ik. Ik denk dat je prima aan je 'verslaving' kunt werken en eten alsnog als beloning kunt zien. Gezond eten en daarmee een gezond eetpatroon ontwikkelen is dan de 'beloning'.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:33

Joman schreef:
_San87_ schreef:

Dat het nagenoeg onmogelijk is etenswaren te vinden waar géén bergen suiker in zitten :). En als je niet eet, dan leef je niet lang.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:34

_San87_ schreef:
Dat het nagenoeg onmogelijk is etenswaren te vinden waar géén bergen suiker in zitten :). En als je niet eet, dan leef je niet lang.

Het kan. Houdt wel in dat je alles zelf zal moeten maken (en dan nog ontkom je niet aan suiker), en daar hebben maar weinig mensen tijd voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:35

Deze hle vergelijking met een drugsverslaving of rookverslaving is totaal geen eerlijke vergelijking. Roken en drugs zijn naast een mentale verslaving (waarom doet iemand het, waarom toch die behoefte aan een sigaret na de maaltijd enz.) ook een fysiologische verslaving (lichamelijke behoefte aan nicotine). Aan het eten van suikers of vet zit geen fysiologische verslaving. Je zal dus alleen mentaal moeten leren maat te zoeken(wat niet hemakkelijk is, begrijp me niet verkeerd)
Vergelijen met een drugsverslaving vind ik dan ook erg ongepast....

http://www.voedingnu.nl/bij-mensen-best ... 3657.lynkx
http://dare.uva.nl/document/2/63571
Laatst bijgewerkt door secricible op 22-02-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:35

Vjestagirl schreef:
Joman schreef:

Ga voor de lol eens in de supermarkt kijken waar allemaal suiker in zit. Of glucosesiroop. Of aspartaam. Al die dingen zorgen ervoor dat je neuro receptoren gestimuleerd blijven. Zolang jouw neuro receptoren gestimuleerd blijven, blijven ze vragen om meer. En dat maakt dus dat jij die craving naar suiker blijft hebben.

Nee je hebt geen bergen suiker, chips bla bla bla nodig. Maar jouw brein denkt van wel. En waar je met alcohol het volledig uit je dieet kan schappen waardoor de craving op een gegeven moment minder wordt, kan dat met suiker niet.

Ja ach, ik zal het wel niet helemaal begrijpen dan. Ik drink geen cola of welke andere frisdrank, eet zo goed als geen snoep en houd suikerinname, aspartaam en wat dan ook zeer beperkt. Dat is bewust bezig zijn met eten en drinken imo. Zeer zeker omdat ik weet dat verslavingen in de familie zitten en ik gewoonweg geen verslaving wil ontwikkelen.
Om diezelfde reden rook ik niet en drink ik zelden :) Bewuste keuzes maken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-02-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:36

Vjestagirl schreef:
_San87_ schreef:

Het kan. Houdt wel in dat je alles zelf zal moeten maken (en dan nog ontkom je niet aan suiker), en daar hebben maar weinig mensen tijd voor.

Klopt, daarom zeg ik ook nagenoeg en niet compleet onmogelijk :). Daarnaast heb je suiker ook gewoon nodig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:36

Joman schreef:
quera schreef:

Het gaat niet om keuzes die je als verslaafde maakt. Wel de keuzes die je maakt om een verslaving te voorkomen. Die zijn zeer zeker bewust.

Soms dus ook niet. Waarom denk je dat er zoveel verslaafde mensen zijn van allerlei soorten dingen?

Als ik mezelf neem. Ik heb al zoveel dieeten gedaan. Ik val tot een bepaald gewicht af en blijf hangen. Veel stress voor mij want ja ik doe m'n best en het werkt niet.

Ook met gezond eten wil dit niet lukken. Dan kom ik liever 2-3 kg aan dat ik soms ook iets lekkers kan eten dan (bij wijze van) dat ik op alleen sla moet leven.
Ik eet nu 5-6 keer per week gezond.
Dwz klein beetje pasta/rijst veel groente en een stukje vlees. Toetjes eten wij zelden tot niet. In ruil daarvoor mag ik 1 keer per week een chocoladereep kopen en deze samen met vl opeten. Hoe ik dat doe moet ik zelf weten of in 1 avond alles opeten of elke dag een klein stukje.

Ik maak dus wel degelijk bewuste keuzes. Helpen deze mij om slank te worden? Nee
Maken deze me gelukkig? Ja