Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:41

Elanor

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:06

En dan staat er ook nog "het is echt niets voor mij" in de advertentie. Nee, da's duidelijk hoor. :')

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:16

Ja precies :') Vond ik wel even heel grappig. Ik had echt zoiets van.. 'Nee, da's te zien'.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:00

Gaan er nog mensen van hier naar de 3D in Ossendrecht of Den Helder?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:10

Ik niet, dat is voor mij net te ver die weekenden helaas. Wel over twee weken 3D-trainingsdag in Arnhem met een groepje van onze vereniging (hetgeen onherroepelijk gaat uitlopen in een onderlinge wedstrijd :)) ). Daarna op 3 mei de Double 3D Challange in Drunen, de week erop eventueel de 3D in Lierop, op Hemelvaartdag Schieten voor Duchenne, en in elk geval ook de zomer 3D in Lelystad. Wel genoeg op de agenda dus. :D

Jij bent wel van plan naar Ossendrecht en Den Helder te gaan? :)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:27

3D schieten lijkt me echt geweldig!!
Maar voorlopig ga ik me eerst maar eens verheugen op een beginnerscursus (ik geloof 6 weken).

Vandaag heb ik een beetje gelest met een compound (met en zonder vizier), en met ene ruiterboog... Wat een ontzettend leuk ding is dat: supersoepel, ik was er helemaal weg van. Ach, na het afronden van de beginnerscursus hoop ik dat ik voldoende techniek bezit om een leuke boog uit te kiezen. Ik neig nu naar een kort model :)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:23

Vraag: sommigen van jullie schieten in de tuin.
Aan welke regelgeving moet een schietbaan voldoen als je die in de tuin opzet?
Weet iemand een link?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:17

Wij gaan idd naar Ossndrecht en Den Helder, die laatste maken we een weekend van (racefietsen ook mee) samen en naar Ossendrecht gaat zoon van mijn partner ook mee gezellig met zn 3en.

En ik ben helemaal blij *\o/* net een hele mooie gloednieuwe bearpaw recurve jachtboog gekocht, mijn droomboog <3 weliswaar geen ruiterboog, maar zoveel ga ik toch niet te paard schieten :o en dit is echt de boog die ik wilde! Blij blij blij blij blij *\o/*

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 01:17

Dat roept natuurlijk om een foto!! :P

Vanavond heb ik voor het eerst vanaf 25 meter geschoten. Was nog lastiger dan ik het gedacht. Maarja, ik had mij toch nog maar even voor de Koningsspelen opgegeven van dit weekend, dus dat moest ik toch maar eventjes oefenen. En het is anders zo zielig als er maar twee in de groep van Barebow schieten. Is ook niet zo'n spannende wedstrijd dan :P
In ieder geval wordt het eerst een ronde van 25 pijlen op 25 meter en dan 25 pijlen op 18 meter. Ben benieuwd!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:25

Leuk hoor vandaag een workshop 3D en veld schieten op de club gehad. Kon ik mooi onder begeleiding mijn nieuwe boog uitproberen....het is even wennen, maar ik ben er nog steeds heeeeeeel blij mee *\o/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:50

Leuk Ashley! Ik vond 25 meter ook best wennen de eerste keer hoor.
Mooi dat je richting je wedstrijd kan trainen, extra motivatie.
Gaat het lekker met je flatbow inmiddels? :)

Hier weinig nieuws, gewoon lekker getraind! :j

Jazzit schreef:
Vraag: sommigen van jullie schieten in de tuin.
Aan welke regelgeving moet een schietbaan voldoen als je die in de tuin opzet?
Weet iemand een link?

Handboogschieten is in Nederland uitsluitend sport en heeft daarom een zekere vrijheid die 'geweerschietsport' bepaald niet heeft.
Er is geen wettelijke vergunningplicht, er zijn geen fysieke eisen, je bent niet verplicht een vaardigheidsbewijs te halen.
Die die (best bijzondere) vrijheid blijft alleen bij strenge autoregulatie (denk maar: een keer serieus een incident dat door de media/politiek wordt opgepikt en er ligt zo een wetsvoorstel waarin staat dat je niet eens een boog in huis mag hebben liggen).
Oftewel: doe niets stoms. Bedenk zelf kritisch of je veilig bezig bent. "Bij twijfel niet schieten" moet je letterlijk nemen.
In de tuin schieten doe je bijvoorbeeld alleen als daarachter enkel braak liggend akkerland ligt.

Over regelgeving is dit een goede post:
oomens schreef:
Century schreef:
Ik heb gehoord dat je geen echte pijlpunten mag gebruiken of zelfs in je bezit hebben in Nederland... ik weet niet precies hoe het zit, maar wilde het even noemen.

Volgens de wet wapens en munitie vallen
Citaat:
pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken
onder de wapens in categorie I.
In de praktijk betekent dat dat je inderdaad geen pijlpunten met een snijkant mag hebben. Dat gaat over
dit soort punten.

'Gewone' punten zoals deze (voor aluminium pijlen) of deze (voor hout) of deze field-punten zijn dus op zich geen probleem.

Er is echter één 'maar':
Handbogen en 'normale' pijlpunten worden dan niet expliciet als wapens aangemerkt, er bestaat wel een categorie IV, waaronder ook
Citaat:
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
vallen.
Dat houdt in dat wanneer jij met een opgespannen boog in je hand het winkelcentrum inloopt, deze toch als een wapen kan worden opgevat.

:')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 22-03-14 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:03

Haha!

Ja, het gaat zeker beter nu met mijn flatbow. Ik begin nu te merken dat ik weer wat sterker word en dat mijn boog wat soepeler wordt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:09

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:38

Ik was daar al inderdaad bezig met die wedstrijd. Even kijken wie met mij mee kunnen, want dat is wel zo gezellig. Maar helaas ben ik denk ik in mijn eentje. Maar ik wil graag mee doen!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:44

Twee mensen van mijn vereniging gaan en ikzelf ook. Als je niemand van je eigen vereniging mee kunt krijgen kun je gewoon bij ons komen staan hoor, gezellig! :)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:47

Die is goed Elanor _O- _O- _O-
Zo voelde het vandaag zeker wel in ieder geval.

Oude boog is net verkocht via Marktplaats dus nu ben ik helemaal blij *\o/* scheelt toch weer 100 euries want mijn nieuwe boog was iets boven mijn bedachte budget :=

Heb op de club nog geopperd een cursus boogschieten te paard te doen, maar of daar veel animo voor is :? O:) :') ze kunnen niet paardrijden nl. maar als ik een cursus kon doen moest ik dat zeker doen. 4 of 5 juli misschien :D

Wij zijn er dat weekend van Duchenne niet...dan zijn wij in Den Helder het weekend voor de 3D van 1 juni...wij maken er een lang weekend van nl :o

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:40

Gisteren heb ik mijn eerste Koningsspelen geschoten. Was erg gezellig en ik ben zeer tevreden met mijn score al ging het op de 25 meter eigenlijk best wel slecht! Maar op de 18 meter heb ik mijn eigen record verbeterd, dus dst maakte alles goed!
Helaas geen prijs gewonnen, want ik was helemaal alleen in de categorie dames barebow XD

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:53

Dat klinkt hartstikke leuk Ashley!
Goed dat je de barebow-dames vertegenwoordigt! :))
En mooi dat je in elk geval op de 18 meter "van jezelf" hebt gewonnen, daar gaat het om! :j

Je zou eens kunnen informeren bij de Horsebackarchers of Holland Timbers. :)

Ik ben eens aan de slag gegaan met het regelen van club-sweaters.
Logo ontwerpen, lokaal bedrijf gezocht dat kan borduren...
Hopelijk morgen even langs om kennis te maken en zien wat ze voor ons kunnen betekenen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:35

Iemand die ik ken organiseerde 5 juli een cursus bij voldoende animo, volgens mij idd waar jij zegt Elanor.

Zaterdag gaaf geoefend met de nieuwe boog, ook vanaf platform geschoten enzo, vanaf 4 april een cursus 3D en veld schieten in 7 weken met een excursie naar het terrein van de Dutch bowhunting clan (dat lijkt me gaaf!)

Even een foto maar de boog zie je niet zo goed maar ik ben er nog steeds blij mee en trots op <3

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:50

Elegante boog. :j En een mooi moment van de foto, zo'n fractie na het lossen.

Wij zijn met groepje van onze vereniging ook al eens naar de Dutch bowhunting clan geweest (ergens in dit topic heb ik nog een paar foto's neergezet geloof ik) en gaan komend weekend weer een keertje.
Het is een erg leuk en slim opgezet parcours, ideaal om te trainen. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:51

Voor de liefhebbers: de inschrijving voor de zomer 3D van Artemis is geopend. Ik ga op zaterdag. :)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:28

Waar is die en wanneer?
(Edit: ik zie het al maar denk dat wij niet kunnen dat weekend)

Zaterdag ging het wel fijn eigenlijk....ik begin wat vriendjes te worden met de nieuwe boog :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:31

De zomer 3D is op 14 en 15 juni in de buurt van Lelystad. :)

Vanaf volgende week kunnen wij de buitenbaan weer op.
Heerlijk! *\o/*

Het uitje naar Arnhem was weer zeer geslaagd.
Wel echt beroerd geschoten - het was te gezellig. :')
Toch een leuk plaatje:
Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:56

En een clubgenoot heeft een Robin Hoodje geschoten...
Op een van MIJN gecreste pijlen waar ik zo op heb gezwoegd. >;)
Ik kan hem er nu wel heel mooi mee pesten, want hij vond het toch wel erg. :P

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:13

Wij gaan 11 mei naar dat bos *\o/* leuk hoor :o
Vanavond vroeg naar bedje morgenochtend gaat de wekker om 7u omdat we op tijd in Ossendrecht moeten zijn voor een wedstrijd 3D :j het ging vandaag beroerd, dus dat belooft wat :')

Trouwens net war of The arrows gezien, een Koreaanse film, aanrader :j