[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:51

En bedankt Lammie2701 dat wilde ik nu juist niet horen :D
Ik denk dat het toch voor iedereen weer anders is...en het is helaas een kwestie van uitproberen...
Aan de andere kant ben ik blij met nog twee dingen die ik kan/mag proberen de microgynon en de Cerazette....al mompelde mijn HA bij de Cerazette dat die niet helemaal betrouwbaar was }:0

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:55

haha nou in dat geval: ik heb geen rare ervaring met de MG 30 :) Wel misselijk in het begin, maar nadat ik het 's ochtends nam was het over. Ben nog steeds even vrolijk :P
Wel 'migraine-achtige hoofdpijn' gekregen, maar ik verwacht dat dat eigenlijk meer door erge allergie komt want ik krijg het als ik teveel doe in een allergische omgeving.

Hmm twijfel nog of ik veilig kan zwemmen morgen :=

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:10

mamendt schreef:
Ik denk dat het toch voor iedereen weer anders is...en het is helaas een kwestie van uitproberen...
Aan de andere kant ben ik blij met nog twee dingen die ik kan/mag proberen de microgynon en de Cerazette....al mompelde mijn HA bij de Cerazette dat die niet helemaal betrouwbaar was }:0

tjah je wilde ervaringen van microgynon dus ik gaf je mijn ervaring...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:23

tuurlijk wel vuurneon, je kan echt wel gewoon gaan zwemmen met een tampon. Niemand die het ziet en je merkt er zelf amper wat van. Inderdaad is een maatje groter geen slecht idee.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:26

Ik kom ook even meekijken.

Kom net van de HA af omdat ik misschien wil stoppen met de nuvaring. Ik ben ooit begonnen met microganon30 en toen daarna nog meer andere en uiteindelijk de ring. Het probleem is dat ik het leukste ben als ik ongesteld word of al ben. Dan ben ik veel liever, heb ik meer gedult, wat aanhankelijker en ook lijfelijk meer toenaderbaar. Meteen de dag nadat de ring er weer in gaat ben ik kortaf, afstandelijk, directer en vooral eigelijk niet meer aanraakbaar door niemand. Het verschil is zo groot en mijn vriend ne ik willen ook geen sex als ik ongesteld ben dus blijft er 1 week over. Vandaar dat ik iets anders wil en mijn vriendin begon over het mirena spiraaltje maar nu ik wat verhalen lees lijkt me dat ook niks in verband met zetten. Als het niks is moet hij er ook weer uit en dat lijkt me dan ook zonde. Implanon beetje zelfde idee.

Nu lees ik hier dus over cezarette een pil zonder oestrogeen? Ookal was ik blij dat ik van de pillen af was lijkt me dat nog de beste oplossing. Ik word niet meer ongesteld en ben erg benieuwt hoe ik ben zonder oestrogeen. Ik zou alleen wel een kalender bij willen houden welke week ik dan ongesteld zou worden mocht ik nogsteeds verschil merken, maar meer als experiment.

De dokter zelf begon over de jaz. Een nieuwe pil. Eerst was er de jasmin en nu de jaz. Heb ik nog niks van gelezen of opgezocht maar was benieuwt of mensen hier al ervaring mee hebben.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:28

hmm ik ben wat info over cerazette aan het bekijken, maar er wordt gezegd dat als je zwaarder bent dan 70 kg er i.v.m. veiligheid wordt geadviseerd om 2 pillen in plaats van 1 te nemen. Waar halen ze dit nou weer vandaan? Nu zit ik nog ver onder die 70 kilo, daar niet van, maar ik vraag me af waarom die grens en waarom al bij 70 kilo? Dit zou betekenen dat veruit de meeste nederlandse vrouwen die cerazette gebruiken 2 in plaats van 1 pil moeten nemen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:30

InekeH87 schreef:
hmm ik ben wat info over cerazette aan het bekijken, maar er wordt gezegd dat als je zwaarder bent dan 70 kg er i.v.m. veiligheid wordt geadviseerd om 2 pillen in plaats van 1 te nemen. Waar halen ze dit nou weer vandaan? Nu zit ik nog ver onder die 70 kilo, daar niet van, maar ik vraag me af waarom die grens en waarom al bij 70 kilo? Dit zou betekenen dat veruit de meeste nederlandse vrouwen die cerazette gebruiken 2 in plaats van 1 pil moeten nemen.

raar...ik ben namelijk 80 kilo en slik gewoon 1 cerazette...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:34

ok ik ben al wat wijzer. In groot britannië is het dus kennelijk heel normaal dat je bij een gewicht van meer dan 70 kg 2 pillen moet nemen, echter er is een bewijs dat met slechts 1 pil de veiligheid heel veel anders is dan met 2 pillen.

edit: bron
The CEU has no evidence specifically relating to body mass index (BMI) with respect to whether an increase in dose is required for the desogestrel-only pill (Cerazette) or other progestogen-only pills. However, the CEU has evidence in women who weigh >70kg. This evidence is presented below and relates to whether or not an increase in dose is required.

Some health professionals in the UK advise women weighing >70kg using progestogen-only pills containing levonorgestrel, norethisterone or etynodiol diacetate to take two pills together every day. However no direct evidence has been found to support this practice.

For women weighing >70kg and using the desogestrel-only pill the advice is to only take one pill daily. Evidence from a randomised, double blind, group comparative study provided showed that the desogestrel-only pill (75ìg) significantly inhibits ovulation in comparison to a levonorgestrel-only pill (30ìg) in women with a mean weight of 63.0kg (range 46-78). Only one woman in the destogestrel-only pill group ovulated in the study period compared to 16 women in the levonorgestrel group.

This study provided evidence that one tablet of desogestrel (75ìg) is effective at preventing 97% of cycles. The dosage should not be increased in women weighing >70kg.

For women of any weight who are using a desogestrel-only pill the CEU advises that only one tablet (75ìg) per day is required to provide contraceptive protection.

The CEU continues to recommend that women weighing >70kg using progestogen-only pills containing levonorgestrel, norethisterone or etynodiol diacetate should be advised to take two pills together every day."

In cerazette zit desogestrel, dus die hoef je maar 1 keer per dag te nemen. In andere minipillen met levenorgestrel, norethisterone of etynodiol diacetate als werkzaam bestandsdeel moet je er wel 2 nemen als je meer dan 70 kg weegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:44

InekeH87 schreef:
tuurlijk wel vuurneon, je kan echt wel gewoon gaan zwemmen met een tampon. Niemand die het ziet en je merkt er zelf amper wat van. Inderdaad is een maatje groter geen slecht idee.

Dank je voor de geruststelling! :)
Ik zet de zwemtas maar klaar dan haha :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:50

@mamendt, ik heb die ook geslikt, mycrogynon maar nooit ergens last van gehad..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:56

Vetcellen maken volgens mij hormonen aan en hoe zwaarder je bent, hoe groter het oppervlak/volume waarover de werkzame stoffen uit de pil verdund worden, dus ergens is het wel logisch. Maar aan de andere kant: er zijn zoveel andere factoren die de werkzaamheid van de pil beïnvloeden...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:59

lammie2701 schreef:
mamendt schreef:

tjah je wilde ervaringen van microgynon dus ik gaf je mijn ervaring...

Ja hoor ook negatieve ervaringen zijn welkom......ik zei het ook maar voor de grap :D

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:16

peaches schreef:
De dokter zelf begon over de jaz. Een nieuwe pil. Eerst was er de jasmin en nu de jaz. Heb ik nog niks van gelezen of opgezocht maar was benieuwt of mensen hier al ervaring mee hebben.

Ik heb Yaz. In het begin erg tevreden over, maar nu heb ik al sinds een aantal maanden last van spotting, en ik heb al een aantal maanden niet doorgeslikt (deed ik in het begin wel, ook met deze pil). Ik overweeg dus nu om op een andere pil over te stappen. Yasminelle heb ik ook gehad, alleen had ik toen soms last van migraine in mijn stopweek en met de kortere stopweek van Yaz heb ik daar geen last meer van. Ik kan alleen niet te veel van "samenstelling" veranderen, want ik heb alopecia androgenetica (mannelijke haaruitval) en sommige pillen verergeren dit net. Yasmin, Yasminelle, Yaz en Diane35 zijn de enige die ik ken die ik kan nemen. Maar vervelende bijwerkingen (op die bloedingen na dan) heb ik er niet van.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:22

Hallo medebokkers,
ik kom even binnen vliegen met een vraagje,
ik zou graag willen beginnen met de pil omdat ik de laatste tijd weer een beetje onregelmatig word en ikga vaker op stage ook ik het buitenland en dan wil ik het niet graag zijn(en het andere waarvoor je de pil slikt haha).
maar nu hoe moet ik mijn ouders overhalen nouja meer overtuigen en moet je daarvoor speciaal naar de huisarts?
alvast bedankt!
mies

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:10

Je moet ervoor naar de huisarts, maar waarom zou je je ouders moeten overtuigen? Als je alleen op stage naar het buitenland kan, ben je ook oud genoeg om zelf over je anticonceptie te beslissen lijkt mij :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:53

Mamendt, ik slik al ik denk zo'n 15 jaar de microgynon 30 en voel me er okee bij hoor :-)
Wil er nu wel mee stoppen maar dat is meer omdat ik al zo'n 22 jaar hormomen slik en ik dat niet meer wil.....

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:16

Okr dan ga ik van de week even langs de huisarts! Dankje wel

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:30

En IngridM als je met de pil stopt wat doe je dan?
Ik slik nu ongeveer 10 jaar....... :+ vind ik eigenlijk ook al lang....

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:31

Yessy schreef:
Je moet ervoor naar de huisarts,

Nee hoor. er zijn ook internetsites waar je de pil kan bestellen. Vragenlijstje invullen (die gecontroleerd wordt door een HA), adres invullen, betalen en een paar dagen later het pakketje uit je brievenbus vissen. Ik doe het al jaren op die manier. ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:39

mamendt schreef:
En IngridM als je met de pil stopt wat doe je dan?
Ik slik nu ongeveer 10 jaar....... :+ vind ik eigenlijk ook al lang....

Ja dat weet ik dus nog niet..........moeilijk!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:08

MandyR schreef:
Yessy schreef:
Je moet ervoor naar de huisarts,

Nee hoor. er zijn ook internetsites waar je de pil kan bestellen. Vragenlijstje invullen (die gecontroleerd wordt door een HA), adres invullen, betalen en een paar dagen later het pakketje uit je brievenbus vissen. Ik doe het al jaren op die manier. ;)

Dat vind ik ook gek. Alsof er dan gecontroleerd kan worden of dat naar waarheid is ingevuld.
Wordt het dan wel vergoed door de verzekering? Of moet je dat dan altijd zo betalen? Ben ik gewoon benieuwd naar. Niet dat ik 't nodig heb.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:12

Ik heb de pil 28 jaar geslikt en was het zo moe, heb nu Implanon, zo'n staafje, maar tot nu toe ben ik er echt niet ' happy ' mee. Ongesteldheid duurt nu al 3 weken :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:19

Jeetje 3 week? Hoelang heb je de implanon al? (is die nu weer wat veiliger? had begrepen dat ie in het beginstadium van de ontwikkeling wel eens kon verdwijnen/verschuiven in het lichaam :=)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:29

ga ik ook nog op googlen, Implanon. Weet echt nog niet wat ik wil. Eigenlijk wil ik gewoon nooit meer ongesteld worden of in ieder geval kunnen bepalen dat ik het bv. op vakantie niet wordt ivm de ongelooflijke hoofdpijnen die ik dan heb............

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:35

Yessy schreef:
Vetcellen maken volgens mij hormonen aan en hoe zwaarder je bent, hoe groter het oppervlak/volume waarover de werkzame stoffen uit de pil verdund worden, dus ergens is het wel logisch. Maar aan de andere kant: er zijn zoveel andere factoren die de werkzaamheid van de pil beïnvloeden...

Vetcellen maken geen hormonen. Dat doen hormoonklieren. En hormonen werken alleen bij die organen/weefsels/klieren die gevoelig zijn voor een bepaald hormoon. Hormonen kunnen dus wel 10x het lichaam rondgaan voordat ze bij de betreffende organen aankomen. Zoals jij zegt en het enige wat ik me kan bedenken is dat iemand die meer dan 70kg weegt heeft een groter lichaamsoppervlakte en meer "meters" aan bloedvaten. Dus misschien dat het langer duurt voordat een hormoon dan bij het betreffende orgaan aankomt. En dat dit verschil zo groot is dat het verkleint moet worden met een dubbele dosis aan dat hormoon? Snappen jullie me nog? :+