Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:34

Huertecilla schreef:
Ook de houding van de ´expert´....

Vooral de houding van de expert... Hilarisch!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:59

yole schreef:
Ik krijg hier de indruk dat het voor hen genoeg is geweest wat betreft sneeuw- en ijsdagen. Alles gaat sloooow... Ze kunnen wel een opkikker van een graad of 5 gebruiken denk ik.

Hier ook passiviteit alom, dagen geleden dat ik nog wilde sneeuwspelletjes heb gezien.

@allen: 't is het moment om te verhuizen!!

Citaat:
In Wallonië daalde de gemiddelde prijs van een woonhuis van 135.544 euro tot 123.559 euro (-8,8 procent), in Brussel van 317.835 tot 288.335 euro (-9,3 procent). In het noorden van het land veranderde een gewoon woonhuis in 2009 voor gemiddeld 171.219 euro van eigenaar (-5,8 procent).
Uit De Tijd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:13

yole schreef:
... een zakhorloge zou ik ondertussen wel zien zitten... :D

Dat is en ´slow´ en ´in stijl´ want bv. ruiterkoningin Marie Antoinette had een zakhorloge :D

Je kan heel goedkoop prima zakhorloges kopen. Erg leuke in de hoek ´steampunk´. Wil je een uurwerk van kwaliteit of een historisch klokje, dan kan je verbazend gunstig kopen.
Het was/is een markt waar je best wel wat kennis van het product voor moet hebben en dus zijn er legio lieden die daar misbruik van hebben gemaalt. Omdat zakhorloges niet zoveel gebruikt worden en omdat de markt kopschuw is geworden, is het prijsniveau relatief laag.

De soviets hebben ook een multitude gemaakt. De meesten zijn van Molnija en daar moet je écht veel van weten óf bewust een el-cheapo kopen.
Hier toevallig een heel mooie en authetieke kleine Molnija voor 25!!!!!!! euro:
Afbeelding
Relatief onbekend en dus vrijwel niet verkocht en dus niet interessant voor neppers zijn de klokjes van Zlatoustovski. Daar zit hetzelfde oérsolide uurwerk in als in de vodolaz. Een nette originele uit de jaren ´50 koop je met wat geluk voor onder de 100 euro.

@Expert-houding: merk ook op hoe Óverduídelijk hij op zijn totáál out-of-character sponsorhorloge kijkt :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:21

Mja, daar heb ik dus totaal geen kaas van gegeten... Ik heb ooit (als tiener) een zakhorloge van wijlen grootvader (die in beide WO gediend heeft) op zolder van het ouderlijke huis gevonden. Toen het op gegeven moment op de grond viel en het glas stuk ging, heb ik het weggegooid... 'Een zakhorloge zeg je? Daar weet ik niks van'... O:) God mag weten wat ik toen weggegooid heb...
Van Zlatoustovski vind ik niks, van Molnija is veel te vinden, waaronder ik nep van echt absoluut niet weet te scheiden. Naar wat ik momenteel heb opgedaan is een 3602 'gangwerk' te prefereren?
Citaat:

Wij zijn er klaar voor, waar gaan we naartoe?
Laatst zag ik op tv iets over een nederlands koppel dat besloot naar Hongarije te verkassen... Ze hadden er een boerderijtje gekocht voor 17.000 of wat euros! Er was wel wat werk aan, maar niet in die mate dat het een ruïne was... het was zelfs meteen bewoonbaar. Toen na een tijdje bleek dat een job ginds er niet meteen in zat (mja, nederlanders en vreemde talen... :+ ) ging de man des huizes 2 maanden per jaar in nederland werken. Van dat inkomen kon het hele gezin (4 stuks) een heel jaar leven... Ik wil maar zeggen... er zijn nog plaatsen waar het naar onze maatstaven uitzonderlijk goedkoop leven is... ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:59

yole schreef:
ging de man des huizes 2 maanden per jaar in nederland werken.

Hoe typerend. Zo kennen wij ook een paar stellen.
Ook verschillende waarvan de vrouw ingetrokken is bij een man met bezit hier.
Niet één geval andersom. Tijd voor eMANcipering.

Wij weer naar Bar Venus geweest gister. Weer enorm gelachen. Kwamen mijn BiepMiep nog tegen; erg gezellig.

Ga me zo in uniform hijsen voor een bijdrage aan de samenleving. Soms is dat echt nuttig zoals met reddingswerk en brandbestrijding doch vandaag zijn we meer opluistering bij een sporttoernooi.... Nou ja, hoort erbij.

Mbt. klokjes: je ziet dat Molnija een hooiberg is en begrijpt waarom Zlatoustovski makkelijker is: ik weet nu één dergelijk klokje te koop en ik zou dat graag hebben, maar ja, je kan niet alles kopen. Weinig geld is nóg duur als je het als hebbeding koopt en krap zit. Ik vínd dat ik me gister zó netjes gedragen heb :P dat ik wel een cadeau verdien, maar in onze samenleving is dat netjes helaas normaal dus weer pech.
Ik zoek vanmiddag wel een plaatje van de betreffende uurwerken en merktekens. Bij de te prefereren uurwerkjes staan type/model/fabriek en kwartaal van fabricage ingeslagen op de brug(gen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:50

Zo, net mijn persoonlijke protest-horloge tegen de VS omgedaan (google op F91W, open wiki-pagina en lees over Guantanamo... ; heb er een amerikaans 911-oranje legerbandje aangeknoopt }> ) en ik ga mijn motorfiets wakker maken :wave:

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:45

Bandida schreef:
yole schreef:
Ik krijg hier de indruk dat het voor hen genoeg is geweest wat betreft sneeuw- en ijsdagen. Alles gaat sloooow... Ze kunnen wel een opkikker van een graad of 5 gebruiken denk ik.

Hier ook passiviteit alom, dagen geleden dat ik nog wilde sneeuwspelletjes heb gezien.

Citaat:
In Wallonië daalde de gemiddelde prijs van een woonhuis van 135.544 euro tot 123.559 euro (-8,8 procent), in Brussel van 317.835 tot 288.335 euro (-9,3 procent). In het noorden van het land veranderde een gewoon woonhuis in 2009 voor gemiddeld 171.219 euro van eigenaar (-5,8 procent).
Uit De Tijd

khad het ook gelezen; helaas momenteel nog geen middelen om te kunnen verhuizen... moest ik afgestudeerd en aan het werk zijn meteen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:09

Mijn g@t; het was f@kking nódig dat we er waren zeg.
Een handvol bloederige blessures, een handvol die wel erg gingen zwelllen, een bewusteloze speler door een op de grond gestoten hoofd en een meiske dat´zomaar´ bewusteloos neerviel en bleef neervallen.
Die laatste twee hebben we er naar de medische post afgevoerd.
Daar sta je dan met zijn twee op een zonnige zaterdagmorgen nietsvermoedend als garnering....
Ik stapte op een motor om naar huis te gaan, trok er nog een knul aan mijn jas met een vinger in een hoek die de natuur zo niet bedoeld heeft :x

Vervolgens lag ik op onze modderige pad zelf bijna onderuit met de motorfiets 8)7

Mijn lief heeft gelukkig helemaal zelf geflupte lasagna in de over staan :~

@Yole:
wát de verkoper ook aangeeft; je MOET een foto van het uurwerk zien en de merktekens http://www.netgrafik.ch/russian_logos.htm moeten kloppen met wat het op de wijzerplaat zegt te zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:30

Huertecilla schreef:
Daar sta je dan met zijn twee op een zonnige zaterdagmorgen nietsvermoedend als garnering....
Ik stapte op een motor om naar huis te gaan, trok er nog een knul aan mijn jas met een vinger in een hoek die de natuur zo niet bedoeld heeft :x

:D Tja.. het is natuurlijk altijd daar waar je het niet verwacht.. daarvoor hebben ze jullie. Maar sporten op beton, dat is er toch wel een beetje om vragen ook (herinner ik me uit mijn eigen schooltijd ;) ).

Hier ook nog steeds een gespalkte vinger.
Dat wil zeggen dat ik op m'n eentje de schuilstal heb leeg geschept. Hele potstal van drie continu ruwvoer etende paarden er uit.. pfoe, dat ga ik morgen voelen. Onwaarschijnlijk hoeveel mest zo'n paard produceert als het zijn best doet :Y)
Het moest echter nu, we hebben een vorstloos raampje van een paar dagen, woensdag voorspellen ze al weer sneeuw, en dan is het te gevaarlijk om met de tractor op de hellingen te rijden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:02

Hier begint de mest eindelijk te lossen van de bevroren ondergrond... dat was meteen goed voor 2u scheppen... Je zou spontaan koudbloeden wensen, dat scheelt de helft in kruiwagens... :D

Net nog een flinke wandeling gedaan met onze anglo-arabier aan de hand. Ze is vrijwel onbeleerd en de laagste in rang... paniekpaniekstressstresssnuifsnuifzweetzweet... Na een half uur besloot ze dan toch dat een wandeling onder mijn leiding nog niet zo slecht was... :o Het vervolg was zalig rustgevend... morgen meer van dat...

Citaat:
wát de verkoper ook aangeeft; je MOET een foto van het uurwerk zien en de merktekens http://www.netgrafik.ch/russian_logos.htm moeten kloppen met wat het op de wijzerplaat zegt te zijn.

Aha! Hier heb ik wat aan... op zoek dan maar!

Eneuh...Rugby doe je bij voorkeur niet op beton :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:44

yole schreef:
Hier begint de mest eindelijk te lossen van de bevroren ondergrond... dat was meteen goed voor 2u scheppen... Je zou spontaan koudbloeden wensen, dat scheelt de helft in kruiwagens... :D

Is dat echt?! Had ik dat geweten.. nee grapje, ik hou eigenlijk wel van het wakkere karakter van m'n paardjes, dat ruil ik niet voor minder zwoegen.
Citaat:
Net nog een flinke wandeling gedaan met onze anglo-arabier aan de hand. Ze is vrijwel onbeleerd en de laagste in rang... paniekpaniekstressstresssnuifsnuifzweetzweet... Na een half uur besloot ze dan toch dat een wandeling onder mijn leiding nog niet zo slecht was... :o Het vervolg was zalig rustgevend... morgen meer van dat...

Ha :D Goed dat je bent door gegaan tot er rust kwam. Dat vooral goed belonen.. Morgen zal het vast al een stuk sneller rustig zijn. En dan zou ik een dagje of twee overslaan.. denkpauze.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:56

Toen ze terug in de kudde stond, kwam ze na de begroeting van haar soortgenoten terug bij me om mijn hand te likken (waarschijnlijk zoutvoorraad aanvullen... :D ) en even bij me te verpozen... Dat nam ik dan maar op als een compliment... Succeservaringen zijn zalig!

Onze koudbloed ruin mest netjes op een hoopje dat je zo wegschept... de warmbloedige vrouwen daarentegen... :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:27

yole schreef:
en even bij me te verpozen... Dat nam ik dan maar op als een compliment... Succeservaringen zijn zalig!

Dat is het ook. Ik geniet er ook erg van dat ze zo spontaan lief zijn. Als ik in de stal ben komen ze om beurt eens tegen me aan geschuifeld en eens met hun snor over mijn gezicht 'ademen'. Vervolgens eindeloos 'toevallig' in de weg staan zodat ik ze keer op keer met mijn hand moet verschuiven. Uitmesten is twee uur stoelendans hier, om ter meest interactie met het baasje. Soms staan ze met drie op de laatste m² stro te drummen :+:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:27

yole schreef:
... de warmbloedige vrouwen daarentegen... :D

Die slaan het kwispelend in de rondte.

Nah.
Er is wel een oorzaak.

Menig pielemans mest op een hoop. Of dat nu is om een geurvlag te zetten of om geur verspréiden te voorkomen is ??? Ze letten dan vrij goed of ze op de hoop mikken.

Áls de meiden al op de hoop willen dumpen, dan gaan ze er met snoet boven staan; ´ah, ik ben er´ maar de áchterzijde, welke dus soms wél telt :P , staat dan een stukje náást de hoop. De hoop wordt een plaat wordt een zone wordt een ....

Je begrijpt nú waarom vrouwen niet achteruit kunnen inparkeren en wij wel Yole _O-

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:37

Huertecilla schreef:
Je begrijpt nú waarom vrouwen niet achteruit kunnen inparkeren en wij wel Yole _O-

Hela!! Ik heb zelfs al applaus gekregen (wat natuurlijk ook wel weer belachelijk is :P )

Ik heb er hier twee die een prachtige berg aanleggen, echt een mestpunt in plaats van een zone :D En helaas heb ik een derde die voor alles zijn voorbenen gebruikt, sneeuw ruimen, wortels uitgraven, matje hooi onder de buik rollen tegen plasspetters, stro bij mekaar vegen voor een dutje...en ja, de mestberg verspreiden om zijn hoop mooi centraal bovenop te zetten. Zo wordt het dus alsnog een puinhoop. (drie mannen dus)

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:30

wat grappig, bij mij zijn het net de twee dames die keurig in het door mij aangewezen hoekje van de stal sch*ten. de ruin doet het daarentegen gewoon waar het hem uitkomt...

ben trouwens vandaag nog mooi op mijn bek gegaan met de fiets. zooo ontdooid is de ondergrond hier toch nog niet hoor! wat een idee ook natuurlijk om met de hond te gaan fietsen door bevroren veldweggetjes nu...maar anders laat het beestje mij niet minstens een paar uur rustig studeren hoor. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:32

Even terug naar een ´slow´ onderwerp; winst op radioactiviteit.
Niet alleen het in het donker ´moeten kunnen´ aflezen van de tijd is via de radium-verf een voorbeeld van schade door consumeren.
Ook door ons gewilde want mooie huishoudelijke producten waren/zijn niet zo goed. In het fraaie rood van sommig aardewerkglazuur zat soms uraniumdioxide als kleurstof! In extreme voorbeelden tot in de jaren ´70.
Het meest bekende is ´Fiesta Ware´.
Een vrijwel onbekend en ook minder schadelijk dan het bovenstaande voorbeeld is het Nederlandse glaswerkproduct ´Colopal´. Heeft de bijzondere kleur door gebruik van uraniumzout als basisstof.

Het gebruik van schadelijk radioactief materiaal in consumentenproducten ter behalen van winst lijkt iets uit het verleden waar alleen oudere jongeren op een berg zich druk over maken?
Lees maar eens over aspartaan, daarna over Stevia.

yole

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:13

yeps... ook de amerikanen mogen zich alweer op de borst kloppen... de positie van coca-cola als grootste giffabriek ter wereld is sinds de introductie van hun light en zero producten onaantastbaar...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:44

yole schreef:
yeps... ook de amerikanen mogen zich alweer op de borst kloppen... de positie van coca-cola als grootste giffabriek ter wereld is sinds de introductie van hun light en zero producten onaantastbaar...

8)7 + marketing = Cola = omzet.
Cola + aspartaan = Cola Light = meer omzet.
Cola Light + meer aspartaan = Zero = nóg meer omzet.

Tja, je (de consument) krijgt wat je beloont (koopt): 8)7 + :r + marketing.

p.s. kijk eens naar ebay 130353641578 Yole. Vast en zeker dat je de ripoff ziet ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:54

Huertecilla schreef:
Even terug naar een ´slow´ onderwerp; winst op radioactiviteit.

Afbeelding
Een uurwerkwijzertje meer of minder maakt niet zo veel uit in de streek waar ik woon ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:05

Francis: heel veel succes en sterkte ermee... Blijft moeilijk natuurlijk :(

Yole: als het goed is van de zomer! Ik kan haast niet wachten.. Mijn paardjes eindelijk ook op groene vlaktes.. Wat zullen ze genieten! Misschien nog wat merries erbij zodat ze een mooie harem kunnen vormen =:)

Bandida: ach, bezig zijn is gelukkig zijn he! Zeker wel lekker, een paar daagjes geen vorst...

HC: :D @ inparkeren. Die voshengst van mij poept overal in de rondte, plassen doet hij altijd op de uitwerpselen van de andere paarden... Macho, je ziet hem soms zijn eigen poep ruiken en analyseren, die slaat hij dan over en gaat vervolgens alle andere uitwerpselen een voor een nat spetteren.

Hier nog wat foto's van noord Tunesie
Het was niet echt mooi weer...
http://farm3.static.flickr.com/2754/427 ... c80a_b.jpg

Deze vanuit de auto genomen..
http://farm5.static.flickr.com/4042/427 ... 2b13_b.jpg

Tebourba en Jedaida, wat mooier weer hier.
http://farm5.static.flickr.com/4032/427 ... abd9_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4001/427 ... 1528_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4070/427 ... bd8e_b.jpg

En vanuit La Marsa het uitzicht op de Cap Bon en eilanden Zembra en Zembretta
http://farm3.static.flickr.com/2741/427 ... 6f06_b.jpg

En als je hier niet van smelt.....
http://farm3.static.flickr.com/2713/427 ... 939a_b.jpg

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:18

>;) met die radioactieve rotzooi hou ik me eigenlijk niet zo bezig.. maar je moet als concument bijna al achterdochtig zijn om fatsoenlijke producten uit te kunnen zoeken. Hoe bedoel je omgekeerde wereld..

Wat aspartaan en andere zoetmiddelen betreft zijn ze op de opleiding nogal nonchelant.. Nu moeten we soswieso al alles zelf uitzoeken (en dat heeft ook positieve punten), maar dat heeft dus wel als gevolg dat je niet weet waar je niet achteraan gaat. Nog zoiets is magnetrongebruik. Ik heb hier een artikel liggen (al jaren) waarin wordt aangetoond dat het eten van voedsel wat is bereid in een magnetron zorgt voor veranderingen in het bloed. De betreffende wetenschapper is hier destijds mee op tv geweest, maar werd later wel bedreigd door de hele industrie die erachter zit. En wat doen de overheden? Die steunen die industrie. Er is ook nooit vervolgonderzoek gedaan.. Voor mij reden genoeg om magnetronvoedsel te weigeren.

Laat mij maar slow mn eten koken/opwarmen, veel gezelliger ook :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:42

Bandida schreef:
Een uurwerkwijzertje meer of minder maakt niet zo veel uit in de streek waar ik woon ;)

Becquerel is een zeer kleine eenheid; 1 Curie = 3.7×1010 Bq.
Persoonlijk begrijp ik eerlijk gezegd niet goed wát een Bequerel is, dus ook niet wat je een waarde zegt.
Zo geeft het verval van het potassium in het gemiddelde menselijke lichaam 4 kBq aan ´activiteit´.

Dus; hoe verhoudt 400 Bq zich tot de 0,30 uSv/uur (een eenheid van ´telling per seconde´) waar de meeste meters op waarschuwen?

Verder is het allemáál relatief. Een horloge wat met de meter erop 30,0 uSv/uur geeft en dus ´gevaarlijk´ is, geeft op 10 cm. afstand 0,30. Op je hele lichaam gemiddeld ???
Een achtergrondstraling van zeg 0,15 is nog normaal en die kan je niet ontwijken = op je hele lichaam gemíddeld 0,15/uur.

Kortom; een behoorlijk vaag onderwerp.
De vodolaz van het filmpje is met 7,81 trouwens relatief niet schokkend voor een ´heet´ horloge. Oude horloges met radium-verf uit de VS geven vlot 30 en uit Duitsland 15-20. Dit als ruwe relatieve indicatie.
Het is echter inclusief de Radium Girls een erg goed voorbeeld van gezondheid ten kosten van omzet via marketing = heel on-topic.....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:47

lakshmi schreef:
Yole: als het goed is van de zomer! Ik kan haast niet wachten.. Mijn paardjes eindelijk ook op groene vlaktes.. Wat zullen ze genieten! Misschien nog wat merries erbij zodat ze een mooie harem kunnen vormen =:)

Wat is het daar mooi groen!! Ik had het me heel anders voorgesteld :wow:
Dat ziet er erg de moeite uit Lakshmi.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:36

@Huertecilla: ik doe een poging; allereerst is het denk ik niet gemaakt door de Zlatoust Watch Factory want hun merkteken ontbreekt... Het merkteken dat er wel opstaat lijkt op Wostok, maar dat is het dus ook niet... Verder zie ik nergens een vermelding dat het zelfs ook maar in de USSR zou gemaakt zijn... al ben ik van dat laatste niet helemaal zeker...

@Bandida; idd, Tunesië en groene velden was nu ook niet meteen het plaatje dat ik voor ogen had... ziet er wel +:)+ uit.