ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:26

Ayasha schreef:
Lieverdje86 schreef:
Ik ben donor.
He getver, je bloedeigen kindje of naaste familielid zal maar gestorven zijn omdat er geen donor beschikbaar is. Het toppunt van machteloosheid denk ik zomaar. Ik denk dat je als je zelf in een dergelijke situatie terechtkomt, je behoorlijk terugkomt op een standpunt om geen donor te zijn, hetzij om religieuze redenen of omdat je geen 'auto met onderdelen' wilt zijn.
Het kan het leven van een jong mens redden of wie weet in de toekomst dat van jou.
Maar uiteindelijk vind ik wel dat iedereen er zelf over moet kunnen beslissen.

Been there, done that. Tante heeft een long gekregen. Didn't change my mind.
Mensen moeten eens leren alleen voor zichzelf te denken. Is vaak al moeilijk zat.

Voor jezelf denken is heel iets anders dan alleen aan jezelf denken ...

Als jij graag je organen houdt omdat je vreest voor iets totaal onbekends, liever dan een ander mens een kans te geven op een normaal leven, dan is het zo.

Dan kan ik me verder ook alleen maar aansluiten bij Lieverdje86...

Ayasha
Blogger

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:27

:(:) wat moet het leven rot zijn, als je zo zwart-wit denkt.....
Een *normaal* leven krijg je nooit meer na zo'n operatie trouwens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:29

De kans dat organen worden afgestaan is groter dan de kans op een gezond leven, bovendien hebben donororganen ook niet het eeuwige leven...
En de kans dat je donororganen kunt afstaan is ook klein; weinig mensen sterven op de o.k wat dat betreft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:30

Nee maar ik zou maar eens gelijk hebben en 30 jaar ergens tussenin zitten. :+

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:34

Ik heb me een minuut geleden als donor geregistreerd door dit topic, dacht er nooit zo bij na maar het is een kleine moeite, ze mogen van mij alles hebben waar ze wat aan hebben. :)

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:55

Spritz schreef:
Ik heb me een minuut geleden als donor geregistreerd door dit topic, dacht er nooit zo bij na maar het is een kleine moeite, ze mogen van mij alles hebben waar ze wat aan hebben. :)

Ik dacht precies het zelfde vanmiddag! Heb het ook gedaan en ze mogen ook alles hebben.. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:56

Ja ik ben ook donor ze mogen inderdaad van mij ook alles hebben. :)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:59

Ja, ik ben donor, van mij mogen ze alles hebben en ook nog voor de wetenschap mocht dat nodig zijn. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:02

ik ben bloeddonor, heb 0 negatief, ik vind ze persoonlijk een beetje erg hebberig bij sanquin Eindhoven. Toen mijn ijzergehalte niet hoog genoeg was hebben ze dat aan 5! verschillende vingers getest (ze prikken in je vinger en nemen daarvan een bloedmonster).
Een vriendin van mij heeft ook 0 negatief, en die heeft hele moeilijke aders om te prikken, die vrouw zei letterlijk dat ze het normaal zouden laten zitten, maar aangezien het om 0 negatief ging wilden ze het bloed toch graag hebben.
ik heb er verder absoluut geen problemen mee, ben alleen die dag zelf een beetje trager dan normaal.
Orgaandonor ben ik ook, ook voor de wetenschap.

@ de discussie hierboven:
Laat iedereen een beetje in zijn eigen waarde, het is een keuze om donor te zijn, juist omdat er een groot ethisch vraagstuk achterzit. Geweldig als je zelf donor bent, maar mensen kunnen ook redenen hebben om geen donor te zijn, en dat moet je dan gewoon respecteren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:01

Ik hoorde vanavond op de radio dat ze er naar toe wilden om de mensen die (nog) geen donor zijn, aan te schrijven en dat ze zonder tegen bericht automatisch donor zijn!
Persoonlijk zou ik daar echt voor zijn!! Als je het niet wilt, om wat voor 'n reden dan ook, kun je dat gewoon aangeven. Maar al de mensen die rondlopen en eigenlijk best zouden willen, maar waarbij het er gewoon nog steeds niet van gekomen is om zich aan te melden, heb je er zo wel mee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:03

Kentaro schreef:
Ik hoorde vanavond op de radio dat ze er naar toe wilden om de mensen die (nog) geen donor zijn, aan te schrijven en dat ze zonder tegen bericht automatisch donor zijn!
Persoonlijk zou ik daar echt voor zijn!! Als je het niet wilt, om wat voor 'n reden dan ook, kun je dat gewoon aangeven. Maar al de mensen die rondlopen en eigenlijk best zouden willen, maar waarbij het er gewoon nog steeds niet van gekomen is om zich aan te melden, heb je er zo wel mee!

Die discussie loopt al jaren in de politiek, nog steeds niets van terecht gekomen... Dus ik verwacht het nu ook niet :=

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:04

Nee, maar daar heb ik zo mijn redenen voor :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:06

vuurneon, maar misschien hoe vaker ze het er over hebben, dat het misschien toch een keer gaat gebeuren?! :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:08

Kentaro schreef:
vuurneon, maar misschien hoe vaker ze het er over hebben, dat het misschien toch een keer gaat gebeuren?! :P

Net zoals het kwartje van kok dat wij ooit zouden terugkrijgen zeker? :P hahaha :D
Ach ik wacht geduldig af :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:09

Dat kwartje gaat hem op zeker nooit meer worden, want we zitten in de euro's..... :')

Grapje hoor, meer dan afwachten kunnen we inderdaad niet doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:14

O ja :') moet niet nu al weer terug gaan naar de gulden tijd haha. Denken de jonge bokkers gelijk al wat een oudje :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:22

Kentaro schreef:

En ik dus niet. Tenzij het tegenbericht gratis verzonden kan worden.
Dan vind ik het principe nog belachelijk maar goed.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:25

Ik ben donor. Waarom? Wat heb ik eraan als ik dood ben nisk toch?
Dan geef ik het liever aan iemand die nog een aantal jaren verder kan leven toch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:28

Kentaro schreef:

En al die mensen die het niet willen maar door omstandigheden het nog niet hebben kunnen aangeven heb je er ook mee.
Ik ben blij dat die regel er nog niet is. Zou het echt belachelijk vinden om zomaar andermans organen te gebruiken als diegene niet expliciet heeft aangegeven dat te willen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:31

Uiteraard ben ik donor. Dat doe je voor je medemens. En mijn mening is dat het vrij associaal is om het niet te doen. Als je dood bent heb ik er niets meer aan. Ik ben dan weg. Op de valreep nog iets kunnen betekenen voor een ander....vindt ik mooi.

Misschien een al gestelde vraag maar de niet donors.... zien die ook af van een orgaan als ze er eigenlijk een nodig hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:33

verootjoo schreef:
Kentaro schreef:

En al die mensen die het niet willen maar door omstandigheden het nog niet hebben kunnen aangeven heb je er ook mee.
Ik ben blij dat die regel er nog niet is. Zou het echt belachelijk vinden om zomaar andermans organen te gebruiken als diegene niet expliciet heeft aangegeven dat te willen...

Je kan het toch zeer expliciet aangeven dat je het niet wil? Waarom een ander mens dood laten gaan omdat iemand het eigenlijk wel wil maar "effen vergeten is te melden"

Wat dat betreft is Belgie een stuk beschaafder dan Nederland te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:34

Och zelf zou ik niet te veel willen aanmodderen..als het mijn tijd is om te gaan, dan ga ik liever!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:37

NatasjavE schreef:
Je kan het toch zeer expliciet aangeven dat je het niet wil? Waarom een ander mens dood laten gaan omdat iemand het eigenlijk wel wil maar "effen vergeten is te melden"

Wat dat betreft is Belgie een stuk beschaafder dan Nederland te zijn.

Ik ben Belg en hier vragen ze het aan de familie. Ze gaan er niet van uit dat je ze af staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:38

Narnia schreef:
Och zelf zou ik niet te veel willen aanmodderen..als het mijn tijd is om te gaan, dan ga ik liever!

Nou er zijn veel mensen die daarna nog een zeer waardevol leven hebben hoor.

Ik las laatst een verhaal over een meiske met CF die nieuwe longen gekregen had en die nu weer kon gaan reizen.
Ze had haar leven terug...