Krachttraining voor vrouwen, #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Re: Krachttraining voor vrouwen, #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:03

Astaloca: Zou het zelf omdraaien. Eerst kracht, wel daarvoor een 10/15 minuten cardio als warming-up, en daarna cardio.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:04

annepaardoes schreef:
Astaloca: Zou het zelf omdraaien. Eerst kracht, wel daarvoor een 10/15 minuten cardio als warming-up, en daarna cardio.

Dat deed ik al! :D Ik had het er voor jullie misschien anders staan.. maar zo doe ik het ook :)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:22

Suc6 met de training!

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:27

Zo.. :D gisteren toch wel een goede training gehad, merk het aan mn spierpijn haha! rug, schouders , biceps en triceps.. borst een beetje.. Straks een uurtje hardlopen :)
Woog vanochtend onder de 68, yes! Op naar de 62/63

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:31

Goed bezig Marije! :)

Ik ga vanavond ook weer :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:39

lekker he die paaseitjes, weer extra trainen na de paasdagen...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:42

Ik wil vanavond ook! Kans twee om te gaan kickfunnen. Alleen mijn rechter been voelt nog steeds niet helemaal lekker. Als ik mijn been naar achteren of opzij beweeg is er niets aan de hand, maar wanneer ik mijn been omhoog doe voel ik een naar gevoel aan de boven kant van mijn bovenbeen, dicht bij de lies.
Mmm.. kijken of het verder op de dag nog weg trekt.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:49

Ik heb vragen gehad over hardlopen en vetverbranding, daarom even iets over dit onderwerp.
Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik dingen niet helemaal goed uitleg omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is. Ik doe mn best om het duidelijk uit te leggen. :o

Om vet te verbranden moet je hartslag omhoog om de verbranding op gang te krijgen. Maar de hartslag moet niet te hoog worden want anders verbrand je alleen koolhydraten en spieren. Rustig hardlopen is dus een verreiste en dan 30 minuten lang als je vet wilt verbranden en spieren wilt behouden.

Vetverbranding valt of staat dus met je hartslag. Wissel daarom, zeker in het begin, het rennen vaak af met wandelen om te voorkomen dat je hartslag te hoog is.
Ook moet je lichaam wennen aan de inspanning van het hardlopen. Veel beginners die voor het eerst rennen, starten met te veel enthousiasme. Hierdoor krijg je last van blessures, zoals extreem vermoeide spieren en pijnlijke gewrichten.

Om dit te voorkomen moet je het rustig opbouwen, want er is niets vervelender dan beginnen met hardlopen, maar vroegtijdig moeten stoppen omdat je nog amper kunt lopen en staan. En dit is weer niet goed voor je motivatie, waardoor je gelijk een hekel krijgt aan hardlopen en echte vetverbranding en calorieverbranding kunt vergeten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:59

Hmz, nou, deze week mislukt mn planning van 3 keer in de week sporten... Wel paar dagen flink gewandeld in mn zoektocht naar een mooie betaalbare laminaat vloer (heb dr zere voeten van) maar nog maar 1 keer gesport, en hoop morgen te kunnen sporten... Probleem is een beetje dat ik in mn hoofd zo druk ben met mn aanstaande verhuizing, en het feit dat ik daarna meteen vol aan de bak moet op uni, dat ik afgezien van algemeen druk hebben, steeds koppijn krijg en ook gewoon super slecht slaap. Kom niet in slaap doordat mn hoofd blijft malen... Heel heel iritant dus... Nouja, dan maar een week maar 1 keer sporten... Moet nog kijken wat er volgende week van komt, dan ben ik de hele week aan het klussen en verhuizen. Misschien sochtends vroeg ergens wat sporten ofzo.. Maar klussen en verhuizen móet gewoon af volgende week.
Zie? zelfs hier krijg ik al stress van alleen van dit uittypen... Ik denk dat ik deze 2 week maar als verloren moet beschouwen...

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:02

Stress is vervelend en miss ben je er gevoelig voor. Probeer ook vrije tijd te creeren (hoe moeilijk het ook is) vooral voor naar bed gaan. Met een rustig hoofd slaap je ook beter. Hopelijk krijg je meer slaap waardoor je overdag weer fitter bent met minder hoofdpijn. Vul je vrije tijd met sporten of tv kijken, lezen, naar vriendin, enz.. Sterkte en denk om jezelf he!!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:06

Missfitness: Kun je de hartslag ook in een percentage aangeven die goed is voor de vetverbranding? Ergens las ik eens 60/70%. Met fietsen bijvoorbeeld zit ik nu toch vaak tegen de 170. Dat betekend dus dan ik op 85% van mijn hartslag zit. Is dit te hoog voor een goede vetverbranding?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:11

Mja, klopt missfitness, ik ben idd stress gevoelig, en het dingen moeten regelen rond de verhuizing speelt onwijs in op mn ADHD, wat mn stress gevoeligheid weer versterkt. Ik ben nu dus idd mezelf aan eht dwingen om tussendoor en vooral savonds ontspannende dingen te doen. Films kijken vooral, want als ik écht gestressed ben kunnen zelfs boeken mn aandacht niet altijd vasthouden. (en ik kan altijd en overal lezen :P )

edit: stress maakt ook nog blessure gevoeliger natuurlijk, dus wel een extra reden om een stapje terug te doen met sporten nu, want als ik sport ben ik momenteel erhm, vrij fanatiek :P

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:12

Voor beginners ligt dit idd op zo'n 60 a 70%. Voor meer ervaren sporters die al meer spier hebben ontwikkeld ligt dit percentage iets hoger. Als ik jou was zou ik het percentage toch verlagen. Rustiger fietsen, hartslag bijhouden en je fietsintensiteit daar op aanpassen.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:16

Airborn je weet dus hoe het zou moeten, je moet jezelf er alleen toe zetten. Stress is niet goed voor een mens. Je bent er nu op tijd bij, maak een planning, zorg voor voldoende rust en het heeft geen zin om in de stress te vliegen, de dagen duren er niet langer of korter door. En wat je zegt, sporten is ontspanning en daar past geen stress bij. Je raffelt de oefeningen af, snel dit snel dat, denkt aan andere dingen waardoor je je trainingsdoel misschien vergeet, met als gevolg blessures.
Hou je goed he!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:18

Komt goed!

Hmmmm, nog geen posts van Nicole meer... Zou ze ons kwijt zijn?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:19

Haha.. ben benieuwd hoe het met haar is gegaan! Lang niks meer vernomen idd!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:20

missfitness schreef:
Voor beginners ligt dit idd op zo'n 60 a 70%. Voor meer ervaren sporters die al meer spier hebben ontwikkeld ligt dit percentage iets hoger. Als ik jou was zou ik het percentage toch verlagen. Rustiger fietsen, hartslag bijhouden en je fietsintensiteit daar op aanpassen.

Dan ga ik toch maar wat rustiger fietsen. Op de loopband en crostrainer haal ik meestal die hoger hartslag niet. Dan is mijn hartslag al lager.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:26

Anne heb je nog kickfun gedaan? Te veel last van je been las ik?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:44

Vervelend dat je zo'n stress hebt Airborn :(:)

Ik ga morgen weer even sporten. Ben heel druk met mijn thesis, dus sporten is de laatste 2 weken wat minder geweest helaas.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:04

juist als je last van stress hebt is het toch goed om lekker te sporten?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:06

Alle stress er even uit trainen!
Als je dat maar wel op kan brengen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:43

missfitness schreef:
Anne heb je nog kickfun gedaan? Te veel last van je been las ik?

Nee ik heb het niet gedaan. Het nare gevoel is al een heel stuk minder, maar wanneer ik nu been been omhoog doe voel ik het nog wel iets. Aangezien je met kickfun toch ook wel veel moet trappen en dit dan voor mij de eerste keer zou zijn en ik de techniek dus ook nog niet beheers, durfde ik het niet aan.
Morgen ga ik gewoon krachttraining doen sla ik de oefeningen met mijn benen even over. Qua cardio houd ik het dan op snelwandelen en de crostrainer want dan heb ik er geen last van. Even maar rustig aan doen met dan been, want straks overbelast ik hem pas echt goed en kan ik zo een week niets doen.

Airborn: Lastig dat je zo'n stress hebt. Misschien helpt het voor je als je in stressvolle situaties "helpende gedachtes" voor jezelf bedenkt? Bijvoorbeeld: Ik kan soms vreselijk piekeren wanneer ik in bed lig. Zo erg dan ik dan gewoon niet kan slapen. Vaak gaat het piekeren dan over dingen die ik nog moet doen. Mijn helpende gedachte is dan op dat moment: "NU, op dit moment kan ik er niets aan doen. Ik schiet er niets mee op om er aan te blijven denken tenzij ik het ook nu meteen ga uitvoeren". (naja en om 1 uur 's nachts ga je niet aan een verslag werken die je een week later pas af hoeft te hebben :P) Dit hebt mij om de gedachtes waar ik over pieker van mij af te kunnen zetten en te gaan slapen.
Edit: Helpen gedachtes moet je wel zelf hebben geformuleerd, want dan werkt het voor jou het beste.

Sporten kan inderdaad helpen om je hoofd even leeg te maken, maar uit eigen ervaring weet ik dat stress verminderen vooral werkt wanneer je gaat werken aan de oorzaak van de stress. Je hoeft niet alles in één keer op te lossen, maar vaak als je er al iets aan hebt gedaan, kan dit al verlichting geven.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:45

Annepaardoes, mja, dat werkt meestal wel, maar ik loop daarbij gewoon tegen mn ADHD aan, dan kan ik mn gedachten letterlijk niet uit zeggen. Tja, is een deel van me, en heb ik mee leren leven :P Komt ook vanzelf goed :)
En ja, sporten opzich is goed tegen stress, maar waar ik stress van krijg is veel dingen moeten doen en regelen. Sporten, ondanks dat het ontspannend is, is voor mij, net als alle andere dingen, iets wat ik moet doen en moet regelen en in moet plannen. Dus het is dan nog een extra ding erbij zegmaar? Dan kan ik me dus al gaan druk maken over de tijd die dat kost enzo.. Het klinkt heel onlogisch, ik kan het ook niet zo goed uitleggen, maar ik heb geleert dat ik bij dit soort dingen dan gewoon de dingen die niet écht hoeven gewoon ff moet laten zitten. Anders krijg ik namelijk echt onwijze migraine en geeft mn lijf aan dat het zo niet gaat.
Maar, ik vind het natuurlijk wel vervelend enzo, de stress, maar het is wel een heel goed leerpunt om dr mee om te gaan en wel alles te regelen enzo. Meestal als ik zo'n stress heb doe ik namelijk écht niets meer... Alleen beetje computeren en lezen. Dus dat ik alsnog nu 2 keer sport deze week en al mn oliebol regel is voor mij al een hele verbetering. (niet iets wat voor de meeste mensen logisch is om als verbetering te zien maar... voor mij wel, dit is gewoon niet mijn sterkste kant :P )

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:43

Airborn: Het klinkt mij heel lochies (en ook bekent) in de oren. Als je zoveel aan je hoofd hebt vind ik het juist goed van je dat je tot nog de tijd weet te vinden om 2 keer te gaan sporten. Ik ben zelf ook een vreselijke stress kip. Wat echt werkt, denk ik, is om iets(een hulpmiddel) te vinden waardoor je je zaken kunt regelen (omdat dit je stress veroorzaakt) dat jou rust gaat geven. Dat zouden dus helpende gedachten kunnen zijn of bijvoorbeeld een lijstje maken met wat je die dag gaat doen en daarna doorstrepen wat je al hebt gedaan (Dit kan erg motiverend werken, de klusjes kunnen doorstrepen die je al voor elkaar hebt).
Probeer niet te veel hooi op je vork te nemen anders blijf je gestresst.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:31

Ik ben deze week 3 keer braaf geweest
Donderdag helaas voor het laatst want gisteren gingen ze al vroeg dicht ivm goeie vrijdag
Vandaag moet ik echt rust houden gisteren druk geweest en vanavond nog even weg en morgen
Naar slagharen en maandag is de sportschool dicht maar dat geeft niet want dan moet ik toch bijkomen
Van slagharen
Maar heb donderdag wel 10 minuten flink op de cross gestaan ik was doorweekt
Daarna nog 20 minuten op de loopband op een helling van 3,5% met een snelheid va 5.5 *\o/*
En dat heb ik bijna 10 minuten volgehouden
Daarna heb ik mijn benen ,billen en buik getraint in een goed half uur
En daarna nog 70 minuten stevig op de loopband