Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:54

hebben jullie veel onderzoeken gehad voor spastische darm? ik namelijk geen enkele :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:57

_Lott schreef:
hebben jullie veel onderzoeken gehad voor spastische darm? ik namelijk geen enkele :n

Ja, toen ik 17 was. Toen ben ik een jaar lang doodziek geweest van campilobacter bacterie. Ze hebben toen meerdere keren foto's en echo's gemaakt, darmonderzoeken met camera's etc etc etc (wat ontzéttend pijnlijk was gezien er een paar meter darm ontstoken was, waar ze vervolgens balonnen in gingen opblazen). :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-10 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:16

_Lott schreef:

wil je het echt weten ;(

Ik heb meerdere echo's gehad, een endo scopie, een colonscopie, een lactose intollerantie test, een gluten intollerantie test, meedere bloedtesten, en 10 september die mri

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:26

_Lott schreef:

Maagscopie, endoscopie (meerdere keren), mri, echo maag, darmen (meerdere keren), longen, spiertesten (waarvoor? ik weet t niet), gyno echo, bloedtesten (euh, tot in den treure?), rontgen, allergietesten (zelfde verhaal als bloedtesten) ik vergeet er vast nog wat ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:36

gluten heb ik wel gehad

ik heb nu zo'n onderzoek van bloedprikken en zo'n onderzoek van dat jeweetwel

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:36

gluten heb ik wel gehad

ik heb nu zo'n onderzoek van bloedprikken en zo'n onderzoek van dat jeweetwel

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:42

bloedonderzoeken, ontlastingsonderzoeken, urineonderzoeken, allerlei voedselallergie onderzoeken, echo boven- en onderbuik, darmonderzoek, maagonderzoek, ademtest helicobacter bacterie, echo bij gynaecoloog, onderzoek van zenuwen in hoofd door middel van elektrische schokjes.. en dan vergeet ik vast nog iets ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:48

maar ik heb eigenlijk nooit verstoppingen, hebben jullie dat wel?

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:53

Hallo dames!

Ik hoop dat ik hier welkom ben en gezellig mee mag kletsen?

Ik ben 19 jaar en weet al vanaf mijn 12 dat ik spastische darmen heb

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:34

Hallo Iedereen. Ik heb geen spastische darm, maar wel flinke gelijksoortige darmpoblemen. Er is 47cm van mijn dunne darm af sinds 4 maanden. Dit was zonder reden, ik ging voor een andere ingreep naar de dagopname. In elk geval heb ik sinds de operatie dairree en kan ik absoluut geen suikers, melk en fruit en vette producten eten. Die maken de dairree erger. Er zijn dagen dat ik een iets dikkere ontlasting heb en maar een paar keer hoef te gaan. Ik heb gelukkig geen koliekpijnen. Op slechte dagen heb ik ongelukjes. Ik hoop dat ik bij jullie mijn frustraties van mijn darmproblemen kwijt kan.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:35

je woont in ieder geval in een lekker warm land ;)

Maar welkom!
alleen dat stukje van 47 cm dunne darm missen, wat zonder reden is snap ik niet helemaal?
ik kan gelukkig nog steeds zeggen dat ik alleen de wc bezoek om het te proberen :P

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:01

Ja gelukkig wel. Ik ging voor een dagopname kijkoperatie baarmoeder en eierstokken, maar het ging flink mis. Een naald raakte een bloedvat in mijn dunne darm en daarna kreeg ik een flinke ( bijna fatale) bloeding en 8 zakken bloed en 8 uren later werd ik wakker op de medium care. De volgende dag vertelde mijn man wat er was gebeurt. Ik was in de veronderstelling dat ik binnen 6 weken weer de oude zou zijn. Dat werd me ook verteld door de chirurg en geneacoloog. Alleen zijn we nu 4 maanden verder heb ik totaal geen energie en begin ik me af te vragen of het wel goed komt. Ik heb hiervoor nooit problemen met mijn darmen gehad.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:20

@Wuis: pepermuntoliecapsules kun je bij de drogist/apotheek kopen of eventueel bestellen.
Gebruik alleen de capsules en niet de olie, want die is te sterk.
Succes ermee!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:36

_Lott schreef:

Uhmmmm %) Mri, 2x colonscopie, veel bloedonderzoeken, ontlastingonderzoeken, echo´s, gesprekken met artsen, verpleegkundigen, huisarts, medicijnen.. En dan vergeet ik vast nog wel iets.

En ik weet nogsteeds niet helemaal wat ik nu mankeer :+

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:45

ik ook niet :P
ja misschien wel, maar wellicht ook niet

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:44

Nou als ik lees wat jullie allemaal voor onderzoeken hebben is het nog maar het begin zo te zien... ik ben donderdag voor consult geweest, bloed geprikt voor vanalles, moet woensdag voor een echo en 7 potjes ontlasting inleveren en dan 30 sept. terug voor vervolg consult...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:06

mmm, ik kom me hier ook maar weer even melden...
vorige week in het ZH gezeten ivm enorme buikpijn, koliek?
zelfde gevoel als toen ik een blindedarmontsteking had.
wekenlang dunne,waterige,slijmerige ontlasting gehad.
pikant gegeten en daarna huishouden gedaan, en *bam* daar kwam die extreme buikpijn.(dag erna zelfde gegeten, niets aan de hand...ik heb het idee dat het met lichamelijke inspanningen te maken heeft)
heb maagtabletten mee gekregen en een afspraak gemaakt bij de huisarts.
hier ben ik vrijdag geweest, helaas nam zij het vrij licht op...
ik moet naar een dieetist, maar als dat niet werkt ga ik gewoon weer terug.
de pijn zit vooral net onder m'n middenrif en links en rechts ter hoogte van m'n broekrand/iets lager.
geen borrelende darmen, alleen gruwelijke pijnen.
nu weer 2 dagen normale ontlasting gehad, en van vandaag weer waterig/slijmerig.
vaak ook heel donker, een enkele keer bijna wit.
geen peil op te trekken dus, maar vrolijk word ik er absoluut niet van.

arts in het ZH begon wel over chronische ontstekingen cq crohn...
niet leuk :n

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:26

Jeetje wat stom dat je HA dan niks doet. Kun je de poli niet alsnog bellen en een (bel)afspraak met die arts krijgen??

Je hebt idd wel herkenbare symptomen. Maar wel gek dat je pas een poosje na t eten last krijgt, of ja wees blij. Ik kan 9 vd 10 keer gelijk na mn laatste hap rennen.. -:(-

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:58

het is ook heel wisselend, soms heb ik dagen geen last, in de zin van die extreme buikpijnen, maar ik voel m'n buik wel elke dag...
de poli bellen is wel een optie ja, want ik geloof niet zo dat het alleen maar aan m'n eetpatroon ligt.
ik heb echt al jaren last van m'n buik, maar ja, ik ga niet elke week naar de HA daarvoor.(misschien moet ik dat wel gaan doen...)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:05

timilon schreef:
het is ook heel wisselend, soms heb ik dagen geen last, in de zin van die extreme buikpijnen, maar ik voel m'n buik wel elke dag...
de poli bellen is wel een optie ja, want ik geloof niet zo dat het alleen maar aan m'n eetpatroon ligt.
ik heb echt al jaren last van m'n buik, maar ja, ik ga niet elke week naar de HA daarvoor.(misschien moet ik dat wel gaan doen...)

Ik doe dat ook niet. Ik moet ook zeggen, al die onderzoeken hebben dus niets opgeleverd bij mij.
Behalve heel veel stress (waardoor de buikpijn nog erger werd).
Vorig jaar is ook officieel door de dokter tegen mij gezegd : we kunnen niets meer voor je doen, je hebt alle onderzoeken gehad en het is wachten op een medicijn.
Naar de dokter gaan heeft hier dus geen enkele zin.
Als alles is onderzocht, zul je er toch in moeten berusten dat het nou eenmaal zo is en er mee moeten leren leven. Erg vervelend, dat wel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:09

nou ja, er is bij mij dus in principe nog niets onderzocht...
ik heb jaren geleden een maagendoscopie gehad, waaruit bleek dat ik wel wat ontstekingen had in m'n twaalfvingerige darm.
verder dan de blindedarmontsteking die eruit is gehaald.
verder gen onderzoeken gehad, behalve een beetje aan mijn buik voelen.
dus tja, ik sta ook nog maar aan het begin van het hele circus.

is trouwens ook lekker zeg, leer er maar mee leven...
maar ja, als er geen medicijn is, is er geen medicijn.
wel heel erg naar voor je zeg!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:44

timilon schreef:
nou ja, er is bij mij dus in principe nog niets onderzocht...
ik heb jaren geleden een maagendoscopie gehad, waaruit bleek dat ik wel wat ontstekingen had in m'n twaalfvingerige darm.
verder dan de blindedarmontsteking die eruit is gehaald.
verder gen onderzoeken gehad, behalve een beetje aan mijn buik voelen.
dus tja, ik sta ook nog maar aan het begin van het hele circus.

is trouwens ook lekker zeg, leer er maar mee leven...
maar ja, als er geen medicijn is, is er geen medicijn.
wel heel erg naar voor je zeg!

Ja, dan wens ik je erg veel succes met de onderzoeken, je moet ze wel doen... wie weet komt er wel wat uit wat makkelijk te behandelen is!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:06

Def schreef:
Ik doe dat ook niet. Ik moet ook zeggen, al die onderzoeken hebben dus niets opgeleverd bij mij. Behalve heel veel stress (waardoor de buikpijn nog erger werd). Vorig jaar is ook officieel door de dokter tegen mij gezegd : we kunnen niets meer voor je doen, je hebt alle onderzoeken gehad en het is wachten op een medicijn. Naar de dokter gaan heeft hier dus geen enkele zin.

Als alles is onderzocht, zul je er toch in moeten berusten dat het nou eenmaal zo is en er mee moeten leren leven. Erg vervelend, dat wel.

Ik vind het heel knap dat je dit kunt erkennen. Denk dat dit inderdaad erg moeilijk is, maar je zult dat op een bepaald moement dus inderdaad wel moeten gaan doen.

Je zult je buik, en je problemen een plaats moeten leren geven. Ik heb zelf een tijdje bij een haptonoom (ook met mijn buikklachten destijds) gelopen, en die heeft het uitgelegd als zijnde dat je je buik als deel van je lichaam moet zien wat er ook niet om gevraagd heeft om dit te 'voelen'. Je kunt het daarom maar beter zo fijn mogelijk voor jezelf en je buik maken, en het echt een plekje geven. Misschien zou mij dit op het moment beter afgaan dan het wachten op een diagnose. Want volgens mn arts was het zeker geen pds/ibs/spastische darm/welke naam het ook heeft.. :\

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:08

hallo, ik meld me hier ook even.
heb er sinds een maand of 3 ook last van.verschillende onderzoeken gehad.
nu heb ik metamucil en dustapal en moet ik binnekort weer naar het ziekenhuis.
maar ben nu deze week ongesteld,en heb er zo veel last van!
vreselijk gewoon!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:32

Miiejs schreef:
Ik heb net een power balance bandje gekocht.. ze wist niet of het hier ook voor werkte.. kga het maar uittesten! Als het een wondermiddel is laat ik het jullie zeker weten!

Werkt het? Wil er mss ook één aanschaffen, afgelopen week was echt een drama hier...
Loperamide, norit etc etc maken het alleen maar erger... dus in feite kan ik gewoon niets innemen om rustig te gaan winkelen of wat dan ook en zou ik al de dag ervoor al rekening moeten houden met wat ik eet.
Op het moment dat ik remmers neem kom ik alleen met heeeeel veel pijn en tientallen wcbezoeken de nacht door ;(
Heb het afgelopen week even flink benauwd gehad in de auto... bah... dan raak ik gewoon bijna in paniek...