Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:43

Quellian hoe is het gegaan gisteren?

Purny fijn dat er dan vooruitgang is! Voelt het ook beter?

Lijkt me ook zeker spannend hoor, groningen is ook niet echt in de buurt... Maar goed moeten maar ff afwachten!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:04

Purny.. je bent 5% vooruit gegaan tov vorig jaar? of heb je een reversibiliteitstest gedaan (na de salbutamol blies je 5% beter dan ervoor, geblazen op dezelfde dag)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:24

Mijn longfunctie was verslechterd en de allergie afweerstoffen waren enorm verhoogd.
De afweerstoffen bleven steeds stabiel tussen 58 en 64, maar eind vorig jaar schoot het ineens naar 89 en nu zat ik op 105 (en werkelijk, vraag me niet wat er bedoeld wordt met die getallen, maar met 64 kon de arts toen 'leven' zei hij, dat was schijnbaar acceptabel). Eigenlijk was ik te overdonderd om verder te vragen, want eigenlijk had ik gehoopt dat dit mijn laatste controle afspraak zou zijn én had ik -heel naief- gehoopt te mogen minderen met de puffer. Maar nu over 3 maanden weer terug, weer longfunctie en bloedonderzoek en als het weer verslecterd is, dan wordt er een foto gemaakt.

Volgens de arts heb ik het 'allergie gen' en blijf ik constant nieuwe allergieën ontwikkelen, maar goed... ga maar na waar je lijf nu weer op reageert, dat blijft achter de feiten aan rennen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:40

Bagger, Diaan! Kan het niet komen door de pollen die nu in de lucht zitten? Daar reageer ik ook een beetje op (maar niet zo erg dat er sprake is van een echte allergie of hooikoorts). Het is ook een flinke droge periode geweest en dan hebben meer mensen last.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:57

Gads wat balen zeg.... Maar die afweerstoffen is dan van je allergie of?
Maar is Xolair dan geen optie voor jou? Althans ik heb zelf allergische astma voor een heleboel dingen maar door de Xolair gaat het echt veel beter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:03

Het is niet de astma, maar de EAA. Je blijft achter de feiten aanlopen. Hij vroeg bij binnenkomst hoe het ging met de paarden, ik verteld hoe het tegenwoordig gaat, hij zei de uitslag, ging voorover zitten en zei: 'nu ga ik je even streng aankijken en nogmaals vragen hoe het met de paarden is'. Eeeeeeeeeh, dat verandert mijn verhaal niet.
Het kán nu gewoon niet door het stro zijn (we hébben niet eens stro op stal) en het steeg vorig jaar na de zomer, dus het kan niet anders dan een andere reden hebben. Hij zou gaan nadenken en ik moest ook nadenken over wat het kan zijn.
Maar ik las gisteren dat allergieën op de huid (dat was 13 jaar geleden o.a. bomen en gras) ook op je longen kunnen slaan als je er gevoelig voor bent en er veelvuldig mee in aanraking komt. Ik denk dat ik op zee moet gaan wonen ofzo :+ Maar dan word ik vast wel allergisch voor zeezout ofzo.

Chatelaine, ik gebruik momenteel Seretide en hij denkt dat dát ook te maken heeft met de verhoging (volgens hem deed ik het beter op Foster) en hij wilde me 2 verschillende puffers geven, maar kwam daar toch op terug. In het allerbegin gebruikte ik Symbicort (vond ik zelf erg fijn) en daar ging het ook een tijd goed op en ineens bedenkt mijn lijf 'wat zal ik nu eens gaan bedenken?'.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:09

Heb even het EAA opgezocht hoor, zodat wat duidelijker had. Maar wat vervelend allemaal zeg... Maar wat is dan de rede dat je niet meer Foster gebruikt?. Misschien dat je het al eerder verteld hebt hoor, maar heb het niet helemaal duidelijk. Wat gaan ze nu precies doen dan of wachten tot de volgende afspraak?

Xolair is idd een anti IgE therapie voor mensen met ernstig allergisch astma. Wat de allergisch reacties vroegtijdig blokeert... Had mooi geweest als er voor jou ook zie iets was!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:12

Diaan, kan het niet komen omdat je veel katten en honden in huis hebt?
Rook je nog? Ik denk alleen maar mee, niet boos worden :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:53

Alles zou kunnen, het zou zelfs het behang kunnen zijn of de wasverzachter die ik gebruik. Met het allergie gen blijf je constant nieuwe allergieën ontwikkelen. Maar op het moment dat ze dáár uit zijn is er weer wat nieuws. Het is ontstaan door schimmel uit stro, maar het kan door alles geprikkeld worden (vorig jaar noemde de andere longarts de rottende bladeren een mogelijke oorzaak).

Chatelaine, dank je wel, ik zal dit de volgende keer bij de longarts naar voren brengen, wie weet is het een idee! Ik ben gestopt met Foster omdat ik er zo vreselijk hoofdpijn van kreeg.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:20

Pf dat lijkt me echt heel vervelend om te hebben zeg...je blijft gewoon bezig bah!

Nou ik heb vanmiddag een brief binnen gehad zondag 26 mei wordt ik al een week opgenomen in groningen voor heeeeel veel onderzoeken. Wist niet dat er zoveel onderzoeken bestaan...begin nu beeetje bang te worden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:22

Oh jee, wat gaan ze allemaal met je doen?

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:25

Flow volume onderzoek, longvolumia onderzoek, bodybox onderzoek, diffusie onderzoek,IOS onderzoek, ergometrie, Pi max en Pe Max, Bio impedantie meting, polygrafie en ik geloof dat ik alles nu wel heb. Weet niet precies wat alles is maar een heleboel!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:02

Iemand ervaring met seratide 500?

Ik gebruik het nu een klein maandje.

Et voilà:
Afbeelding

Ik kan niks meer.
Alle gewrichten doen zeer, zijn opgezwollen.
Slaap niet meer snachts, moet spugen van de pijn. En bewegen?
Vergeet t maar.

Komt dit iemand bekend voor?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:20

Geen ervaring mee maar ik zou toch zsm naar de huisartsenpost of dokter gaan...

Ik ben net terug van een week Zwitserland, heb daar een bacteriele infectie in m'n longen opgelopen -O-
Niet zo vreemd, want de temperatuur schommelde steeds tussen 25 graden en -2. Ik had het zo benauwd dat ik alleen nog maar zat te hijgen := Dus op naar een arts en nu antibiotica, een nieuw soort inhalator (kennen ze in Nederland blijkbaar nog niet :? ) en nog meer medicatie. Er werden ook bloedwaardes en longtests gedaan en de piekwaarde van de longfunctietest was niet goed (maar had ook niets anders verwacht), dus donderdag heb ik een afspraak met m'n eigen dokter.

Pfff, was wel balen ;(

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:23

Ben ik geweest. Bloedonderzoek en alles gehad.
Vandaag nog geweest. Hij verdenkt andere medicijnen. Totdat ik in de bijsluiter keek.
Morgen maar even terug dus. En accuut stoppen.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:59

Dat ziet er niet best uit zeg... Zou indd ook weer terug gaan en om andere medicatie vragen, dit lijkt me niet helemaal de bedoeling sterkte!

Gads Cayenne wat onwijs vervelend van je vakantie ook, gaat het met alle medicatie al wel wat beter?

Nou ik ben sinds zondag opgenomen in het revalidatiecentrum, moet zeggen dat het behoorlijk vermoeiend is. Heb gisteren een heleboel vormen van longfunctie testen gehad,foto gemaakt van de longen, bloed geprikt, twee gesprekken gehad en een rondleiding en dan vannacht een slaaponderzoek!

Vanmiddag de fietstest, zie er nu al tegen op omdat ik erg slecht te prikken ben en het bloedgas doet al zo veel pijn

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:39

Chatelaine :(:) Gaat het inmiddels al wat beter? Hoe is de fietstest gegaan? en het slaaponderzoek?

Ik ben inmiddels bij mijn eigen dokter geweest en heb naast de bacteriele infectie toch ook weer een longontsteking, in dezelfde long als waar ik in februari ook al een longontsteking in had zitten. Heb nu wel een doorverwijzing gekregen voor longfoto's, allergieonderzoek en bloedonderzoek. Moet ook weer spirometrie doen, maar dat kan pas nadat de longontsteking over is. Ben benieuwd!

Had gelukkig wel een zuurstofgehalte van 99% in het bloed, dat was wel weer goed nieuws :) Maar toch zit er iets niet goed.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:57

Wel fijn dat je zuurstof dan wel goed was, maar verder erg vervelend. Wanneer moet je foto´s laten maken enzo meteen vandaag?

Ja gaat wel redelijk, ben wel erg moe niet eens omdat heel zwaar is alles gaat me goed af maar is wel druk programma en heb ook tentamens maandag dus allemaal erg spannend vooral. Maar er wordt wel goed naar me gekeken dat is wel heel erg fijn.

Slaap onderzoek was prima te doen heb goed geslapen, en eerst indruk was het allemaal prima maar hoor alles pas echt bij eind gesprek. Fietstest ging erg goed hij had me op 150 ingezet dat dan op was maar zat er ruim boven 230 ofzo en dan waren me benen vooral op dus dat was wel positief. Alleen bloedgas was weer een feestje, de longarts zou mezelf prikken omdat hij goed kan prikken maar helaas, er is als nog vijf keer geprikt voordat het infuus er in zat. Hij zei bij laatste keer wel als het nu niet lukt dan laten we het. Voordeel is dat ze hier wel eerst je pols verdoven, doet stuk minder pijn al had ik uiteraaard twee verdoving nodig haha!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:04

Tyrcanol, ik heb het nooit gezien maar het is vlgs mij wel 1 van de bijwerkingen.. Wat een ellende!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:58

Ik ben benieuwd hoe het nu met iedereen gaat!

Vandaag longfoto's laten maken en bloed prikken. Het bloed prikken viel alles mee, longfoto's zijn geen pretje zo in je nakie :+
Ik kan morgen als het goed is bellen voor de uitslag. Tijdens het aankleden hoorde ik ze al overleggen maar kon er weinig wijs uit worden, behalve dat ze het over 'rechter' hadden. In m'n rechterlong zit vermoedelijk het grootste probleem, maar waar ze het over hadden is nu natuurlijk giswerk. Ben wel benieuwd! (en stiekem vind ik het toch wel een beetje eng).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:32

Jeetje wat een hoop naar nieuws hier! Ik wens jullie heel veel sterkte meiden!

Ik moet sinds een paar dagen vaak enorm hoesten, voel me bij vlagen benauwd, maar nog niet zo erg dat ik naar de puffer grijp.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:38

Lastig, misschien bij jou ook wat gevoeligheid door de pollenexplosie?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:41

Ja kan heel goed, ik heb ook regelmatig enorme niesbuien!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:01

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:54

Ik ga eigenlijk heel goed, zeker als ik 'smorgens op het moment mijn oogdruppels tegen hooikoorts goed gebruik, dat scheelt een boel gesnotter en gewrijf!

En mijn inhaler doet ook goed dienst Symbicort, gebruik het nu denk het ongeveer een half jaar en ben er al met al heel tevreden over. Ben eigenlijk niet benauwd of heel verkouden geweest. Wel wat gedoe met voorholtes die maar gevuld bleven maar gelukkig niets diepers richting de longen. Over 2 weken weer naar de longverpleegkundige voor een controle.