Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:08

NoGo: Hopelijk valt het deze keer allemaal mee met de bijwerkingen :(:) hormonen kunnen echt flink lastig zijn...
Die opmerkingen, ik maak ze zelf nooit, weet hoeveel zeer ze kunnen doen, al word ik zelf wel van het kijken naar al zwanger. Bij een familielid van mij ging het ook niet allemaal van een leien dakje.... Uiteindelijk is ze gezegend met 2 gezonde kinderen, maar de weg er naar toe....

Asjemenauw: heel veel succes morgen!

Charlotte: En zou jou vriend er achter staan?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:45

Ja dat is afwachten ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:55

Heb je het er al wel met hem over gehad?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:59

Ik zou me nooit voor wie dan ook aanbieden als draagmoeder, er kleven te veel risicos aan. Ben geen broedmachine. Enkel voor mezelf als ik zelf een kindje zou willen.

Waarom draagmoederschap? er zijn zoveel kinderen ter adoptie.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:01

Jawel, hij heeft me zelf 3 jaar geleden opgegooid als draagmoeder, maar dat was toen helemaal niet serieus aan de orde, dus lekker veilig om te doen!!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:01

Ragdollcat schreef:
Ik zou me nooit voor wie dan ook aanbieden als draagmoeder, er kleven te veel risicos aan. Ben geen broedmachine. Enkel voor mezelf als ik zelf een kindje zou willen.

Waarom draagmoederschap? er zijn zoveel kinderen ter adoptie.

Ik kan me dat wel voorstellen, een eigen kind is toch anders.
Mijn kinderen lijken op mij, ze hebben zowel uiterlijke als innerlijke trekjes van mij en dat is mooi om terug te zien!
Ook is de weg naar adoptie lang en duur en niet iedereen kan dat betalen en wil er zo lang op wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:02

Ragdollcat, het zou fijn zijn als je de discussie die inmiddels 20 pagina's telt doorleest. Er zijn genoeg reden pro en anti draagmoederschap gegeven. Je huidige post draagt niet veel bij aan de discussie.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:02

LCharlotte schreef:
Jawel, hij heeft me zelf 3 jaar geleden opgegooid als draagmoeder, maar dat was toen helemaal niet serieus aan de orde, dus lekker veilig om te doen!!

En hoe zou hij er nu tegenover staan als jij bijvoorbeeld draagmoeder zou zijn voor die vrienden van je?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:03

Ik wil even zeggen dat ik ontzettend veel bewondering heb voor vrouwen die draagmoeder zijn. Ik heb vier maanden geleden zelf een kindje gekregen en ook in de negen maanden dat een kindje in je buik zit, bouw je er een band mee op. Het lijkt mij dan ook ontzettend moeilijk om na de bevalling je kindje mee te geven aan de wensouders. Ook het wensouderschap lijkt mij moeilijk, vaak zijn er al jaren van teleurstellingen aan vooraf gegaan en dan is het iemand anders die jouw kindje draagt. Dat lijkt me best moeilijk. Zwanger zijn en de geboorte van een gezond kindje blijft een groot wonder.

Het vervelende is ook dat je in Nederland geen overeenkomst kan sluiten over het draagmoederschap. Je mag het best afspreken, maar als uiteindelijk de draagmoeder het kindje wil houden, kun je niet naar de rechter om af te dwingen dat ze het kindje aan de wensouders afstaat. Officieel is namelijk een draagmoederschap-overeenkomst een overeenkomst (heel ouderwets) die in strijd is met de goede zeden.

Op dit moment denk ik ook dat ik geen draagmoeder zou kunnen zijn. Ik zou erg veel moeite hebben met het 'afstaan' van het kindje. Misschien verandert dat in de toekomst als ik het gevoel heb dat mijn gezin 'af' is en ik zelf niet meer kinderen wil.

Ik wil in ieder geval iedereen die in deze situatie zit heel veel sterkte wensen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:03

Edit, had al gereageerd zag ik.
Laatst bijgewerkt door Boras op 24-08-11 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:04

Inderdaad de adoptie procedure is erg omslachtig en duurt erg lang!!!
En daarnaast is een geadopteerd kindje toch wel echt anders dan een kindje met je eigen genen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:05

[quote="AsjemenauwBoras Nee zo gek zat jij toen helemaal niet.
In een vorige post las ik dat jullie kans op het uitkomen van de wens kleiner en kleiner word. Als ik eerlijk ben is mijn nieuwsgierigheid naar jouw verhaal nu wel geprikkeld. Als je zelf nog niet klaar bent om je verhaal te delen, moet je het zeker ook niet doen![/quote]

Ik stuur je binnenkort een pb-tje.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:10

NoGo begrijpelijk dat je dit een heel zwaar traject vindt, dat is het ook!
Vind dat je er tot nu toe stevig in staat en anders slepen we je er wel doorheen.

Charlotte ik hoop dat het allemaal verloopt zoals je graag ziet, zonder dat ik exact weet hoe je dat dan in zou vullen. :)

AJN veel succes morgen.

Ik vind die opmerkingen ook heel kwetsend, zou ze ook niet meer zomaar maken maar vroeger echt wel eens gedaan. Maar inmiddels wel geleerd dat je gewoon niet weet hoe het is bij een ander.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:16

Jeetje Nogo, heel erg veel succes met de hormonen! Je komt er wel, je bent zo sterk! :(:)

Charlotte fijn dat je een weloverwogen beslissing voor jezelf hebt kunnen maken :)

Asjemenauw sterkte morgen!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:26

Bedankt voor je mooie reactie Esplendido! Dat afstaan van je kindje is niet van toepassing. Het is namelijk niet jouw kindje. Het kindje is niet ontstaan uit jouw genen. Het eicelletje word bevrucht geplaatst in jouw baarmoeder waar het uitgroeit tot het kindje van de wensouders. Als je dat niet heel droog in je hoofd kunt houden dan zou je het inderdaad niet aankunnen. Het is emotioneel ook een bijzonder proces en ik denk dat je zeer stevig in je schoenen zou moeten staan om het te kunnen handelen.

Joyceke... Ja dat is een goede vraag, daar zou hij goed over na moeten denken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:28

TS, ik weet niet of het al gezegd is... maar houd je er rekening mee dat de draagmoeder op papier de échte moeder word? En de wensouders 'slechts' adoptieouders (als ze al door de hele adoptieprocedure komen)....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:30

Ja dat is inderdaad het geval, dat weet ik inderdaad. De draagmoeder heeft zelfs een jaar bedenktijd en kan binnen die tijd het kindje opeisen. :j

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:32

LCharlotte schreef:
Ja dat is inderdaad het geval, dat weet ik inderdaad. De draagmoeder heeft zelfs een jaar bedenktijd en kan binnen die tijd het kindje opeisen. :j

Ik vind het maar raar hoor :n Want op papier blijf je altijd de 'adoptiemoeder', zelfs als is het je eigen eitje....
Maargoed, goed dat je het al weet :j Scheelt verrassingen :J

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:34

Neehoor ik zou het niet willen doen.
Geheid dat ik het kind daarna zelf wil houden :o

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:34

Mij lijkt het heel moeilijk om een kindje dat negen maanden in jouw buik groeit, dat je voelt bewegen en waar je toch een band mee ophoudt, niet als jouw kindje te beschouwen. Vandaar ook mijn bewondering voor draagmoeders. Juridisch gezien is de moeder van een kindje degene uit wie het kindje geboren is, dus in die zin is het wel 'afstaan' maar ik weet ook niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:36

Ja het is ook heel krom, ik vind dat de genen mee moeten tellen, helemaal in zo een situatie!! Maargoed, dit is weer een klassiek voorbeeld van de praktijk die voor loopt op de wetgeving...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:41

De wet zou wel gewijzigd kunnen worden, zodat het zou worden de vrouw uit wiens eicel... Maar dan klopt de situatie weer niet in het geval dat er sprake is van eiceldonatie.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:46

Ja de wet zou in beide gevallen aangepast moeten worden. Als er sprake is van bewust draagmoederschap en er is vooraf vastgelegd dat het kindje van de wensouders is dan zou het gewoon juridisch erkend moeten worden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:46

Ik heb niet alles doorgelezen maar wel even nagedacht.

Als mensen die echt heel dicht bij me staan dat zouden vragen, heel graag een kindje willen je maakt duidelijke afspraken, dan zou ik wel voor hen een draagmoeder willen zijn. Maar nu is de situatie er niet naar.

Het enige wat mij heel moeilijk lijkt is dat je je misschien verantwoordelijk over een kindje gaat voelen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:51

Even terug te komen op de vraag van de Ts. Ik zou het niet willen, misschien omdat ik zelf te graag moeder wil zijn. En je hebt hoe je het ook went of keert een band met het kindje. Dus het op zien groeien bij een ander zou ik niet kunnen trekken.