Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:30

Ik denk dat mensen die zelfmoord plegen ervan overtuigd zijn dat ze een enorme last zijn voor hun omgeving en deze juist een dienst bewijzen door eruit te stappen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:32

Ik vind het zeker niet egoïstisch. Het is voor zo iemand die erg depressief is de juiste oplossing voor zichzelf.. Ergens kan ik het wel begrijpen, na hulpinstantie nummer 20 en 300 pillen verder ben je het op een gegeven moment wel zat, zeker als het zijn vruchten niet afwerpt..

Een hele goede vriend van mijn vader heeft ook zelfmoord gepleegd. Had heel veel ruzie met zijn vrouw en was ook depressief. Hij had een heel goedlopend bedrijf die gevestigd was in een loods. Daar heeft hij op de bewuste dag al zijn financiële zaken op orde gemaakt, mijn vader (die daar altijd aan het werk was) weggestuurd en heel bewust zelfmoord gepleegd. Álles was op orde. Was heel bizar, maar die man heeft nu wel zijn rust..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:32

ja hier is dat dus heel dubbel, ergens vind ik het ook altijd egoistisch daar je jezelf zooooo depressief voelt en er geen rekening mee houd dat als jij er dan vanaf bent je je dierbaren met een enorme pijn achter laat... wie weet zelfs hun wel tot zelfmoord laat neigen (bv als mn ma zelfmoord zou plegen ga ik t enorm zwaar hebben en grote kans dat ik dan op t randje balanceer....)

ik zou t echter mn ma nooit aan kunnen doen.... (en ook ik heb mn depressieve momenten gehad pff)

maar ik ken een goede vriendin die helaas zelfmoord gepleegt heeft, huppa zo een flat af.... t was een schok om te horen, maar dr dagboek was zoo zoo begrijpelijk. ik heb dr alles vergeven... je merkte gewoon dat ze wou leven, wou vechten (dit schreef ze ook) maar dat kleine gedeelte in dr was helaas toch 1 dag sterker..dan te bedenken dat ze in dr afscheitsbrief schreef dat het aan niemand lag, we moesten weten dat ze dit niet wilde en iedere dag een levensgevecht aanging met drzelf... nou goed...t is om welke rede ook toch moeilijker te verwerken dan iemand die een natuurlijke dood steft (ziekte of ouderdom) Toen ik telefoon kreeg dat een vriend van ons verdronken was, zoiets is ook moeilijker te verwerken, althans merk t aan mezelf en om me heen.

Echter heb ook de kant mee gemaakt dat mn ex totaal in de put zat omdat een goede vriend van het dak gesprongen was en nog leefde, dag erna werd de stekker eruit getrokken en heb mn ex (toen nog vriend) echt geen moment uit t oog gelaten daar hij ook depressies had....

dus ik snap iig wel dat je ergens t gevoel krijgt dat je het egoistisch vind.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:34

Vjestagirl schreef:
91laura schreef:
Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.

En wat nou als ze die al hebben? Als mensen al jaren lang therapie volgen en medicijnen slikken? Wat als dat niet helpt?

Aangeven bij de behandelend arts dat ze ondragelijk lijden en euthanasie willen... Die dan de molen in gang kan zetten. Want hoewel het weinig voorkomt kan euthanasie ook toegepast worden bij geestelijk ondragelijk lijden.[/ quote]

Heb jij ervaring met al dat werk wat het kost om het te regelen? Met artsen in je huis te krijgen die het niet snappen? Het kost zóveel energie en tijd dat sommige mensen daar geen kracht meer voor hebben..
Én de meeste verklaringen voor euthanasie bij geestelijk ondragelijk lijden worden gegeven als er ook spraken is van een lichamelijke aandoening..
Laatst bijgewerkt door 91laura op 07-10-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:35

Iemand moet denk ik zo ver zijn dat wij dat als 'gezonde' mensen niet kunnen begrijpen. Dat is misschien maar goed ook.

Dat mensen het egoistisch vinden kan ik me best voorstellen. Als je een gezinnetje hebt en dergelijke is dat natuurlijk vreselijk! Anderzijds, iemand moet zo ver heen zijn en zich zo niet goed voelen dat hij/zij geen andere uitweg meer ziet.

Treurig hoor...

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:37

MamboBeach schreef:
Iemand moet denk ik zo ver zijn dat wij dat als 'gezonde' mensen niet kunnen begrijpen. Dat is misschien maar goed ook.

Dat mensen het egoistisch vinden kan ik me best voorstellen. Als je een gezinnetje hebt en dergelijke is dat natuurlijk vreselijk! Anderzijds, iemand moet zo ver heen zijn en zich zo niet goed voelen dat hij/zij geen andere uitweg meer ziet.

Treurig hoor...

Zo denk ik er ook over.. heel treurig, maar wel egoistisch.
Je zal maar met twee kinderen achterblijven.. Dat vergeef je je partner toch nooit meer?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:38

Vjestagirl schreef:
Fijn... Bedankt dat je mij kent. Ik zal het meenemen in mijn volgende gesprek. Dat je blijkbaar alleen maar ECHT depressief bent geweest als je ook dood wilt. Fijn. Blijkbaar ben ik dus niet door zo'n diep dal gegaan als dat mij verteld werd...

Alsjeblieft. Ik ben van mening dat als je zulke uitspraken kan doen, je idd nog nooit door zo'n diep dal gegaan bent dat je zelfmoord overwogen hebt of zelfs een poging gedaan hebt. Juíst depressieve mensen stappen niet zomaar ff naar de arts voor hulp. Juíst die mensen kunnen die drempel om de hulpverlening in te gaan niet nemen. Ik zeg overigens nergens dat je persé dood hebt moeten willen om depressief te zijn. Ik zeg wel dat jij een heftige depressie te eenvoudig wegzet als "je moet gewoon hulp zoeken". En dat is wat ik vind, wat jij er mee doet of van vindt moet jij weten :)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:38

Egoistisch nee...
Onsypmatiek ja...

Ik heb gewerkt met nabestaanden van zelfmoordplegers,
die mensen komen daar nooit en te nimmer meer over heen.
Blijven de rest vanhun leven met vragen en schuldgevoel zitten, zeker kinderen.
Vanuit dat oogpunt onsympatiek.

Maar uiteraard niet te vergeten ook afschuwelijk voor de zelfmoordpleger zelf uiteraard,
als je zo ver heen bent dat je dit je geliefden aan wilt doen.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:39

Rebeccatjuh schreef:
MamboBeach schreef:

Treurig hoor...

Zo denk ik er ook over.. heel treurig, maar wel egoistisch.
Je zal maar met twee kinderen achterblijven.. Dat vergeef je je partner toch nooit meer?

En als jij je partner al zoveel hebt zien lijden en door de diepste dalen hebt zien gaan en steeds maar weer geprobeerd hem eruit te halen. ZOu je het hem dan nog niet vergeven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:39

Fijn om te weten dat ik door bokt gezond ben verklaard. Dat voelt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:40

Rebeccatjuh schreef:

Misschien valt er helemaal niks te vergeven. Ik denk dat de buitenwereld vaak harder oordeelt dan de directe omgeving van iemand die zelfmoord heeft gepleegd. Die zullen niet alles weten, maar wel een heel stuk van de strijd hebben meegekregen en misschien wel alle begrip voor de keuze hebben, hoeveel pijn het ook doet.

Rebeccatjuh

_Gabrielle_ schreef:
En als jij je partner al zoveel hebt zien lijden en door de diepste dalen hebt zien gaan en steeds maar weer geprobeerd hem eruit te halen. ZOu je het hem dan nog niet vergeven?

Nee.

MamboBeach

Ik ken ook nabestaanden van mensen die zelfmoord hebben gepleegd. Die mensen begrijpen er helemaal niets van, ik vind dat heel erg om te zien.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:41

Rebeccatjuh schreef:
_Gabrielle_ schreef:

Nee.

Dan is mijn mening dat jezelf egoistisch bent. niet aanvallend bedoelt op jou hoor. maar als je iemand ergste dalen hebt gezien dan kun je hem dat wel vergeven. vergeten zul je nooit doen maar vergeven wel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:43

Misschien heel typisch maar de mensen die zelfmoord gepleegd hebben, daar was helemaal niet van bekend dat er 'iets' was.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:43

MamboBeach schreef:
Ik ken ook nabestaanden van mensen die zelfmoord hebben gepleegd. Die mensen begrijpen er helemaal niets van, ik vind dat heel erg om te zien.

Dat bedoelde ik ook al te zeggen. :)

VG; trek het je niet persoonlijk aan... :(:)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:44

Vjestagirl schreef:
Fijn om te weten dat ik door bokt gezond ben verklaard. Dat voelt goed.

Misschien heeft het iets te maken met hoe je jezelf uit hier in dit topic? Moet je verder zelf weten, maar je kan verwachten dat je daar reacties op krijgt. Moet je ook kunnen incasseren vind ik, en anders is het denk ik een goed idee om topics over dit onderwerp te mijden.

detour

Mensen willen graag dingen bevaltten en verklaren, maar soms is het idd het leren accepteren wat een heel moeilijke klus is als ouder of andere nastaanden- Acceptatie van iets wat je niet kunt bevatten is ontzettend zwaar...Er mee om leren gaan is iets wat jaren kan duren..Net als schuldgevoelens los laten.. Had ik maar dit, had ik maar dat..

Rebeccatjuh

_Gabrielle_ schreef:
Dan is mijn mening dat jezelf egoistisch bent. niet aanvallend bedoelt op jou hoor. maar als je iemand ergste dalen hebt gezien dan kun je hem dat wel vergeven. vergeten zul je nooit doen maar vergeven wel.

Je laat dus heel bewust je kinderen vaderloos en getraumatiseerd achter, dat zou ik iemand nooit kunnen vergeven.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:45

MamboBeach schreef:
Misschien heel typisch maar de mensen die zelfmoord gepleegd hebben, daar was helemaal niet van bekend dat er 'iets' was.

Dat is ook waar, die mensen zijn er ook die helemaal niks laten merken. Maar vaak merkt de directe omgeving wel dat er iets aan de hand is. En sommige laten alles zien ook de diepste dalen. Vandaar mijn uitspraak.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:46

Rebeccatjuh schreef:
_Gabrielle_ schreef:

Je laat dus heel bewust je kinderen vaderloos en getraumatiseerd achter, dat zou ik iemand nooit kunnen vergeven.

Of dit bewust is vraag ik me af. Het is voor de kinderen natuurlijk afschuwelijk daar praat ik ook niet over. Had het over een partner. Kinderen krijgen meestal dit niet mee. Ze pikken wel wat op maar kunnen het niet plaatsen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:46

detour schreef:
Net als schuldgevoelens los laten.. Had ik maar dit, had ik maar dat..

Dat vond ik ook het lastigst ja (ook mensen op deze manier verloren). Maar heb me inmiddels gerealiseerd dat je niets kán doen. Als iemand niet geholpen wíl worden is het erg lastig er tot door te dringen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:48

De nabestaanden die ik ken hebben het wel vergeven.
Niet altijd begrepen.
Eén echtpaar heeft samen zelfmoord gepleegd. Hadden het financieel heel goed, gezond en kinderen allemaal gelukkig getrouwd enz.
Hun kinderen zijn nooit achter de reden gekomen en dan is het niet te begrijpen.
Maar bijv. het broertje van één van mijn beste vriendinnen was al depressief vanaf zijn pubertijd. In behandeling geweest en toch op zijn 22ste zelfmoord gepleegd. Zijn ouders, broer en zus begrijpen het dus wel.
En soms is depressiviteit genetisch bepaald. Daar kan je dus dan eigenlijk niets aan doen.
Het is moeilijk om te beoordelen.
Jammer dat er zo'n groot taboe heerst over depressiviteit en/of andere psychische aandoeningen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:48

_Gabrielle_ schreef:
MamboBeach schreef:

Dat is ook waar, die mensen zijn er ook die helemaal niks laten merken. Maar vaak merkt de directe omgeving wel dat er iets aan de hand is. En sommige laten alles zien ook de diepste dalen. Vandaar mijn uitspraak.

Die ik ken wist zelfs de partner niets. Ik spreek de vrouw nog erg vaak, het is echt heel erg voor haar en ze kan zich er niet overheen zetten. Zij vraagt zich af wat er was. Evenals haar zoon.

MamboBeach

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:49

VjestaGirl, ik heb niet de indruk dat Heino het zo bedoelt. En als ik het niet met Heino eens ben zeg ik het ook. :j