bobomelo schreef:Las ook iets over een haptonoom, mag ik vragen wat dat precies is en wat ie doet?
En las iets over deeltijd, was ook benieuwd naar wat dat is...
Even een stukje van internet over haptonomie (ook wel haptotherapie genoemd). Heb het even van internet (site van vereniging van haptotherapeuten) gehaald omdat ik zelf niet goed wist hoe ik het kon verwoorden:
In de haptotherapie wordt voelbaar gemaakt waar en op welk moment je blokkeert of jezelf terughoudt. Eventuele blokkeringen in je gevoel komen bij de haptotherapie gemakkelijker los, zodat gevoelens die zijn weggestopt, herkend en verwerkt kunnen worden en vervolgens een plaats kunnen krijgen in je leven. Bij de haptotherapie geeft de aanraking informatie over je gevoelsleven. Het geeft inzicht in hoe je in het leven staat en over hoe je je hebt ontwikkeld.
De GZ-Haptotherapeut begeleidt/adviseert mensen met vragen omtrent kwaliteit van leven en met emotionele problemen, waarbij er een verstoring is in het evenwicht tussen draagkracht/veerkracht en draaglast. In de haptotherapie wordt vaak gebruik gemaakt van de aanraking, waarbij de eigenheid van de cliënt gerespecteerd wordt. Via ervaringsmomenten - waarin de directe aanraking heel verhelderend kan zijn - wordt de cliënt de mogelijkheid geboden andere wegen te exploreren.
En van de site van mijn haptonoom:
De haptonomie gaat uit van het lichaam als drager van gevoelens.
Het ervaren van een respectvolle en bevestigende aanraking kan een opening bieden om ruimte te maken voor de eigen beleving, in plaats van aangeleerd of aangepast gedrag.
Wanneer u zich herkent in één of enkele van de volgende situaties:
- u weet goed wat er aan de hand is, maar daarmee verandert het niet
- praten alleen helpt niet (meer)
- als u wel wilt maar niet zo goed kan praten over waar u tegenaan loopt
- u kunt niet meer ontspannen of genieten
- u heeft het gevoel dat u onder een dikke deken leeft
- u heeft depressieve gevoelens
- u piekert (te)veel
- als u steeds maar moe bent of terugkerende lichamelijke klachten heeft
- u heeft vaak angsten
- u vindt dat u te weinig zelfvertrouwen heeft
- u kunt niet verder in rouwverwerking na een verlies
Dan kan haptonomische begeleiding voor u een handreiking zijn
In het contact met de therapeut kunt u uw eigen grenzen en mogelijkheden bewust ervaren.
Daarnaast kan haptotherapie u laten zien hoe u in relatie met anderen staat.
De benadering op haptonomische basis, van problemen, klachten of vragen, geeft de mogelijkheid deze
te onderkennen, aan te gaan en te verwerken.
En wat deeltijd is: Eigenlijk gewoon deeltijd behandeling, of ander gezegd: Dagbehandeling. Voor mij betekend het dat ik 3 dagen in de week bij het GGZ in behandeling ben. op ma - wo - vr van 8.45 uur tot 17.00 uur. De behandeling bestaat uit verschillende therapieën, waaronder vaktherapieën zoals muziektherapie, daarnaast ergotherapie en cognitieve therapie. Ik heb het in mijn posts wel eens over de 'nieuwe deeltijd'. Dat komt omdat bij de instelling waar ik in behandeling ben ze een nieuwe vorm van deeltijd hebben opgestart, de driedaagse deeltijd die ik nu volg 
Ik hoop dat ik je vragen een beetje beantwoord heb.