Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:12

ik had hier nog nooit van gehoord als ik eerlijk ben,
maar ik heb de test gedaan en ik heb van de 20 vragen 18 met een ja kunnen beantwoorden.
wel vreemd eigenlijk, ben je iets waar je niet eens van wist dat je het bent :+

xJess

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:40

Ik had hier ook nog nooit bij gehoord, maar ik had met de test 17 punten. Dus er stond dat ik het waarschijnlijk ook had. Wel interessant.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:22

knabbelgirl schreef:
laulapaula schreef:
je hebt het ook in verschillende mate. Wel fijn dat je dat niet hebt. Maar mag ik vragen wat indigo betekend?

ff gegoogled
Citaat:
Het Indigo-kind kan worden herkend door zijn of haar aura en door bepaalde andere kenmerken, volgens de Indigo Children webstek (Kryon Writings is eigenaar):

* Ze worden geboren met een koninklijk gevoel (en gedragen er zich ook naar).
* Ze vinden dat ze "het verdienen hier te zijn", en zijn verrast wanneer anderen er niet zo over denken.
* Eigenwaarde is niet zo belangrijk. Ze vertellen vaak aan de ouders "wie ze zijn".
* Ze hebben moeite met absoluut gezag (gezag zonder uitleg of keuze).
* Ze willen bepaalde dingen gewoonweg niet doen; bv. het wachten in een rij is moeilijk.
* Ze worden gefrustreerd door systemen die ritueel zijn en die geen creatief denken vereisen.
* Ze zien vaak hoe dingen beter kunnen worden gedaan, zowel thuis als op school, waardoor ze "systeembestrijders" lijken (non-conform tegenover elk systeem).
* Ze lijken asociaal tenzij ze bij iemand van hun eigen soort zijn. Als er geen anderen zoals henzelf in de buurt zijn, worden ze introvert en voelen zich alsof niemand anders hen begrijpt. De school is sociaal gezien een uitzonderlijk moeilijke omgeving.
* Ze reageren niet op "schuld"-discipline ("Wacht tot je vader thuiskomt en hoort wat je hebt uitgespookt").
* Ze zijn niet te verlegen om jou te vertellen wat ze nodig hebben

Als dit het goede is vind ik het niet echt positief iets :o

Dit klopt niet! Gelukkig kijk maar op indigokinderen.nl

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:23

Vaak vragen ouders ons of hun kind een Indigokind (nieuwetijdskind) is. Hier volgt een lijstje met de meest in het oog springende kenmerken van Indigokinderen:

Ze hebben een sterk innerlijk gevoel van waarheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid
Ze wilen leven volgens ethische principes; als ze dat niet lukt kunnen ze last krijgen van depressieve of angstige gevoelens
Ze accepteren geen leiding van mensen die voor hun gevoel niet volgens ethische principes leven
Ze laten zichzelf niet in een hokje plaatsen
Ze hebben van nature eerbied voor elk leven; sommigen willen bijvoorbeeld al op jonge leeftijd geen vlees eten
Ze voelen stemmingen en problemen van anderen heel goed aan; ze hebben soms de neiging om deze (in versterkte mate!) te weerspiegelen
Hun vijf zintuigen zijn zo gevoelig, dat ze gemakkelijk overprikkeld en overbelast kunnen raken
Ze laten zich niet dwingen om iets te doen waarin ze niet geloven
Ze kunnen hun denkbeelden vaak moeilijk onder woorden brengen, omdat taal te beperkend voor ze is
Omdat ze uitstekend aanvoelen wat goed en fout is, hebben ze eigenlijk geen discipline nodig (ze reageren trouwens meestal erg slecht op discipline). Wel hebben ze behoefte aan duidelijke structuren.
Ze hebben een intelligentie die meestal ruim boven het gemiddelde ligt en ze zijn zeer leergierig. Maar ze nemen geen genoegen met "traditionele" antwoorden of antwoorden die gebaseerd zijn op "autoriteit"
Ze hebben vaak problemen met tijd:
ze hebben moeite met op tijd komen
het herkennen van het chronologische verloop van gebeurtenissen kan moeilijk voor ze zijn
het tijdsbesef is heel rekbaar (ze hebben bijvoorbeeld het gevoel ergens nog maar tien minuten bezig te zijn terwijl dat in werkelijkheid al ruim twee uur is)
planning is moeilijk, waardoor ze vaak in de problemen komen om iets op tijd klaar te hebben
Ze hebben moeite met het ordenen en opbergen van hun spullen; ze zijn voortdurend op zoek naar hun spullen

Een Indigokind zal aan (nagenoeg) alle hierbovenstaande punten voldoen.
Aan de hand van onze eigen ervaringen hebben wij een test ontwikkeld. Deze test vindt u door op de navolgende link te klikken: Test: ben ik een Nieuwetijdskind?

Stukje uit de site

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:00

KLfan, interessant...Hierin herken ik mijzelf ook wel erg, op dat tijdsbesef na dan, ik verbaas menigeen door zonder op de klok te kijken op soms de minuut na de juiste tijd te geven. Maar dat komt denk ik eerder door mijn respect en interesse in alles wat zich in de natuur afspeelt (het feit dat één van de paarden altijd klokslag 12 uur haar middagdutje doet helpt stiekum ook wel ;) ), wat dus ook inhoudt dat ik de verschillende lichtsoorten herken per seizoen, weerstype en tijd.

'Ze hebben een intelligentie die meestal ruim boven het gemiddelde ligt en ze zijn zeer leergierig. Maar ze nemen geen genoegen met "traditionele" antwoorden of antwoorden die gebaseerd zijn op "autoriteit"' :D Mijn favoriete cartoonfiguurtje was een meisje, Mindy, dat aan werkelijk iedereen voortdurend vroeg 'Why?' en doorging totdat men er gierend gek van wegrende 'Okay, love you, byebye' :') . Gebeurd mij nog net niet.

Ben ook niet in één hokje te plaatsen, of, zoals een beroeps en persoonlijkheidstester dat ooit zo leuk zei 'Jij kan niet'. Ik was namelijk van alles én én terwijl 'normale mensen' duidelijk het één of het ander zijn. Alleen al het feit dat ik zowel analytisch als creatief was was al praktisch onmogelijk volgens hun.

Mja, kan op bijna alles wel een bijpassende anekdote bedenken...
*gaat site bekijken*

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:44

@klfan: Interessant om te lezen. Lijkt me best moeilijk om dan de dagelijkse dingen te doen enzo. Hoe doe je dat bv op school of met werken?

Vind trouwens die testen meestal niet betrouwbaar... iedereen herkent altijd wel dingen van zichzelf. Als ik daar waarde aan moet hechten ben ik bij wijze van ook schizofreen en borderliner ;-) ik vind dat toch wel een professional zijn mening erover moet geven voordat je roept dat je iets hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:36

@klfan: in mijn ogen staat daar in essentie precies hetzelfde als in het vorige stukje over indigo kinderen, maar dan alleen wat met wat meer positieve bewoordingen :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:45

Mijn tijdsbesef is heel goed, ik ben altijd op tijd omdat ik er echt niet tegen kan te laat te komen (als ik maar enigszins denk dat ik te laat kom schiet ik in de stress). Dat laatste puntje herken ik wel heel erg, ik ben altijd alles kwijt. Mijn man is heel geordend en die wordt er soms echt gek van. Ik zal de test eens maken, kijken wat eruit komt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:26

SusanH schreef:
Nee, ik ben duidelijk geen indigo. Herken me helemaal niet in het rijtje. Ik loop altijd keurig in de pas. Ook echte paniekaanvallen ben ik niet bekend mee. Ik ben wel altijd heel zenuwachtig als ik iets nieuws ga doen, bijvoorbeeld naar een onbekende plek waar ik nieuwe mensen ga ontmoeten. Als kind kon ik daar echt ziek van worden, nu ben ik alleen misselijk en heb ik buikpijn. Maar dat uit zich niet in een paniekaanval, en als ik er eenmaal ben en een beetje weet wat er van me verwacht wordt is de buikpijn weer snel over. De eerste nacht dat ik ergens anders moet slapen, slaap ik eigenlijk niet echt omdat ik altijd erg moet wennen. Maar de 2e en volgende nachten kan ik meestal prima slapen op een andere plek dan thuis. Als mijn man en kind mee zijn heb ik ook veel minder problemen met slapen op een vreemde plek.

100% herkenbaar stuk. Ik loop ook altijd netjes in de pas :j
Dat met slapen inderdaad ook, maar als ik er dan na een week weer voor t eerst kom moet ik weer opnieuw wennen :') alleen thuis niet dan

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:19

Kom me ook even melden.

KL Fan, wat herkenbaar dat stukje. Ik herken alle punten in mezelf. Ga ook even op de website kijken. Ik ben alleen geen kind meer.
Daarnaast ook waarschijnlijk HSP volgens psycholoog. Heb alleen zelf nog maar een test gedaan en daar kwam ook uit dat ik waarschijnlijk HSP ben. Voorlopig vind ik het allemaal maar erg moeilijk zo gevoelig te zijn :). Maar dat komt omdat ik er niet zo goed mee weet om te gaan en dus al 3x burn-out ben geweest.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:27

Nooit van gehoord...Ben te nuchter/droog/ongevoelig/lomp om sensitief te zijn vrees ik... :+

Heb het wel even op de site bekeken, lijkt me geen pretje eerlijk gezegd....Denk dat je ook al snel als "aantsteller" door het leven gaat...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:49

KLfan schreef:
Vaak vragen ouders ons of hun kind een Indigokind (nieuwetijdskind) is. Hier volgt een lijstje met de meest in het oog springende kenmerken van Indigokinderen:

Ze hebben een sterk innerlijk gevoel van waarheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid
Ze wilen leven volgens ethische principes; als ze dat niet lukt kunnen ze last krijgen van depressieve of angstige gevoelens
Ze accepteren geen leiding van mensen die voor hun gevoel niet volgens ethische principes leven
Ze hebben van nature eerbied voor elk leven; sommigen willen bijvoorbeeld al op jonge leeftijd geen vlees eten
Ze voelen stemmingen en problemen van anderen heel goed aan; ze hebben soms de neiging om deze (in versterkte mate!) te weerspiegelen
Hun vijf zintuigen zijn zo gevoelig, dat ze gemakkelijk overprikkeld en overbelast kunnen raken
Ze kunnen hun denkbeelden vaak moeilijk onder woorden brengen, omdat taal te beperkend voor ze is
Omdat ze uitstekend aanvoelen wat goed en fout is, hebben ze eigenlijk geen discipline nodig (ze reageren trouwens meestal erg slecht op discipline). Wel hebben ze behoefte aan duidelijke structuren.
Ze hebben een intelligentie die meestal ruim boven het gemiddelde ligt en ze zijn zeer leergierig. Maar ze nemen geen genoegen met "traditionele" antwoorden of antwoorden die gebaseerd zijn op "autoriteit"
het herkennen van het chronologische verloop van gebeurtenissen kan moeilijk voor ze zijn
het tijdsbesef is heel rekbaar (ze hebben bijvoorbeeld het gevoel ergens nog maar tien minuten bezig te zijn terwijl dat in werkelijkheid al ruim twee uur is)
planning is moeilijk, waardoor ze vaak in de problemen komen om iets op tijd klaar te hebben
Ze hebben moeite met het ordenen en opbergen van hun spullen; ze zijn voortdurend op zoek naar hun spullen

Aan de hand van onze eigen ervaringen hebben wij een test ontwikkeld. Deze test vindt u door op de navolgende link te klikken: Test: ben ik een Nieuwetijdskind?

Stukje uit de site

Als ik dit zo lees blijf ik erbij dat 'Indigo' gewoon een ander woord is voor Asperger.
Volgens mij zijn er veel overlappingen tussen Asperger en hooggevoeligheid, maar ook even zoveel significante verschillen.

Adil schreef:
Heb het wel even op de site bekeken, lijkt me geen pretje eerlijk gezegd....Denk dat je ook al snel als "aantsteller" door het leven gaat...?

Ligt eraan wat je toont aan de buitenwereld denk ik. :) Ik hoor bizar vaak dat ik heel rustig en stabiel overkom, terwijl dat in mijn hoofd absoluut niet zo voelt. :+ Ik ben op zich wel heel rustig hoor, en ik weet dat ik ook rust over kan brengen mits ik goed in mijn vel zit. Maar bij het merendeel van de mensen zal ik nooit laten merken hoeveel ik werkelijk voel en wat er allemaal in me omgaat. Door schade en schande wijs geworden denk ik, als kind deed ik het nog wel en daardoor ben ik jaren gepest.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:05

RedPassion schreef:
Als ik dit zo lees blijf ik erbij dat 'Indigo' gewoon een ander woord is voor Asperger.
Volgens mij zijn er veel overlappingen tussen Asperger en hooggevoeligheid, maar ook even zoveel significante verschillen.

Hmm, ben ik niet met je eens. Bij Asperger heb je bijv ook moeite met expressie non-verbaal en ben je meer op jezelf/kan je niet goed overweg met anderen. Een Indigo heeft juist heel veel gevoelens en uit dit ook non-verbaal. Ook kan een Indigo best extravert zijn.
Ik heb even de test op die site gedaan en kreeg 34/40. Ik ben dus zeer waarschijnlijk ook een Indigo (uit zich vooral in moeite met gezag, het aanvoelen van (on)waarheden ed). En om nog even Asperger te ontkrachten; ik ben ZEER expressief in mijn gezicht en lichaam. Ik pas bewust mijn houding en expressie aan aan de omstandigheden. Dit is overigens gezegd door mijn psycholoog. Ik vind het erg fijn eerlijk gezegd, omdat ik op die manier mensen duidelijk kan maken wat ik voel. Ik ben niet zo goed in dingen uitleggen (wat anderen in 1 zin kunnen, maak ik een verhaal van 5 minuten van).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:13

Volgens de test ben ik geen indigo, had ik ook niet verwacht trouwens. Ik vind het ook geen grote overlap hebben met Asperger. M.n. het sociale stuk is de grootste handicap als je een ASS hebt, en dat zie je nergens terug in de omschrijving.

Redpassion: dat vinden mensen van mij nou ook, dat ik altijd zo rustig kan blijven en dat ik een stabiele factor ben. Ik heb denk ik heel goed geleerd om het idd verborgen te houden. Met name op de basisschool en de eerste jaren van de middelbare school ben ik gepest en buiten gesloten omdat ik "anders" was. Ik ben heel vaak een huilebalk genoemd. Nu zien mensen dat vaak als een positief iets, en zeggen ze dat ze het zo goed vinden dat ik mijn emoties durf te laten zien. Toch hou ik me vaak in omdat ik te vaak gekwetst ben.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:05

Adil schreef:
Nooit van gehoord...Ben te nuchter/droog/ongevoelig/lomp om sensitief te zijn vrees ik... :+ ...?

Edit: het stukje over aanstellerij ontbreekt, foutje :-) maar daar is het n reactie op

Zo ervaar ik niet. Veel mensen weten het niet en merken het niet aan me. Ik ben ook vrij nuchter ingesteld. Helaas kan ik sommige dingen niet ondernemen, maar dat neem ik voor lief. Soms snappen mensen me ook niet helemaal, maar dat uw dan niet anders. Heb niet de indruk dat ze het dan zien als aanstellerij. Overigens interesseert het me weinig of mensen die ik niet heb het zien als aanstellerij.
Durf ook te zeggen dat ik stabiel ben. Ik werk met moeilijke jongeren en dan zal dat ook wel moeten. Kan dan ook prima omgaan met agressie.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:59

spokie79 schreef:
Kom me ook even melden.

KL Fan, wat herkenbaar dat stukje. Ik herken alle punten in mezelf. Ga ook even op de website kijken. Ik ben alleen geen kind meer.
Daarnaast ook waarschijnlijk HSP volgens psycholoog. Heb alleen zelf nog maar een test gedaan en daar kwam ook uit dat ik waarschijnlijk HSP ben. Voorlopig vind ik het allemaal maar erg moeilijk zo gevoelig te zijn :). Maar dat komt omdat ik er niet zo goed mee weet om te gaan en dus al 3x burn-out ben geweest.

Het maakt niet uit of je kind bent of niet. Ik zal het altijd hebben. Ik weet ook als iemand liegt of de waarheid zegt. Ook heb ik vaak visioenen en weet ik dingen zoals telefoon berichten van te voren. Helaas weet ik hierdoor ook dat als iemand ziek is deze nog lang te leven heeft van de familie bijv. en als ik slaap en die gene gaat dan dood word ik direct wakker, anders krijg ik een soort schok door me heen. En nee het lijkt niet op asperger ook zien mensen vaak niet goed in en krijg je de stempel pdd-nos. Maar het indigo/nieuwetijdse kind komt steeds meer in trek. Heb hiervoor ook iemand op school is een docent die ook nieuwetijds is en ook zo'n zoontje heeft en ik kan daar eerlijk mee praten omdat we elkaar precies snappen op dat punt.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:26

(Ik heb een waanzinnig weekend gehad met NUL last van zenuwen, aanvallen of wat ook!)

Ik denk dat HSP-ers zich ook meer bewust zijn van hun lichaam en geest en daardoor beter voor zichzelf (moeten!) zorgen.
De behoefte aan regelmaat en het vermijden van stress situaties zorgen er denk ik wel voor dat de meeste HSP-ers meer/beter evenwichtig en in balans zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:38

KLfan schreef:

Stukje uit de site

Bijna alle punten zijn zo 'mij' vooral bij dat tijdsbesef moest ik even grinniken. :') Maar of mij dat een 'indigo' maakt weet ik niet, ik vind het net zoals met HSP zo vervelend, die termen. Ik gebruik de term HSP ook niet zo vaak :n ik weet dat ik met veel dingen 'gevoeliger' ben dan anderen, maar al die termen en hokjes hoeven van mij niet zo. :n

Overigens ben ik ook heel nuchter en droog én absoluut niet introvert :) en toch gevoeliger dan 'normaal'. Zit in 't gezin, maar aanstellers zou ik 't niet willen noemen nee, zo ben ik iig nooit benoemd. :n

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:55

Ik volg dit topic al een tijdje, en heb ooit eens een test gedaan waar uit kwam dat ik HSP was.
Ik zie jullie ook over een test praten, welke is dit? Deze wil ik graag doen :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:44

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:36

Meganyr schreef:
(Ik heb een waanzinnig weekend gehad met NUL last van zenuwen, aanvallen of wat ook!)

Ik denk dat HSP-ers zich ook meer bewust zijn van hun lichaam en geest en daardoor beter voor zichzelf (moeten!) zorgen.
De behoefte aan regelmaat en het vermijden van stress situaties zorgen er denk ik wel voor dat de meeste HSP-ers meer/beter evenwichtig en in balans zijn.

Wat fijn dat je een goed weekend hebt gehad :-) dus voor herhaling vatbaar?
Ik ben het met dat laatste stuk helemaal eens. Merk dat als ik minder goed voor mezelf zorg of uit mn ritme wordt gehaald, sneller last heb van zenuwen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:40

amandananana schreef:
Ik ben duidelijk geen indigo-kind. Ik wist wel dat het bestond, maar nooit wat het was. Het is dus hetzelfde als nieuwetijdskinderen?

lisanne: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/162 deze test heb ik gedaan. Die is 100 vragen en dus erg precies.

Toch is het ergens wel jammer dat die eigenlijk alleen opgaat voor introverte HSP. Tenminste, volgens die test zou ik wss geen HSP zijn omdat ik nooit angstig/verlegen/introvert etc ben geweest. :7
Misschien ben ik wel geen HSP maar herken ik me gewoon in alle andere kenmerken :P een diagnose stellen is natuurlijk altijd lastig.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:59

Dat is ook aan professionals vind ik. Die testen vind ik niet zo betrouwbaar..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:00

Ach een diagnose hoef ik ook niet, ik kan er (meestal ;) ) prima mee omgaan, hier thuis is het niks raars en mijn vriend begrijpt me (of hij doet iig zijn best ervoor). En het interesseert me ook niet echt wat voor naampje ze eraan geven. :n

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:05

@ Laulapaula: JA zeker voor herhalng vatbaar maar dat was het al (ik doe al drie jaar TREC).
Over twee weken is er weer één en een paar weken later nog één, dus ik kan lekker door-oefenen :).

Die testen weet ik ok niet zo goed. De vragen zijn vaak erg suggestief. Dat vond ik ook van zo'n indigo-test. Het is maar net hoe je een vraag interpreteert en wíl beantwoorden.