en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:19

Vjestagirl schreef:
[
Stagaires kun je niet 'zomaar' op een willekeurige groep zetten. Die moeten in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw stage lopen, en ze doen een 'stuk' per periode, aansluitend op waar hun onderwijs tijdens die periode op gefocussed heeft. Die kun je niet van klas naar klas slepen omdat er daar eentje zit met (bijvoorbeeld) plas problemen.

Ik denk ook dat de ouders hier een grote rol in spelen. Ik vind het idee om zelf als 'hulpmoeder' erbij te gaan zitten in de klas geen slecht idee. Aan de ene kant kun je dan je eigen kind naar de wc sturen en daarmee helpen, en aan de andere kant is het een mooie gelegenheid om als ouder eens een kijkje in de keuken van de juf te nemen.

Stagiares kun je best zomaar op een andere groep zetten als het voor een paar dagen is. Heb er zelf ervaring mee, en het is een goede leerschool om even ad hoc iets te doen in een andere groep. Het moet inderdaad niet iedere week een andere groep zijn, maar voor deze tijdelijke situatie zou het even een uitkomst zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:20

Vjestagirl schreef:
MamboBeach schreef:
Laat het een fase zijn maar laat die juf of school een beetje coulant zijn zeg! :j

En als er nou 25 tegelijk die fase hebben? Of zelfs maar 10?

Tuurlijk, ieder juffie loopt weleens naar de koffiekamer. Maar dat is nogal wat anders dan iedere 15 minuten naar de wc moeten lopen. Want het beste kind kan zichzelf misschien verschonen, maar de vuile kleren moeten netjes in een zak gestopt, handjes moeten gewassen worden, lapje langs de beentjes etc is ook wel lekker. Plus dat het kindje misschien niet altijd op de wc een ongelukje heeft, maar ook midden in het lokaal. Dus dan moet de vloer gedweild met een desinfecterend sopje. Dat schoonmaakmiddel mag niet in de klas bewaard worden, uit de kraan in de klas mag niet te warm water komen dus dat moet ergens anders gehaald worden etc.

Ja, nog even, straks pies ik ook nog in mijn broek...

Kom op zeg, voor de laatste keer, DIT KIND KAN ALLEEN NAAR DE TOILET. :o

Je zoekt gewoon voor mijn gevoel dat dit niet kan voor de juf en dergelijke. Ik vind dat de leerkracht hier aan mee MOET werken, punt uit.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:20

pearlie schreef:
Monica24 schreef:
Wat is er gebeurd met "het kind staat centraal" op school? Ik maak zelf nu ook vaker mee dat het groepsbelang op scholen vóór het individuele belang gaat, en het is je taak als moeder om dan voor je kind te vechten. Ga inderdaad naar de directeur. Op elke school is wel een stagiaire te vinden, vraag of ze die tijdelijk in de betreffende groep kunnen zetten om het kind begeleiden, of ga inderdaad zoals hierboven gezegd zelf in de klas zitten of doe het kind halve dagen naar school. Het is in eerste instantie maar voor een paar dagen. Ik snap best dat je als juf het erg druk hebt met 30 kinderen, maar ieder kind is even belangrijk.

Een luier is weer 6 stappen terug, dus dat is niet de oplossing in deze.

Het groepsbelang gaat niet voor, maar het individuele belang van álle kinderen! Dat is heel wat anders.

Maar ik had allang, en dat heb ik ook al 2x eerder geopperd maar is al 2xeerder genegeerd, een gesprek aangevraagd bij de directeur. Als je er niet uit komt met de leerkracht doe je dat toch?

Huh? Leg eens uit wat je het individuele belang van alle kinderen tegelijk vind?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:24

MamboBeach schreef:
Vjestagirl schreef:
En als er nou 25 tegelijk die fase hebben? Of zelfs maar 10?

Tuurlijk, ieder juffie loopt weleens naar de koffiekamer. Maar dat is nogal wat anders dan iedere 15 minuten naar de wc moeten lopen. Want het beste kind kan zichzelf misschien verschonen, maar de vuile kleren moeten netjes in een zak gestopt, handjes moeten gewassen worden, lapje langs de beentjes etc is ook wel lekker. Plus dat het kindje misschien niet altijd op de wc een ongelukje heeft, maar ook midden in het lokaal. Dus dan moet de vloer gedweild met een desinfecterend sopje. Dat schoonmaakmiddel mag niet in de klas bewaard worden, uit de kraan in de klas mag niet te warm water komen dus dat moet ergens anders gehaald worden etc.

Ja, nog even, straks pies ik ook nog in mijn broek...

Kom op zeg, voor de laatste keer, DIT KIND KAN ALLEEN NAAR DE TOILET. :o

Je zoekt gewoon voor mijn gevoel dat dit niet kan voor de juf en dergelijke. Ik vind dat de leerkracht hier aan mee MOET werken, punt uit.

Het kind kan idd alleen naar het toilet. Als je had gelezen dan zag je ook dat het ging over de ongelukjes die gebeuren als het kind niet gaat, waarvan de TS zelf aangeeft dat dat gebeurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:25

Breghje schreef:
booster schreef:
het is een kinder arts en in het ziekenhuis hebben ze agenda's vol.
over ander halve week krijg ik telefonisch de uitslag ( gaan ze ook testen op de nieren)
en over 2.5 week dan moet ik weer daar komen de kinderarts ken niet speciaal voor 1 kind plek maken er zijn er nog zoveel die ook die kinder arts nodig heeft.
ik volg het arts advies omdat een arts het ook niet voor niks geeft een arts weet zelf denk wel het beste wat het op dat moment voor het kind het beste is.
leifst weet ik ook het liefste morgen meer en bijwijze van ook een vervolg afspraak al maar hellaas is dat niet mogelijk.
ik ga zo hem naar school brengen en dan geef ik de brief af en spreek er even over of ze het willen proberen of het werkt wat de arts geschreven heeft (dus nog vaker naar de wc laten gaan).
hij is nu ong een week ziek geweest en erna meteen vakantie gehad en heeft in die 2 weken 1 x een kleinongelukje gehad en dat was meer van het net niet halen.
de kinderarts zei ook hij is heel goed zinnelijk en daarom is een luier niet goed voor hem

Ben blij weer iets van je te lezen TS, uit het feit dat ie dus thuis zindelijk is, op twee weken amper een ongelukje heeft gehad daaruit kan je toch echt aflezen dat het probleem bij school ligt. En of dat dan een niet klikken tussen juf en kind is, of een onduidelijkheid van juf naar kind toe, of dat ie domweg op school meer afgeleid is dan thuis dat maak dan niet uit in dit geval. Als hij echt niet zindelijk was, was ie het thuis ook niet.

Ik denk dat dat juist het probleem is : het zou beter zijn als hij thuis ook zo vaak ongelukjes had , want dan zou de TS meer gemotiveerd zijn om er iets aan te doen.

Nu gebeurt het alleen op school , dus erg makkelijk dan om jouw kind als probleem van de school af te leveren elke ochtend.

Als moeders nu gewoon zelf het ventje traint zodat hij niet beter weet dan elk kwartier (of hoe vaak het dan ook nodig is) naar de WC te gaan , dan hoeft juf zich er weinig mee te bemoeien.

Het is toch ook storend als je elk kwartier een ventje over moet gaan halen om naar de WC te gaan. Die zal vast niet altijd direct zonder zeuren opstaan en gaan ;)

Daarom is het de taak van de ouders om dat jochie goed aan te leren dat hij elk kwartier naar de WC gaat , en de juf kan dat dan ondersteunen.

Maar ik vind het een beetje aso om de juf daarvoor op te laten draaien.

Dat is gewoon niet netjes. Je moet thuis al doen wat je kunt , om ervoor te zorgen dat je kind geen te zware last is voor een ander :)

De school heeft al heel veel begrip getoond door maandenlang plasjes te ruimen en te verschonen , maar moeders mag er zelf ook wel wat voor doen toch , begrip naar de school moet er ook zijn :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:26

Monica24 schreef:
Monica24 schreef:
Wat is er gebeurd met "het kind staat centraal" op school? Ik maak zelf nu ook vaker mee dat het groepsbelang op scholen vóór het individuele belang gaat, en het is je taak als moeder om dan voor je kind te vechten. Ga inderdaad naar de directeur. Op elke school is wel een stagiaire te vinden, vraag of ze die tijdelijk in de betreffende groep kunnen zetten om het kind begeleiden, of ga inderdaad zoals hierboven gezegd zelf in de klas zitten of doe het kind halve dagen naar school. Het is in eerste instantie maar voor een paar dagen. Ik snap best dat je als juf het erg druk hebt met 30 kinderen, maar ieder kind is even belangrijk.

Een luier is weer 6 stappen terug, dus dat is niet de oplossing in deze.

Het groepsbelang gaat niet voor, maar het individuele belang van álle kinderen! Dat is heel wat anders.

Maar ik had allang, en dat heb ik ook al 2x eerder geopperd maar is al 2xeerder genegeerd, een gesprek aangevraagd bij de directeur. Als je er niet uit komt met de leerkracht doe je dat toch?

Huh? Leg eens uit wat je het individuele belang van alle kinderen tegelijk vind?[/quote]

Een school moet het individuele belang van elk kind dienen. Helaas is er niet voor elk kind een juf beschikbaar dus ze zitten in groepen. In zo'n groep moeten alle individuele kinderen zoveel mogelijk tot hun recht komen. Sommige kinderen vergen meer tijd en aandacht dan anderen. Is niet erg, maar in zo'n groep kun je nooit het belang van één kind ten koste laten gaan van het belang van de andere kinderen. Waar die grens ligt, verschilt per school, per groep, per juf ,per situatie.
Maar het groepsbelang gaat voor mij boven individueel belang omdat het groepsbelang alle individuele belangen bij elkaar is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:28

Monica24 schreef:
Vjestagirl schreef:
[
Stagaires kun je niet 'zomaar' op een willekeurige groep zetten. Die moeten in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw stage lopen, en ze doen een 'stuk' per periode, aansluitend op waar hun onderwijs tijdens die periode op gefocussed heeft. Die kun je niet van klas naar klas slepen omdat er daar eentje zit met (bijvoorbeeld) plas problemen.

Ik denk ook dat de ouders hier een grote rol in spelen. Ik vind het idee om zelf als 'hulpmoeder' erbij te gaan zitten in de klas geen slecht idee. Aan de ene kant kun je dan je eigen kind naar de wc sturen en daarmee helpen, en aan de andere kant is het een mooie gelegenheid om als ouder eens een kijkje in de keuken van de juf te nemen.

Stagiares kun je best zomaar op een andere groep zetten als het voor een paar dagen is. Heb er zelf ervaring mee, en het is een goede leerschool om even ad hoc iets te doen in een andere groep. Het moet inderdaad niet iedere week een andere groep zijn, maar voor deze tijdelijke situatie zou het even een uitkomst zijn.

Stagiaires mógen niet eens verantwoordelijk zijn voor een groep!!! Evenals onderwijsassistenten.. Ze mogen een groepje begeleiden of individuele leerlingen. Verder niet. Gebeurt wel veel, maar wil niet zeggen dat het ook mag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:29

pearlie schreef:
Monica24 schreef:

Stagiaires mógen niet eens verantwoordelijk zijn voor een groep!!! Evenals onderwijsassistenten.. Ze mogen een groepje begeleiden of individuele leerlingen. Verder niet. Gebeurt wel veel, maar wil niet zeggen dat het ook mag.

Stagaires moeten in hun 2de en 3de jaar zelfs verantwoordelijk zijn voor een groep...

pearlie

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:30

Nee hoor, ze moeten doen wat een leerkracht ook doet.
Verantwoordelijk ben je pas als je je diploma hebt. Leerkracht blijft ten alle tijde verantwoordelijk.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:34

pearlie schreef:
Nee hoor, ze moeten doen wat een leerkracht ook doet.
Verantwoordelijk ben je pas als je je diploma hebt. Leerkracht blijft ten alle tijde verantwoordelijk.

Mee eens, stagiares zijn inderdaad niet verantwoordelijk voor een groep. Ze moeten in de hogere jaren wel zelfstandig een groep kúnnen draaien. Maar dat is zeker in het 2e jaar niet zoals Vjestagirl schrijft.

Waar ik zei dat je ze voor een paar dagen op een andere groep kan zetten bedoelde ik gewoon als stagiaire, zeker niet als verantwoordelijke.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:38

pearlie schreef:
maikeltje schreef:
Maar is het dan normaal dat je als juf helemaal alleen staat met een klas van 25 tot 30 kinderen? Is de basisschool van mijn kinderen dan zo'n uitzondering? Bij mijn kinderen op de basisschool in de lagere klassen loopt ook een klassenassistent rond, soms zelfs twee en daarnaast hebben ze vaak stagiaires van de pabo.

Hangt vaak een beetje af van de grootte van de school. Zit je op een kleine school, dan is er geen geld over voor extra onderwijsassistenten en staat inderdaad ja, de leerkracht alleen voor de groep.
Stagiaires van de pabo zijn er ook niet altijd dan.

Goh vreemd...wij wonen in een klein dorpje met een kleine dorpsschool. Veel budget is er ook niet want om de nieuwe speelplaats in te richten worden bijvoorbeeld lege-flessen acties gehouden en ook de opbrengst van de koek en zopie-tent die tijdens de kou is neergezet door vrijwilligers bij de schaatsbaan (ondergelopen parkeerplaats) hier in het dorp gaat naar de nieuwe speelplaats omdat er geen budget voor is. Er zitten in totaal ongeveer 200 kinderen op deze school, dat is nou niet bepaald groot.
Misschien heeft het er meer mee te maken dat de ene school meer belang hecht aan het welzijn van de kinderen door een deel van het budget te steken in begeleiding en een andere school dat budget liever ergens anders aan besteed...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:40

EH... een school met 200 leerlingen is in mijn ogen een grote school, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het gebied waar je woont. Bij mij is een school klein onder de 100 leerlingen.

Maar de school is niet helemaal vrij in het besteden van hun budget hoor!! Het deel wat gebruikt voor de formatie (leerkrachten, onderwijsassisten etc) staat vast! Daarnaast is er nog wel een deel vrij wat je daar ook aan kunt besteden, maar het gehele budget is echt niet vrij!

En een speelplaats kun je inderdaad wel creeeren door een lege flessenactie of een sponsorloop, maar een onderwijsassistent voor een paar ochtenden per week een heel jaar lang, dan moeten ze veel rondjes rennen hoor!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:44

pmarena schreef:
Breghje schreef:

Ben blij weer iets van je te lezen TS, uit het feit dat ie dus thuis zindelijk is, op twee weken amper een ongelukje heeft gehad daaruit kan je toch echt aflezen dat het probleem bij school ligt. En of dat dan een niet klikken tussen juf en kind is, of een onduidelijkheid van juf naar kind toe, of dat ie domweg op school meer afgeleid is dan thuis dat maak dan niet uit in dit geval. Als hij echt niet zindelijk was, was ie het thuis ook niet.

Ik denk dat dat juist het probleem is : het zou beter zijn als hij thuis ook zo vaak ongelukjes had , want dan zou de TS meer gemotiveerd zijn om er iets aan te doen.

Nu gebeurt het alleen op school , dus erg makkelijk dan om jouw kind als probleem van de school af te leveren elke ochtend.

Als moeders nu gewoon zelf het ventje traint zodat hij niet beter weet dan elk kwartier (of hoe vaak het dan ook nodig is) naar de WC te gaan , dan hoeft juf zich er weinig mee te bemoeien.

Het is toch ook storend als je elk kwartier een ventje over moet gaan halen om naar de WC te gaan. Die zal vast niet altijd direct zonder zeuren opstaan en gaan ;)

Daarom is het de taak van de ouders om dat jochie goed aan te leren dat hij elk kwartier naar de WC gaat , en de juf kan dat dan ondersteunen.

Maar ik vind het een beetje aso om de juf daarvoor op te laten draaien.

Dat is gewoon niet netjes. Je moet thuis al doen wat je kunt , om ervoor te zorgen dat je kind geen te zware last is voor een ander :)

De school heeft al heel veel begrip getoond door maandenlang plasjes te ruimen en te verschonen , maar moeders mag er zelf ook wel wat voor doen toch , begrip naar de school moet er ook zijn :)

Als het kind thuis wél, en op school níet zindelijk is, lijkt me toch met alle respect het probleem bij school te liggen. Een kind trainen om elk kwartier naar de wc te gaan? Wil jij een kind van die leeftijd al gaan leren klokkijken en tijdsgevoel gaan leren ontwikkelen :D ? Denk dat een wekkertijd dat bij de juf staat een stuk makkelijker is. Ik denk dat als school idd al maandenlang plasjes ruimt, school eens de hand in eigen boezem moet steken hoe het komt dat het kind thuis wel en op school niet zindelijk is. MIsschien voelt het kind de aversie van de juf naar hem toe, wordt ie onzeker waardoor ie niet wil gaan? Juf moet zich eens een keer inleven in het kind, en belonen wanneer ie netjes naar de wc is gegaan.

Misschien ben ik aso hoor, maar ik vind dat een juf die zich niet met een kind zijn ontwikkeling wil bemoeien een behoorlijk aso instelling hebben. Zij als juf hoort ervoor te zorgen dat er een dusdanig veilig gevoel in de klas is dát het kind zich durft te laten horen dat ie moet. En so what als er dan eens een druppeltje nog aan de handjes zit, er wordt hier zo hysterisch gedaan over wat plas... er is nog geen één kind doodgegaan van wat plas, en ik vermoed zo maar eens als ik ter vergelijking de wc's op mijn kind zijn school pak, dat een beetje plas het minste is waar je je druk om hoeft te maken ;) .

En het is idd taak van moeders om ervoor te zorgen dat het kindje wéét dat als het wekkertje gaat bv, dát ie naar de wc moet gaan. Maar het sturen op school zal toch echt door de juf gegaan moeten worden gezien dáár het probleem ligt.

AnnemiekvM

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:49

Wel eens gedacht aan een (plas) wekker. Gaat ie af, dan gat je zoon naar de wc.
Kost helemaal geen moeite.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:51

Moeder kan het kind prima leren dat hij elk kwartier moet gaan , door een alarmpje op een wekkertje of een horloge of iets , dat lijkt me vrij simpel , daar hoef je niet raar op te reageren toch :)

Dat "beetje plas" dat niet erg is , dat is niet aan jou om te beslissen :)

Er zullen best regels voor gelden en er zijn al gauw 25 andere ouder-stellen die het waarschijnlijk niet zo op prijs stellen als hun kind in de urine grijpt van een ander :)

Veel mensen roepen maar dat juf niet moet zeuren , maar juf heeft maandenlang haar best gedaan en geeft nu aan dat dit op deze manier niet werkt voor haar. Waar is het respect voor de juf ? Die kleine is niet belangrijker dan de andere kids of de juf hoor :)

Als de juf aangeeft dat het zo niet gaat omdat hij teveel speciale aandacht nodig heeft , dan is het goed fatsoen om samen te zoeken naar een oplossing.

Als moeder het ventje traint naar gewenning om elk kwartier naar de WC te gaan , ontlast ze de juf , de klas , en het mannetje zelf omdat hij dan niet meer in zijn broek hoeft te plassen.

Het enige nadeel voor haar is dat ze dan elk kwartier dat ventje naar de WC moet sturen.

Is dat te lastig / teveel werk voor haar dan ofzo ?

Dat kan ik me namelijk best voorstellen :) Maar verwacht dan ook niet dat dat voor een juf wel okee is :P

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:58

pearlie schreef:
Monica24 schreef:

Huh? Leg eens uit wat je het individuele belang van alle kinderen tegelijk vind?

Quote:
Maar het groepsbelang gaat voor mij boven individueel belang omdat het groepsbelang alle individuele belangen bij elkaar is.[/quote]

Ik zie niet helemaal het verschil, je zegt zelf dat het groepsbelang alle individuele belangen bij elkaar is, dus het groepsbelang gaat wel voor. Maar goed, we bedoelen in ieder geval hetzelfde.

Mijn punt was vooral dat er tegenwoordig snel in het groepsbelag gedacht wordt, waarbij het belang van het individu dan vergeten wordt. Voorbeeld is dat een rustig kind dat goed kan leren in de klas wordt gezet naast een druk kind dat met van alles bezig is behalve leren. Voor de groep is het dan goed dat er niet 2 drukke kinderen naast elkaar zitten, dan is er nog meer onrust voor "de hele groep". Het "rustige" kind kan zich echter niet meer concentreren en heeft continu last van het drukke kind, waardoor hij nog steeds goed mee komt, maar niet het beste uit zichzelf haalt. Dit kind is dan niet gediend met het groepsbelang.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:11

Monica, dat ben ik met je eens :j

En ik vind het ook heel erg te moeten constateren dat er in onze huidige maatschappij maar weinig tolerantie is mbt individuen die "anders" zijn, die niet direct mee op kunnen gaan in de massa omdat ze een net iets andere aanpak nodig hebben. Ook al is het dan waarschijnlijk van tijdelijke aard zoals dit kindje van de TS.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:14

Quote:
Maar het groepsbelang gaat voor mij boven individueel belang omdat het groepsbelang alle individuele belangen bij elkaar is.[/quote]

Ik zie niet helemaal het verschil, je zegt zelf dat het groepsbelang alle individuele belangen bij elkaar is, dus het groepsbelang gaat wel voor. Maar goed, we bedoelen in ieder geval hetzelfde.

Mijn punt was vooral dat er tegenwoordig snel in het groepsbelag gedacht wordt, waarbij het belang van het individu dan vergeten wordt. Voorbeeld is dat een rustig kind dat goed kan leren in de klas wordt gezet naast een druk kind dat met van alles bezig is behalve leren. Voor de groep is het dan goed dat er niet 2 drukke kinderen naast elkaar zitten, dan is er nog meer onrust voor "de hele groep". Het "rustige" kind kan zich echter niet meer concentreren en heeft continu last van het drukke kind, waardoor hij nog steeds goed mee komt, maar niet het beste uit zichzelf haalt. Dit kind is dan niet gediend met het groepsbelang.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.[/quote]

Wat jij zegt is waar, maar dat gebeurt denk ik door de grote druk van bovenaf (inspectie). En dan gaat inderdaad het groepsbelang voor. Het gemiddelde resultaat is waar het om draait. En zo weinig mogelijk kinderen mogen er onderuit vallen. Daar wordt je op afgerekend als school. Ben je zomaar ineens een zwakke school omdat je teveel tijd besteed aan enkele leerlingen die dat nodig hebben terwijl dat ondertussen ten koste gaat van de anderen, dus van je groepsgemiddelde.
Helaas kijken mensen nog steeds op internet om te bepalen naar welke school ze hun kind sturen. Wat de inspectie een goede school noemt hoeft helaas voor jouw kind geen goede school te zijn. Integendeel..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:19

AnnemiekvM schreef:
Wel eens gedacht aan een (plas) wekker. Gaat ie af, dan gat je zoon naar de wc.
Kost helemaal geen moeite.

Dat is ook al door mijn hoofd geschoten, daarmee heb ik mijn kind in de nacht zindelijk gekregen. Alleen bij zo'n plaswekker hoort ook een behoorlijk intensieve training, en gezien de belasting die het mijzelf al gaf, denk ik niet dat dat iets is voor in de klas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:21

maikeltje schreef:

En ik vind het ook heel erg te moeten constateren dat er in onze huidige maatschappij maar weinig tolerantie is mbt individuen die "anders" zijn, die niet direct mee op kunnen gaan in de massa omdat ze een net iets andere aanpak nodig hebben. Ook al is het dan waarschijnlijk van tijdelijke aard zoals dit kindje van de TS.

Ik mis juist de tolerantie en het begrip naar de juf , het afwentelen van problemen op een ander.

Moeder kan de situatie heel goed verbeteren maar schuift die verantwoordelijkheid op de juf...wat vind je daar van dan ? :)

Als alle ouders nu gewoon samen hun best doen om de kinderen zo af te leveren dat de juf zich zoveel mogelijk kan concentreren op de echte schoollessen , zou dat niet in ieders belang zijn ? :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:25

maikeltje schreef:

Imo heeft dat niets met tollerantie te maken maar meer met er gewoon weg de middelen niet voor hebben. Want je kan niet de hele groep laten hangen op het niveau van de uitzondering, dus wat moet je dan.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:27

Mijn hemel wat een discussie hier....

Ik vind het heel erg voor de TS en vooral voor haar kind en hoop maar dat er snel een oplossing hiervoor gevonden wordt (of dat haar kind beter wordt).

Het is niet makkelijk om een kind van 4 die zulke problemen heeft zelf elke 15 minuten naar de wc te laten gaan. Mijn zoontje van bijna 5 vergeet af en toe ook dat hij moet plassen of wil niet omdat hij net lekker aan het spelen is. Zo zijn kinderen. Ik krijg niet echt een positieve indruk van deze school, en hoop dat de TS en de juf er wel uitkomen. Elk kind is andere en heeft zijn eigen problemen, ik ben bang dat het gros van de mensen denkt dat elk kind hetzelfde is en er maar een aantal uitzonderingen zijn.

Overigen ook respect voor de TS dat ze zich zo hard maakt voor dit probleem, want volgens mij heeft haar kind de plasproblemen ook thuis en is ze daar juist heel veel mee bezig... Je kind zindelijk krijgen kan al moeilijk zijn (ik spreek uit ervaring) problemen daarmee zijn nog moeilijker (ik spreek uit ervaring, maar van een andere aard dan van de TS). Huismoeder zijn is zwaar(daarom werk ik fulltime ;) ).... problemen met je kinderen zijn nog zwaarder.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:29

pmarena schreef:
Moeder kan het kind prima leren dat hij elk kwartier moet gaan , door een alarmpje op een wekkertje of een horloge of iets , dat lijkt me vrij simpel , daar hoef je niet raar op te reageren toch :)

Dat "beetje plas" dat niet erg is , dat is niet aan jou om te beslissen :)

Er zullen best regels voor gelden en er zijn al gauw 25 andere ouder-stellen die het waarschijnlijk niet zo op prijs stellen als hun kind in de urine grijpt van een ander :)

Veel mensen roepen maar dat juf niet moet zeuren , maar juf heeft maandenlang haar best gedaan en geeft nu aan dat dit op deze manier niet werkt voor haar. Waar is het respect voor de juf ? Die kleine is niet belangrijker dan de andere kids of de juf hoor :)

Als de juf aangeeft dat het zo niet gaat omdat hij teveel speciale aandacht nodig heeft , dan is het goed fatsoen om samen te zoeken naar een oplossing.

Als moeder het ventje traint naar gewenning om elk kwartier naar de WC te gaan , ontlast ze de juf , de klas , en het mannetje zelf omdat hij dan niet meer in zijn broek hoeft te plassen.

Het enige nadeel voor haar is dat ze dan elk kwartier dat ventje naar de WC moet sturen.

Is dat te lastig / teveel werk voor haar dan ofzo ?

Dat kan ik me namelijk best voorstellen :) Maar verwacht dan ook niet dat dat voor een juf wel okee is :P

Jij vond het aso om de juf ermee te belasten, daar reageerde ik op ;)

Maar waarom zou moeder het ventje dat thuis al geheel zindelijk is, elk kwartier naar de wc moeten sturen? Het probleem lígt niet thuis, het ligt op school. Thuis is het kind namelijk geheel zindelijk....

Zover ik heb begrepen van TS, plast haar kind niet een volle blaas leeg, maar is ie net niet op tijd voor de wc. Dus is het idd als ik het goed heb een beetje plas, en daar gaat geen enkel kind ziek van worden van die paar druppeltjes. Kijk, plast ie een volle blaas leeg is het iets anders uiteraard, maar bij ons op school kregen ze ook een verschoning aan voor wat ze een "zonnetje" noemden, dus idd een paar druppels ernaast of te laat, hup zelf even verschonen en klaar. Washandje mee in een zakje, is een stuk hygienischer trouwens dan de kraantjes in de wc, dus ook dat is opgelost ;) .

Maar zolang juf alles in die klas zelf wil doen, ondanks dat TS aangeeft dat haar kind zichzelf kan verschonen en even kan wassen, jaaa dan houd het een keer op. Ik denk dan echter niet dat het probleem bij het kind ligt, maar bij de juf die duidelijk geen overzicht heeft wat ze kan delegeren en wat niet. Ook mijn kind zat in een klas met 26 kids en één juf, dus alles wat ze zelf konden dat deden ze maar zelf. En daar had geen enkele moeder problemen mee, gezien er nooit maar één kind in een klas is op die leeftijd die niet zindelijk is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:29

pmarena schreef:
maikeltje schreef:

Ik mis juist de tolerantie en het begrip naar de juf , het afwentelen van problemen op een ander.

Moeder kan de situatie heel goed verbeteren maar schuift die verantwoordelijkheid op de juf...wat vind je daar van dan ? :)

Als alle ouders nu gewoon samen hun best doen om de kinderen zo af te leveren dat de juf zich zoveel mogelijk kan concentreren op de echte schoollessen , zou dat niet in ieders belang zijn ? :)

Het is nu eenmaal niet altijd mogelijk je kind hapklaar af te leveren.

Bovendien worden hier aannames gedaan over afwentelen op de juf/school maar dat zijn echt aannames. Dat zie ik de TS in ieder gevl nergens schrijven, dat ze het op de juf wil afschuiven.

En een juf is er altijd nog voor de kinderen, de kinderen zijn er niet voor de juf. Ja, in de zin van werkverschaffing want anders zou ze geen baan hebben. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:30

liedje89 schreef:
maikeltje schreef:

Imo heeft dat niets met tollerantie te maken maar meer met er gewoon weg de middelen niet voor hebben. Want je kan niet de hele groep laten hangen op het niveau van de uitzondering, dus wat moet je dan.

In samenspraak met de ouders en schoolleiding tot een passende oplossing komen.