"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:51

Zolang iemand gewoon gezond is, en geen last heeft van zijn of haar (gebrek aan) lichaamsomvang, zie ik niet waarom er moeilijk gedaan moet worden. Wat mij echter wel stoort is inderdaad dat je steeds meer ziet dat dun slecht is. Op evenementen waar ik werk, krijg ik van de interne catering vrijwel altijd kleinere porties opgeschept dan mijn vriend. Tot mijn grote frustratie, want ik verbruik nu eenmaal veel energie, en heb dus ook veel eten nodig om dit aan te vullen. Aan mijn figuur zie je het niet. Dit vind ik regelmatig overigens ook zeer irritant, je wilt niet weten hoeveel eten ik af en toe naar binnen moet schuiven, om een dag door te komen, en hoe snel daarna ik vervolgens weer trek krijg. Blijkbaar trekken mensen wel continu de conclusie bij mij slank dus eet weinig, overigens zeer onterecht.

Daar staat tegenover dat ik op dezelfde evenementen ook regelmatig stevige dames zie die zich in een te krap korset gewurmd hebben. En dan denk ik, zonde, met een korset wat past bij jouw maten, en goed aansluit, zie je er veel mooier uit dan als een ingesnoerde rollade, waar alles aan alle kanten uit puilt. Een sprietje wat in kleding loopt die overduidelijk ook niet past, maar dan veel te groot, vind ik vaak er ook niet uit zien. Daar staat dan wel tegenover dat ik dit op zo'n moment wel voor me houd, want ik vind het nog steeds de zaak van de betreffende persoon hoe hij of zij er bij loopt, hoewel ik meestal hoop dat ze een keer het licht zien en gewoon passende kleding gaan dragen, i.p.v. te grote of te krappe kleding.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:53

Geryon schreef:
Mollig en een maatje meer staat niet gelijk aan vrouwelijke rondingen en omgekeerd. Daarom vind ik de boodschap en alle plaatjes nergens op slaan.

Zijn wel genoeg mollige mensen die hun vet rondingen noemen en zich daarachter schuilen.

Maar wat versta je onder mollig? Ik ga toch ook slanke mensen niet als anorexia of gratenpakhuis benoemen? Waarom wordt daar in dit topic een discussie over gehouden, als 'mollig' ook ontzettend neerbuigend klinkt. Dan zegt de TS dat ze genoeg heeft van die termen, en dan gebruik ze zelf ook zo'n term...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:53

little_king schreef:
[ Afbeelding ]
deze stond net op facebook
LOL

not.
Is er dan een plaatje wat minder is tegenover magere mensen is het hek van de dam terwijl deze plaatjes al jaren rond gaan onder de noemer wat leuk!! En daar niet over zeiken hoor, doen die mensen zelf, dus hup lachen allemaal.

Daarom zijn er nu tegenovergestelde plaatjes.
Ik keur overigens beide af.
Laat elkaar gewoon zijn hoe we zijn.

Dat is zeg maar niet categorie mollig :+

Die koopt kleren bij de tentenfabriek gok ik

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:54

Fiebie schreef:
little_king schreef:
[ Afbeelding ]
deze stond net op facebook
LOL

not.
Is er dan een plaatje wat minder is tegenover magere mensen is het hek van de dam terwijl deze plaatjes al jaren rond gaan onder de noemer wat leuk!! En daar niet over zeiken hoor, doen die mensen zelf, dus hup lachen allemaal.

Daarom zijn er nu tegenovergestelde plaatjes.
Ik keur overigens beide af.
Laat elkaar gewoon zijn hoe we zijn.

Nee dat is niet mollig, maar precies jou opmerking is waar het om gaat.
Bah!! walgelijk!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:55

Lienie_F schreef:
Ik ben het er half mee eens, als het bij je bouw past is mollig helemaal niet erg, en is het soms zelfs mooier, maar dat hangt echt van de persoon af. Zelf heb ik ondergewicht (en je kunt dus mijn ribben tellen enz.) maar dat pas bij mij, dikker ben ik niet mooi, maar daar krijg ik idd. ook regelmatig opmerkingen over (in het zwembad twee vrouwen tegen elkaar over mij: "zij zou in een anorexiakliniek moeten zitten" en "zij zou het zwembad niet in mogen, ze is een slecht voorbeeld voor de andere meisjes hier") terwijl ik wel een normaal eetpatroon heb

Zulke mensen zouden een slag in hun nek moeten krijgen, of ze zelf slank of dik zijn, die kregen ze ook, bah. 'Slecht voorbeeld voor anderen', ja moet ze nodig zeggen, haar gedrag is zeker ideaal hè.
Ribben kunnen tellen en ondergewicht gaat niet direct samen, ik heb kort 50 kilo gewogen (1 kilo onder een 'goed' BMI) maar mijn ribben, heupen waren alsnog duidelijk zichtbaar, opzicht ook niks mis mee, vet hoeft niet gelijk op de ribben te gaan zitten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:56

N0a schreef:
Geryon schreef:
Mollig en een maatje meer staat niet gelijk aan vrouwelijke rondingen en omgekeerd. Daarom vind ik de boodschap en alle plaatjes nergens op slaan.

Zijn wel genoeg mollige mensen die hun vet rondingen noemen en zich daarachter schuilen.

Maar wat versta je onder mollig? Ik ga toch ook slanke mensen niet als anorexia of gratenpakhuis benoemen? Waarom wordt daar in dit topic een discussie over gehouden, als 'mollig' ook ontzettend neerbuigend klinkt. Dan zegt de TS dat ze genoeg heeft van die termen, en dan gebruik ze zelf ook zo'n term...

Mollig is toch nog best een lief woord voor een beetje dik, gratenpakhuis is meer de magere equivalent van vet varken :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:57

liedje89 schreef:
love_western schreef:
Ik zie hier veel commentaar op de plaatjes waar mollige mensen op staan. Maar zoals ik volgens mij al vaker had gezegd. Ik zie op fb ook genoeg plaatjes waar dat extreem mager word gepromoot. Maar daar hoor je niks over :')

Ik heb die eigenlijk nooit gezien, is dat dan de omgekeerde versie, " vlees is voor honden" :P .

Nee gewoon waar extreem magere vrouwen op staan. En dan met een tekst erbij van like het als je mooi vind oid.
En dan lees je commentaar en dan worden vrouwen met een paar kilo meer gewoon uitgemaakt voor vanalles.

Dus volgens mij is het belangrijkste om elkaar te respecteren en elkaar in je waarde te laten. Zelf vind ik vel over been ook niet mooi. Maar mijn figuur vind ik ook niet mooi. Dus ik ben opzoek naar wat ik wel mooi vind. En als dat nu is als ik 60 kilo weeg of met 70 kilo. Het gaat erom wat ik mooi vind.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:58

little_king schreef:
Fiebie schreef:

Bah!! walgelijk!

%)

Euhm juist.
Ach weet je, mensen die snel ''online'' oordelen vind ik ook niet sexy.... :o

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:59

liedje89 schreef:
N0a schreef:

Mollig is toch nog best een lief woord voor een beetje dik, gratenpakhuis is meer de magere equivalent van vet varken :?

Ja dat begrijp ik, maar ik bedoel meer te zeggen.. Waarom gebruiken we die termen? Mensen zijn mensen.. Of je nu dik of dun bent.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:59

N0a schreef:
Ja dat begrijp ik, maar ik bedoel meer te zeggen.. Waarom gebruiken we die termen? Mensen zijn mensen.. Of je nu dik of dun bent.

Omdat mensen stempelzetters zijn.....
Hokjesduwers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:00

Fiebie schreef:
little_king schreef:

Bah!! walgelijk!

%)

Euhm juist.

Jij oordeelt ook :D

Citaat:

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:01

Fiebie schreef:
Euhm juist.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken?

Maar jij vind die tenten opmerking dus maar heel normaal?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:02

Fiebie schreef:
N0a schreef:

Hokjesduwers...

En wat doe je zelf?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:04

little_king schreef:
Fiebie schreef:
Hokjesduwers...

En wat doe je zelf?

Ze zegt toch mensen, daar is zij zelf ook een van :)

little_king

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:05

Tja zo kun je het ook zien.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:05

little_king schreef:
Fiebie schreef:
Euhm juist.

Wat heeft dat er nu weer mee te maken?

Maar jij vind die tenten opmerking dus maar heel normaal?

Ik snap je frustratie....
Maar je moet het ook niet ernstiger oppakken dan het is.

Ik droeg tot 1 jaar terug ook maat 50, soms 52....
Ik schrijf een boek, het begin gaat over mezelf. Semi autobiografisch, vriendinnetje kan 3 salto's draaien in een TL-buis en ik kan mijn broeken kopen bij een tentzeil-fabrikant...
Waar ik maar mee wil zeggen, ik weet er alles van.

Als een collega van mij roept dat ze moet afvallen, terwijl ze maatje uberklein heeft, roep ik ook dat ze moet ophouden omdat als ik haar tegen het licht aanhou, precies kan zien wat ze gegeten heeft....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:06

N0a schreef:

Waarom we zulke termen gebruiken? Omdat bruin haar bruin is, en blond haar blond is. Dikke mensen zijn dik en magere katten zijn mager, het is niet afkrakend, en de mensen zijn nog altijd mensen, maar een postuur heeft nu eenmaal een 'naam'.
In mijn ogen niks mis mee om te zeggen dat iemand mollig, smal, dik of graatmager is als het zo is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:07

Dat jij dat zelf grappig vind en in je eigen boek zet, prima.
Ik zal je boek niet kopen. Ik hou niet van die humor waarmee mensen te kakken worden gezet om hun uiterlijk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:09

Ik heb geen 1 bericht gelezen alleen die van de TS en daarop wilde ik reageren.
elk lichaamstype heeft zijn eigen bouw en genetisch word je aanleg tot vet aanmaken meegegeven.
Hierdoor kunnen sommige vrouwen5x in de week naar de mcdonalds en andere vrouwen worden al dik van lucht.
Ik denk dat de druk tegenwoordig zo hoog ligt op een bepaald figuurstype waar maar een kleine groep vrouwen onder vallen.
Zo heeft het ook nog eens met je nationaliyteit te maken, welk deel van de wereld je vandaan komt ( dus ook weer genetisch) hoe je bouw er gemiddeld uit moet ziet.
maar een maatje 36 is prachtige en echte vrouwen hoeven geen grote borsten of een strak kontje te hebben. Geen platte buik of smalle heupen. Een echte vrouw heeft zelfvertrouwen en een gezonde balance. Ik ben door ziekte 26 kilo afgevallen binnen een paar maanden. 17 binnen 2 maanden en als mensen me nu zien, zeggen ze. wat zie je er goed uit (38/40) en mijn ibm is binnen het gezonde gewicht, MAAR ik ben vere van gezond.
Dus snap je wat ik bedoel? Staar je niet blind of figuren, maten of de hoeveelheid dat iemand eet. Echte gezondheid is niet af te lezen op nummertjes of grafiekjes, maar op werkelijke zorg voor je lichaam. En ds kan een dikker persoon er lichaamlijk beter aan toe zijn dan een slank modelletje en omgekeerd. Spiermassa geeft niet alleen vollume, maar spieren zijn ook zwaarder dan vet. Dus als jij een sportief aangelegd persoon bent en gespierd bent, dan val je ook al snel buiten de IBM schaal, of als je bijvoorbeeld erg grote borsten hebt etc...
Iedereen is anders gebouwd, heeft andere stofwisseling en andere gezondheid. Zoals jij een slanke den bent, hoeven dikkere mensen niet gelijk overgewicht te hebben.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:10

little_king schreef:
Ik zal je boek niet kopen. Ik hou niet van die humor waarmee mensen te kakken worden gezet om hun uiterlijk.

Ik hou niet van mensen die leven onder het motto: ''Is er geen probleem? Dan maken we er één!''

Daarnaast, mijn boek heeft een hele andere doelgroep: Mensen met humor :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:11

Fiebie schreef:
little_king schreef:

Ik hou niet van mensen die leven onder het motto: ''Is er geen probleem? Dan maken we er één!''

Daarnaast, mijn boek heeft een hele andere doelgroep: Mensen met humor :D

Weer een hokje en aanname.
Ik heb wel humor alleen niet die humor.
Jij stikt van de uitspraken die nergens op slaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:13

little_king schreef:
Jij stikt van de uitspraken die nergens op slaan.

Aanname, dat ze er een aantal uitsprak, betekend niet dat ze er van stikt :')

Vind ook best dat er humor om gemaakt kan worden, vooral in een boek, bevalt die humor je dan lees je het, zo niet dan niet, voor ieder wat wils, nietwaar?

Anoniem

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:14

Wel grappig :') Er morgen zo te zien hier wel grappen gemaakt worden om dikkere mensen. Maar andersom niet _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:16

MamaJella schreef:
Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.

Waarom kan dat niet? Het is toch best vervelend graanpakhuis genoemd te worden, of dat je geen vrouwelijke vormen hebt, of dat mannen niks hebben om vast te houden bij je, en of je wel wat eet?
Onderhand zijn meer mensen te dik dan te dun, als 'dunnerd' ben je dus regelmatig een uitzondering en daar wordt regelmatig gezinspeeld... ook dat is niet altijd vriendelijk of fair.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:16

love_western schreef:
Wel grappig :') Er morgen zo te zien hier wel grappen gemaakt worden om dikkere mensen. Maar andersom niet _O-

Verzin eens ene? Ik heb ook ribben waar je bijna xylofoon op kunt spelen (net als een ruggengraat), prima, als ik me daar goed bij voel. :)