Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:14

Nathalie: had ik vorige week ook hoor, maar was na 2 dagen over. Ik had echt even het idee dat de melk veel minder makkelijk toeschoot en ze veel harder moest werken ineens. Het is even vervelend maar kan ook zo weer over gaan.

Miss_Blimm: wil je alles kolven? Dus geen "live" voedingen meer? Dat is wel erg heavy hoor, en je hebt een grote kans dat je productie wat terug gaat lopen dan. Ik zou er zelf iig niet aan moeten denken, heb gisteren een flesje gegeven ipv gevoed omdat het uit de vriezer kwam en ik het anders weg moest gooien wat ik zonde vond, en daarna moest ik dus kolven. Ik vond het een heel gedoe moet ik zeggen. Flesjes blijven hier bewaard voor de momenten dat ik niet in de buurt ben. Wel leuk dat papa voor de kleine meid gaat zorgen als jij straks weer werkt.

Ben er trouwens nog niet helemaal uit hoeveel voeding ik nu mee moet geven, vorige week liet ze van 150 cc zo'n 30 cc staan per keer, ik nu dus 120 cc mee gegeven want weggooien is zonde. Maar daar had ze niet helemaal genoeg aan volgens mij. Was ook wat onrustig na de voeding zei de oppas, ging na een tijdje wel slapen en kwam om de normale tijd weer, maar de eerste keer thuis gisteren dat ze weer uit de borst kon drinken heeft ze wel 45 minuten (!) liggen tanken. Ze haalt het blijkbaar toch weer in dan. Denk dat ik volgende week maar een extra bakje meegeef met 60 cc, dan heeft de oppas wat achter de hand. Ze drinkt wel heel goed uit de fles, ze houdt hem zelf vast, duwt hem even weg als ze pauze wil en pakt hem weer als ze weer wil drinken (grijpt met handjes richting fles). Heel schattig, maar zelf geniet ik toch het meest als ze lekker uit de borst drinkt.

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:20

Fulltime kolven is echt heel zwaar hoor. In t begin lijkt t wel handig maar als je het even doet krijg je echt de balen.
Ik dacht toen ook, ik doe het wel even. Maar was telkens zo lang bezig en elke keer kolven (en regelmatig 2 x zoveel om productie op te krikken).... Voelde me net een melkkoe.
Vind t knap als je het kunt miss_blimm!
Hier ook alleen fles als ik er niet ben.
Gisteravond heeft ze wel een fles gehad. Ik had een voeding in de koelkast staan al 48 uur dus het was drinken of weggooien. Dus die heeft ze gekregen, maar ik heb serieus met tranen in mijn ogen staan te kijken hahaha. Het voelde écht niet goed als ik er ben dat ze een fles krijgt.

Susan ik hoop inderdaad dat het weer snel over gaat. Het is heel vervelend.
Vanochtend weer trekken, loslaten, huilen... En gewoon niet pakken maar wel huilen!
Maar ik merk ook dat ze véél sneller klaar is met de voeding zo zonder tepelhoedje. En ik ben nog gewend aan dat langere voeden, dus ik blijf haar dan aanleggen.
We moeten beide nog een beetje wennen denk ik.

Moeilijk hoeveel je mee moet nemen. Misschien een middenweg? 135 cc ofzo?

Yasemin ligt nu voor het eerst overdag in de Puckababy en ze slaapt nu al beter. Maar ergens voel ik me er niet prettig bij, stom he? Want ze slaapt gewoon beter in dat ding. Zonder slaat ze zichzelf telkens wakker.... en dat vind ik ook weer zo zielig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:41

Nathalie: je kunt vers gekolfde melk 5 dagen in de koelkast bewaren hoor, is heel wat langer als 48 uur. Als ik niet zeker weet of het binnen 2 a 3 dagen op gaat doe ik het in de vriezer trouwens. Zag zelfs een website waarop beweerd werd dat je het 8 (!) dagen in de koelkast kunt bewaren, maar dat vind ik wel heel erg lang. Ik vind zelf een flesje geven zoals ik gisteren deed ook heel raar. Maar Marinde geeft er niks om geloof ik. Al heb ik wel het idee dat ze na bv veel meer ontspannen is dan na drinken uit de fles.

Geef liever een bakje met een beetje reserve melk mee, als dat niet is opgewarmd/gebruikt kan ik het thuis zo weer in de koelkast zetten. Melk die al is opgewarmd en na een voeding over is moet weggeggooid en dat vind ik zonde.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:59

Zolang ja? Haha ik dacht echt 48 uur... Fijn om te weten want dan is het ook wat makkelijker om een voorraadje te maken voor als ik een keer weg ben.
Ik gooi het ook vaak in de vriezer, maar had het nu laten staan omdat ik gisteravond misschien weg zou gaan.

Hier ook meer ontspannen aan de borst naar mijn idee. Normaal valt ze namelijk in slaap aan de borst en leg ik haar in haar ledikantje en slaapt ze verder. Maar na de fles was ze nog klaarwakker, heb haar toen nog aangelegd en ze heeft 3 slokken op en viel in slaap.

Ja daar heb je gelijk in, dat is inderdaad zonde.
Ik gooi eigenlijk nooit melk weg, dan drinkt manlief het op hahahaha. (hij probeert al jaren dikker te worden en je geloofd t niet, maar sinds hij soms wat melk van mij drinkt is hij al 5 kilo aangekomen)

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:01

Ik heb wat melk in de vriezer op de opvang, voor het geval dat hij niet voldoende heeft, dan kunnen ze dat nemen.
Ik ben nu van het kolven af, overdag heeft hij geen melk meer nodig.
Als ik twijfel of de melk uit de frigo nog wel goed is, proef ik altijd zelf een druppeltje of ze niet zuur is, mijn vroedvrouw zei 72u, maar zolang heb ik het eigenlijk nooit bewaard...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:36

Ik deed maximaal 3 dagen. Ze zeggen inderdaad 5 maar dat vind ik lang.

Ik begin er nu aan gewend te raken dat hij 2x de fles krijgt en 2x BV. Eerst vond ik het ook maar niks om hem zelf de fles te moeten gaan geven maar het valt wel mee ;) . Nu ik merk dat hij daar zo lekker op slaapt heb ik er ook wel vrede mee dat hij nog 'maar' 2x per dag de borst krijgt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:29

Ik deed maximaal 24 uur ongeveer.
Dus kolven en zeker de volgende dag de vriezer in :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:03

Nou, 2 keer per dag is netjes toch, op die leeftijd? En fijn dat hij het zo goed doet nu met slapen.

Cyntje: ik houd 3 dagen aan, als het niet binnen 3 dagen gebruikt gaat worden gaat het de vriezer in. Anders vries ik het niet in, omdat de voedingswaarde toch wat terug schijnt te lopen door invriezen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:05

Ik kolf(de) alleen voor diepvriesvoeding, dus kan het er beter in nadat het is afgekoeld in de koelkast ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:12

Wat leuk zo'n BV topic :)

Ik geef ook bv aan mijn baby Elize, ze is vandaag 11 weken en een dag oud. Gaat hartstikke goed!
Mijn zoon van 2,5 (Stef) heeft 4 maande bv gehad, toen lukte het niet meer omdat hij te weinig kreeg, hij huilde steeds na de voeding en vaker aanleggen en kolven hielp niet dus na een week gerommel, een ontevreden baby en papa en mama ten einde raad vond ik het wel mooi geweest.
Hopelijk houden we het nu langer vol.

Hoe doen jullie het eigelijk als je een paar dagen weg wilt zonder baby? Want mijn man en ik hebben in augustus een weekendje weg gepland zonder kids maar ik zie eigelijk geen andere oplossing dan te stoppen met bv en dat vind ik dan ook weer wat vergaan voor een weekendje weg.
Hebben jullie een idee? Iemand die al eens zoiets heeft gedaan?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:25

Annelies, wat grappig, onze dochter Yasemin is vandaag ook 11 weken en één dag. :)

Ik ben nog nooit weg geweest zonder haar en ben dat eigenlijk ook niet van plan...
Ik zou denk ik zorgen dat je genoeg voorraad hebt gekolft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:35

Haha ik ben het normaal ook niet van plan maar in augustus is er een festival (nee geen lowlands :P) waar we altijd samen heen gaan, kinderen kunnen wel mee maar ik vind dat niet geschikt voor kinderen en wil dat ook niet voor ze dus ze logeren lekker een weekendje bij opa en oma.
Dat kolven lukt ook wel denk ik maar als ik 3 dagen niet bij mezelf kolf loopt de voeding dan niet ontzettend terug? Of stopt helemaal?
Ik zou daar wel een of misschien 2 keer per dag kunnen kolven om het een beetje op gang te houden maar ik weet niet of dat voldoende is?

Leuk dat ze net zo oud zijn, was jouw baby soms ook 2 dagen voor de uitgerekende datum? :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:07

Ik denk wel dat je elke voeding moet kolven idd om te voorkomen dat je productie terugloopt. He onhandig zeg!

Nee mijn dochter is 2 weken te vroeg geboren. Uiteindelijk ingeleid na zowat een naderende bevalling van 10 weken. (10 weken weeën gehad tot 2,5 cm ontsluiting en volledig verstreken baarmoedermond, meer deed t niet :P )

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:00

Hai Elize, welkom! Ik zou hetzelfde doen als Nathalie, en alle voedingen kolven anders loopt het terug en krijg je enorme last van stuwing. Als je een handkolf of eentje op batterijen meeneemt kun je overal kolven. Misschien kun je het plannen rond etenstijd? Eten moet je toch en dan kun je het evt combineren.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:15

Annelies, welkom hier. Wij zijn een weekendje weg geweest en idd gewoon elke voeding kolven, dan is er niets aan de hand. Is voor jezelf even wat werk, maar is prima te doen.

Nikki is vandaag 1/2 jaar, dus geef ik al een 1/2 jaar BV. Zo fanatiek als jullie zijn op BV ben ik niet. Ieder moet voor zich weten of ze BV willen geven of niet. En je moet elkaar tenslotte in je waarde laten. Ieder heeft voor zich vast wel een reden. Een fles is zeker in 't begin makkelijk, want BV is echt wel even doorzetten, maar nu vind ik 't super makkelijk en ben blij dat ik 't heb mee mogen maken. Ik ga gewoon nog door met BV geven zolang 't lukt.......maar een beetje trots ben ik wel :o

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:38

Moeilijk is dat soms he hoeveel je nu moet geven! Ik vind het ook altijd zonde om weg te gooien dus maak eerst d'r portie en dan heeft ze vaak nog zin in een toetje nadat ze geboerd heeft en het al wat gezakt is. Dan maken we maar heel weinig.

Ja mijn vriend wordt huispapa, dus het is nu flink oefenen voor hem. Ook omdat ik natuurlijk al 7,5 weken constant de voedingen deed, 8 x per dag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:05

Ben ook niet superfanatiek hoor maar krijg een beetje de kriebels als mensen onwaarheden verkondigen over bv (en dat gebeurt heel vaak helaas). Dat heb ik trouwens niet alleen met bv hoor, ook met andere onderwerpen kan ik er niet tegen als mensen dingen zeggen die niet kloppen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:35

SusanH schreef:
Hai Elize, welkom! Ik zou hetzelfde doen als Nathalie, en alle voedingen kolven anders loopt het terug en krijg je enorme last van stuwing. Als je een handkolf of eentje op batterijen meeneemt kun je overal kolven. Misschien kun je het plannen rond etenstijd? Eten moet je toch en dan kun je het evt combineren.

Ja ik kan evt wel een electrische kolf lenen van mijn schoonzus, dat zou dan wel makkelijk zijn.

Maar die stuwing heb ik niet snel last van hoor, ik sla wel vaker een voeding over (dan krijgt ze bij mijn ouders een flesje) en dan kolf ik later pas af en dan komt er wel met gemak 150cc per borst maar last heb ik er niet van.
Maar ik heb vanaf het begin ook al ontzettend veel melk, als ze ook eens een regeldag heeft en ik kolf eens tussendoor dan haal ik er soms zo een 3dubbele voeding uit :P
Ik vraag me soms echt af hoeveel zij eruit drinkt, kan me moeilijk voorstellen dat een baby van net 11 weken al 250cc drinkt.

Ze heeft trouwens ook een bijzonder ritme, denk dat de melkproductie zich daar een beetje op aangepast heeft.
's Nachts slaapt ze 9-10 uur door, 's morgens komt ze dan 2 of 3 keer om de 2/2,5 uur, 's middags slaapt ze dan weer 5 of 6 uur door en 's avonds wil ze nog 2 keer kort achter elkaar. Beetje vaag ritme maar werkt prima, ik heb 's morgens meestal ook geen last, tenzij het langer gaat duren dan 10 uur maar dan maak ik haar ook wakker, als ik haar laat slapen gaat ze soms zo 11 uur door :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:10

Hoe vriezen jullie die boel eigelijk in?
Ik heb eerst een ijsklontjesvorm gebruikt maar dat is niet handig omdat er maar 120cc in past, daarna plastic zakjes voor ijsklontjes gebruikt maar dat is weer niet handig omdat er 400-500cc in moet voor hij vol is en vind het zonde om zo'n zak met maar halfvol in te vriezen.
Nu heb ik 2 olvarit-potjes gebruikt die ik nog had staan maar daar heb ik er niet meer van dus nu kom ik tekort.

Zit te denken om toch weer over te gaan op die ijsklont-zakjes maar dan moet ik dus veel extra kolven per dan en krijg ik dus een beetje overproductie en dat is ook niet handig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 06:22

Ik gebruik de speciale bakjes van avent om in te vriezen.

Zo, hier domme actie. Gisteren met moeite 60 cc gekolfd (werk), ik apparaat schoongemaakt.........bleek dat ik het slangetje er verkeerd om op had gehad :+ vanmorgen uit iedere borst met gemak 150 cc gehaald, en ik maar denken dat de kolf niet goed was.

Oja, mijlpaal: ze heeft bij mijn man een hele nacht doorgeslapen zonder voeding tussendoor!!! Hij heeft wel om 3.00 wat geluiden gehoord maar haar er niet uit gehaald, en na een miuutje of 5 sliep ze weer rustig. Ik haal haar er dan gelijk uit, maar dat doe ik dus niet meer nu. Ze drinkt dan ook echt maar een paar slokjes dus honger kan het niet zijn. Tsja, ik ben echt te veel moeder denk ik...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:21

Goede nacht Susan. Schijnt dat beebjes het altijd beter doen, als de tank zelf niet aanwezig is ;)
Gisternacht was het door alle stress hier thuis, 3x geweest. Vannacht gelukkig 1x, om 4.15. Nu slaapt ze nog.
We hebben het boek van Stephan Kleintjes besteld, dat komt vandaag binnen. Misschien gaan we stilletjes aan toch maar beginnen met bijvoeding. Over 2 weken is ze 6 maanden. Ze lijkt er wel aan toe te zijn.

Oja, ik gebruik ook avent bakjes.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:29

Ik heb de bakjes van Medela, vanuit het ziekenhuis meegekregen :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:34

Ik had witte bakjes met een dekseltje van de Xenos waar 180 ml in past.
Die kosten maar een paar euro en zitten met 6 bij elkaar.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:36

Ja bakjes daar denken we ook over om die te halen. Nu doen we het met ijsblokzakjes. Past ongeveer 300 ml in. Maar die krijg ik meestal wel vol, zeker in 1 dag.

Ach Susan. Kan gebeuren, gelukkig kom je er nu achter :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:48

Ga haar vannacht dus ook mooi laten liggen.

Net bij CB geweest, weer goed gegroeid, nu 6370 gram en 60,6 cm. Weer prikjes gehad (fijn...). En maandag moeten we een echo van haar heupjes laten maken, omdat haar linkerbeentje iets korter is en iets minder ver door kan buigen. Hoop dat ze niet in zo'n spreidbroek moet.