Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:23

Tja Shadow je hebt gelijk en ik denk dat het zelfs niet alleen over woorden gaat.
Ik heb zelf ervaren dat ik ongeveer als een soort melkkoe werd aangelegd aan een kolfmachine, en toen ik aangaf dat t pijn deed, ging de doldrieste verpleegkundige nog tegen me te keer dat ik er 'even doorheen moest' en hop, nog wat ruiger met dat ding en bloed eruit...
Op dat moment werd er ook lichamelijk tamelijk grof over mijn grenzen heengegaan, en zoals Nathalia al schreef, als moeder in het kraambed zit je helemaal niet in een set of mind om grenzen te trekken en voor jezelf op te komen.
Later zit je zelf wel met de gebakken peren, als je ongeveer in je kussen moet bijten om het niet uit te schreeuwen als je kindje aangelegd wordt... :+

Ik heb ook mijn eerste week als tamelijk traumatisch ervaren daardoor en ik vind het dan ook heel normaal dat je best gefrustreerd raakt als bij de tweede dan eigenlijk al voor de bevalling er al weer over je grenzen heengegaan wordt en dat je je dan afvraagt waarom jouw duidelijke NEE niet wordt gerespecteerd.

Jose wij praten langs elkaar heen. Alles heeft voordelen en nadelen. Als iemand de voordelen van FV om welke reden dan ook zwaarder laat wegen, prima keuze.
Als ik de voordelen van borstvoeding zwaarder laat wegen, mijn keuze.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:26

Rapperijder schreef:
_nathalia_ schreef:
Snap ook wel dat het zo uit de hand kan lopen in een kraamweek. Als kraamvrouw ben je super gevoelig voor alles wat er niet goed gaat. Je wilt het namelijk zo goed mogelijk doen. Hier is een hele grote rol voor de partner weggelegd. Die moet als eerste jou grens bewaken zodat er niemand overheen gaat. Zelf ben je daar opdat moment niet toe in staat. De eerste keer zijn ze flink over je grenzen heen gegaan. Dat is jammer maar niet meer terug te draaien. Nu is het allerbelangrijkste dat je de volgende keer de touwtjes in handen houdt. Bespreek met je partner erbij met de VK wat je wensen zijn. Volgende keer fv,, punt.
Laat dit in je dossier zetten en ga er niet meer over in discussie.
Nu zal je best nog wel eens vragen daarover krijgen of adviezen waar je niet op zit te wachten. Ga er niet op in. Verspilde energie.

Kijk, hier heb ik iets aan. Dank je nathalia

En dit is dus precies wat ik ook al berichten lang meld! jammer dat omdat daar ook een stukje pro bv in staat wat niet eens voor jou bedoeld was je mijn berichten afwijst. Maar dat is dus het selectieve wat je alleen wilt lezen.

succes met je bevalling en ik hoop oprecht dat je nu wel een hele fijne kraamweek krijgt, Maar laat dat niet afhangen van of de kraamhulp toevallig eens het woordje BV laat vallen. Zeg dan gewoon Ferm, ik heb alles gewogen en gewogen en tot de conclusie gekomen dat flesvoeding het beste bij mij past. help je me daarbij? of komt er een ander? Maar ga je dan net zo tekeer als hier in het forum, tja dan moet je niet de hulpverlener de schuld geven voor de vervelende kraamtijd maar het toch echt bij jezelf zoeken.

Nee is Nee. klaar

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:30

TS Betrek je partner.Laat hem bellen nu alvast met kraam en cb, wat al gezegd werd en laat hem zeggen dat het jou niet ten goede gaat komen om maar over BV gaan geven te beginnen.
Hebben ze geen begrip ga opzoek naar een ander. helemaal kraambureaus er zijn er zoveel vaak waar je uit kan kiezen.Of laat je partner er meerdere bellen met jou vragen en zie wat hen antwoord is dat je jou beste keus kan maken. (heb ik ook gedaan)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:31

wendyenbram schreef:
Maar ga je dan net zo tekeer als hier in het forum, tja dan moet je niet de hulpverlener de schuld geven voor de vervelende kraamtijd maar het toch echt bij jezelf zoeken.

Dat vind ik een vreemde instelling. Ik hoop en verwacht dat professionals professioneel genoeg zijn om daarmee om te kunnen gaan. Vreemde verwachting, dat iemand (in de kraamweek nota bene!) geheel gepolijst vriendelijk-beleefd-assertief-correct z'n grenzen kan aangeven en volhouden, beter dan dat de professional die grenzen kan respecteren. En dan ook nog even de verantwoordelijkheid bij die persoon zelf in de schoenen schuiven. Dat vind ik niet erg realistisch.

(Dat betekent niet dat je alles kunt maken, maar iets wat toch niet meer inhoudt dan 'gevoelig reageren' hier in het topic lijkt me toch wel op te vangen door ervaren mensen.)

wendyenbram

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:38

Ik bedoel er alleen maar te zeggen dat wanneer de kraamhulp 1 keer per ongeluk vraagt of er bv gegeven gaat worden, dat TS dan misschien volledig uit haar slof schiet. de toon is dan gezet. en hoe proffesioneel de kraamhulp dan ook is. ze heeft wel per ongeluk het woord BV laten vallen en dus in de ogen van TS al niet meer goed. (ik bedoel niet dat de kraamhulp door zou blijven zagen, want dan is het een verkeerde hulp, en zou ze op de evaluatie dag (dag 3?) gewoon weg moeten.)

Zo bedoel ik dan kun je je kraamweek laten verpesten...

Wanneer TS gewoon aanvaard dat de kraamhulp per ongeluk het woord BV heeft laten vallen. en dan gewoon meld dat ze fv wil geven. En het dan verder laat rusten is er niks aan de hand.

zo kun je je kraamweek breken of maken.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:41

Tigra_ schreef:
@ TS het is voor sommige denk in niet te begrijpen dat je deze keus maakt. Ik lees echt berichten dat ik ook het idee heb dat sommige gewoon lezen wat ze willen lezen.

welkom to bokt..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:42

Sommige (iedereen) hoeven ook niet te begrijpen WAAROM ze deze keus maakt!
Ze maakt deze keus punt.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:50

Ik heb ook een nare ervaring met borstvoeding bij mijn eerste, niet zo erg als jij beschrijft.
Die hebben we groot gebracht met de fles, ging meer dan prima,
Bij onze tweede heb ik gelijk aangegeven bij de VK dat ik geen discussie wil over fles of borst, dat ik dat zelf bepaal, geen gepush!
Ook bij de kraamzorg heb ik dat aangegeven, als ze het er niet mee eens waren hadden ze pech.
Mijn tweede kraamhulp, was superlief, zij zei ook dat er geen noodzaak van moesten maken, dT ik me vooral zelf prettig moest voelen.
Bij de tweede hebben het van het kins af laten hangen, hapte die toe en wilde die de borst dan vond ik het prima, deed hij het niet werd het de fles.
Helaas voor ons kindje wilde hij wel, maar kwam mijn produktie nietopgang en heb ik ook hem met de les gevoed.

Ik was wel heel blij dat ik het vanaf dag 1 had aangeven.
Want die elllende over dat je an geen oede moeder bent, vind ik zo mens onterend, vreselijk!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:54

Rapperijder schreef:
Wat wil jij hier eigenlijk mee bereiken Wendyenbram? Je beschuldigt me ervan mijn eigen topic te kapen? Hoe kan ik respectloos zijn tegenover mezelf? Ik heb nooit iets gezegd dat ook maar in de verste verte respectloos is naar BV moeders.

Er is hier al tientallen keren gezegd dat ik niet op zoek ben naar BV-tips of advies over opnieuw proberen. En toch kom je hier na 16 pagina`s binnengevallen met een heel verhaal over hoe mensen het te snel opgeven. Waarom heb je de behoefte om dat hier neer te zetten? Ik heb het topic juist geopend on advies te vragen over hoe ik daar vanaf kom, want ik zit daar niet meer op te wachten. Ik wil gewoon FV geven in peis en vree.

Natuurlijk had ik liever gehad dat het voor mij anders gelopen was de eerste keer, da`s nogal logisch. En het was voor mij een heel traumatische ervaring die ik nog niet verwerkt heb. Daarom kwam de reactie van mijn VPK ook zo hard aan. Maar dat wil niet zeggen dat mijn beslissing voor FV niet vast staat. Ik heb dit topic geopend omdat ik aanvoel dat de keus voor FV niet gerespecteerd wordt. 19 pagina`s later heb ik heel veel goed advies, steunende reacties en lieve PB`s gekregen. Maar ook een hoop reacties die duidelijk maken dat er nog veel mensen zijn die de keuzevrijheid van een moeder niet aanvaarden. En daar gaat het topic dus over.

Krijg mede door deze reactie van beiden het gevoel ook dat doordat TS die traumatische ervaring niet verwerkt hebt niet zal kunnen genieten van de zwangerschap wetende dat zij zich overal moet verantwoorden waarom ze de borst niet wil geven. Hierdoor kan ze zelfs in een depressie raken! De zwangerschap moet ook leuk zijn en dat word het niet op deze manier. Als er nou enkel tips gegeven kunnen worden hoe ze duidelijk kan maken dat alleen flesvoeding een optie is, heeft ze veel meer aan. Maar TS, volgens mij hebben een aantal het al benoemt, betrek je man hierbij. Als jij zelf voelt dat je niet sterk genoeg in je schoenen staat om dit zelf duidelijk over te brengen zorg dan dat je man desnoods als een wilde pitbull dit voor jou doet. Jij mag ook genieten en dat gaat beter zonder bv-stress.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:55

Boras schreef:
StalNollie schreef:
wendyenbram dat ik dus wat ik bedoel en voel bij dit topic naar ts toe als je dus achter iets duidelijk staat laat je je niet snel van de 'wap' brengen, en zou je niet eens dit topic hoeven openen.

ik lees het dus met een twijfel

Dat onterechte gevoel moet je, helemaal als professional, dan maar negeren. Kraamverzorgsters zoals jij zijn nu net het probleem. Een cliënt zegt duidelijk nee tegen borstvoeding. Dat zou voldoende moeten zijn. Nee, zegt de kraamverzorgster, ik ga eerst hetgeen cliënt zegt analyseren en interpreteren. Mijn gevoel zegt mij iets anders. Want ik de kraamverzorgster lees in de client iets anders dan wat zij duidelijk heeft aangegeven. Als kraamverzorgster is dat niet je taak, je het er niet voor opgeleid om cliënten te kunnen "lezen" en dat gaat in dit topic dan ook al gelijk mis, en je bent blijkbaar niet in staat om je persoonlijke voorkeur uit te schakelen.

Dat ts zich van de wap laat brengen en dit topic heeft geopend moet je niet interpreteren als twijfel. Je zit er zo ontzettend naast dat het bijna lachwekkend is. Maar dat is het niet, het is om te huilen. Helemaal omdat jij kraamverzorgster bent en daarmee precies illustreert waarom ts zo erg het gevoel heeft tegen een muur op te lopen dat ze er dit topic voor heeft geopend. Het is bij sommige professionals gewoon onmogelijk om tot ze door te dringen.

je leest niet goed mijn post. ik zou nooit iemand pushen of doorvragen.
maar ik vraag de ts om te antwoorden waarom ze de eeste wel heeft willen voeden. en die redenen geeft ze op en dan denk ik tja dat kan bij een tweede dus wel zo zijn. ieder kind is gewoon verschillend en dadelijk heeft ze mischien een schuldgevoel.

ik ben zeker in staat me voorkeur uit te schakelen, zou zeggen vraag het aan me gezinnen met fv of dat zij gemerkt hebben wat mijn voorkeur zou zijn. zou er nooit 1 woord over zeggen en het in het midden laten.
en tja cliënten kunnen lezen worden we wel degelijk een stuk voor opgeleid wij zijn vaak de eeste die een depressie of wat dan ook zien aankomen of dergelijke. en dan erbij de ervaring die je opdoet ook nog eens.

dus als je niet weet wat het vak kraamzorg inhoud kun je beter niks zeggen.

alsnog ts lees even me post terug er is niks aanvallends op jou wat betreft je keuze. maar zet even het gevoel van de eerste keer aan de kant en wat zou je nu graag zien.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 10-06-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:55

wendyenbram schreef:

Maar haar kraamweek is niet verpest geweest door een miscommunicatie fv/bv? Maar gewoon doordat ze alleen in een kamer tot bloedens toe, vol pijn en veel gepush moest en zou borstmelk geven. Waardoor ze nu een trauma heeft en al gruwelt van het idee zelfs maar een risico te hebben op dit nog maar in de kleinste vorm te moeten opnieuw meemaken.

Misschien bedoel je het niet zo, maar ik lees in jouw toon dat een hulpverlener altijd wel professioneel genoeg is om iemand in zijn waarde te laten en het de "schuld" van de moeder is als ze de "goedbedoelde" adviezen of vragen van de hulpverlener zo aanvallend aanvoelt. En dat klopt gewoon niet. Hulpverleners zijn ook maar mensen en er zitten er genoeg tussen die eigen waarden met alle geweld bij hun patiënten willen doordrukken omdat zij er heilig van overtuigd zijn dat zij het wel beter weten.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:56

Ik heb 2 kinderen en beide geen borstvoeding gegeven.
Ik zag dat gewoon totaal niet zitten, het was toen bovendien "in" om het ook maar overal te doen, gewoon tussen de visite op verjaardag etc.
Vroeg er dan eens iemand, kan ik even ergens anders zitten, ging het direct, nee joh doe maar gewoon hier hoor, geen probleem.
Omdat ik daar totaal geen zin in had, en ik bovendien ook nog eens een collega had die idd. omdat ze te weinig had steeds, om het uur of half uur aan moest leggen, dacht ik ook, aan mijn lijf geen polonaise.
Dus voor de geboorte van de eerste was de nutrilon al in huis.
Heb er wel eens commentaar op gehad, maar bij mij ene oor in andere oor weer uit.
Ook op het bureau af en toe.
Ik zou ziekte-vatbare kinderen krijgen, vaak verkouden, griep en noem maar op.
Maar helaas voor hun, die vlieger ging niet op.
Beide nooit erg ziek geweest, zelfs weinig verkouden.
Overigens kreeg ik net zoveel, zo niet meer commentaar op het feit dat ik gestopt was met werken.
Ik zou afhankelijke kinderen krijgen die niet naar school durfden en niet zonder hun mammie konden.
Ook dat was flauwekul, mijn kinderen zeiden op hun eerste dag op de peuterschool zelf al, je mag wel naar huis hoor mam, kom straks maar weer. :D
Ik zou helemaal geen commentaar erbij geven, als ze beginnen te drammen over borstvoeding.
Gewoon ik doe het niet, punt, geen discussie mogelijk, tenslotte maak ik dat zelf wel uit.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 10-06-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:57

Persoonlijk vind ik dan ook een kraamhulp en verloskundige juist nog een keer moet vragen of iemand nog zeker is van zijn besluit na de bevalling. Een geboorte is zoiets bijzonders en veel vrouwen twijfelen alsnog na de bevalling terwijl ze eerst vastbesloten waren om kunstvoeding te geven. Het hoeft geen discussie van een half uur te zijn, maar er een paar tellen bij stil staan om er achter te komen of iemand van mening veranderd is vind ik niet meer dan logisch. En als er dan ook maar enigzins twijfel in het antwoord zit moeten ze er wel iets mee... iig een goed gesprek.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:59

Kwanyin schreef:
wendyenbram schreef:

Maar haar kraamweek is niet verpest geweest door een miscommunicatie fv/bv? Maar gewoon doordat ze alleen in een kamer tot bloedens toe, vol pijn en veel gepush moest en zou borstmelk geven. Waardoor ze nu een trauma heeft en al gruwelt van het idee zelfs maar een risico te hebben op dit nog maar in de kleinste vorm te moeten opnieuw meemaken.

Misschien bedoel je het niet zo, maar ik lees in jouw toon dat een hulpverlener altijd wel professioneel genoeg is om iemand in zijn waarde te laten en het de "schuld" van de moeder is als ze de "goedbedoelde" adviezen of vragen van de hulpverlener zo aanvallend aanvoelt. En dat klopt gewoon niet. Hulpverleners zijn ook maar mensen en er zitten er genoeg tussen die eigen waarden met alle geweld bij hun patiënten willen doordrukken omdat zij er heilig van overtuigd zijn dat zij het wel beter weten.

ik bedoel dit als tip voor aankomende kraamweek.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:00

Rumina schreef:
Persoonlijk vind ik dan ook een kraamhulp en verloskundige juist nog een keer moet vragen of iemand nog zeker is van zijn besluit na de bevalling. Een geboorte is zoiets bijzonders en veel vrouwen twijfelen alsnog na de bevalling terwijl ze eerst vastbesloten waren om kunstvoeding te geven. Het hoeft geen discussie van een half uur te zijn, maar er een paar tellen bij stil staan om er achter te komen of iemand van mening veranderd is vind ik niet meer dan logisch. En als er dan ook maar enigzins twijfel in het antwoord zit moeten ze er wel iets mee... iig een goed gesprek.

er zijn heel veel gezinnen die de keuze open laten, en alsnog voor bv kiezen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:02

Maar als de keuze echt vantevoren vaststaat, en een aanstaande moeder al stress krijgt bij het idee dat te moeten verdedigen, is het dan niet beter het te laten rusten?
Dat je het een keer ter sprake brengt ok, dat moet ook gewoon kunnen vind ik, maar daar houdt t wel op.

Citaat:
Krijg mede door deze reactie van beiden het gevoel ook dat doordat TS die traumatische ervaring niet verwerkt hebt niet zal kunnen genieten van de zwangerschap wetende dat zij zich overal moet verantwoorden waarom ze de borst niet wil geven

Toch is dat ook iets waartegen je je moet wapenen. Want het houdt niet op na de voeding, ik kreeg mijn eerste jaren als moeder het idee dat je als mama loslopend wild bent...

Wie anders krijgt in supermarkten ongewilde opvoedadviezen, boze blikken (als je je kind streng aanpakt als t niet luistert, als je het niet streng aanpakt, als he wel zeurt, als het niet zeurt...) en wordt uit alle hoeken verteld dat je ALLES op een andere manier moet doen?
Net of kinderen publiek bezit zijn en moeders de aanhangsels die niet teveel moeten zeuren dat ze altijd ter beoordeling staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:07

Rumina schreef:

En gaan die dan ook aan de vrouwen die voor BV kiezen vragen of ze nog wel zeker zijn van hun keuze?

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:07

randalinpony schreef:
Maar aan alle aanstaande mamas: kolven aan je prille melkmachientjes is een gruwel. Ook bij mij het bloed eruit, en een verpleegster die dat ding nog wel even harder liet zuigen toen de melk niet wilde stromen. Nee, wat wilde je, mijn kind lag 50 meter verderop in de couveuse en het deed PIJN!!!
Tuurlijk komt er dan geen melk. _-:(
Geven moest op vaste tijden, dat werkt dus ook niet zo. Het moet vaak, maar als het kind echt zelf aanhapt. En dat doen ze wel hoor als ze honger krijgen. Ook het aanleggen deed ik verkeerd, wist ik veel. En als die verpleegsters met hun borstvoedingsdiplomas echt eerlijk waren: zij wisten het dus ook niet. Een ervaren moeder kan je er in 5 minuten mee vertrouwd maken.

Nee, jij vond het een gruwel ;) Ik vond het verschrikkelijk dat ik mijn couveusekind niet live kon voeden, dat ik moest strijden in mijn eentje tegen 3 man verpleging tegelijk omdat ik niet wilde dat ze haar kunstvoeding gaven (nee, slaap jij maar lekker de hele nacht door, dat kun je wel gebruiken, jij hebt ook je rust nodig :r). Maar ik vond het geweldig dat ik in ieder geval iets voor haar kon doen. Het hoeft echt geen pijn te doen, het hoeft echt geen horror te zijn. Soms is het wel zo, maar het kan ook echt prettig en pijnloos :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:10

Ik heb drie kids, en probleemloos bv gegeven. Ik voelde me daar goed bij. Maar ik hoor veel verhalen dat het helemaal niet zo goed gaat, respect om het dan toch te proberen of door te gaan. maar heel begrijpelijk dat je bij een volgend kindje, dan wel even na gaat denken of je dit wel nog een keer wil. Gelukkig is er een alternatief, waar ook veel voordelen aan zitten.

Ts, jij hebt blijkbaar goed nagedacht over jou keuze, dus doe waar jij je goed bij voelt. Ik ben dan ook een pro bv moeder, maar het belangrijkste vind ik dat je een bewuste keuze kan maken en daarachter staat.

Helaas ken ik iemand, tegelijk met mij zwanger, en wou meteen fv geven. Ik had nog wel gevraagd wat daar de reden van was, maar kreeg een bot antwoord terug dat ze niet aan bv ging beginnen, veel te veel gedoe. Tja, dan ga ik er ook niet op door natuurlijk, haar keuze. De kids waren geboren, en na paar weken spraken we eens af. Toen zag ze hoe makkelijk het allemaal ging (de bv bij mij), en vertelde ze dat ze had gewild dat ze meer was gaan informeren over bv, want het was toch wel erg makkelijk zo, en die flesjes waren ook een gedoe..

Tja, en dat vind ik dus jammer. Om dan achteraf spijt te hebben van je keuze, omdat je je niet goed geïnformeerd heb? Dan was het blijkbaar ook geen weloverwogen keuze, maar gewoon het idee van: 'bv is niks voor mij'..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:10

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:

En gaan die dan ook aan de vrouwen die voor BV kiezen vragen of ze nog wel zeker zijn van hun keuze?

Ja bij mij wel. vooral toen ik de tweeling zelf wilde voeden. Ze vroegen of ik niet van te voren een setje flesvoer in huis wilde halen voor het geval dat.
Heb ze netjes gemeld dat ik bij mijn keuze bleef. En wanneer het nodig was om op de fles over te gaan was het een en ander vlot genoeg in huis gehaald.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:11

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:

Ja, dat werd bij wel gedaan. Maar waarom zou je eigenlijk iemand vragen of ze het zeker weet als ze de meest gezonde voeding aan je kind wil geven? En de weg naar kunstvoeding is er altijd nog. Maar wil je ineens een week na de bevalling alsnog borstvoeding geven, dan wordt het wel heel lastig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:16

Rumina schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja, dat werd bij wel gedaan. Maar waarom zou je eigenlijk iemand vragen of ze het zeker weet als ze de meest gezonde voeding aan je kind wil geven? En de weg naar kunstvoeding is er altijd nog. Maar wil je ineens een week na de bevalling alsnog borstvoeding geven, dan wordt het wel heel lastig.

Omdat je niet zeker weet hoeveel melk iemand produceert, omdat het heel veel pijn kan doen, omdat het lastig kan zijn, omdat je van FV precies weet wat erin zit en van BV niet... Zo maar wat argumenten hier uit het topic.

En nee, ik ben geen FV fan. Of BV fan. Sterker nog, ik ben niet echt een kleine-kinderen-fan. Maar ik ben wel een fan van mensen hun eigen keuzes laten maken en daar niet aan peuteren op het moment dat ze door hormonen, pijn en vermoeidheid minder sterk in hun schoenen staan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:25

Boras schreef:
StalNollie schreef:
wendyenbram dat ik dus wat ik bedoel en voel bij dit topic naar ts toe als je dus achter iets duidelijk staat laat je je niet snel van de 'wap' brengen, en zou je niet eens dit topic hoeven openen.

ik lees het dus met een twijfel

Dat onterechte gevoel moet je, helemaal als professional, dan maar negeren. Kraamverzorgsters zoals jij zijn nu net het probleem. Een cliënt zegt duidelijk nee tegen borstvoeding. Dat zou voldoende moeten zijn. Nee, zegt de kraamverzorgster, ik ga eerst hetgeen cliënt zegt analyseren en interpreteren. Mijn gevoel zegt mij iets anders. Want ik de kraamverzorgster lees in de client iets anders dan wat zij duidelijk heeft aangegeven. Als kraamverzorgster is dat niet je taak, je het er niet voor opgeleid om cliënten te kunnen "lezen" en dat gaat in dit topic dan ook al gelijk mis, en je bent blijkbaar niet in staat om je persoonlijke voorkeur uit te schakelen.

Dat ts zich van de wap laat brengen en dit topic heeft geopend moet je niet interpreteren als twijfel. Je zit er zo ontzettend naast dat het bijna lachwekkend is. Maar dat is het niet, het is om te huilen. Helemaal omdat jij kraamverzorgster bent en daarmee precies illustreert waarom ts zo erg het gevoel heeft tegen een muur op te lopen dat ze er dit topic voor heeft geopend. Het is bij sommige professionals gewoon onmogelijk om tot ze door te dringen.

Mee eens. Juist zij zou het vooroordeel wat TS heeft weg kunnen nemen, of zelfs een stukje angst. Heel erg sneu en onprofessioneel.....
En dan als kers op de slagroom amen roepen naar ene wendyenbram die er plezier aan lijkt te beleven om TS aan te vallen en vervolgens de vermoorde onschuld uit te hangen.

Lieve TS, ik hoop dat je tweede kraamtijd er wel eentje zal zijn waar je met plezier naar terugkijkt. Omring jezelf met mensen die om je geven en je mening respecteren. En vooral: wees duidelijk naar mensen die je een andere mening willen opdringen. Nee is nee. Succes!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:26

zo alleen de eerste pagina gelezen, en wat globaal,

Hier een extreem prematuur kindje gekregen op 10-10-2011,
daar word niet eens aan BV gedacht in eerste instantie door medicijnen was dat bij mij toch van de baan , maar goed,
de vrouw daar kolfde wel overigens ik niet, want nienke mocht mijn melk zowieso niet hebben, frapante is dat ik helemaal geen melkproductie of iets had echt helemaal o!

en met de fles worden ze ook groot, zelf prematuurtjes:)

ik moet zeggen ook ik erger me aan sommige reclame's of FB berichten hoe goed het wel niet is om BV te geven, het beste wat je doen kan ! blablabla...

bij sommige gaat het gewoon niet , andere willen het niet,

Dus laat ieder lekker zijn eigen keus maken , en ga niet lopen zeiken..over wat wel en niet goed is dat weten we nu wel

zo sorry als ik in herhaling val nogmaals alleen 1e pagina gelezen ..

TS super veel succes en vooral plezier in je kraamweek ennuh ik wil ook wel komen hoor haha just for fun ;)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:28

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:

Omdat je niet zeker weet hoeveel melk iemand produceert, omdat het heel veel pijn kan doen, omdat het lastig kan zijn, omdat je van FV precies weet wat erin zit en van BV niet... Zo maar wat argumenten hier uit het topic.

En nee, ik ben geen FV fan. Of BV fan. Sterker nog, ik ben niet echt een kleine-kinderen-fan. Maar ik ben wel een fan van mensen hun eigen keuzes laten maken en daar niet aan peuteren op het moment dat ze door hormonen, pijn en vermoeidheid minder sterk in hun schoenen staan.

Maar bij het eerste pijntje kan je roepen: "Ik stop!" Bij de eerste weging die iets minder is kan je roepen: "Ik stop!" Bij de eerste kloof kan je roepen: "Ik stop!" Bij de eerste keer dat je een paar uurtjes weg wilt zonder je baby kan je roepen: "Ik stop!" Bij de eerste bv luier kan je roepen: "Ik stop!" Als je er stress van krijgt kan je per direct roepen: "Ik stop!".

Er is nooit iets verloren aan starten met bv als je goed je grenzen bewaakt vjestagirl (ok, tenzij je hiv besmet bent bijvoorbeeld, dat kan wel met de bv doorgegeven worden). Andersom kan je bij een kind dat kunstvoeding krijgt en steeds op de creche heel ziek wordt omdat het alle virussen op pikt niet meer roepen dat je stopt met de kunstvoeding en op borstvoeding over gaat ;)