hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:42

Ja dankje! Ik zal toch echt die auto in moeten, zoals ik al zei, ik moet 5 dagen per week die route rijden.

Het meeste enge vind ik gewoon dat ik super duizelig word en dan bang ben dat ik van mn stokkie ga en een ongeluk veroorzaak. Maarja, mn vriend heeft me er dus net doorheen gelult en die zag ook dat ik mn armen heel krampachtig tegen mn lichaam geklemd hield tijdens het rijden. Dus elke keer als ik dat weer deed, wees hij me erop dat ik mn handen hoger aan het stuur moest houden en dat werkte wel! Zo zie je maar, best handig als iemand met je mee rijd. En ik ben heel trots op mezelf dat ik mezelf een schop onder mn kont heb gegeven, haha.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:41

als ik op de fiets zit heb ik altijd een mp3 in voor afleiding

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:46

BE_GENTLE schreef:
Kom hier ook even reageren want ook ik ben een persoon met hyperventilatie :D
Altijd last met ademen en benauwd zijn ik adem verkeerd en ben ik me van bewust hier 2 jaar therapie gehad maar nog adem ik niet goed alleen als ik er aan denk. dat is trouwens de nummer 1 onder de mensen dat ze verkeerd ademen.
Zelf neem ik geen lucht onder het praten waardoor ik kort ademig word en als ik geconsentreerd t.v kijk of naar mensen luister stop ik met ademen omdat ik zo gefocust ben. eingenlijk moet ik hier voor onder logopodie om te leren praten en door te ademen. maar ben niet echt iemand die daar zin in heeft pff al die therapie moet je moe van ben al vanaf me 12e bezig en ben nu 25 jaar. hoofdpijn heb ik dus ook veel aangezien mijn hersenen te weinig zuurstof binnen krijgen omdat ik stop met ademen. vroeger viel ik elke dag wel flauw gelukkig nu niet meer. durf niet hele einde te fietsen aangezien ik daardoor een keer ben flauwgevallen. maar 15 a 20 minuten gaat net tegewoordig.

Wat lijkt me dat ongelofelijk naar als je er al zo lang last van hebt zeg!
Kan me wel voorstellen dat je een keer therapie-moe bent, maar dit is toch ook niks?
Lijkt me toch het proberen waard om naar logopedie te gaan, maar goed, als je al zoveel geprobeerd hebt, heb je er niet zoveel vertrouwen meer in natuurlijk...

Het is idd waar dat heel veel mensen verkeerd ademen :j
Zoiets simpels, wat zo automatisch gaat en je toch zo kan belemmeren. Heel irritant...

Afleiding is idd wel goed. Vaak als je je juist teveel focust op je ademhaling, ga je juist prutsen en verkeerd ademen.
Maar ja, we weten het allemaal wel, maar doen is toch een ander verhaal ;)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:43

Oke, ik ga nu even een heel 'intiem' probleem voorleggen, ik hoop dat er hier mensen zijn die me hier mee kunnen helpen, eventueel via pb...

Ik weet dat ik, in periodes van flinke stress, wel eens last kan krijgen van hyperventilatie. Ik voel zo'n aanval dan ook wel aankomen, waardoor ik hem ook redelijk goed kan opvangen. Hier maakte ik me dan ook nooit zo heel druk om, zo vaak had ik er immers geen last van.

Maar nu ben ik eens de link gaan leggen tussen hyperventilatie en mijn seksleven, en dat maakt me toch minder gelukkig...

Ik heb ALTIJD tijdens de seks het probleem dat op een gegeven moment mijn hele lijf gaat tintelen. En dan ook echt álles, van mijn benen tot aan mijn gezicht. Alleen blijft het niet bij een beetje tintelen (ook al vind ik dat alleen al helemaal geen prettig gevoel). Waar ik vooral mee zit is dat dit tintelen altijd overloopt in totale verkramping van mijn lijf. Ik kan bijvoorbeeld met geen mogelijkheid mijn handen meer tot een vuist ballen. Mijn sekspartner aanraken gaat dan dus ook niet, mijn spieren werken gewoon niet mee.
Ik heb hier al heel lang last van, maar omdat ik ook minder leuke dingen op seksgebied heb meegemaakt ben ik er eigenlijk altijd van uit gegaan dat het daar wel aan zou liggen, in ieder geval niet aan hyperventilatie.
Nu ben ik echter op het punt beland dat ik totaal niet kan genieten van een GOEDE vrijpartij omdat ik er maar 'half bij ben', zeg maar. Na een beetje Google-werk weet ik dat dit dus ook door hyperventilatie kan komen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Heeft iemand adviezen voor mij, wat kan ik het beste doen om hier van af te komen? Meer bewust gaan ademhalen tijdens de seks is ook geen oplossing, dit heb ik natuurlijk geprobeerd, maar als ik me steeds moet focussen op mijn ademhaling kan ik net zo min genieten van de seks zelf, omdat dat dan noodgedwongen op de achtergrond raakt.

Ik begrijp dat dit voor sommige mensen een iets te intiem onderwerp zou kunnen zijn, maar ik heb op Google niet echt iets kunnen vinden waar ik wat aan heb. Ik ben nooit naar de huisarts geweest voor die hyperventilatie, omdat ik er dus nooit zoveel last van heb gehad dat het me écht belemmerde in mijn leven. Op dit moment is dat dus wé zo, maar omdat ik amper ervaring heb met hyperventilatie zou ik graag ervaringen en/of adviezen van andere bokkers willen krijgen, zodat ik hier een beeld over kan vormen. Mocht ik hier last van blijven houden dan zal ik zeker langs mijn huisarts gaan.

Zoals ik al zei, reacties mogen natuurlijk ook via pb. Het is voor sommigen misschien een 'moeilijk' onderwerp, maar aangezien ik hier toch echt wel mee zit vraag ik toch om jullie hulp! :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:20

Ik denk dat het heel goed te maken kan hebben met je mindere ervaringen op dit gebied. Daardoor ben je meer gespannen en ga je sneller verkeerd ademen en speelt je hyperventilatie op. Ik denk niet dat het losstaat van elkaar.

Ik heb het idee dat je hyperventilatie tijdens de seks 'slechts' een symptoom is en dat je moet werken aan de oorzaak, namelijk dat je toch gespannen bent (onbewust) door de minder leuke ervaringen die je gehad hebt.

Beetje persoonlijke vraag misschien, maar heb je een vaste partner? Dan is het zeker de moeite waard om dit bespreekbaar te maken. Je moet weer leren dat je kan genieten en dat niet elke ervaring slecht hoeft te zijn. Ik heb het idee dat er in je onderbewuste angst meespeelt wat je belemmert.

Sterkte!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:09

Nee, ik heb geen vaste partner. Met een vaste partner zou het ook wel makkelijker zijn.
Dankjewel!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:40

Ik ga met pollewoppy mee!

Mijn eerste keer hyperventileren kwam na het stappen! Ik ben jarenlang gepest en eindelijk had ik het weer hartstikke leuk met mensen, zonder dat ik de dupe werd van stomme grappen. Waarschijnlijk is daarom toen het hyperventileren naar boven gekomen, omdat ik eindelijk relaxed was met andere mensen erbij en toen ik naar huis reed na een geslaagde avond kwam het dus.

Klinkt een beetje hetzelfde als bij jou, slechte ervaring gehad, nu heb je het weer leuk en het hyperventileren begint! Ik ga dus mee met Pollewoppy, uiteindelijk heb ik namelijk een paar sessies bij een psycholoog gedaan, dus misschien is dat ook wat voor jou als je er uiteindelijk niet uit komt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:29

Ik denk dat ik ook mee ga met Pollewoppy, maar volgens mij gaat dit wel wat tijd en moeite kosten. Kun je daar begeleiding (in die symptoombestrijding) in krijgen of niet?

Meld me hier ook weer even, hele tijd de hyperstress (want hyperventilatie en stress gaan bij mij altijd samen) onder controle kunnen houden, maar helaas vorige week niet.
Ik moest namelijk afrijden. Wat een drama, klapte voor het examen helemaal dicht en volledig in de stress. Nog net geen paniekaanval (die wil ik 's nachts nog wel eens hebben, verschrikkelijk. Kan dan inderdaad mijn spieren ook amper bewegen), maar wel de controle kwijt. Kan dat wel gaan beschrijven, maar ik denk dat iedereen hier wel weet hoe dat gaat. Maargoed, heb het er met wat mensen over gehad (o.a. rij-instructeur), en nu wil ik er echt hulp voor gaan zoeken.
Wie heeft er al hulp voor gezocht en wat voor begeleiding kregen jullie daarbij? Wil namelijk graag weten wat effect heeft en wat niet. Fysiotherapie op haptonomische basis zou bijvoorbeeld kunnen werken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik zorg in ieder geval voor een afspraak met de huisarts zo snel als mogelijk is, voor eventuele verwijzingen. Misschien weten jullie iets?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:52

Ik ging naar een chiropractor, maar daar liep ik eigenlijk al voor mn rugklachten en nekklachten, maar dat blijkt dan weer samen te hangen met hyperventileren. Dus ik sloeg 2 vliegen in 1 klap ;)

En daarna ben ik ook nog door de huisarts doorgestuurd naar een psycholoog, om eens naar de dieper liggende oorzaken van het hyperventileren te gaan kijken en ik kreeg daar ontspanningsoefeningen mee etc. Dat heeft wel heel goed geholpen, maar af en toe krijg ik dus nog een terugval.

Ben overigens wel heel trots op mezelf, want ik heb vandaag vrij relaxed naar mn werk gereden, zowel heen als terug! En elke keer dat ik de zenuwen kreeg, kon ik het de kop indrukken. Heb vandaag zelfs weer ingehaald ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:12

Super Joyce!
Ik heb nu AOT (ademhalings-en ontspanningstherapie) maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat dat niet bij iedereen werkt. Ik vind het gewoon heel fijn om daar te zijn en eens een keer niet aan 100 dingen tegelijk te denken, thuis vind ik het nog moeilijker dat soort dingen te 'creeeren'

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:03

Ik ga met joyce mee, misschien kun je naar een psycholoog om te kijken naar de oorzaak van de stress. Waarom raak je zo gestresst en wat kun je er in de toekomst aan doen om het wat beter te handelen. Heeft bij mij echt geholpen, ik ben niet zo snel gestresst meer. (Heeft namelijk ook met je denkwijze te maken).

Ik heb zelf om andere redenen bij een haptonoom gelopen. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk, denk ik niet dat je daar veel mee op gaat schieten op dit gebied. Maar je kunt het altijd proberen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:48

Dankjulliewel! Nouja, hoorde het (fysio en andere dingen, o.a. coaching) ook alleen maar van anderen, en voordat ik aan zoiets begin wil ik zeker weten dat het helpt.

Maargoed, een veel belangrijkere stap is toch wel naar de psycholoog, vandaag daarvoor naar de HA geweest en een doorverwijzing gekregen. Ben er blij mee, want de oorzaak aanpakken is toch een stuk effectiever dan andere dingen denk ik. :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:08

Wat goed dat je de stap gaat zetten! Hopelijk klikt het en gaat het je helpen!

Verder wil ik je nog even zeggen dat ik ook altijd graag van te voren wil weten of iets werkt. Helaas is dit vaak van te voren niet te zeggen. Wel kun je je zo goed mogelijk laten informeren om er achter te komen wat je er van kunt verwachten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 08:38

Pollewoppy en ik zijn wel erg eensgezind zeg, want ik wou precies hetzelfde zeggen, haha.

Denk dat het nu voor jezelf ook een soort opluchting is dat je de stap hebt gezet om hulp te krijgen!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:50

Ik kom ook even bij dit topic,heb ook last van hyperventilatie :+
Het erge bij mij is,dat bijna niemand mij gelooft.
Ik heb er vaak last van tijdens het paardrijden op de manege,en dan moet ik afstappen omdat ik anders flauwval.
En dan brengt mijn "instructeur"mij naar de kantine,en dan zegt i gewoon dat ik mij aanstel enzo.
Daar kan ik echt niet tegen want ik kan er helemaal niks aan doen dat dit gebeurt.
Ik heb zwaar de pest aan die jongen waar ik les van krijg.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:42

Zoek je een andere les met een andere instructeur!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:44

Dat zou ik ook doen, ik zou niet in die les willen blijven :n

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:48

Ja,het is een beetje ingewikkelt.
Hij is een stagair dus ik ben er binnekort toch vanaf.
En bijna niemand op de manege gelooft mij.maar binnekort is hij toch weg.Hij doet vaker idioot naar andere meiden,dus we gaan zaterdag met zijn alle naar de eigenaar van de manege.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:49

Dat is ook een optie inderdaad. Zeker bespreekbaar maken!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:25

Wat slecht, loeky_flap, dat ie dat niet serieus neemt!!
Inderdaad echt bespreekbaar maken hoor!

Hoe issie verder met iedereen?
Hier ging het eigenlijk heel goed, maar nu weer een paar dagen veel last van hyperventilatie; pijn op de borst, en in m'n linkerarm/ kramp in li-hand. En benauwd :\ Kun je je toch zo vervelend van voelen..
Gelukkig val ik niet zo snel (meer) flauw, want dat is helemaal akelig.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:58

loeky_flap, wat vervelend hoop dat de eigenaar je wel serieus neemt!

Bij mij is het ook op zich niet zo heel goed te zien als het een lichte aanval is, dan trek ik alleen wat wit weg. (ik heb er zelf wel heel veel last van, maar niemand ziet t zegmaar...)

Als ik een zwaardere aanval heb, dan zie je het wel bij mij. Moet ook wel want zelf zie ik helemaal niks meer dan...

Kytha, balen! Hoop dat het snel weer beter wordt. Ik merk zelf dat ik door dat warme weer ook weer meer gestrest wordt.?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:31

Ik wou het net zeggen, ik heb erger last nu het zo warm is. Als ik een aanval heb, of een aanval aan voel komen, heb ik veel baat bij frisse lucht. Maarja, dat is er nu bijna niet, pff... Hopelijk koelt het snel een beetje af, 25 graden vind ik warm genoeg!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:34

CRos95; wow, dat is wel heftig zeg met een zware aanval bij je :(:)

joyce2 schreef:
Ik wou het net zeggen, ik heb erger last nu het zo warm is. Als ik een aanval heb, of een aanval aan voel komen, heb ik veel baat bij frisse lucht. Maarja, dat is er nu bijna niet, pff... Hopelijk koelt het snel een beetje af, 25 graden vind ik warm genoeg!

Ja dat heb ik inderdaad ook :j krijg je het sneller benauwd en dat lijkt een aanval erger te maken..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:35

Beetje laat, maar @ pniekepnak: Ik heb ook last van hyperventilatie tijdens de seks. Ik merk dan eigenlijk verder niet dat ik hyperventileer, maar inderdaad zoals je zegt, het hele lijf begint te tintelen, waarna gewoon alle kracht uit je gezogen wordt als het ware, alles verloopt houterig en stijfjes, en het gevoel trekt weg uit de handen. Ik vind een hyperventilatie aanval tijdens het vrijen altijd anders aanvoelen dan een 'normale' aanval. Het verloopt zonder echte stress.
Ik kan bij mij met zekerheid zeggen dat het verkeerd ademen is en geen spanning. Als ik goed op de ademhaling let, kan ik het onder controle houden, dit gaat steeds beter. Maar ik zie dat je geen vaste vriend hebt, dan wordt het wat moeilijker..
Heb je zelf niet het idee dat je ademfrequentie omhoog schiet tijdens het vrijen? Vooral bij het intieme gedeelte wordt de ademhaling vaak korter, en hoger, en ik denk dat het daardoor komt. Ik snap dat je niet teveel wil letten op de ademhaling tijdens de seks, ik zou ook niet weten hoe je het anders op kunt lossen. Wellicht dagelijkse ademhalingsoefeningen? Deze moest ik ook doen en heeft bij mij het regelmatig hyperventileren verminderd. Gewoon 3maal daags even de tijd nemen om correct te ademen en leren door de buik te ademen, ook bij opwinding. Ik kan je wel een klein schema doorgeven die ik van m'n psychologe heb gekregen, heb er zelf veel baat bij gehad.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:48

joyce2 schreef:

Ja hea? Ik merk het ook heel erg. Ik heb het op school bv vaker op de 3e verdieping (school zonder airco :Z ) dan op de begane grond. Ik ben laatst gewoon de klas uitgelopen tijdens biologie :o