Wie nog meer depressief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:20

Jeetje Onassa, dat is niet niks |( .
En dat als je in een depressie zit, dan kun je inderdaad niet denken dat het toch wel weer goed komt. Nee, dan kun je alleen maar denken, ik kom hier niet meer uit.
Ik zit in een negatieve spiraal, denk over alles negatief, geef op alles negatief antwoord, zie in alles wel iets negatiefs en dat vreet energie op het moment.
Ik kan niets hebben en als ik weer een adrenalinestoot (zo noemde de dokter het) door m'n lijf krijg, dan kun je beter niet in de buurt zijn :D want dan krijg je een flinke uitbrander van mij. Ben zeer prikkelbaar, maar kan ook een dag hebben dat het wel goed gaat.
MIsschien had ik de medicijnen achterwege kunnen laten, maar ik ben aan het vechten om de angststoornis niet toe te laten en ik weet ook van mezelf
dat ik hieraan onderdoor ga hoe ik nu bezig ben. Ooit zal deze toeslaan en dan zit ik binnen, durf ik niet meer naar buiten en begint de ellende en dat wil ik tegengaan.
Ik ga dus even door een paar rotweken heen (hoeft niet maar de kans is groot) maar zal me daarna weer goed gaan voelen, gelukkig!

@Barbalala, wat vond jij verschrikkelijk aan de Venlafaxine?
Ik heb gisteren een halve op. Zou aan de 37,5 mg gaan maar ik durfde het niet ivm de bijwerkingen, dus heb de helft genomen en wil dit een paar dagen doen. Maar
ik merk nu echt dat de onrust veel erger wordt in m'n lijf, dus dat beloofd nog wat pffff

BarbaLala

Re: Wie nog meer depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:44

Ieder lijf reageert er weer anders op natuurlijk, maar ik bleef last houden van de bijwerkingen, zelf tot een half jaar nadat ik was gestopt met venlafaxine had ik nog last.
Vooral de brainzaps hielden nog lang aan.
Ik heb me nog nooit zo ongelukkig en bang gevoeld als toen ik dat medicijn gebruikte, stom genoeg!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:22

Dan zal ik het goed in de gaten houden wat het bij mij gaat doen. Als ik te lang last van de bijwerkingen blijf houden( als ik ze ga krijgen)
dan toch maar even aan de bel trekken :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:55

Dat moet je sowieso doen he, aan de bel trekken mocht er iets zijn! En regelmatig bespreken of de medicatie gaat werken, hoe het verder gaat, evt. bijwerkingen, waar je nog meer last van hebt/kunt hebben... Ook dat je zegt dat je maar een halve tablet durfde te nemen, is iets om met een dokter/verpleegkundige te bespreken. Zij kunnen je waarschijnlijk gewoon gerust stellen :j

Met mij gaat het trouwens heel erg goed na bijna 5 jaar zooi. Verschillende langdurige opnames gehad, maar nu sinds 6 maanden weer thuis. Zit sinds mijn vakantie (als begeleidster met een groep gehandicapten) echt in een stroomversnelling. Heb het heel druk, maar heb het ook heel leuk.
Vandaag m'n tweede autorijles gehad, en afgelopen woensdag ben ik aangenomen op de VAVO, waar ik mijn VWO ga afmaken! :D
Wil alleen maar zeggen tegen degenen hier die het moeilijk hebben: er is echt hoop. Ook voor jullie zal het beter worden, en ik duim dat dat snel zal gebeuren.
Want ik ben werkelijk heel ver weg geweest. Ziek wil ik het eigenlijk niet noemen, maar realiseer me steeds meer dat dat wel degelijk het geval was.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:15

Wat fijn dat het zo goed met je gaat :j

MIjn dokter weet dat ik maar een halve tablet (nou ja capsule dan) in zou nemen, dus dat is bekend.
De bijwerkingen vallen me zo mee dat ik vandaag toch een hele in ben gaan nemen. Heb wel last van hoofdpijn
en wazig zien hoor en ben doodmoe, maar al met al valt het me nog mee.
Kan natuurlijk nog komen en ik ga er ook vanuit dat het wat erger zal gaan worden, maar dat zie ik dan wel weer.
Ben nu 4 dagen vrij, heb geen verplichtingen dus voor mij ook wat rustiger.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:23

Goed dat je het al hebt besproken/bekend gemaakt bij je arts. Dat is altijd het eerste waar ik op hamer, goed contact houden met je eigen hulpverleners. Sorry, moet het af en toe even zeggen :)

Hoop echt voor je dat de hoofdpijn snel wegtrekt. Als je het zo zegt toch best heftige bijwerkingen. Gelukkig gaan ze bij de meeste mensen wel weer over.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:24

Safiera schreef:
Goed dat je het al hebt besproken/bekend gemaakt bij je arts. Dat is altijd het eerste waar ik op hamer, goed contact houden met je eigen hulpverleners. Sorry, moet het af en toe even zeggen :)

Hoop echt voor je dat de hoofdpijn snel wegtrekt. Als je het zo zegt toch best heftige bijwerkingen. Gelukkig gaan ze bij de meeste mensen wel weer over.

Nou, als dit de bijwerkingen zijn, dan klap ik in m'n handjes hoor :D . Mag hopen dat het hierbij blijft en niet erger wordt.
De hoofdpijn valt wel mee nog, beetje steken af en toe en van die zeurende klachten. Maar ja , fijn is het niet natuurlijk.

Ik moet over ruim een week terug naar de huisarts en ook aankomende week naar de praktijkondersteuning van de huisarts.
Zij is meer van de psychologische kant en bij haar krijg ik cognitieve gedragstherapie. Zou eigenlijk niet zijn omdat ik online ook al een cursus aan het volgen
ben en het dan dubbelop zou worden, maar ik vind het nu toch wel prettig om face to face met iemand te praten, dus maandag meteen bellen voor een afspraak.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:45

Dat klinkt op zich wel als een goed idee, ook face to face iemand spreken :j

Ik ben zelf niet bekend met internethulpverlening, heb een hoop ervaring in zowel de eerste als tweede lijn. Ben ook nooit echt bij mijn HA geweest voor medicatie, maar via psycholoog bij psychiater(s) beland. Vervolgens blijf je bij psychiaters en artsen in opleideng tot psychiater hangen, wanneer je eenmaal opgenomen bent geweest.
Ik ga nu nog naar de dagbehandeling, maar ben dus aan het afronden en bedenken hoe het contact met de hulpverlening er uit moet gaan zien wanneer ik weer naar school ga.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:55

Sorry dat ik even kom binnenvallen, heb bijna het hele topic doorgelezen. Wat een heftige verhalen zeg!!
Ik slik al ruim 1,5 jaar citalopram, maar het helpt me helemaal niets, is dit geneesmiddel bij jullie bekend?
Ben naar psych geweest, maar daar heb ik niet veel baat bij gehad, heb naar de buitenwereld het zogenaamde "pokerface". Mensen verwachten dit ook helemaal niet bij mij.
Herkennen jullie dit ook, van buiten vrolijk en vanbinnen je zo rot voelen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:15

Een geneesmiddel dat na 1,5 jaar nog niet werkt, gaat dat ook niet meer doen. Overleggen dus! Óf je moet de dosis aanpassen, óf je moet af gaan bouwen en iets anders proberen. Maar altijd in overleg met een arts natuurlijk.

Het kan ook zomaar zijn dat je met afbouwen gaat merken dat het toch wel iets deed.

Heel herkenbaar wel, dat je je superrot kunt voelen maar dit (nog) niet laat zien. Lastig probleem, wat je misschien maar het beste letterlijk kunt benoemen wanneer je er iets mee wilt. Al is het misschien ook zo dat dit 'pokerface' hoe je het noemt, jou helpt. Ik bedoel, het is toch een manier van dealen met je probleem. Of het de handigste manier is, is een andere vraag.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:18

Ik herken dat ook wel hoor, dat je van buiten vrolijk bent, niets te zien, maar van binnen voel je je zwaar kl*te.

Ben nu een kleine week bezig met venlafaxine en het valt me alles mee met de bijwerkingen. Het enigste is dat ik doodmoe ben en elke ochtend om 4:30
wakker wordt en bijna niet meer in slaap kom. En ik ben best wazig in m'n hoofd. Lijkt af en toe wel of ik stoned ben :D .
Maar goed, ben verder niet ziek ofzo, dus het valt me alles mee gelukkig.
Volgende week terug naar de huisarts en dan zal de dosering wel verhoogd worden naar 75 mg denk ik.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:26

Ik slik citalopram, maar ben er zeer tevreden over.
Heb hiervoor venlafaxine gehad en daarvoor sertraline.
(En daarbij nog temazepam en oxazepam maar dat gebruik ik niet meer)
Maar zoals al vaker herhaald; Ieder lichaam reageert anders.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:28

Sorry dat ik in jullie topic kom binnenvallen, maar ik ben een beetje research aan het doen naar winterdepressies en het gebruik van lichttherapie.
Nu weet ik dat de meeste van jullie geen last hebben van het 'winter' gedeelte in dat woord, maar ik ben toch wel benieuwd naar het effect van zonlicht. Ik denk dat de meeste mensen blij zijn als de zon een keer schijnt (vooral in de zomer zou dat een keer leuk zijn :Y) ), maar merken jullie verschil qua depressie niveau?
Ik ben niet echt thuis in de depressies, maar ik kan me voorstellen dat het op sommige momenten heftiger is dan op andere momenten, is dat toevallig wanneer het weer minder is?

In het algemeen: denken jullie dat licht ook helpt bij een 'gewone' depressie?

De rede voor dit research is dat ik tegenwoordig heel veel hoor over het slikken van allerlei medicatie, terwijl dit vaak niet gezond is, dus ik ben benieuwd hoe het zit met andere manieren.

ik hoop dat jullie je niet storen aan mijn bericht :o

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:40

Ik voel me wel wat beter als het mooi weer is :j . Lekker naar buiten toe, maar ik heb de medicijnen nodig voor dat extra steuntje.
Als ik die niet zou hebben zou ik aan t vechten zijn om de depressie/angsstoornis buiten de deur te houden en dat brak me bijna op.
Dus soms hebben mensen écht de medicijnen nodig om zich beter te gaan voelen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:12

Ilse: ik merk(te) wel altijd duidelijk verschil wanneer ik meer zon kreeg, zeg maar. Buiten zijn en dingen doen doet goed bij depressie, maar licht in mijn ervaring ook.

Nu nog ga ik vaker in de zon met het idee dat ik vit. D moet aanmaken. (verbrand snel en moet ook erg oppassen) Heb ooit wel eens gelezen dat vit. D tekort zelfs depressie kan veroorzaken. Maar goed, tegenwoordig kan alles depressie veroorzaken... Ze weten immers nog steeds geen harde oorzaak die voor alle depressies van toepassing is.

Ik merkte ook (in de jaren dat mijn depressief zijn op en af ging) dat het in de winter vaak een stuk erger was. Meer moe, vooral. Een lichtlamp werkte niet, maar komende winter ben ik wel weer van plan een nieuwe poging met een nieuwer model te wagen.

Maar heel erg veel mensen, ook zonder de diagnose (winter)depressie hebben een somberder stemming of 'zwaarder gevoel' in de winter. Waarom komen mensen aan in de winter en gaat afvallen in de zomer doorgaans beter? We weten nog zo weinig eigenlijk...
Ben het met je eens dat medicijnen ook niet helemaal gezond zijn en ik vind dat momenteel te veel mensen psychiatrische medicatie slikken. Bij een veel kleinere groep is het effectief. Dus sluit me daar bij Ingrid aan, voor sommigen is het wél de sleutel.

Andere kant werkt licht in veel gevallen misschien net zo zeer als een pilletje. Interessante materie vind ik het in ieder geval.

Mag ik vragen hoe je zo bij het onderwerp komt? Vanuit je eigen ervaring, iemand uit je omgeving die ziek is, ben je (in opleiding) tot hulpverlener, ...?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:17

Ilse, ik woon in Spanje. Iedere dag volop zon, ík merk er dus niets van. Maar het is misschien een persoonsgebonden iets?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:56

rocymax schreef:
Ilse, ik woon in Spanje. Iedere dag volop zon, ík merk er dus niets van. Maar het is misschien een persoonsgebonden iets?

*komt ook weer even binnenvallen*
Ik weet het wel zeker. Bij mij is het juist in de zomer erger. Ik kan erg slecht tegen warmte en teveel prikkels (geluid, felle kleuren, veel licht) en laat dat nou net het kenmerk van zomer zijn. En omdat ik me dan lichamelijk minder prettig voel (en ook nog slechter slaap dan anders) voel ik me geestelijk dus ook minder. Al mijn dieptepunten zijn in de zomer...
Nu ook weer trouwens. Ben nu zo ver dat ik maar weer eens wat hulp ga halen. Volgende week een afspraak, want het gaat écht niet meer. Ondanks dat ik het best wel druk heb en ergens nu eindelijk aan het doen ben wat ik altijd wilde doen; deels met paarden en deels iets creatiefs doen. Vrijwillig weliswaar en geen hele dagen, maar toch. Ik snap het wel, maar deels ook weer niet, en dat maakt het ook niet makkelijker.
In de winter wil het meestal wel, dat is, als het echt winter is met sneeuw en kou. Dan ben ik niet meer binnen te houden, alleen al omdat alles dan zo mooi en stil is en omdat kou zo lekker aanvoelt. Zelfs een koelcel werkt al als een opkikkertje.

Mijn HA begon over manisch depressief, maar, is dat niet dat je dan echt hyperup en hyperdown bent? Mijn stemmingen schommelen wel, maar niet zo heftig dat ik zelf zou denken aan manische vlagen. Het is meer gewoon depressief met af en toe een prettig momentje.

Overigens zie je het bij mij ook niet aan de buitenkant. Mensen schrikken zich altijd een versuffing als ik vertel waar ik last van heb. 'Ja, maar...je bent altijd zo vrolijk?!?'.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:13

Misschien bedoelt je HA dat met manisch depressief, dat je aan de buitenkant zo'n vrolijk persoon ziet?
Ook heb je in een manische(re) periode meer last van prikkels, dat komt vaak voor...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:22

Citaat:
Overigens zie je het bij mij ook niet aan de buitenkant. Mensen schrikken zich altijd een versuffing als ik vertel waar ik last van heb. 'Ja, maar...je bent altijd zo vrolijk?!?'.

bij mij ook :j

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:30

Sorry dat ik hier zo kom binnen vallen maar ik zit toch met een vraag en ik dacht dat jullie mij misschien konden helpen.

Mijn psychiater heeft mij citalopram voorgeschreven en morgen kan ik dit ophalen bij de apotheek.
Nou weet ik wel dat de bijwerkingen over het algemeen verschillen van persoon tot persoon, maar kan iemand mij misschien vertellen hoe heftig deze over het algemeen zijn? Ik zie eerlijk gezegd heel erg op tegen het nemen van medicatie in verband met de bijwerkingen.

Ook heb ik het idee dat ze wel erg makkelijk zijn met het geven van de medicatie, aangezien medicatie op jonge leeftijd ook zo veel mogelijk wordt afgeraden.
Hoe is dit bij jullie gegaan?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:36

Ik kamp al jaren met problemen en sinds vandaag de 1ste pil mirtazapine geslikt. Ben nu al ontzettend moe :o

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:38

miky schreef:
Sorry dat ik hier zo kom binnen vallen maar ik zit toch met een vraag en ik dacht dat jullie mij misschien konden helpen.

Mijn psychiater heeft mij citalopram voorgeschreven en morgen kan ik dit ophalen bij de apotheek.
Nou weet ik wel dat de bijwerkingen over het algemeen verschillen van persoon tot persoon, maar kan iemand mij misschien vertellen hoe heftig deze over het algemeen zijn? Ik zie eerlijk gezegd heel erg op tegen het nemen van medicatie in verband met de bijwerkingen.

Ook heb ik het idee dat ze wel erg makkelijk zijn met het geven van de medicatie, aangezien medicatie op jonge leeftijd ook zo veel mogelijk wordt afgeraden.
Hoe is dit bij jullie gegaan?

Ik was ook heel bang voor de bijwerkingen. Ik slik venlafaxine en de bijwerkingen logen er niet op als ik de bijsluiter moest geloven |( .
Maar ik heb nagenoeg geen last van bijwerkingen gehad. Tenminste, niet de heftige. Wel een raar gevoel in m'n lijf en nu de mg zijn verhoogd is dat even heftiger, ben heel moe geweest, heel veel gapen, maar gelukkig niet ziek. Dus het kan echt wel meevallen al is dat bij iedereen anders. Je moet er even twee weken doorheen.
Sterkte :(:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:03

sorry voor het late antwoord: Een van mijn vrienden is depressief, en nu werk ik tijdelijk bij een bedrijf dat lichttherapie lampen verkoopt, dus ik wilde eigenlijk weten van mensen die er echt mee te maken hebben hoe ze daar tegenaan kijken. Ik wil me niet teveel met zijn problemen bemoeien, ik kan me voorstellen dat je daar helemaal geen behoefte aan hebt, maar ik wil toch een beetje zoeken naar andere manieren dan alleen pillen slikken.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:50

ik slik citalopram en heb geen bijwerkingen gehad. Het hele medicijn werkt bij mij niet :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:15

Ik slik fluvoxamine en het heeft voor mij een hoop gedaan.
M'n stemmingswisselingen zijn behoorlijk afgevlakt, ben een stuk stabieler.
Ik ben niet meer suïcidaal, wel heb ik nog 'last' van zelfbeschadiging, maar das een patroon/copingmechanisme dat ik moet zien te doorbreken en is iets waar ik in de toekomst aan ga werken.
Ik zal niet zeggen dat ik van m'n depressie af ben, wel ben ik een heel eind de goede kant weer op. :)

Paar posts terug zei iemand iets over vitamine D.
Ik kan iedereen aanraden om daar eens op te laten prikken.
Mijn gynaecoloog heeft dat begin dit jaar aangekruist op het labformulier en ik bleek een waarde te hebben van 15 terwijl een normale waarde ong 80 is. :oo
Sindsdien zit ik aan de vitamine D spuiten en mijn waarde stijgt, maar ook mijn depressieve klachten verminderen.
Ook ben ik van de vage spierpijnen in m'n benen af en kan ik weer redelijk probleemloos opstaan, wat ik eerder niet kon.