Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:34

Hmm ik ben nu 21, moet nog ff wachten op de 30-erscrisis

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:47

Ik weet niet of we steeds slimmer worden...ben je perse slimmer als je meer weet? Ik zie intelligentie meer als iets wat iets zegt wat er in je vermogen ligt, wat je zou kunnen bereiken gezien je cognitie...

leuke discussie :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:14

30'er crisis zit er voor mij nog lang niet aan te komen... :Y)

Overigens kan ik me wel vinden in het verhaal van Lovely. Klinkt zo gek nog niet. :) Maar als kinderen op jongere leeftijd nu intelligenter zijn, dan verschuift het gemiddelde. Je zal altijd wel HB'ers houden....
Overigens vind ik veel weten en intelligentie ook wel wat anders, zoals kistaah al zegt. :)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:37

Ben het ook wel met kistaah eens, ik weet echt heel weinig. ben ook niet echt wereldwijs :oo Maar ben toch niet de domste, hoewel dat soms naast mensen die veel weten wel zo lijkt. Maar dat is soms wel lekker :)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:38

Kippesoep schreef:
Ben het ook wel met kistaah eens, ik weet echt heel weinig, ben ook niet echt wereldwijs :oo Toch ben ik niet de domste, hoewel dat naast mensen die veel weten wel zo lijkt. Maar dat is soms wel lekker :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:13

Ik ben/was hoogbegaafd, maar in de tijd dat ik op de basisschool zat, werd er niets mee gedaan, en van testen hadden ze toen al helemaal niets gehoord. Ik kon al lezen en wat schrijven toen ik naar de eerste klas ging (groep 3) maar daar moest ik gewoon weer van voren af aan beginnen en werd niets gestimuleerd. Sterker nog, je werd een uitslover en aansteller genoemd.

Ik kan me nog wel herinneren dat ik dat heel erg vond toen :o
Op de middelbare school werden dingen wel meer gestimuleerd, vooral als je een leraar trof die het zag dat je een meer dan gemiddelde interesse toonde en verder kon/was dan de lesstof. Ook lieten ze je gerust aanmodderen en verder werken dan het boek. Vragen stellen na lestijd of schooltijd mocht altijd. Ik was alles behalve lui en studeren vond ik erg leuk.

Nu, na mijn hersenbloeding bijna 3 jaar geleden heb ik wel iets te lijden gehad en is er sprake van licht intelligentieverval. Dom ben ik nog steeds niet. Ik ben vorig jaar getest en daar kwam nu uit dat ik nu zit op HBO+/WO niveau. Toen ik vroeger getest was, bleek ik een IQ van 148 te hebben. Dat is nu wel gezakt dus.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:09

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:52

wie word er ook al simpel van het "lastige"rekensommetje ?
heb geprobeerd het op 3 verschillende jip en janneke talen uit te leggen , en anderen ook
maar mennn ..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:55

Wat een verhalen hier... Erg herkenbaar allemaal.

Nickyu: Ik heb discalculie, dus ik begin er maar niet aan :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:55

ik begin nu te bregrijpen wat mensen bij mij hebben
met mijn dislecti .. :o

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:56

Ik kan het me voorstellen :j

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:03

Ja dat rekensommetje... mensen geloven gewoon te makkelijk dat het voorbeeld dat er staat al klopt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:07

mensen onthouden het laatste
ipv van bij het laatste te denken ..uh denk fout klopt niet

lees m 1 keer en weet m
lees een zin 100 keer weet nog niet zeker of die foutloos is :o

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:51

Hmm ik lees m niet en zie meteen wát er mis is. Ik zag alleen direct dat er iets met die 9 was, hoe het precies zat moet ik dan even na-tellen.

Met Nederlands heb ik de laatste jaren pas moeite, op de basischool nooit gehad.
Op m'n opleiding hebben we nu een errug leuke jonge docent :~ , die helaas heel streng is op spelfouten in verslagen. Doh... dan is het nog erger om een fout te maken. Heeft tot gevolg dat ik de hele dag met een rooie kop rondloop, durf bijna niets te zeggen als hij erbij is :')
Mag je je docent versieren eigenlijk? :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:02

:+ nee

al ging ik er wel mee stappen en uh stappen en uh
maar alleen kijken mag :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:11

Ik heb een verbaal-performale discrepantie. Klinkt heel luxe, is het niet ;)

Qua verbale taken (grofweg alles wat je voor taal nodig hebt) scoor ik hoogbegaafd, qua performale taken (grofweg alles wat je voor rekenen/wiskunde nodig hebt) scoor ik gemiddeld. Waardoor ik in het dagelijks leven dus zegmaar niet 'synchroon' loop. Ik begrijp een heleboel dingen wel, maar kan het niet omzetten naar handelen.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:12

Echt? -O-

Bah, niet dat ik het uberhaupt zou durven. Dan blijf ik maar fijn stotteren, hij zit wel in de introcomissie net als ik :Y) toevallig...

Hé Heino, zoiets heeft n meisje uit m'n klas ook. Ik hoorde het haar half vertellen dus heb het niet goed meegekregen. Hoe merk jij dat tijdens werken/studie?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:16

Nuja, vooral dat ik de taalkant op het gymnasium met gemak haalde, en wat betreft de wiskunde-onderwerpen met onvoldoendes geslaagd ben... Ik kan echt geweldige plannen heb die ik vervolgens niet zelf om kan zetten in handelen, omdat je daarmee een ander 'soort' intelligentie voor nodig hebt zegmaar. Het vertellen kan ik wel, maar het zélf doen dan weer niet. Ik begrijp wiskundige vragen dondersgoed, maar maak toch steeds weer dezelfde fouten, al doe ik zo'n zelfde soort vraag 100 keer. Het inzicht is er, maar de te nemen stappen dus niet zegmaar. Achteraf is het ook altijd "ooooh dus dat moest ik doen, ja, logisch, snap ik wel" en het dan tóch weer fout doen..

Lastig uitleggen :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:18

yep zo weet ik technisch hoe bnederlands moet ...
uberhaubt schrijven :D

8-) maar ja het uitvoeren :+ is toch heeel ander verhaal

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:42

hmm grappig. Ik heb ook wel bij wiskunde dat 'ooooooow' gevoel. Moet nog even uitzoeken of ik he dan ook echt snap of alleen denk dat ik t snap.
Heb deze week veel toetsen, weinig geleerd en best goed gescoord. Voelt eigenlijk een beetje als spieken :oo

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:23

nickyu schreef:
wie word er ook al simpel van het "lastige"rekensommetje ?
heb geprobeerd het op 3 verschillende jip en janneke talen uit te leggen , en anderen ook
maar mennn ..

Over welk rekensommetje gaat dit?? Volgens mij heb ik iets gemist...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:55

Ah ja, dat over taal en wiskunde e.d. kan ik wel begrijpen :j Heb ik ook wel. Maar dat komt ook omdat ik gewoon geen interesse heb in alles wat met getallen te maken heeft.

Ben een echte Alfa wat dat betreft. Met als gevolg dat ik nu 3 talen vloeiend spreek en een 4e taal een beetje (want die gebruik ik nooit maar als ik het weer zou gaan gebruiken dan komt dat ook wel weer :P )
Het perfectionisme zit er ook in want ik wil het dan ook accentloos kunnen. En dat lukt. Daar waar manlief voor "die Hollander" wordt versleten, vragen ze mij altijd waar ik "die Hollander" dan wel opgeduikeld heb en of ik vaak in Holland kom want ik spreek toch ook goed Hollands zeg _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:46

Kippesoep schreef:
hmm grappig. Ik heb ook wel bij wiskunde dat 'ooooooow' gevoel. Moet nog even uitzoeken of ik he dan ook echt snap of alleen denk dat ik t snap.
Heb deze week veel toetsen, weinig geleerd en best goed gescoord. Voelt eigenlijk een beetje als spieken :oo

Heel vaak het oooow gevoel als het nog een beetje ergens op te herleiden valt, maar met abstracte zaken als wortel3 e.d. kom in niet verder als een hartgrondig 'goh'. De betekenis daarvan komt bij mij echt niet aan. Inmiddels weet ik wat het betekent en dat het slechts een gegeven is.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:05

@Barmat; doe je goed _O- Welke talen spreek je allemaal?

@Lalidan; dat vroeg ik me ook al af.

De 'reken'vakken die wij nu op school hebben, doe ik zonder moeite; Horeca-administratie, Bedrijfsadministratie, Food & Beverage (kostprijsberekeningen etc.). Als ze dan klassikaal bezig zijn met het maken van een som, stap voor stap en helemaal uitgelegd, ben ik al klaar voordat de eerste stap doorgenomen is, bij wijze van.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:19

@MoonWencke: Dat had ik altijd bij wiskunde. Economie wat minder, maar daar vond ik de boeken ook nooit leuk van :+ Dan doe ik geen moeite om de stof door te lezen en was ik alweer de Sjaak. Maar bij Wiskunde dacht ik vaak... damn, snappen jullie het nou nóg niet?