Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:04

Bepaalde onderdelen kunnen toch ook geoogst worden na je dood als je gewoon thuis dood gaat: weefsel bijvoorbeeld.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:04

DNR do not resuscitate is wat anders dan een donorkaart inderdaad.
Maar er zijn ook graden in, soms is het medicatiebeperking tot niet reanimeren..

Maar donor's krijgen altijd dezelfde behandeling, en alle doel is het leven van de patiënt te redden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:05

Vuurneon, volgens mij alleen je hoornvlies.

Ik vind het trouwens heel erg om te lezen dat je in NL blijkbaar geen voorlichting krijgt over navelstreng donatie. Dat kan een hoop leukemie patienten redden en ook voor het stamcel onderzoek is het een heel belangrijk weefsel dat gewoon de vuilnisbak in gaat -O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-08-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:06

Wij hebben maar 1 keuze daarin op het werk; of wel reanimatie of geen reanimatie :=

Rennie89

Sizzle schreef:
Ik ben nog steed benieuwd of de niet-donoren de navelstreng van hun evt kinderen ook niet willen doneren (voor stamcellen bij leukemie). Ziet men de stamcellen ook als een orgaan?

Ik zou best de navelstreng willen doneren, word anders toch weggegooid?

vuurneon

Sizzle schreef:
Vuurneon, volgens mij alleen je hoornvlies.

Weefsels die geschikt zijn voor transplantatie zijn huid, hoornvliezen (cornea), botweefsel, kraakbeen en pezen, hartkleppen en bloedvaten. In deze interactieve infographic zie je waar de weefsels voor dienen, en bij welke aandoeningen en ziekten de weefsels een oplossing kunnen bieden.

Dus vrij veel nog :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:07

Furrow schreef:
Maar er zijn ook graden in, soms is het medicatiebeperking tot niet reanimeren..

Maar donor's krijgen altijd dezelfde behandeling, en alle doel is het leven van de patiënt te redden.

Ze hebben voor zover ik weet een eed afgelegd om dat te doen en indien ze iemand zouden "laten sterven" of "niet alles zouden doen" breken ze die eed. Als de familie daar mee verder gaat, kunnen ze meen ik, levenslang geschorst worden. Maar don't shoot me if I'm wrong.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:08

vuurneon schreef:
Bepaalde onderdelen kunnen toch ook geoogst worden na je dood als je gewoon thuis dood gaat: weefsel bijvoorbeeld.

volgens mij niet..

bij mijn vader moest hij dan al reanimerend naar het ziekenhuis gebracht worden, zodat hij nog geschikt zou kunnen zijn voor enkele transplantaties..

maar omdat hij vol medicijnen gespoten was om het hartritme terug te krijgen en wij als kinderen nog niet eens op de hoogte waren en moesten reizen.. heeft mijn moeder toen besloten om hem thuis te houden.

kans was ook zeer klein dat er überhaupt iets te 'oogsten' viel.. dichtsbijzijnde ziekenhuis was 20 minuten vol gas ongeveer.. en met alleen een trilling van het hart valt er weinig eer meer te behalen denk ik..

volgens mij is het niet zo dat men thuis even, om het maar cru te zeggen, met de kaasschaaf erover heen gaat om bijvoorbeeld huid te doneren'. dat moet volgens mij ook gewoon in het ziekenhuis gebeuren? maar zeker ben ik daar niet van.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:09

sneeuwpop schreef:
Het is een vermoedelijke prognose dat men een Hartstilstand gaat krijgen.
Echter is dat soms wel te voorkomen.
Dat is absoluut niet waar!
Een procedure om hersendood vast te stellen is uitgebreid en omvat o.a. uitgebreid onderzoek door de neuroloog, incl onderzoek naar de activiteit/doorbloeding van de hersenen. Verder wordt er een apnoetest gedaan, dit houdt in dat je pas hersendood bent als je geen zelfstandige ademprikkel meer hebt.

In gevallen dat de hersendood niet kan worden vastgesteld en de patient toch een infauste prognose heeft kan evt een non-heartbeating procedure worden opgestart. Dit betekent dat de behandeling wordt gestaakt en dat het natuurlijk beloop wordt afgewacht, na het overlijden gaat de patient dan zo snel mogelijk naar de operatiekamers voor orgaanuitname. Het kan soms zijn dat het overlijden te lang duurt en dat hierdoor de donatie niet door kan gaan, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand niet binnen afzienbare tijd overleed.

Citaat:
Probleem vind ik dat de arts beslist en natuurlijk daarbij ook in acht neemt of jij/hij/zij een goede donor kan zijn.
Een arts is ook een persoon met ervaringen... wat als hij ook rekening houdt met een geschikte kandidaat die jouw organen nodig heeft. Of gewoon erg bezig is met orgaandonoren en nauw betrokken is met andere artsen...
Zou niet mogen blabla, maar het blijft mensenwerk.

Dit gaat (iig in Nederland) echt niet zo! We gaan echt pas over donatie nadenken als we de patient niet meer kunnen beter maken, eerder zoeken we ook helemaal niet op of iemand in het donorregister geregistreerd staat. De persoon in bed is onze patient en de meeste dokters hebben als belangrijkste doel de patienten die onder hun verantwoording vallen beter te maken. Pas als er geen zicht meer is op herstel komt het donatie-vraagstuk om de hoek kijken, dan is het tenslotte mooi als er nog iets goeds gedaan kan worden voor iemand anders. Je hebt als behandelend arts (gelukkig!) helemaal geen zicht op wie er wacht op een orgaan en al helemaal geen invloed op de allocatie door eurotransplant. Die organen kunnen best naar het buitenland gaan, daar hebben wij als artsen echt geen belang bij :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:11

Ayasha schreef:
Furrow schreef:

Ze hebben voor zover ik weet een eed afgelegd om dat te doen en indien ze iemand zouden "laten sterven" of "niet alles zouden doen" breken ze die eed. Als de familie daar mee verder gaat, kunnen ze meen ik, levenslang geschorst worden. Maar don't shoot me if I'm wrong.

Klopt, maar ze mogen ook weigeren verder te behandelen als het zinloos is (ook weer protocol werk natuurlijk), maar ze gaan niet iemand eerder laten sterven omdat het wat beter uitkomt voor Jantje die wacht op een nieuwe lever :n

Ik heb zelf meegemaakt hoe een arts weigerde om een patiënt naar het ziekenhuis in te sturen, omdat het zinloos was en hartstikke zielig. Ja, daardoor kwam ze ook goddank thuis te overlijden op korte termijn. Dus hij heeft ervoor gezorgd dat ze snel dood ging. En de arts ging ook vol tegen de familie in en trok zijn eigen plan (goed, met protocollen en was ook keurig ingedekt natuurlijk; hij handelde correct) in belang van de patiënt en niet in belang van de familie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-08-14 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:13

Ik heb op een Belgische transplantatie gang gewerkt, en inderdaad daar kwamen veel Nederlanders om een nieuw hart.
Het moet trouwens verschrikkelijk zijn, je moet 24/7 naast je gsm zitten en als je opgebeld wordt moet je er binnen een tijdstip zijn.

Dus die arts heeft geen relatie met die persoon :)

Ik ga niet ontkennen dat ik nog nooit een patiënt heb gezien die wordt losgelaten, maar dat waren geen donorpatienten en mensen met refractair lijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:17

elenaMM77 schreef:
vuurneon schreef:

volgens mij niet..

bij mijn vader moest hij dan al reanimerend naar het ziekenhuis gebracht worden, zodat hij nog geschikt zou kunnen zijn voor enkele transplantaties..

maar omdat hij vol medicijnen gespoten was om het hartritme terug te krijgen en wij als kinderen nog niet eens op de hoogte waren en moesten reizen.. heeft mijn moeder toen besloten om hem thuis te houden.

kans was ook zeer klein dat er überhaupt iets te 'oogsten' viel.. dichtsbijzijnde ziekenhuis was 20 minuten vol gas ongeveer.. en met alleen een trilling van het hart valt er weinig eer meer te behalen denk ik..

volgens mij is het niet zo dat men thuis even, om het maar cru te zeggen, met de kaasschaaf erover heen gaat om bijvoorbeeld huid te doneren'. dat moet volgens mij ook gewoon in het ziekenhuis gebeuren? maar zeker ben ik daar niet van.

Ik zet het er niet voor niets neer natuurlijk :) komt namelijk letterlijk van de Nederlandse transplantatie stichting. Dus ook de mensen die bang zijn dat de dokter de stekker eruit trekt; ook als je vredig thuis dood gaat in je bed (en weefsel goed), kun je nog anderen helpen.
Van diezelfde bron;
Weefseluitname kan tot maximaal 24 uur na overlijden plaatsvinden, mits de donor tijdig (binnen 6 uur) gekoeld is.
En:
Weefsels worden uitgenomen door een speciaal uitnameteam. Gaat het om hoornvliezen, huid, bloedvaten en hartkleppen, dan gebeurt dit meestal in de obductiekamer, het mortuarium van een ziekenhuis of in het uitvaartcentrum. Bij bot en pezen moet dit in verband met de steriliteit altijd plaatsvinden in een operatiekamer van een ziekenhuis.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:25

Furrow schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik ben ook geen donor en heb daar heel bewust voor gekozen.
Eigenlijk zeg ik het niet goed. Ik ben geen orgaandonor.

Als ik overleden ben, wil ik mijn lichaam doneren aan The Body Farm in Knoxville. :)

Dat vind ik ook mooi, help je ook mensen mee.
Nemen ze lichamen aan van Europa?

Wat is dat eigenlijk? (Ja ik heb gegoogled maar ik kreeg alleen engelse sites en vieze plaatjes

lizy29

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:27

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:28

elenaMM77 schreef:
vuurneon schreef:
Waarom zou je iemand reanimeren als diegene nog leeft :?

_/-\o_

dat is net zoiets als na gaan denken over waar je overlevenden van een ramp wilt gaan begraven..

was vast een vergipsing.

Ja, beetje fout geformuleerd. Ik bedoel: als je met reanimeren nog in leven kan blijven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:32

Niet iedereen wil natuurlijk blijven leven :) 95 procent van de cliënten waar ik mee werk heeft een DNR ondertekend.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:33

vuurneon schreef:
Niet iedereen wil natuurlijk blijven leven :) 95 procent van de cliënten waar ik mee werk heeft een DNR ondertekend.

Aah.. Mij lijkt dat echt eng, iemand moeten laten dood gaan

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:35

Ayasha schreef:
Furrow schreef:

Inderdaad, en in mijn ogen word er zelfs vaak te veel geholpen.
Patiënt X probeert zelfmoord te plegen, uitgebreide operatie, lange tijd op intensieve.
Patiënt is volledig "gezond", om daarna psychiatrische euthanasie te krijgen omdat hij echt niet wilt leven bv.
Maar je mag gewoon de beslissing niet nemen om niet te helpen.
Plus met die DNR formulieren zijn er veel mensen die ze niet eens krijgen, omdat de arts juist angstig is dat er problemen van komen.

Dus ik geloof echt niet dat mensen minder geholpen worden als ze donor zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:08

Dus als jouw moeder, of zusje, of vriend een nieuwe nier nodig zou hebben, en jij bent DE perfecte match..
Dan zou je zeggen: 'sorry, zoek maar verder naar een andere match, ik ben tegen donorschap.. natural selection! survival of the fittest!'
Waarschijnlijk zou je dan zo een nier afstaan, of een stuk lever. omdat het bij jou weer aangroeit en jij je moeder, zusje of vriend niet kunt missen. en dat is ZO egoistisch. Om wel iemand te redden die dichtbij je staat, voor jezelf, omdat je van die persoon houdt.. Maar niet iemand iets geven (Terwijl jij dood bent, en er niets meer aan hebt) waar net zoveel van gehouden wordt als jij van je moeder, zus of vriend.
die laat je dan doodgaan omdat je vindt dat het de medische wereld overstijgt.
Nee sorry, dat gaat er bij mij niet in.
Eigenlijk gaat geen enkele reden er niet in bij mij om geen donor te zijn. Ja 'angst' dat begrijp ik nog. Ik zou het zelf heel eng vinden om mijn huid of hoornvlies af te staan, omdat ik bang ben dat je dat ziet terwijl mn familie nog afscheid moet nemen. of 'angst' dat je bang bent dat artsen je sneller opgeven als ze weten dat je donor bent. Niet dat ze langer doorgaan als je geen donor bent, je gaat niet zo snel dood.
Maar goed, dat kan ik nog begrijpen. Maar dat verhaaltje van natuurlijke selectie en de natuur zijn werk laten doen en de sterkste overwint. Bah.
Ik kan er echt een beetje pissig om worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:19

Royce,

met een nier vind ik het nog een ander verhaal.. als dat namelijk een erfelijke aandoening is, zou ik eerst graag het risico willen weten dat ik loop om het zelf te krijgen.. voor ik mijn 'reserve onderdeel afsta'.

als je ouder wordt neemt je nierfunctie af.. God/allah/iets hierboven dacht niet 'kom' laten we er twee geven dan heb je een reserve om weg te geven.. Nee, je zult er best heel goed twee nodig kunnen hebben of van je tweede afhankelijk kunnen worden.. Je neemt dus best een risico als je je nier afstaat..

iets dat ik ook alleen voor familie zou overwegen bij leven..

daarnaast wil ik ook graag enige zekerheid dat diegene niet ook nog een tikkende tijdbom is op andere punten.. immers dan zou ik een risico nemen en een jaar later verdwijnt mijn reserve onderdeel de grond in vanwege hartfalen.. In zo'n geval zou ik helaas toch nee zeggen..dan zal mijn familielid moeten wachten op een nier door donatie na sterven (diegene loopt geen risico's meer)..

----

beenmerg, bloed, haar, huid.. alles geef ik bij leven aan familie (sorry geen kaasschaaf voor vreemden) als ze het nodig hebben.. maar mijn nier, dan moet er heel goed gepraat worden vooraf.

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:20

Ja, al die complottheorieen die mensen erbij halen... Als je echt zo angstig daarvoor bent, dan zoek je toch (betrouwbare) informatie. Kan daar echt niet bij. Het is niet zo als in een slechte film of Greys Anatomy dat de arts ontvanger en donor kent. Dat is nooit zo. Het is niet zo dat een arts denkt "ontvanger is zo'n leuke meid, nu verklaar ik potentiele donor eerder hersendood'. Dat bestaat niet. Redenen waarom het niet bestaat zijn hier al meerdere malen genoemd en zijn met enig googlewerk zo gevonden.

Ik kan er ook nog van begrijpen dat huid en hoornvlies gevoelig liggen. Rationeel, huid nemen ze weg van je rug of een andere plek die niet zichtbaar is voor de nabestaanden (echt niet van je gezicht of handen), en opgebaard lig je niet met je ogen open dus hoornvlies maakt imo niet echt uit. Maar ik kan wel respecteren dat men daar bang voor is. Toen ik me opgaf als donor vertelde mijn moeder (die ook donor is) dat ze het wel een moeilijk idee zou vinden als mijn hoornvliezen weg zouden zijn als ik eerder te overlijden zou komen en geschikt zou zijn als donor. Ik heb daarom een aantal jaren hoornvliezen uitgesloten maar toen ik wat ouder werd hebben we het hier nog eens over gehad en om bovengenoemde reden zijn die nu niet meer uitgesloten.

Over survival of the fittest... Daar geef ik maar geen reactie op, dan zijn we nog wel even bezig. (Wie van de survival of the fittest mensen heeft nog nooit antibiotica oid gebruikt?)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:28

Met doneren van de huid is het wassen van de overledene door familie geen optie meer, daarom doneer ik niet mijn huid.

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:38

Dat is waar vuurneon, en daarom vind ik het ook begrijpelijk dat mensen dat zouden uitsluiten. (Maar er zijn er ook die denken dat je dan niet meer opgebaard kan worden, en dat is natuurlijk niet zo)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 01:09

Volgens mij heb ik huid ook uitgesloten! Voor familie en nabestaanden inderdaad :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 02:10

Serieus? Waarom zou een arts patiënt A "laten" sterven om patiënt B een kans op leven te geven? Hij kent patiënt B niet, en wat dat betreft kan het net zo goed andersom gaan (potentiële donor in leven houden en wachtlijstpersoon potentieel laten sterven).

Die redenering heb ik nooit begrepen.