Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:20

Ann ik probeer er steeds bewuster van te zijn en dat lukt de laatste jaren ook steeds beter. Achteraf blijkt mijn gevoel vaak te kloppen wat mensen en situaties betreft…Nu nog wat eerder en beter ernaar durven te luisteren en erop te vertouwen… Hoe is dat bij jou?

Phara ik zou graag van de betreffende bokkers wat meer uitleg en onderbouwing willen hebben, waarom die verslaving op HSP wordt afgeschoven…daarna kan ik eigenlijk pas oordelen :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:26

Ik heb het nooit samen gezien, maar het is toch knap dat er tests zijn die zeggen dat ik uit moet kijken voor depressies en verslavingen, dat ik hier meer kans op heb. Sinds toen zie ik het wel samen, en geeft mij juist wel rust, omdat ik nooit snapte waar mijn depressie vandaan kwam.
En tuurlijk doe ik het zelf, dat zeg ik niet, maar het komt absoluut wel door mijn hooggevoeligheid. Depressie door stemmingen van anderen, teveel aan t hoofd, niet kunnen ontspannen, onzeker, verlegen, irritaties.. Verslaving door niet kunnen ontspannen en onzeker en ga zo maar door.
Dusja ik zie het wel samen..

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:43

Ik heb het zo te lezen minder dan jullie, maar volgens mij valt het hier ook onder.
Ik voel alles ongeveer 10x zo hard als anderen, ben na één koprol super duizelig durf geen tennisbal te vangen als hij iets te hard gaat. Heb daar ook sensomotorische integratie therapie voor gehad, het heeft bij mij waarschijnlijk te maken met dat ik 6 weken te vroeg geboren ben. Ik kan ook totaal niét tegen knuffelen, mensen die je een dikke zoen op je wang geven :r
Gelukkig heb ik een school die me goed begrijpt, alhoewel het toch lastig blijft }:0

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:34

Nathalie schreef:
Ik heb het nooit samen gezien, maar het is toch knap dat er tests zijn die zeggen dat ik uit moet kijken voor depressies en verslavingen, dat ik hier meer kans op heb. Sinds toen zie ik het wel samen, en geeft mij juist wel rust, omdat ik nooit snapte waar mijn depressie vandaan kwam.
En tuurlijk doe ik het zelf, dat zeg ik niet, maar het komt absoluut wel door mijn hooggevoeligheid. Depressie door stemmingen van anderen, teveel aan t hoofd, niet kunnen ontspannen, onzeker, verlegen, irritaties.. Verslaving door niet kunnen ontspannen en onzeker en ga zo maar door.
Dusja ik zie het wel samen..

zowel verslavingen als depressies hebben ook een erfelijkheidsfactor ;)
en online HSP testen zijn niet betrouwbaar. Elke gek kan zo eentje in elkaar zetten. Er is niets officieel van. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:38

Ik heb het niet alleen over de online testen. (alhoewel die het ook zeggen) Ik heb dit ook van mijn psychiater. Online testen zijn leuk, maar nou niet echt iets serieus.
Erfelijkheidsfactor kán idd, en zal er misschien mee te maken hebben, al zie ik het bij niemand in mijn familie terug.
Naar mijn idee komt het echt door de hoogsensitiviteit. En volgens mijn psychiater ook. Ik wordt nog getest op serotine niveau dat kan er ook nog mee te maken hebben.
Maar mijn problematiek, komt wel van het hooggevoelige vandaan. En door die problematiek ben ik gaan drinken, en depressief geworden. Dusja, ik zie het samen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:42

Ook psychiaters hebben nog geen officiële testen. Die zijn er simpelweg niet. ;) HSP is nooit bewezen en bijgevolg is er ook nooit iets gemaakt om het te testen, dat komt waarschijnlijk nog wel maar op dit moment zijn er nog geen testen. Behalve wat internet testjes die uit dezelfde boeken komen als die van je psychiater waarschijnlijk. Meer is er nl nog niet voor handen omdat het niet onderzocht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:51

Volgens mij hebben psychiaters wel al testen. Die testen die ik heb moeten maken, zijn heel wat anders als die online testjes..

En inderdaad, die testen zijn gebaseerd op het onderzoek van E. Aron.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:56

Goed, wat jij wil Pharagirlke. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:05

Angela_ schreef:
Volgens mij hebben psychiaters wel al testen. Die testen die ik heb moeten maken, zijn heel wat anders als die online testjes..

En inderdaad, die testen zijn gebaseerd op het onderzoek van E. Aron.

dat zijn dus geen officiele testen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:09

Waarom zijn het volgens jou geen officiele testen als instelling als het GGZ die testen gebruiken?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:15

LittleAnn schreef:
Ann ik probeer er steeds bewuster van te zijn en dat lukt de laatste jaren ook steeds beter. Achteraf blijkt mijn gevoel vaak te kloppen wat mensen en situaties betreft…Nu nog wat eerder en beter ernaar durven te luisteren en erop te vertouwen… Hoe is dat bij jou?

Phara ik zou graag van de betreffende bokkers wat meer uitleg en onderbouwing willen hebben, waarom die verslaving op HSP wordt afgeschoven…daarna kan ik eigenlijk pas oordelen :)

Ik ben op dit moment me bewust aan het worden van mijn eigen intuitie, ik ga er steeds meer op af en vertrouw er goed op.
Het leeft wel lekker wanneer je intuitie sterker wordt. :) Ook toetsen maak ik nu soms echt op gevoel (leer dan wel) Maar haal dan ook duidelijk betere cijfers. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:17

Angela_ schreef:
Waarom zijn het volgens jou geen officiele testen als instelling als het GGZ die testen gebruiken?

Testen van dingen die bewezen zijn, tot op heden is er geen enkel bewijs van Hoog sensitiviteit omdat het niet/zeer moeilijk te bewijzen is ;) Heb die hele uitleg al een keer gedaan. De testen van mevrouw Aron zijn iig geen officiële (lees: bewezen) testen. Die zijn net zo goed, of slecht, als de testen die je op facebook vind er over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:21

Tja, gelukkig ga ik af op het oordeel van mijn hulpverleners en niet op testjes op facebook. Zowel mijn psych, als haptonoom, als HA hebben de zelfde conclusie getrokken.

Om er beter mee om te leren gaan, kom ik in een therapiegroep met jongvolwassenen die allen HSP zijn.
Daarnaast krijg ik nog therapie om mijn depressie te lijf te gaan, zowel individueel als groepstherapie. Om weer beter tot mijn 'gevoel' te komen, heb ik wekelijks haptonomie.

Hoe ben jij er dan achter gekomen dat je HSP bent, of ben je dan niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:24

ik heb er geen flauw idee van of ik het ben. :') Ik geloof nl niet in de testjes enz. Volgens elke test op het internet ben ik het maar zoals ik al zei: het zijn geen officiële testen en bovendien heb ik al die lasten niet. Jep ik word ook moe van drukke plekken. Maar ik ken er weinig die niet moe worden van heel veel drukte dusja... ;)

Ik denk dat heel veel klachtjes liggen aan het karakter (of het gebrek er aan) :) Maar goed, daar ben ik dan weer heel hard en ga ik nu weer heel het topic over me heen krijgen :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:29

ik lees hier mee , omdat mijn kinderen hoog sensitief zijn , ik heb er ook neigingen toe alleen niet zo extreem als mijn oudste kindje van 2

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:36

nou ik heb ook heel wat door gelezen net maar ik heb ook heel veel van die dingen die jullie ook hebben!

maar hoe kom ik er nou echt achter of ik hoog sensitief ben?
als kind en nu ook nog kan ik heel slecht tegen harde geluiden,ook kaartjes in truitjes voel ook t humeur van anderen aan enz.....

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:39

Ik wil graag dit topic meelezen! :D
Het is bij mij niet bewezen dat ik hsp ben alleen weet zelf wel dat ik het wel ben.
Het is prettig om ervaringen te lezen van anderen en misschien krijg ik dan wat meer inzicht hoe dingen misschien wat anders kunnen.
Ik weet dat ik snel overvoerd ben en uiteindelijk een hele heftige paniekaanval krijg en dan doodop ben. Die aanvallen komen dan uit het niets, de druppel doet dan de emmer overlopen.
Mijn energie word soms weggezogen en kan het dan moeilijk op peil houden.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:45

Ik snap wat je bedoelt Para, maar opzich heb ik een sterk karakter(wie bepaalt dat eigenlijk), maar toch kan ik pislink worden wanneer ik word overprikkeld door mijn omgeving. Op school kan ik me goed inhouden, maar dan is het thuis oeh.. grr...

Ik denk dat niet alle testjes echt dingen uitwijzen, maar dat je wel dingen mee kan nemen uit de testjes, uiteindelijk is het ook een gevoelskwestie om het zo maar te zeggen. Heb je het gevoel dat je hsp-er bent of niet. Testjes zeggen niet alles.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:55

In mijn ogen maakt het niks uit of HSP nou bewezen is of niet. Het is een theorie, waar je wat bij voelt of niet. Het maakt in mijn ogen ook niet uit of je jezelf een labeltje op kunt plakken of niet.
Het gaat om een samenhang van eigenschappen die sommige dingen moeilijk maken, maar anderen juist weer makkelijker. Ik denk dat dit topic velen tot steun kunnen zijn, een punt van herkenning kan vormen. Het zou jammer zijn als het topic zou verzanden in en welles nietes verhaal. Daar kom je toch niet uit.
Dus laten we het gezellig houden.

Even wat leuks over gevoeligheid. Vandaag heb ik een snel cursus gehad in het voelen van energie van bomen. Zooooo appart. Die man kan aan bomen voelen hoe oud ze zijn en hun energie voelen. Ik ben samen met hem naar een boom gelopen, met je handpalmen richting boom. En hoe dichter je bij de boom komt hoe meer mijn handen gingen tintelen *D . Zo cool, echt appart. Hij doet ook wiggelroede lopen kijk maar eens op zijn site http://www.rivos.eu/
Laatst bijgewerkt door marquez1 op 18-06-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:57

Oh dat maakt me niet uit hoor. Ik moei me alleen effe als mensen er van uit gaan dat het bewezen is. Dat is nl helemaal niet zo :D Voor de rest doe je wat je wil :D

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:30

ik merk in elk geval wel dat ik gevoelig ben voor depressies/negatievere buien... Zodra ik weinig te doen heb en te veel aan mn kop heb wordt ik wat down... Als ik dan ook echt niks ga doen merk ik dat ik agressieve buien krijg (en die krijg ik alleen als ik richting een depressie ga)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:46

Ik weet van mezelf dat ik hoogsensitief ben, maar ik herken mezelf totaal niet in de informatie op wikipedia link die de TS plaatste. Ik wist het toen ik aan het lezen was www.hooggevoeligheid.org ik herkende mezelf heel sterk in alle informatie. Ik ben niet heel gevoelig voor bepaalde kleding oid, al heb ik wel een periode gehad dat ik veterschoenen vervelend vond omdat de één strakker zat dan de ander en ik merk bijv. ook dat ik gevoelig ben bij het aanraken van hele koude dingen (s'winters koud bankje in de bushalte, ijsklontjes, ijzer), dat vind ik absoluut niet prettig. Ik heb ook de eigenschap dat ik me gauw aan kleine dingetjes bij mensen kan irriteren, en soms ook iemand niet mag daardoor. Gelukkig kan ik hier steeds beter mee omgaan, doordat ik door die kleine ergernissen mezelf bewust kan maken van waarom ik me aan diegene irriteer, en daarop kan ik mezelf dan weer iets leren. Op die manier kan ik mezelf heel veel dingen leren, doordat mijn bewustzijn van mijn eigen gedrag en dat van anderen sterker is. Ik merk ook gauw dingen bij mensen op, of het goed met ze gaat of niet, dat er iets is als ze stil zijn, iets naars hebben meegemaakt... Ik merk ook dat ik zelf veel stemmingswisselingen heb, maar dan vooral bij mensen waar ik heel goed mee om kan gaan (vriendje bijv.). Met kleine signaaltjes die ik geef die hij dan niet oppakt bijv. kan ik al een beetje een rotgevoel krijgen. Gelukkig is dit ook een kwestie van knopje gevoel ''uit of aan''. Dat wil zeggen dat ik me op dat moment bewust maak van hoeverre ik in mijn gevoel reageer of in het reëele, en vaak zit ik dan teveel in mijn gevoel en als ik dat merk kan ik als het ware omschakelen om wat reëeler te gaan denken, zodat ik iets beter begrijp. Dit is iets wat ik mezelf heb aangeleerd en daar nog steeds mee bezig ben. Ik vind mijn hoge sensitiviteit zeker een meerwaarde hebben op mijn leven.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:12

pharagirlke schreef:
Oh dat maakt me niet uit hoor. Ik moei me alleen effe als mensen er van uit gaan dat het bewezen is. Dat is nl helemaal niet zo :D Voor de rest doe je wat je wil :D

Ja en dat is een béétje irritant. Je bent niet HSP, je hebt niets toe te voegen, maar oh als er iets is dat je kunt verbeteren dan vlieg je erin.
Vraag me af wat het toevoegd aan dit topic.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 08:52

@pharagirlke:

Die testen op internet zijn misschien niet 'officieel' maar psychologen die een persoonlijke analyze doen en daaruit stellen dat je hoog sensitief bent (aan de hand van bepaalde uitslagen uit die test) dan is dat voor mij 'officieel' genoeg... trouwens HSP= hoog sensitief persoon is geen rare term, het zegt toch gewoon? Is dat dan zo vreemd dat er sommige mensen een hogere sensitiviteit hebben dan andere, ik denk het niet.

En even voor de duidelijk, het heeft NIETS, maar dan ook NIETS te maken met een zwak of sterk karakter. Mensen die mij kennen zullen van mij niet zeggen dat ik een zwak karakter heb, ik durf zelf zeggen dat ik een sterk karakter heb! Hoe je ermee omgaat kan verschillen van persoon tot persoon maar zoals ik ook zei in mijn vorige post, het heeft meer te maken met zelfbeheersing dan met karakter....

@ann_moi:

Je vroeg of er nog mensen zijn die ook zo leven op hun intuitie, ik wel in ieder geval. En alle keren dat ik dat niet deed bleek uiteindelijk dat ik het beter wel had gedaan dus nu zeg ik: volgen die intuïtie :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:56

Jammer dat dit Topic een beetje "dood" is.
Ik heb ook de test gedaan en jeetje zeg alles komt gewoon overeen. Heb hem aan me vriend laten lezen hij zegt ongelovelijk dat ben jij! Nu nog ermee leren omgaan. Eens kijken of ik daarbij wat begeleiding kan krijgen.