Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merrylegs

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:36

mag ik het ook alsjeblieft *\o/*

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:23

Ik ben ook wel heel benieuwd!! :))

WO heb ik opgegeven, bleef me toch te lang vettig en mijn hoofdhuid jeukte. Was het nu 1x per week met olijfzeep, gewoon zo'n blok. Gebruik het voor mn hele lichaam, bevalt goed. Mn haar wordt er wat stroef van maar wel goed doorkambaar :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:26

Wat leuk dat de olijfzeep jou ook goed bevalt. Ideaal ding vind ik het!

Ben ook benieuwd naar het wasmiddel. Al ben ik wel echt verslaafd aan wasverzachter :o .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:48

Ik heb vandaag voor het eerst gewassen met zo'n blok van dat natuurlijk olieen zeep (marseille zeep heet het). Opzich bevalt het. Mijn haar komt er inderdaad wat stroever uit, beetje wennen nog. Maar we zien wel hoe het verder valt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:19

Ik mis mn WO haar! Nu jeukt mijn hoofdhuid en mijn haar wil niet goed zitten :(. Maar nu zelfs na 3 dagen niet wassen geen enkel spoortje vet :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:38

Sentido schreef:
WO heb ik opgegeven, bleef me toch te lang vettig en mijn hoofdhuid jeukte. Was het nu 1x per week met olijfzeep, gewoon zo'n blok. Gebruik het voor mn hele lichaam, bevalt goed. Mn haar wordt er wat stroef van maar wel goed doorkambaar :j

Ik wil eerst eens WO uitproberen, maar voor als dat niet echt werkt (want mijn haar is snel vol knobbels, moeilijk doorkambaar): olijfzeep, is dat dan gewoon een soort zeep die tussen de andere zeep"geuren" ligt?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:43

Knobbels zijn knopen neem ik aan? Verbazend genoeg had ik met WA veeeeel minder knopen. Was echt heel goed handelbaar vond ik.

Ik heb olijfzeep van De Traaij gekocht bij de biologische / natuurwinkel. Zit een vleugje lavendel in voor de geur. Kost wel 5 euro ofzo maar is dan echt zo'n groot blok.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:57

Jep, knobbels zijn knopen, zal wel iets typisch Belgisch zijn :D
Er waren gewoon veel mensen die zeiden dat het juist erger werd... maar ik kan dat nu natuurlijk nog niet weten :)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:15

Mijn haar wordt juist ontzettend vet van olijfzeep ;( Of zal het aan het merk liggen? Ik heb olijfzeep van Dr. Organic van de tuinen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:46

Sentido schreef:
Knobbels zijn knopen neem ik aan? Verbazend genoeg had ik met WA veeeeel minder knopen. Was echt heel goed handelbaar vond ik.

Ja, dat merk ik ook. Ik vreesde het ergste omdat ik nogal snel pluizerig haar heb en dan krijg je knopen (of knobbels :D ) Maar het valt me helemaal mee. Tip: je haar naspoelen met koud water. Dan sluiten de haarschubben door de kou en voorkom je pluis en knopen.

Ik denk dat veel pluis/knopen ook komt juist door de shampoo.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:23

Ik heb heel dik haar, met krullen. maar het klit helemaal niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:26

Hosante schreef:
Kan je mij het recept een keer kunnen geven, mag per PB hoor. Wil het wel eens proberen.

Ingrid.

80 gram geraspte zeep(met een rasp een raspen)
80 gram soda

Ik heb olijfzeep genomen,niet getest op dieren en zonder chemische toevoegingen.

Deze hoeveelheden zijn voor vijf liter,wil je minder, even halveren ;)

1 liter (warm)water met de soda en geraspte zeep in een pan heet maken/koken.(geen soda in kokend water gooien!)
En roeren zodat de zeep is opgelost.Daarna de rest van het water erbij.
Even doorlaten koken.Daarna af laten koelen,een nacht.

Ik had laatst wel iets raars....kijk s'ochtends in mijn pan wasmiddel,nog helemaal vloeibaar!
Terwijl het stijf hoor te zijn.
Ik nog even geroerd met een garde.Mislukt dacht ik nog.
Kom na een uur terug....helemaal stijf!Begreep er niets van :D
Het spul word dus heel stijf,in flessen stoppen gaat niet.Ik doe het in lege plastic vitamine emmertjes van drie liter.
Als ik wil wassen schep ik er twee glaasjes uit,roer die even vloeibaar in een bakje met warm water en gooi het zo in het zeepbakje van de machine.

Erg goedkoop wassen trouwens!

Ik had laatst mijn haar gewassen met olijfzeep,dat was ook vet!Dus dat werkt niet voor mij ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:01

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:12

Merken jullie ook dat met WO de rest van je hoofd ook minder vettig wordt? Dus je gezicht. Valt me echt op!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:15

Ga ik die eens proberen! Als ik mijn haar uitspoel voelt het heel stroef en daarna wordt het een vieze vette plak.. Ik heb inmiddels al meer ervaringen gevonden dat Dr. Organic toch niet zo natuurlijk is als het lijkt, dus mss ligt het daaraan.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:54

SummerRemedy schreef:
Ga ik die eens proberen! Als ik mijn haar uitspoel voelt het heel stroef en daarna wordt het een vieze vette plak.. Ik heb inmiddels al meer ervaringen gevonden dat Dr. Organic toch niet zo natuurlijk is als het lijkt, dus mss ligt het daaraan.

Zou je dat kunnen toelichten? Ik gebruik ook al een tijdje dr. organic , juist omdat het natuurlijk is en geen chemische troep in zit. Dus ben erg benieuwd!

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:57

Ik was mijn haar met shampoo en conditioner :) maar idd wel slap en heel glad haar..
Dus ik let wel op wil ik mijn haar op steken ofzo,dan was ik het alleen met shampoo en laat ik de conditioner staan :)
Dat helpt bij mij al hele boel !

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:01

JessicaChico schreef:
SummerRemedy schreef:

Zou je dat kunnen toelichten? Ik gebruik ook al een tijdje dr. organic , juist omdat het natuurlijk is en geen chemische troep in zit. Dus ben erg benieuwd!

Heb ervaringen gelezen dat mensen er toch eczeem of uitslag van krijgen. Als ik mijn haar uitspoel is het echt 1 plak haar, het duurt daarna heel lang voordat het opgedroogt is en dan wordt het wel losser maar blijft echt vet.. :(

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:59

Maar dat betekent toch niet dat het niet natuurlijk is? En gebruik je ook de conditioner of een masker erbij? Want als je alleen met de shampoo wast dan blijft het idd erg stug.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:30

Goed, héle topic doorgelezen!!! Phew! Maar ik zie wel hele goede en fijne ervaringen. Ik heb zelf stijl en fijn haar en hoe langer ik wacht met wassen, hoe minder snel het vet wordt. Ik ga dus ook WO proberen. 7 maart heb ik het voor het laatst met shampoo (Guhl) gewassen. Straks, na paard, ga ik eens lekker onder een warme douche mijn haar goed spoelen en "wassen" met water. Ik gebruik al amper douchezeep (heb geloof ik al een aantal jaar een fles Sanex staan die nog voor meer dan de helft vol zit) en dat bevalt me prima. Ik voel mij echt gewoon schoon na een douchebeurt met alleen water.

Ik ga er dus voor!! Ik zal jullie ook op de hoogte houden van mijn bevindingen. :j

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:24

Ik was me meestal ook alleen met water, mijn haar nu wel nog met babyshampoo, maar dat gaat dus van de zomer verdwijnen :) bevalt me ook prima :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:15

Succes agossie!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:17

JessicaChico schreef:
Maar dat betekent toch niet dat het niet natuurlijk is? En gebruik je ook de conditioner of een masker erbij? Want als je alleen met de shampoo wast dan blijft het idd erg stug.

Dat is waar :D ik heb echt het blok zeep zeg maar, geen shampoo.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:13

Ik ben nu sinds een weekje met natuurlijke marseille zeep bezig (een blok zeep is dat ook inderdaad) en dat bevalt best redelijk.

ik moet er inderdaad wel echt conditioner bij gebruiken, want alleen die zeep komt het er echt SUPER stug uit. Je kunt duidelijk merken dat er een veel olie in zit (72%) want als het nog nat is zonder conditioner, dan voelt het haar mega stroef aan. Ook als je je handen er mee wast trouwens. Als je huid eenmaal droog is, is het lekker zacht, maar als het nog nat is is de super stroef.

Maar met conditioner gaat het eigenlijk wel goed. Ik had in eerste instantie het idee dat mijn haar er doffer van werd, maar dat zie ik nog even aan. mijn haar is wel steviger dan toen ik nog shampoo gebruikte.

Ik kijk het nog even aan, heb wel de indruk dat het beter is.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-03-13 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:19

als je huis droog is? :')
ik heb soms ook wel dat mijn haar stroef voelt als ik het met baby-shampoo was, maar dat betert als het droog is, dan is dat eigenlijk helemaal weg :)