Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:03

Maar blijkbaar vind ze het toch wel vervelend dat iemand zich bemoeit met haar uiterlijk :) en dus niet dat iemand haar dik vind, maar meer dat iemand let op hoe ze eruit ziet en daar ook een opmerking over moet maken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:05

Oliver schreef:
Maar ik denk altijd maar zo; als je enorm gepikeerd bent door zulke opmerkingen, dan zit je er zelf toch blijkbaar wel mee? Anders zou het je namelijk echt niet interesseren?
Als iets me echt niet interesseert maakt het me ook niet uit wat anderen ervan zeggen.

Ben ik het niet mee eens. Ik werk heel hard voor mn figuur en ben dan ook wel blij met het resultaat (helemaal tevreden ben je nooit volgens mij...), toch kan je me heel erg kwetsen als je er iets over zegt. Waarom? Omdat je feitelijk zegt dat ik ziek ben, niet mooi ben, ongezond ben ed. iedereen heeft behoefte aan positieve bevestiging toch?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:07

Ik begrijp nooit zo goed waar mensen zich mee bemoeien zoals in de OP van TS, de buurman.
Die kerel had van mij dus ook een uitbrander kunnen verwachten.
Als je dik bent is het ontzettend moeilijk om het goede te doen, ik weet er alles van.
Ik hou contineu rekening ermee en heb al wat afvalpogingen versleten.
Om de een of andere reden val ik niet af, ik bouw heel snel spier op maar zo blijf ik heel erg breed.
Ik ben getest en onderzocht en ook de dietiste weet er niet echt raad mee.
Tuurlijk snoep ik en eet ik wel een een frietje of eet ik iets waar eigenlijk alle alarmbellen aan gaan.
Tja sorry ik ga niet mijn hele leven op droog brood en water leven.
Het is vaak al moeilijk zat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:20

Oliver schreef:
Mensen bemoeien zich inderdaad te vaak met dingen die ze niks aan gaan.

Maar ik denk altijd maar zo; als je enorm gepikeerd bent door zulke opmerkingen, dan zit je er zelf toch blijkbaar wel mee? Anders zou het je namelijk echt niet interesseren?
Als iets me echt niet interesseert maakt het me ook niet uit wat anderen ervan zeggen.

Dat denk ik inderdaad ook.

Oliver

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:35

En ik snap dat het echt niet leuk is als mensen dat zeggen. Maar als ik bijvoorbeeld supersuper blij ben met mn nieuwe kapsel en ik krijg dat wat negatieve reacties, dan doet dat me vrij weinig, omdat ik weet dat ik het wel heel mooi vind.
En als mensen commentaar hebben op je gewicht/uiterlijk dan is dat te begrijpen dat dat niet leuk is, maar als het je blijkbaar zo erg raakt kun je er ook iets aan gaan doen? Want je hebt alleen maar jezelf ermee als je dan gaat zeggen: 'nou dan ga ik lekker 4 desserts bestellen en voor zn neus opeten'. Zoals een aantal mensen opperen in dit topic.
Je hebt 2 opties. Of gelukkig zijn met hoe je eruit ziet en je niks aantrekken van reacties van anderen. Of als die reacties je heel veel doen en je blijkbaar niet lekker in je vel zit; doe er iets aan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:41

Het is mij nooit opgevallen dat ik altijd ondergewicht had totdat je van die opmerkingen krijgt zoals: "zou je niet eens wat meer gaan eten" terwijl ik altijd al vrat als een dijker. Of " jeeeeezus wat ben jij dun! Ik kan je ribben tellen!" Nu ben ik wat aangekomen omdat ik gestopt ben met paardrijden en aan de pil ben en dan krijg ik ineens opmerkingen als: "zooo jij krijgt ook al vetjes over je broek heen"
Terwijl ik op normaal gewicht zit nu. Het is nooit goed genoeg voor andere mensen! Triest hoor. Zonder al die opmerkingen zou iedereen een stuk meer zelfvertrouwen hebben -O-

Nog een ander voorbeeld: ik had vreselijk last van acne en was al jaren in gevecht ertegen. Zelfs de roaccutane (=zwaarste middel dat er bestaat ertegen) van de dermatoloog voldeed niet. En dan zijn er mensen die zeggen: "jij hebt wel heel veel puisten he. Zou je er niet eens wat aan gaan doen?" Of " wat ben jij lelijk zeg" of een klein jochie die tegen zijn moeder zegt: "heeft dat meisje ook waterpokken mama?" "Nee kindje dat zijn allemaal puisten. Dat is vies"
Lekker voor je zelfvertrouwen. Geen 1000 complimenten die dat weer goedmaken. Zelfde geldt voor overgewicht. Bemoei je met je eigen rotleven :(

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:51

Ach mensen moeten blijkbaar altijd iets hebben om over te zeuren. Niet teveel van aantrekken. Ik heb de laatste jaren ook heel wat naar mijn hoofd gekregen waarvan de term "dikke pad", me toegeschreeuwd door een passerende jongen wel hard binnenkwam. Verder een opmerking van mijn baas dat mijn uiterlijk hem niet aanstond, die nog wat harder aankwam. Nou is betrokken manager echt een eikel en ik ben niet de enige die dat vindt. Pas toen voor mezelf de grens was bereikt en ik gemotiveerd was ben ik met succes gaan afvallen. Heb voor de lol dat nog in mijn "verbeterplan" op mijn werk opgenomen: "ter verbetering van de uiterlijke representativiteit ga ik afvallen". Nou dat is een heel eigen leven gaan leiden en kwam te pas en te onpas als positief punt voor mij naar boven. En mijn manager is de sukkel die echt niet begrijpt dat je dat niet voor je werk gaat doen maar puur voor jezelf. Inmiddels ben ik 20 kg lichter en ik moet toegeven dat dat mijn conditie alleen maar goed heeft gedaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:23

Oliver schreef:
En ik snap dat het echt niet leuk is als mensen dat zeggen. Maar als ik bijvoorbeeld supersuper blij ben met mn nieuwe kapsel en ik krijg dat wat negatieve reacties, dan doet dat me vrij weinig, omdat ik weet dat ik het wel heel mooi vind.
En als mensen commentaar hebben op je gewicht/uiterlijk dan is dat te begrijpen dat dat niet leuk is, maar als het je blijkbaar zo erg raakt kun je er ook iets aan gaan doen? Want je hebt alleen maar jezelf ermee als je dan gaat zeggen: 'nou dan ga ik lekker 4 desserts bestellen en voor zn neus opeten'. Zoals een aantal mensen opperen in dit topic.
Je hebt 2 opties. Of gelukkig zijn met hoe je eruit ziet en je niks aantrekken van reacties van anderen. Of als die reacties je heel veel doen en je blijkbaar niet lekker in je vel zit; doe er iets aan.

Het is nogal wat anders als ze wat zeggen van je kapsel of omdat je te dik / te dun bent.
Je kapsel kun je in now time weer veranderen met een knip of verfbeurtje.

Tja je laatste zin laat zien dat je geen idee hebt waar je over praat, sommige dingen kun je helaas niet zomaar veranderen.
Dan zou het allemaal een stuk gemakkelijker zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:27

Bovendien, waarom bepaald Oliver wat voor opties andere mensen hebben? :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:32

Oliver schreef:
Mensen bemoeien zich inderdaad te vaak met dingen die ze niks aan gaan.

ja maar, geeft dat derden het recht om te kwetsen, gemeen te zijn, zich te moeien met zaken waarvan ze alleen maar weten wat ze zienn geen flauw idee hebben of er meer achter zien dat dat?

als ik een stomme opmerking krijg, kun je trouwens ook nog al eens een stomme terug krijgen...
door mij leeftijd willen er soms wel eens vragen gesteld worden waar de mensen in kwestie niets mee te maken hebben
zoals bijvoorbeeld kinderen "goh, bij jullie ook wel tijd om aan kinderen te beginnen" en opmerkingen in die trant..als die mensen niet heel dicht bij me staan, hebben ze daar geen reet mee te maken en krijgen dan ook gewoon de simpele reactie
"Nee, ik ben onvruchtbaar" ik zit daar niet mee, want ik heb geen kinderwens, maar degene die de vraag stelde denkt als het meezit de volgende keer wel beter na voor ze zoiets vragen aan iemand die ze eigenlijk helemaal niet kennen.

als iemand die niet bij mijn vrienden of familie hoort iets stoms blaat over mijn gewicht kunnen ze ook een bout opmerking terug krijgen:j
ik zal ook niet een semi wildvreemde aanspreken over zijn/haar gewicht :n
en als iemand zich gekwetst voelt door een opmerking van een semi vreemde en daar dan dus blijkbaar zelf ook al mee zat is dat wat mij betreft alleen maar extra "bewijs" dat die semi wildvreemde zich met zaken bemoeit waar ze niks mee van doen hebben ., niet dat het gerechtvaardigd is de opmerking te plaatsen.
dit geld trouwens ook voor alles, te dik, te dun, lang, kort, voor mijn part pimpelpaars...

maar helaas hebben mensen nu eenmaal over het algemeen overal een mening over, hoe goed of slecht ze ook ergens over geïnformeerd zijn, of wel of geen kennis over bezitten...en veel mensen denken ook nog dat de rest van de wereld op hun ongevraagde mening zit te wachten .

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:42

Nee ik bepaal niet wat voor opties je hebt. Ik vind het ook super erg dat mensen zulke opmerkingen maken.
Maar mensen zullen het blijven doen. Mensen willen zich altijd overal mee bemoeien. En je kunt kiezen om je er niks van aan te trekken en het langs je heen te laten gaan en er boven te staan. Maar als je dat niet kunt en dergelijke opmerkingen raken je zo erg, omdat blijkbaar diep van binnen weet dat je jezelf ook te zwaar vind, dan moet je toch iets eraan doen?
En nu heb ik het over te zwaar zijn, niet over acne of andere dingen die worden genoemd.
@ Sonja, Daar heb je gelijk in. Als mensen bijdehand of gemeen willen doen, lekker een opmerking terug maken. Mensen hebben het recht idd niet om zomaar gemeen te zijn of een banketstaaf opmerking te maken. Maaar mijn idee is meer dat mensen dat toch altijd blijven doen.

En ik weet heel goed waar ik het over heb. 3 jaar geleden woog ik 20 kilo meer dan nu. En ja dan krijg je zulke opmerkingen, en dat is poedersuiker. Maar diep van binnen wist ik dat het me zo raakte omdat zelf ook niet gelukkig was met mezelf.
En nu ben ik super tevreden met mn gewicht en opmerkingen over mn uiterlijk gaan helemaal langs me heen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:45

Oh gaat niet om mij hoor :)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:51

@oliver. Ik ben het met de strekking van je post volledig eens. Als je lekker in je vel zit dan zullen opmerkingen je niet raken, hoogstens ergeren in de trant van "bemoei je met je eigen zaken". Zit je al niet lekker in je vel dan komt het veel harder aan. Je voelt jezelf slachtoffer van dat soort opmerkingen, misschien zelfs een beetje zielig. (Nu waren bij mij het niet die opmerkingen die de druppel waren, maar simpelweg het feit dat bepaalde kleding niet meer pastte.)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:15

Ik lag in het ziekenhuis, herstellende van een keizersnede met veel bloedverlies, een prachtig meisje gekregen, de verlos(on)kundige doet het ontslag gesprek, ik vraag heel netjes of ik
bij een volgende zwangerschap weer kans loop op zwangerschapsdiabetes, wat zegt het mormel,
Dat komt omdat je dik bent, je moet meer gaan bewegen en minder eten (ben schildklierpatient en had het jaar daarvoor een doodgeboren kindje gehad en slikte medicijnen tegen depressie)
Toen ik zei dat ik aan was gekomen door medicatie en omstandigheden zei ze, een zwangere vrouw die voor de trein springt zonder medicijnen hebben we ook niets aan.
Ik ben huilend met mijn babietje op schoot in de rolstoel naar buiten geduwd door mijn man, ik was er zo van ontdaan dat een wildvreemde man mij troostte op de gang en zei dat ik niet zo dik was.
Ik vond dit alle perken te buiten gaan, wat vinden jullie ervan.

Even ter informatie, zei wist dat ik een overleden kindje had gehad want zei deed toevallig de echo waarbij ons kindje overleden bleek te zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:19

@lisa_pluisje: ik weet niet hoe lang het geleden is maar als het recent was zou ik acuut een klacht hebben ingediend. Dit kan echt niet!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:21

lisa_pluisje....

Ik kreeg een knoop in mijn maag bij je verhaal..... :\
Verschrikkelijk, ondoordacht en misselijkmakend dat iemand zo gevoelloos met je om kan gaan.

Mensen zijn soms bevooroordeeld, maar in dit geval wist ze de historie.
Ik had een klacht ingediend, echt.... waarschijnlijk eerst keihard janken, maar vervolgens woedend aan haar haren meegesleurd naar de directie.
We zijn allemaal mensen, de meeste hebben gevoel

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:26

Lisa_pluisje, daar zou ik echt een klacht tegen ingediend hebben! Wat een doos... Bah bah! _-:( _-:(

Cavaletto

troi schreef:
@lisa_pluisje: ik weet niet hoe lang het geleden is maar als het recent was zou ik acuut een klacht hebben ingediend. Dit kan echt niet!

Helemaal mee eens, zo'n reactie van een verloskundige gaat alle perken te buiten. Dat is kwetsend en zeer onprofessioneel. Ik zou hier een klacht over indienen en/of het in ieder geval aankaarten bij jouw huisarts.
Ik vind het schandalig zoals jij behandeld bent!
Geniet van je dochtertje en ga op zoek naar een andere verloskundige.

Fiebie

Verder vind ik het een interessante discussie....

Ik ben het eens met Romyv :)
Iemand zegt zoveel meer met die woorden. Als jij je lekker voelt en het gaat allemaal goed, dan nog kan iemand je de hoek intrappen met zo'n opmerking.
Volgens mij is niemand 100% zeker over zichzelf. En als ze dat wel zijn, dan kan je misschien toch gaan twijfelen als iemand een opmerking maakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:29

Oliver schreef:

Ik zit zo niet in elkaar. Ik vind mezelf bijvoorbeeld een intelligent persoon, heb ook een hoogbegaafd IQ hoewel ik dat zelf dan weer niet zo zou inschatten. Maar als iemand me dom noemt, ben ik echt woest. Idem met opmerkingen over mijn uiterlijk, ongeacht wat ik daar zelf van vind. Ik hecht gewoon (te) veel waarde aan meningen van andere mensen en als die negatief zijn keldert mijn zelfbeeld ook gelijk mee.

Dingen die hier in het topic genoemd worden vind ik echt veel en veel te ver gaan. Daar kun je niet eens meer met goed fatsoen op reageren zonder zelf grof te worden. Wat denken mensen er nou mee te bereiken, voelen ze zichzelf dan beter?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:34

Urielle schreef:
Ik zit zo niet in elkaar. Ik vind mezelf bijvoorbeeld een intelligent persoon, heb ook een hoogbegaafd IQ hoewel ik dat zelf dan weer niet zo zou inschatten. Maar als iemand me dom noemt, ben ik echt woest. Idem met opmerkingen over mijn uiterlijk, ongeacht wat ik daar zelf van vind. Ik hecht gewoon (te) veel waarde aan meningen van andere mensen en als die negatief zijn keldert mijn zelfbeeld ook gelijk mee.

Dingen die hier in het topic genoemd worden vind ik echt veel en veel te ver gaan. Daar kun je niet eens meer met goed fatsoen op reageren zonder zelf grof te worden. Wat denken mensen er nou mee te bereiken, voelen ze zichzelf dan beter?

Helemaal mee eens :j

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:35

ach mensen zeuren en zeiken altijd, ik ben 1.84m en weeg 65kg, heb kledingmaat 36, en iedereen zeurt en zeikt altijd dat ik te dun ben, vragen of ik wel genoeg eet, vragen waar mn kont is... ach ja.. ik zie dr naakt gewoon top uit, en ik voel me top, denk dat dr veel jaloers op me zijn, mensen zeuren en zeiken gewoon graag, zo lang jij je goed voelt, is t goed, hou t gewoon in de gaten dat t niet te erg wordt, zodat je gezondheid dr onder gaat lijden, niemand is perfect, ik niet, en jij ook niet, en je buurman ook zeer zeker niet... vind het echt naar dat hij je zo afzeikt en voor aap zet, vind dat echt zwaar onfatsoenlijk.. -O-

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:46

lisa_pluisje echt gruwelijk je verhaal... ik weet het is moeilijk, maar probeer t je niet te veel aan te trekken, dat mens heeft gewoon weinig inlevingsvermogen, en dat is haar gebrek, zij is naar mijn inziens niet capabel genoeg om haar beroep uit te voeren tov omgang met mensen... als het je toch bezig blijft houden, is het misschien een idee om haar een brief te schrijven, van hoe jij het ervaren hebt, en wat het met je doet, tot op de dag van vandaag, en dat je hoopt dat ze in het vervolg met wat meer inlevingsvermogen zich tot de patient richt, zodat ze mensen kan helpen ipv kwetsen. dan ben jij t tenminste kwijt, en gooi je t op haar schoot...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:46

Iemand die ongevraagd oordeelt en zich uitspreekt over een 'gebrek' bij een ander, doet dat niet om de ander te helpen, maar om zichzelf beter (dunner, knapper, slimmer, normaler etc) te voelen :roll: Beter dan die ander en beter over zichzelf, wellicht.
Maar voelen is niet hetzelfde als zijn ;)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:51

Mijn dochter is redelijk slank (ik niet) en eet echt alles wat los en vast zit. Ze is nu bijna 17, maar toen ze een jaar of 12/13 was ben ik gebeld door een schoolarts dat mijn dochter veel te mager was, ze had waarschijnlijk een eetprobleem en ik moest maar met haar naar de huisarts voor een verwijzing naar een psycholoog. Ik heb de mevrouw vriendelijk bedankt voor het advies, heb haar verteld dat mijn dochter echt wel goed voor zichzelf zorgt en dat ze juist blij mag zijn dat er kinderen netjes op gewicht zijn. Mijn dochter zag er op die leeftijd uit zoals vroeger elk kind. Niet mager, maar echt begin van de puberteit. Net een twenter die flink overbouwd is, de verhoudingen kloppen even niet zo goed. Ze is nu slank, maar goed in verhouding en niks aan de hand. Mijn jongste daar in tegen is juist wel te zwaar aan het worden, die heeft helaas voor hem, mijn genen ben ik bang. Bij hem moet ik echt letten op wat ik in huis heb, want ook hij eet alles op wat er in huis is alleen bij hem komt het er wel aan, en bij zijn oudste zus niet.