Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:34

__Esther__ schreef:
Je had gewoon te veel troep gemaakt afgelopen dagen en moest het huis weer in originele staat zien te krijgen zeker _O-

:') Jij snapt um haha.

Ben je nog de stad in geweest? Ik vanmiddag even... Naar de kapper en de Etos. Toen ijskoud weer naar huis en word net weer wakker, bah. Morgen tentamen over marktverkenning... Dus mag nog wel even blokken :').

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:49

Jeetje, TS dat is echt erg... Er is verder niks beschadigd aan organen?

Ik heb ook een keertje onder een pony gelegen, maar dat is niet zo erg in vergelijking met jou.
Ik was 8 jaar (denk ik, kan ook 7 zijn) en het was met een verzorgshetlander. Rody, een enorme lieve merrie in de omgang met poetsen enz. Die steigerde weleens, maar daar zoek je als 8 jarige niks achter en of dat misschien gevaarlijk is komt helemaal niet in je op. Gewoon zitten en rijden. Op ministreekwedstrijd ging het mis. Na al bokkend en steigerend over de 1e hindernis (nou ja 20 cm, dus een hupje) te zijn gekomen, ging Rody ook zo bij de 2e tekeer met steigeren. Maar op de een of andere manier is ze op mij gekomen. Dat weet ik niet zo heel goed meer, wel weet ik dat ik blauwe lucht zag met de wolkjes en de lantaarnpalen.
Wonder boven wonder had ik niks. Volgens mij was één van de eerste dingen die ik zei/vroeg is : heeft Rody niks? Daarna riep ik dat ik niet van paardrijden af ging. Dus ik moest wel glimlachen over jouw eerste zin na het ongeval.
Verzorgpony is na het ongeluk teruggegaan naar vorige eigenaar en geniet lekker in de wei. Dus ik hoef niet bang te zijn dat er nog iemand onder ligt.

Ik wens je heel veel beterschap!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:57

nerina_97 schreef:
Jeetje, TS dat is echt erg... Er is verder niks beschadigd aan organen?

Ik heb ook een keertje onder een pony gelegen, maar dat is niet zo erg in vergelijking met jou.
Ik was 8 jaar (denk ik, kan ook 7 zijn) en het was met een verzorgshetlander. Rody, een enorme lieve merrie in de omgang met poetsen enz. Die steigerde weleens, maar daar zoek je als 8 jarige niks achter en of dat misschien gevaarlijk is komt helemaal niet in je op. Gewoon zitten en rijden. Op ministreekwedstrijd ging het mis. Na al bokkend en steigerend over de 1e hindernis (nou ja 20 cm, dus een hupje) te zijn gekomen, ging Rody ook zo bij de 2e tekeer met steigeren. Maar op de een of andere manier is ze op mij gekomen. Dat weet ik niet zo heel goed meer, wel weet ik dat ik blauwe lucht zag met de wolkjes en de lantaarnpalen.
Wonder boven wonder had ik niks. Volgens mij was één van de eerste dingen die ik zei/vroeg is : heeft Rody niks? Daarna riep ik dat ik niet van paardrijden af ging. Dus ik moest wel glimlachen over jouw eerste zin na het ongeval.
Verzorgpony is na het ongeluk teruggegaan naar vorige eigenaar en geniet lekker in de wei. Dus ik hoef niet bang te zijn dat er nog iemand onder ligt.

Ik wens je heel veel beterschap!

Ik was zelf heel bang voor een inwendige bloeding oid en de artsen vreesden daar ook voor, maar gelukkig was alles goed. Dit paard is ook terug gegaan naar zijn eigenaar. Geen idee wat er nu mee gedaan wordt, maar 't zal mij eerlijk gezegd een worst wezen... Haha

nerina_97

Re: Schrik van mijn leven... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:32

Gelukkig maar dat er er geen inwendige bloedingen waren.

hihi, dat snap ik wel dat het je even een worst zal wezen.
Goed dat het paard terug is gegaan. Dan kun jij je volledig concentreren op het herstel.
Hoe gaat het nu met je? Zit er al een aardige vordering in je genezing? Ik weet niet hoe lang het duurt voordat dit soort dingen genezen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:31

Ja in vergelijking met hoe ik was ben ik al enorm vooruit gegaan, helaas nu al een tijdje weer wat meer last en weer aan de pijnstillers..

Ik moet sowieso een jaar revalideren.. Maar het verschilt per persoon hoe lang je er uiteindelijk over doet om er weer bovenop te komen..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:25

De dokter zei dat ik na 6 weken gips en genezing van het bot, zeker 6 tot 9 maanden moet revalideren. Als alles via het boekje verloopt zou ik dan weer de oude moeten zijn.

Ik loop nu al 1,5 dag met knallende hoofdpijn! Moet eigenlijk naar de fysio vanmiddag maar dat zeg ik denk ik maar af.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:50

jeetje, zeg...
Nogmaals heel veel beterschap en succes met revalideren. En ik hoop voor je dat alles volgens 't boekje gaat.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 11:13

Balen Esther! Ik vraag me toch aldoor af in hoeverre je weer helemaal de oude wordt. Onze ruggen zullen sowieso altijd een zwakke plek blijven denk ik. En of de pijn ooit helemaal weg gaat is maar de vraag... Ik heb om 12.30 een tentamen die ik nog moest doen, om 15.15 fysio therapie en tussen 17.00 en 18.00 komt iemand van de vwa m'n paard controleren voor transport. Redelijk druk dagje dus!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:07

Sundral, hoe gaat je drukke dagje? En hoe is je tentamen gegaan?
Esther, inmiddels al wat minder hoofdpijn?

Ik loop sinds deze week ook bij de fysio. Pffoeii wat een spierpijn!! Hij verzint allemaal fijne oefeningen (met gewichtjes enzo) om mijn rug sterker te maken, voel ik elke ochtend flink haha.
Ik was gister voor t eerst sinds mijn val (3maanden terug) weer even de stad in geweest en een klein dansje gemaakt. Was erg leuk, alleen voel het nu wel hard...dus dit weekend rustig aan :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 16:29

Knap van je Eva dat je nu fysio doet! Ik ga morgen voor het eerst weer een dansje doen, wordt nog wat :').

Mijn tentamen ging wel redelijk... Hoop maar dat ik um gehaald heb. Kreeg om 12.00 van de vwa telefoon waar ik was... Dus ik zei dat ik aangegeven had tussen 17.00 en 18.00. Zei ze: ja dan kan ik niet. Dus ik zei dat het op zich wel handig was geweest als iemand mij dat even had laten weten... Echt balen want 't paard wordt zondagavond of maandagavond opgehaald en nu komt de vwa maandagochtend om 9.00 . Mocht het transportbedrijf zondag komen heb ik dus een probleem en dan is de vwa nog niet van me af...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:55

Jeetje wat een kortzichtig type had je aan de telefoon 'ja dan kan ik niet'... nee en de klant heeft alle tijd ofzo {:)-:

Hihi... lekker bot ben ik vandaag *sorry* hoop gezeur gehad vandaag en i.c.m. hoofdpijn wordt ik humeurig :z

5,5 is gehaald toch... gezien de omstandigheden mag dat best een keertje. Ik hoop op een voldoende voor je +:)+

Eva wat knap! Fysio is zwaar ze pushen je altijd net even verder dan je zelf wilt. Is ook wel goed maar zij staan niet op met spierpijn de volgende dag O:)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:09

__Esther__ schreef:
Jeetje wat een kortzichtig type had je aan de telefoon 'ja dan kan ik niet'... nee en de klant heeft alle tijd ofzo {:)-:

Hihi... lekker bot ben ik vandaag *sorry* hoop gezeur gehad vandaag en i.c.m. hoofdpijn wordt ik humeurig :z

5,5 is gehaald toch... gezien de omstandigheden mag dat best een keertje. Ik hoop op een voldoende voor je +:)+

Eva wat knap! Fysio is zwaar ze pushen je altijd net even verder dan je zelf wilt. Is ook wel goed maar zij staan niet op met spierpijn de volgende dag O:)

Ja inderdaad ze was ook heel verbaasd dat ik nog niet in de auto zat haar kant op >;) . Was echt een raar wijf... Hoef ik geen hoofdpijn voor te hebben hoor haha, kan écht niet tegen mensen die zich zo gedragen.

5,5 is inderdaad voldoende! Ik was blij dat ik dinsdag naar deze les was geweest want ze gingen de formules bespreken *heeft als een gek aantekeningen gemaakt* dus hoop dat het voldoende was. Op dit moment ben ik ook blij met een 5,5 hoor. Ik heb nu zoiets van; als ik het maar haal.

Hoe gaat het nu met je hoofdpijn??

En hoe gaat het met de spierpijn eva?

Ben vanmiddag ook weer geweest, flikkerde bijna van de loopband af := .

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 22:45

Mijn paard is net opgehaald :-(

Afbeelding

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:07

:(:)

Hopelijk gaan de scherpe randjes van het verdriet er snel af Y;(

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:13

Ja hoop het ook..

Ben wel erg verdrietig nu. Die mensen smsten nog: niet verdrietig zijn Nynke, we houden nu al heel veel van hem.

Het is fijn om te weten dat ie het goed krijgt maar ik voel me echt heel dubbel.. Het is zo gek om ineens paardloos te zijn na jaren er zo intensief mee bezig te zijn geweest.

Lig kotsmisselijk op de bank nu. Straks maar ff een douche nemen en m'n bed in... T was me het dagje wel weer.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:22

Niet zo heel lang geleden heb wij onze merrie in laten slapen. Ik wist me er ook geen raad mee en was er ook kapot van. Het is wel waar wat ze zeggen de scherpe randjes gaan eraf maar het blijft moeilijk om dit soort situaties te 'accepteren'.

Ziet jouw toekomt er helemaal paardloos uit denk je? Die van mij denk ik wel -O-

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:40

:( In laten slapen is nóg erger. Was het ouderdom of ziekte?

Ik weet het nog niet.. Ik wil heel graag in Amerika of Canada gaan wonen na mijn studie en als ik de mogelijkheid heb om paarden aan huis te hebben wil ik misschien nog wel wat lieve oudjes een goede oude dag gunnen... Of een hele brave waar ik af en toe lekker mee naar buiten kan. Op de manier waarop ik er nu mee bezig was ga ik in elk geval niet meer doen. Ik ben overal heel anders tegen aan gaan kijken, merk jij dat ook?

Hoe lang ben jij nu al 'paardloos'? Ik vind het zo'n raar gevoel he... Kan het niet echt beschrijven.

Wil je ook vanwege je ongeluk niet meer rijden?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:23

Amerika / Canada... beetje leuk huis en paarden aan huis! Wie weet wat de toekomst brengt :z

Ziekte helaas... beetje een raar verhaal maar de hoefsmid heeft mij gebeld want ze had iets anders beslag gekregen ivm het slecht groeien van de verzenen voor. Maar daar liep ze niet helemaal lekker op vonden we. Dus hij is geweest en belde mij op "lijkt wel of ze letterlijk door haar hoeven aan het storten is". Ik meteen een afspraak gemaakt bij de kliniek. Longeren in stap / draf op het harde liep ze niet slecht... toen heel laag uitverdoofd toen liep ze prima. Hij wilde 1 been op de foto... dus ik zei doe ze allebei maar. Toen bleek dat haar hoefbeen gezakt en gekanteld was zonder duidelijke oorzaak.... Ik heb nota bene nog rustig aan gereden die paar dagen daarvoor :oo Maar omdat ze klinisch zo goed liep zou het allemaal wel goed komen. Oorzaak bleef echter onduidelijk. Na 5 weken alleen maar op de wei weer een ritje gemaakt dat ging prima mijn mams heeft nog gereden op dinsdag en op donderdag kwam ik 's avonds op stal liep ze weer zo typisch. Vrijdag doorgesproken met kliniek en de knoop door gehakt. Ze stond zonder duidelijke reden hoefbevangen. Op water en hooi was geen optie want ze was al nooit de dikste :n en een leven zonder wei etc. gunde wij haar ook niet toe. Plus dat de oorzaak onduidelijk was en het zo maar kon zijn dat ze nog een keer spontaan bevangen zou staan wilden wij haar niet aandoen. Volgens de kliniek was de prognose nul en je verstand weet dat eigenlijk ook wel. Weekje later hebben we haar laten gaan (gebeurde eind september) wat heel vredig ging... geen gezucht, gekreun of trekken met benen etc. Ze lag op haar buik/borst heel bijzonder :j

Dit is een van de foto's die in de laatste week genomen zijn.
Afbeelding

Daarna heb ik nog een aantal paardjes gereden en 1 daarvan zou ik dan vast blijven doen. Nou goed zo ben ik in dit topic beland :') Besef nu steeds meer dat onze merrie een heel bijzonder paard was... zo ontzettend lief en betrouwbaar en zo'n paard vind je niet snel meer. Ander paard kopen zat er niet in qua kosten. Ook qua tijd merkte ik dat het leven naast de paarden ook heel druk en leuk kon zijn. Ik wil nog een grote reis maken binnen nu en 4 jaar. En ik moet eerlijk zeggen dat leven zonder paarden ook een leven is met minder zorgen :o Deken op deken af, ligt dat zadel wel goed, ze is een beetje snotterig, ze wil niet eten, ze is kreupel, staan ze wel of niet buiten, oh het sneeuwt oliebol en nu...

Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om een paard naar jouw wensen te kunnen stallen wat ook nog redelijk betaalbaar blijft ( ruime weidegang 's zomers en 's winters droge!! paddock en een goede binnen- en buitenbak).

Ik zeg nooit nooit maar mede door dit ongeluk kijk ik er idd anders tegenaan :j de kans dat ik nog op een paard stap acht ik zeer klein :Y)

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:11

Ah Sundral, sterkte komende tijd! Lijkt me ook erg moeilijk hoor.. gelukkig heeft je paardje fijne nieuwe baasjes.
Esther, dat is ook niet niks.. ;( het was een knap beestje!!

Ik heb sinds het ongeluk ook nog niet op mijn paardje gezeten. Ik ga er nu wel bijna elke dag heen om lekker met hem bezig te zijn. Hoop in januari er weer op te stappen..ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden. Maar ik weet nu al well zeker dat ik mijn toekomst zie mét paarden... :)

Vandaag gesprek gehad met de arbo arts en ik mag in januari rustig aan beginnen met werken. 10 uurtjes op de peutergroep, ben erg benieuwd hoe het gaat worden :j

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:40

Heerlijk toch Eva :j Paarden zijn en blijven geweldige dieren! Ik denk dat je het gewoon rustig op moet gaan pakken. Je zal wel spierpijn krijgen de eerste paar keer haha. En weer beginnen met werken in januari.. Zo langzaam aan begint het normale leven weer een beetje dus :) Zit je nu echt thuis of heb je misschien tijdelijk andere werkzaamheden gedaan? Ik voelde me wel nuttiger toen ik weer ging werken haha.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:31

Jeetje Esther wat een verhaal... Zo sneu :(. Was een leuke merrie om te zien zeg.. Arm dier.. En inderdaad ik vind het ook wel lekker dat je heel wat zorgen en verplichtingen minder hebt!

Zo een als Beckham vind ik ook nóóit weer, dood en dood braaf. Paarden van anderen rijden ga ik ook echt niet meer doen!

Jeetje Eva januari al weer aan het werk, bikkel :j !! Ook knap dat jij iedere dag naar je paarden gaat, die behoefte had ik totaaaal niet na het ongeluk.

Ik word net wakker :wow: . Ik heb nog nooit tot zo laat geslapen, jeetje mina. Becks is inmiddels bijna in Denemarken haha.

Ow enne Esther, ik wil ook ontzettend graag een grote reis maken dus wie weet ;)!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:15

Heerlijk toch uitslapen op een doordeweekse dag. _O- Nynke (zo heet je toch hé?) Wat is de bestemming van jouw grote reis?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:34

Ja was wel lekker.. Had vannacht ook slecht geslapen dus ik had het schijnbaar nodig.. Morgen maar weer naar school. Vandaag gingen ze een heus kerstmaal bereiden dus ik heb ook niet echt iets gemist :').

Kreeg vanmiddag ook weer een rekening van een aantal behandelingen bij het revalidatiecentrum.. 500 euro, hoppa. Ik stuur alles direct door naar m'n advocaat maar het schiet echt voor geen meter op.

Pff ik heb zoveel dromen... Ik wil echt nog zóveel zien. Alaska, Australië, Nieuw-Zeeland,Indonesië, Afrika, Zuid-Amerika en zo kan ik nog wel even door gaan := . Waar wil jij graag heen? Mijn naam is Nynke inderdaad :j .

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:47

Advocaat? :oo

Ik wil heel, heel, héél graag naar Australie. Nieuw Zeeland is logisch als je toch in die hoek bent :j Zuid Oost Azie lijkt me ook erg gaaf (onder het mom van "nu we er toch zijn" O:))

Plus nog heel veel andere landen... Maar mijn eerste grote reis wordt sowieso Australie want dat roep ik al 3 jaar ofzo.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:06

Azië lijkt me ook gaaf inderdaad! En Australië en NZ moét je gewoon een keer geweest zijn. Lijken me toch wel erg vette landen.

Ja ik heb de eigenaar van het paard aansprakelijk gesteld. Het paard had geen enkele aanleiding om zich achterover te laten klappen. Ik zat er net 1 minuut op, hij werd zelfs nog vast gehouden omdat ik dus nét zat en m'n rechtervoet in de beugel deed. Als zo'n beest het uit 'eigen energie' doet ben jij dus als eigenaar verantwoordelijk. Ik heb er wel een tijd over nagedacht of ik de man aansprakelijk zou stellen, maar de kosten lopen gewoon heel hoog op en ik ben maar alleen met mijn moeder, dus die kan het moeilijk allemaal ophoesten ( en ik als student al helemaal niet ).