Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 14:27

Misschien pak ik vanavond na de laatste voeding ook maar eens een keertje iets...
Heb al zeker 1,5 jaar geen ene druppel op :=
Hier hebben we van die light-biertjes staan met een smaakje, speciaal bewaard voor mij.
Maar kan goed zijn dat ik het toch helemaal niet doe, weet niet..., voel me dan slecht ofzo :?

@Duke: Ben nu op 2 dagen na, 1 maand bezig om te oefenen met hapjes...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:17

Meld me ook even in dit topic....heb nog geen ervaring, maar duurt hoop ik niet lang meer. Altijd handig om tips/tricks te lezen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 00:04

Leuk dat je je ook meld Boya, ben je al zeker van de BV?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:23

Welkom Boya :j

Laelia is nu bijna een jaar, en ze weegt nu 8 kilo met 72 cm. In het begin vlogen de kilo's eraan, nu gaat dat veeeeeeel langzamer.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:56

Cyntje schreef:
Leuk dat je je ook meld Boya, ben je al zeker van de BV?

Als het lukt wel. Ook omdat hubbie behoorlijk hooikoorts heeft. Het is nog even afwachten hoe lang ik het vol kan houden (heb op mijn werk namelijk echt geen mogelijkheid).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:36

Angela schreef:

Laelia is nu bijna een jaar, en ze weegt nu 8 kilo met 72 cm. In het begin vlogen de kilo's eraan, nu gaat dat veeeeeeel langzamer.

Chiara zit ook onder de middenlijn van de groeicurve... is maar een ukkie, maargoed. De hele familie is niet zo groot :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:37

Iedere dag dat het kan is meegenomen Boya. En als je overdag niet kunt, dan kun je ook nog een tijd de ochtend en avond/nacht voedingen geven en overdag flesvoeding :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:38

Cyntje schreef:
Angela schreef:

Chiara zit ook onder de middenlijn van de groeicurve... is maar een ukkie, maargoed. De hele familie is niet zo groot :+

Manlief is 2 cm groter als ik. Ik ben geloof ik zo'n 1,72m. Dus niet klein, maar zeker niet groot. Ach, die groeicurves zijn ook maar curves... voorlopig is het wel fijn dat ik niet zo'n zware baby hoef te tillen :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:41

Ik ben 1.65 en Patrick is 1.83 maar mijn ouders zijn niet groot en zijn moeder is niet groot. Daarbij is Patrick weer de kleinste van zijn andere 2 broers :+

Op het CB zaten ze toen te jammeren dat ze niet goed groeide en blablabla en diegene bij de volgende afspraak zei dat het weinig uitmaakte.
Tja ze doet het verder prima op de voeding dus waarom zou ik er dan mee stoppen :?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:50

Dat vind ik ook. Ik ben wel blij dat de kinderarts hier heel erg tevreden over haar is. Hij kijkt niet zo naar de lijntjes, maar meer naar hoe de algemene ontwikkeling is kwa reflexen enzo en wat zijn algemene indruk is. Laelia is gewoon een fijn (in de zin van slank) meisje :) En als ze honger heeft laat ze het echt wel heel duidelijk merken, dus ze zorgt er zelf prima voor dat ze niets te kort komt :D

En BV baby's groeien zoiezo anders als fv baby's. Geen idee welke curve ze hier in duitsland eigenlijk aanhouden. Wordt daar bij jou op het CB wel rekening mee gehouden Cyntje?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:55

:n De lijn die men hier hanteerd is een standaard lijn welke doorgaans meer op fleskinderen van toepassing is. Zo zei ook de CB-assistente welke zich geen zorg maakte om de lengte/gewicht van Chiara.

Zolang het beide gelijk oploopt is er weinig loos zei ze. Als ze uitelkaar gaan lopen is het een ander verhaal
Enfin,... ze heeft genoeg babyvet aan het lijfje, ze is alleen wat fijner gebouwd. Ze loopt wat voor op haar ontwikkeling en doet het verder dus super!

Werd ook al door die ene gezegd dat ik extra moest komen wegen en eventueel een gesprek met haar moest aangaan of ik wel gemotiveerd genoeg was nog voor de BV :?
Hoezo, omdat ze niet voldoende groeit????
Kom aan he... ze doet het er toch prima op!

Ennuh, zitten jullie in Duitsland standaard bij een kinderarts of heb je extra medische begeleiding?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:02

In duitsland bestaat er geen CB. Hier ga je voor de algemene controles naar een kinderarts. De kinderarts verzorgd ook de inentingen en als ze ziek is, dan gaat ze daar ook heen. Je bent met alles dus meteen op een plek van een zeer kundig iemand. Echt heel erg fijn :j Mocht de kinderarts weer ergens niet zeker van zijn, dan wordt je zo weer doorverwezen naar iemand die er meer over weet. Zo had Laelia toen ze een paar maandjes oud was een aantal keer onstoken ogen door een verkoudheid. De kinderarts wilde graag dat de oogarts er even naar keek omdat hij ook zijn mening wilde of er misschien een ander antibiotica gebruikt moest worden. Dezelfde dag zat ik nog met haar bij de oogarts :). Bij de kinderarts is ook altijd meteen plek.

De gezondheidszorg is voor mij echt een reden geworden om niet uit duitsland weg te willen :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:22

Klinkt goed Angela!

Hoewel ik ook geen klagen over het CB heb. Volgens mij één van de weinigen. := Ik ben met Romy supergoed begeleid door het CB toen Romy een huilbaby bleek te zijn. Zonder de WV had ik niet meer geweten wat ik moest doen (en ik was al langs de kinderarts, osteopaat en dokter geweest). Uiteindelijk heeft de goede begeleiding vanuit het CB me goed geholpen.

@Cyntje: je bent dus nu een maand bezig met de hapjes. En hoeveel eet ze daarvan? Romy was heel snel daarmee, maar Britt is ook geen makkelijke. Behalve dat ze niet uit het flesje drinkt, heeft ze sowieso moeite met alles wat anders is dan de borst. Pas sinds een paar weken krijg ik er meer dan een 1/4 boterham in. En zodra ik een nieuw soort fruit of groente introduceer... mot ze het alweer niet. Bovendien wil ze ook alles vers. Potjes hoef ik helemaal niet mee aan te komen. Niet dat ik dat nu zoveel doe, maar af en toe (op vakantie of als je ergens anders bent) is het wel handig. Nou, forget it. Ik neem voortaan een verse prak mee.

Over die alcohol: bedankt voor de berichtjes! Heeft me gerustgesteld. ;) Britt komt nu dus weer al 3 avonden om 23:30h. Ik heb m'n lesje geleerd. Zat gisteravond braaf aan het maltbier (en als je al 1,5 jaar niets anders drinkt, dan lijkt het net echt bier. :o :P ). Vind het tegenwoordig zelfs lekkerder, want toen ik pas een echt biertje dronk, had ik na een paar slokjes genoeg. Ik proefde nl alleen de alcohol :+ .

Angela schreef:
Iedere keer als ik naar boven scroll sta ik weer te kijken van de ogen van Britt :)

:o Dank je. Mooi zijn ze hè. Britt lijkt als twee druppels water op mij als baby. Behalve haar ogen... die heeft ze van mijn schoonvader. Die heeft precies dezelfe ogen.

Romy en Britt zitten ook allebei onder het gemiddelde. Maar het CB heeft tegen mij altijd gezegd: het is een landelijk gemiddelde. Daar moet je niet naar kijken. Als ze maar netjes een curve volgen, maakt niet uit waar die curve zich bevindt. En BV-kindjes groeien idd anders dan FV-kindjes.

En hallo Boya! :wave:

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:06

@Duke: Laelia moet nog steeds niets hebben van fruit of groente dat niet vers is (uit de vriezer mag wel). En eerlijk gezegd vind ik het ook wel fijn dat ze nu leert eten wat ik voor haar maak. Zo kan ik ook langzaamaan verschillende kruiden introduceren, die je dus echt niet in de potjes vind, maar ik wel gebruik als ik eten maak voor onszelf. Zo kan ze straks goed met de pot meeëten als ze ook pittiger mag eten (wij eten eigenlijk alleen pittige dingen).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:07

Mooi onderschrift Duke :D Dat laat meteen zien dat ik geen kracht heb *en daar heb ik geen problemen mee* }:0

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:47

Ik ben geloof ik gestopt -O-
Kyan wil niet meer bij me drinken, hij duwt zich krijsend weg. Dus gisteravond en vandaag een fles gemaakt omdat hij ontroostbaar was. En die grijpt hij met beide handjes vast.
Hij is bijna 6 maanden dus ik vind het niet zo erg. Ik ging voor de 6 maanden en die heb ik op een paar dagen na gehaald :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:21

@Duke: Ze eet denk ik 2 eetlepels aan hapje per avond. ( natuurlijk op een klein lepeltje voor haar he :+ )

@Marloes: Jammer, misschien lukt het morgen weer wel? Misschien wordt je ongesteld daarvan kun je een andere lichaamsgeur krijgen waardoor dit hem misschien afstoot, ik zou het nog wel proberen. Misschien had ie zijn dag wel niet, heeft Chiara ook weleens.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:56

Angela schreef:
Mooi onderschrift Duke :D Dat laat meteen zien dat ik geen kracht heb *en daar heb ik geen problemen mee* }:0

Tja... ik moet echt nu beginnen aan die zwangerschapsbuik en dito kilo's kwijt zien te raken. Vind het niet leuk meer worden. Dus ik heb me opgegeven bij Curves (minstens 3x per week 30 minuten trainen, speciaal voor vrouwen). Dat zit hier om de hoek. Deze spreuk hangt daar aan de muur. Vind 'm briljant! :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:58

@Cyntje: ik denk altijd maar zo: ze eten wat ze nodig hebben. Zolang ze goede plas- en poepluiers heeft, niet dramatisch mager zijn en levendig zijn, moet je erop vertrouwen dat ze genoeg binnenkrijgen.
Ik vind dat Britt dus heel weinig drinkt. Eten gaat op zich wel tegenwoordig, maar ze drinkt zo weinig. Maar goed, ze heeft goede plas- en poepluiers, is levendig en ziet er goed uit. En we bieden haar genoeg vocht aan (borst, flesje, bekertje).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:00

Tja, plassen vind ik prima, de ene keer meer of minder.
Poepen is ongeveer om de dag maar wanneer ik weer meer hapjes geef is het bijna dagelijks.
Ze drinkt ongeveer 4 a 5 maal gemiddeld 15 minuten. De afgelopen dagen weer 2 voedingen van 25 minuten gehad maar dat is echt veel voor haar doen. Ik ben dus weer terug gegaan van 4 naar 5 voedingen en ze slaapt nu snachts ook beter door.
Wanneer kan ik eigenlijk met water beginnen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:49

Duke schreef:
@Cyntje: ik denk altijd maar zo: ze eten wat ze nodig hebben. Zolang ze goede plas- en poepluiers heeft, niet dramatisch mager zijn en levendig zijn, moet je erop vertrouwen dat ze genoeg binnenkrijgen.
Ik vind dat Britt dus heel weinig drinkt. Eten gaat op zich wel tegenwoordig, maar ze drinkt zo weinig. Maar goed, ze heeft goede plas- en poepluiers, is levendig en ziet er goed uit. En we bieden haar genoeg vocht aan (borst, flesje, bekertje).

Dit had mijn tekst kunnen zijn... ook Laelia drinkt heel weinig :j

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:12

Mijn moeder vertelde dat zie vroeger ook niet veel wou drinken, en dat haar oma (mijn overgrootmoeder) dan zie ''dat kind moet echt veel meer drinken'' en als zei het dan probeerde dan duwde mijn moeder de speen dr gewoon weer uit hoor ;)
Ik heb ook bij mijn moeder in bed gelegen. Ook borstvoeding en heb alleen waterpokken als kind gehad :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:13

Als je ttrouwens wijnig borstvoeding hebt, of helemaal niets dan moet je een biertje drinken (heb ik gehoort).
Omdat dat dan ontspannend werkt en dan voelt je kindje dat ook en je borsten ook :+ en ben je dr klaar voor :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:16

@ marloes: ongesteldheid zou er idd wel mee te maken kunnen hebben. Dan ruik je idd anders en de melk smaakt ook anders.

Mocht het echt nu klaar zijn... balen, maar 6 maanden is heel netjes!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:39

Ik werd namelijk na een week of 6 ineens ongesteld, zo blijft ie 3 jaar weg en zo word ik al meteen ongesteld :+

Dus meteen aan de Cerazette gegaan en nu ben ik sindsdien niet meer ongesteld geweest. Ik ben toen 3 weken aan één stuk door ongesteld geweest ( nog nooit van mijn leven meegemaakt en ik vond het echt een hel := ) maar ik had merkbaar meer last van stuwing en Chiara dronk ook aanzienlijk minder.

Enfin, die dagen heeft ze nu nog geregeld. Dat ik denk: Was dit het?
En vervolgens drinkt ze de dag erna weer voedingen van 25 minuten ofzo :+
Ook heeft ze er geregeld voedingen van 8 minuten tussen zitten hoor, zolang ik daarna niet ergens heen hoef vind ik het dan ook niet zo erg maar vaak komt ze dan ook pas na 4 of 5 uur. Dus ze krijgt dan echt voldoende binnen schijnbaar.
Ze huilt ook echt maar heel weinig en is vrijwel altijd vrolijk. Natuurlijk ook wel prettig om het daaraan af te kunnen lezen :j