Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:16

Ik weet niet of ze iedereen een brief gaan sturen, het stond bij ons in ieder geval aangeplakt bij de afnamelocatie. Voor wie er interesse in heeft kan het natuurlijk altijd navragen bij Sanquin zelf. Je moet wel minimaal 6 keer per jaar langskomen en het afnemen van plasma duurt gemiddeld drie kwartier heb ik begrepen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:17

Hoi!

Ik ben nieuw hier.

Aanstaande dinsdag doneer ik mijn stamcellen voor een leukemie patient.

Best spannend.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:51

Wauw wat bijzonder! Ga je het via beenmerg punctie doen of uit het bloed? Veel succes!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:15

Spannend Stal_Fiore! Idd ook benieuwd of je het via punctie doet of uit het bloed.

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor je bevestigingsbrief/oproep voor test kreeg van Sanquin?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:27

Ik geloof een week of 2, maar dat weet ik niet meer zeker!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:52

Hallo ik meld me ook even. Ik ben stamcel en orgaandonor! Heeft iemand hier al eerder stamcellen gegeven en hoe verliep dat ?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:56

Dieuwke_ schreef:
Ik weet niet of ze iedereen een brief gaan sturen, het stond bij ons in ieder geval aangeplakt bij de afnamelocatie. Voor wie er interesse in heeft kan het natuurlijk altijd navragen bij Sanquin zelf. Je moet wel minimaal 6 keer per jaar langskomen en het afnemen van plasma duurt gemiddeld drie kwartier heb ik begrepen.

Ik ben vaak met een half uurtje klaar!
Mag nu zelf 3 maanden niet geven, omdat mijn bloeddruk en hb te laag waren afgelopen keer :( anders ga ik elke maand plasma geven!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:32

Vorig jaar dec heb ok mij aangemeld als donor.
In juli dit jaar kreeg ik bericht dat er een patiënt is met dezelfde weefseltypering als ik.
Ik werd gevraagd om bloed af te geven zodat ze een kruisproef konden doen met het bloed van de patiënt.
Begin september kreeg ik bericht dat de kruisproef erg goed was gegaan en werd ik gevraagd of ik nog steeds donor zou willen zijn.
Uiteraard was ik hier positief over.
Vervolgens moest ik diverse lichamelijke keuring door en kreeg ik gesprekken met artsen.
Toen ik goedgekeurd werd, zijn meteen de afspraken gemaakt voor de donatie.
Het gaat bij mij om een donatie van stamcellen via het bloed.
Dat betekent dat ik 4 dagen voor de donatie zelf injecties met een groeihormoon aan mezelf moet geven. Dit hormoon zorgt er voor dat de stamcellen, die normaal alleen in je bot zitten, aan je bloed wordt afgegeven.
Volgende week dinsdag lig ik dan waarschijnlijk de hele dag in het ziekenhuis voor de donatie.
Via een infuus in mijn ene arm centrifugeren ze de stamcellen uit mijn bloed en gaat via een naald aan m'n andere arm mijn bloed weer terug.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:25

Hoi!
Ik ben al orgaandonor en heb e vandaag aangemeld om bloed te doneren.
Ben benieuwd, ik hoop maar dat ik door de screening heen kom

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:36

Stal_Fiore schreef:
Vorig jaar dec heb ok mij aangemeld als donor.
In juli dit jaar kreeg ik bericht dat er een patiënt is met dezelfde weefseltypering als ik.
Ik werd gevraagd om bloed af te geven zodat ze een kruisproef konden doen met het bloed van de patiënt.
Begin september kreeg ik bericht dat de kruisproef erg goed was gegaan en werd ik gevraagd of ik nog steeds donor zou willen zijn.
Uiteraard was ik hier positief over.
Vervolgens moest ik diverse lichamelijke keuring door en kreeg ik gesprekken met artsen.
Toen ik goedgekeurd werd, zijn meteen de afspraken gemaakt voor de donatie.
Het gaat bij mij om een donatie van stamcellen via het bloed.
Dat betekent dat ik 4 dagen voor de donatie zelf injecties met een groeihormoon aan mezelf moet geven. Dit hormoon zorgt er voor dat de stamcellen, die normaal alleen in je bot zitten, aan je bloed wordt afgegeven.
Volgende week dinsdag lig ik dan waarschijnlijk de hele dag in het ziekenhuis voor de donatie.
Via een infuus in mijn ene arm centrifugeren ze de stamcellen uit mijn bloed en gaat via een naald aan m'n andere arm mijn bloed weer terug.

Interessant om te lezen Stal_Fiore! Wel ingrijpend zoiets, of niet?

Ik had gisteren de bevestigingsbrief binnen, zal vandaag bellen voor een kennismakingsgesprek!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:39

Faelivrin schreef:
Spannend Stal_Fiore! Idd ook benieuwd of je het via punctie doet of uit het bloed.

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor je bevestigingsbrief/oproep voor test kreeg van Sanquin?

Bij mij duurde het een week of 4 dacht ik. Maar ik heb me ook aangemeld in de vakantieperiode dus dan duurt zoiets vaak wel wat langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:42

Ik ben vijf jaar geleden naar een symposium geweest over donorregistratie, omdat ik een collegaatje had die dringend een nieuwe hartklep nodig had en ook op een wachtlijst kwam te staan. Ik heb me na het symposium meteen ingeschreven en ze mogen alles hebben.
Bloed doneren kan ik helaas niet, vanwege m'n bloedarmoede en duizeligheid raden ze dat sterk af. :(

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:11

Vanochtend naar het ziekenhuis geweest voor de eerste serie injecties met het groeihormoon, welke er voor zorgt dat de stamcellen uit mn bloed worden afgegeven aan m'n bloed.

Bijwerkingen van dit hormoon zijn grieperig gevoel, pijn in je botten.

Die pijn in m'n botten voel ik aardig.
Hopelijk blijft het hier nu bij.

Morgenochtend, zondagochtend, maandagochtend en maandagavond nog een serie injecties.

Wuifde hiervoor de berichten over de bijwerkingen weg, maar nu ik voel wat t na 1 dag al doet, vind ik t best ingrijpend ja.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:17

Heel veel strekte dan en ik duim voor je dat het hier bij blijft een Alles voorspoedig verloopt. Nog een keer heel veel respect ook voor wat je doet! !!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:27

Veel sterkte! Ik vind het super dat je dit doet. Er is ergens hier op bokt een topic van een meisje die ook stamcellen heeft gegeven, als je het interessant vind moet je even zoeken! Zij had ook een brief van haar ontvanger gekregen enzo.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:48

Vandaag was de donatie.

Vanochtend om 9 uur aanwezig. Denk dat ik kwart over 9 aan het apparaat ging.

Aan m'n ene pols kreeg ik een infuus. Deze deed flink zeer aangezien ze een flexibel buisje in je bloedvat doen. Dit zorgde er wel voor dat ik deze hand gewoon mocht bewegen.
Aan de andere arm kreeg ik een naald in m'n elleboogsholte, dikke naald auw. Deze arm mocht ik niet bewegen.
Gelukkig heb ik goede bloedvaten, dus goed te prikken. Dat bleek ook wel uit dat mijn bloed over de zuster spoot toen ze de dikke naald er in stak. Haha.

Mijn bloed ging via de kant met naald naar het apparaat, de centrifuge zeg maar.
In het apparaat werden de stamcellen uit mijn bloed gefilterd.
De cellen gingen in een zakje en mijn bloed kreeg ik via het infuus weer terug.

Toen eenmaal de naald en het infuus zaten deed het verder geen pijn. Je voelt wel het apparaat in het begin wat aan je bloed trekken, maar dat gevoel was na een tijdje ook over.
Verder beetje tinteling in m'n vingertoppen gehad, maar dit was ook gauw over.
Ik had nog enorme hoofdpijn van het hormoon, maar met een paracetamol was dit goed te behappen.

Rond half 12 werd er al gezegd dat de concentratie stamcellen in mijn bloed er goed waren en dat het waarschijnlijk niet zo lang hoefde te duren.

Rond 12en kwam de arts van europdonor langs. Ze kon mij nu vertellen dat mijn stamcellen naar een vrouw van 62 gaan. Net zou oud als mijn moeder. Hoe mooi als het zou aanslaan straks.
Ook kreeg ik als bedankje een bronzen beeldje, speciaal voor europdonor ontworpen.

Om 13.00 uur vertelde de zuster dat ze genoeg stamcellen hadden, dat het super geconcentreerd was. Top dus!

Mijn bloed werd nog gecontroleerd of al mijn waardes goed waren en toen dat zo was mocht ik lekker naar huis.

Ben een beetje moe (maar kan ook door slaaptekort zijn van de slecht nachten), beetje licht in mijn hoofd, nog lichtelijk botpijn en een stijve arm.
Maar verder voel ik me tip top.

Zo mooi om iemand te mogen en kunnen helpen. Deze mevrouw heeft weer een toekomst.
Nu hopen dat het aanslaat.

Filmpje en foto's staan in mijn topic

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:45

Stal_Fiore dat klinkt toch wel ingrijpend, maar mooi dat je weer iemand hebt kunnen helpen! Hoor je ook iets over de voortgang?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:43

Ik mag na een half jaar bellen om te vragen hoe het gaat.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:32

Oke fijn!

Ik zit bij de bloedbank te wachten tot ik aan de beurt ben :) Mijn goede daad weer doen. Vriendje ook overgehaald te gaan bloedprikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:35

Wauw goed zeg stal fiore :D

Op dit tijdstip,ben alleen de mobiele bloedbank tijden gewend :+ . Tof dat vriend ook meegaat!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:01

Onze mobiele wagen in Houten was ook s avonds :j en in Tilvurg nu is het heel flexibel.

Beetje jammer dat we volgende maand op vakantie gaan en daarna sowieso een half jaar niet mogen.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:02

Ik heb één vriendin zo gek dat ze zich ook gaat aanmelden als bloeddonor! Ik mag na begin november ook een half jaar niet, en krijg pas in december weer een oproep..

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:05

Ik heb vandaag weer een oproep gekregen van de bloedbank, dus ik ga morgen langs om te doneren :)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:11

Ik heb vandaag de papieren voor stamceldonor op de bus gedaan, naar aanleiding van Stal_Fiore haar verhaal. Volgens mij heb je een hele boel nieuwe donoren binnen gehaald SF! :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 21:14

ik wilde het ook, maar komt er ooit nog wel een x van :j