Afvallen, wie nog meer? (14 jaar)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aardbeitjeee

Re: Afvallen, wie nog meer? (14 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:34

Ik vind optimel gewoon lekker, tijdens het ontbijt had ik al twee glazen water maar had geen zin meer in water en het was 0% vet dus waarom niet. :P

Achja, twee paaseitjes maakt ook niet uit :). Ik heb net ook chocopasta gegeten; ik moest! :P
Ik drink tussen dat ik wakker word en dat ik wegga 2 glazen water, op school drink ik een flesje water (Spa) en als ik thuiskom zoveel mogelijk. Water stilt mijn honger. :+

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:36

Ik vind touwtjespringen veel leuker als lopen.
En het is juist dat een kwartier touwtje springen effectiever is als een half uur hardlopen, wat ik gehoord heb iig :)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:37

En trappen lopen? :P

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:41

Haha, ik heb zo'n hekel aan hardlopen, ik zie er echt lomp uit als ik dat doe. 10 minutenloop op school is ook altijd feest }:0 Misschien moet ik dat touwtje springen ook maar eens proberen. Kijken of ik er een 'talent' voor heb :+

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:43

Ja, maar heb net alweer 50 x buikspieren gedaan, dus die frietjes zijn er al weer een hééél klein beetje af! :o

Vanmiddag heb ik verder niet veel anders gegeten.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:45

Op school hou ik 10 minuten makkelijk vol; zolang ik maar met iemand loop. Maar buiten school heb ik niemand, en in mijn eentje buiten lopen vind ik niet fijn. We hebben wel zo'n renapparaat hier, maar daarbij hou ik het 5 minuten vol.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:47

Wij hebben thuis wel een crostrainer, maar daar heb ik nu niks aan. Voet gekneusd en dat duurt nog wel 3 weken.

Ik wou dat wij thuis zo renapparaat hadden. Vind dat 1 van de leukste fitness apparaten! :)

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:48

Mijn moeder zit er altijd op.. 30 minuten, wou dat ik het kon. :P

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:50

Heb een tijdje gefitnist voor me rug. En moest dus ook op loopband. Deed meestal 10/15 minuten en was helemaal bek af. :o

Maar, vind het altijd wel lekker om te hardlopen, met muziek natuurlyk. ;)

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:39

Ik meld me. :D

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:41

Ik heb een wanhopige huilbui gehad te paard, met mijn moeder erbij.. Voel me nu weer een beetje beter, 40 min op onze crosstrainer.. :)

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:48

Wat dan..?

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:02

Ik meld me ook :Y)

Ben ondertussen al 7 kg kwijt maar ben van plan om er nog iets van 3 af te sporten!

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:04

Ik wil ook 10 kilo eraf.. :D
Hoelang heb je erover gedaan? :)

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:07

Nou om eerlijk te zijn is het bij mij in fase's gegaan. Ik heb er eerst 3 kg afgesport en nu ben ik 4 kg in 3 weken kwijt. Door veel te sporten en weinig te snoepen en wat minder te eten..

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:46

Verradelijke caloriebommen.
Hoewel er redelijk gezonde versies op de markt zijn, is het toch altijd even oppassen geblazen bij diepvries-, magnetron- en andere prefab maaltijden. Als je slanker wilt worden, is het belangrijk dat je even het aantal calorieën checkt op de verpakking. Let hierbij ook op de hoeveelheid verzadigd (slecht) vet. Logisch natuurlijk dat een diepvrieslasagne slechter uit de bus komt dan een verse stoommaaltijd, maar soms kan schijn bedriegen.

Sap in een pak: wie drinkt het niet? Door de plaatjes van stukken fruit en etiketten als 'multivitafruit' word je echter afgeleid van de hoeveelheid suiker die er vaak in zit. Soms kun je op een verpakking lezen dat er geen suiker is toegevoegd, maar vergeet niet dat er in al die vruchten al behoorlijk wat suiker zit. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn, maar het hoort niet helemaal thuis in een caloriearm dieet. Bovendien zitten er meestal minder vezels in sap uit pak dan in je eigen versgeperste jus.

Bestond het maar: chips waar je niet dik van wordt. Helaas, in chips zit veel vet en hoewel light beter is, is het zeker geen mager product. Door het woord 'light' krijg je misschien de indruk dat je met een gerust hart de halve zak kunt leegsnaaien, maar dit is een verraderlijke calorieënbom! Wil de zak de naam 'light' mogen dragen, dan moet er in de snack zeker dertig procent minder vet inzitten. Het kan echter wel zo zijn dat de chips meer eiwitten en koolhydraten bevatten, en dat betekent extra calorieën. Even oppassen dus.

Magere yoghurt met krokante brokjes tarwe, haver en rijst lijkt misschien een gezond ontbijt, maar dat valt tegen. In de meeste knapperige varianten van muesli zitten namelijk behoorlijk wat suiker en verzadigde vetten. Ongezonder dan een volkoren boterham dus. Van nature zit er in de ontbijtbrokken al 7 procent suiker, maar dit gehalte wordt door de fabrikanten vaak aangevuld. Volgens de Consumentenbond is het percentage vezels en energie wél in orde.

Er gaat niets boven een goudeerlijke Hollandsche maaltijd zoals boerenkool met worst. En omdat je denkt gezond bezig te zijn, kies je voor magere rookworst. Maar schijn bedriegt soms. Al telt de magere variant een stuk minder calorieën dan de originele versie, nog altijd staat dit stuk vlees stijf van de verzadigde (slechte) vetten. Niet echt slim als je op dieet bent dus. Met een 250 kcal per 100 gram, zitten er in magere rookworst nog altijd veel meer calorieën dan in bijvoorbeeld kipfilet of tartaar.

xx

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:52

Zo verbrand je calorieën.
- Stofzuigen: 105 kcal
- Bed opmaken: 140 kcal
- Strijken: 150 kcal
- Vloer moppen: 170 kcal
- Drummen: 205 kcal
- Fietsen: 280 kcal
- Auto wassen: 310 kcal
- Wii'en: 0-420 kcal
- Seks: 0-500 kcal
- Verven & behangen: 320 kcal
- Grasmaaien: 340 kcal
- Dansen: 350 kcal
- Badkamer schrobben: 400 kcal
- Schaatsen: 500 kcal
- Traplopen: 560 kcal

Dus duik het bed in, ga naar buiten of maak schoon. Er is wat te doen! :P

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:54

Relaxed afvallen.
Een bezoekje aan de sauna is gezond, relaxed en goed voor het stimuleren van de stofwisseling. Ok, eerlijk is eerlijk, je valt er niet veel van af. De verloren kilo's aan vocht zitten er na een paar drankjes zo weer aan. Maar, het heeft een positieve uitwerking op die vervelend overtollige kilo's. Je lichaam krijgt de kans om al die opgebouwde afvalstoffen nu eindelijk eens kwijt te raken.

Van slapen word je slank. Althans, als we de onderzoekers van de University van Bristol moeten geloven. Zo schijnt het vetpercentage met maar liefst drie procent af te nemen met elk uur per etmaal dat we heerlijk in ons bedje liggen te dromen. Vrouwen die minder dan zeven uur per nacht slapen, komen bovendien sneller aan dan vrouwen die langer onder de warme dekens blijven liggen.

Ben je al die diëten zat? Kauw op kauwgom. Zo verbruik je al snel 36 calorieën minder op een dag. Het recept is simpel. Knabbel tussen lunch en avondeten een tijdlang op een lekker fris stukje bubble gum. Doe je dit elke dag van de week, dan smokkel je ongeveer zo'n 252 calorieën van je ‘dieet'. Is dat niet relaxed?

Het is nog net geen wondermiddel, maar het drinken van groene thee helpt zeer zeker bij het moeizame proces van afvallen. Schrap koffie en ‘gewone' thee van het menu en ga voor deze groene variant. Dit relaxte drankje bevat een heilzame combinatie van cafeïne en anti-oxydanten. En dat zorgt ervoor dat die extra kilo's voorlopig bij jou uit de buurt blijven.

Zoenen is niet alleen ontspannend, het is ook nog eens goed voor de lijn. Een kwartiertje kussen kost je toch al snel 30 calorieën. Bovendien stimuleer je met een passionele zoen de vetverbranding en daarbij is het bijzonder goed voor je gezondheid. Het helpt niet alleen tegen die vervelende gaatjes, maar het is ook het beste medicijn tegen stress.

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:55

Snel & gezond ontbijten.
Als jij ’s ochtends geen boterham weg krijgt, is een bord magere melk of yoghurt met muesli een prima alternatief. Let er wel op dat je gewone muesli kiest en geen krokante variant of cornflakes. Die zien er wel hip uit met hun verschillende vormen en kleuren en indrukwekkende lijst toegevoegde vitamines, maar ze zitten vol suiker en verzadigd vet. Sommige krokante mueslisoorten bestaan voor bijna de helft uit suiker. Dat is bijna net zoveel als in een spekkie!

Heerlijk, zo’n vers glas sinaasappelsap in de ochtend. En het zit ook nog eens boordevol vitamine C en foliumzuur. Let wel op als je wilt afvallen. Eén glas jus bevat namelijk evenveel suiker en zuur als cola. Wil je mager ontbijten dan kies je voor volkoren Knäckebröd en magere kaas. Vergeet niet om margarine te smeren op je knäckebröd of beschuit, want daarin zit vitamine D en het bevat nauwelijks calorieën.

Wie heeft er niet warme herinneringen aan en het dampende bord pap van mama. Niet te heet en met een beetje honing. Dat is lekker wakker worden! Heel wat beter dan die verantwoorde ‘light’ vlokken die zompig in een koud plasje melk drijven. Ze lijken veel gezonder dan ouderwetse ontbijtgranen, maar niets is minder waar. Havermout bevat minder suiker en meer vezels, onverzadigde vetzuren en vitamine B. Een appel of ander stuk fruit maakt het helemaal af.

Dat voedingsgoeroes het ook niet altijd met elkaar eens zijn, blijkt uit het ontbijtadvies van Gillian McKeith. Volgens haar is het geen goed idee om zuivel te combineren met graan. Daar zou je alleen maar winderig van worden. In plaats daarvan moeten we ’s ochtends aan de fruit- of groentensmoothie. Het liefst voorafgegaan door een glas water met citroen om de boel alvast lekker los te weken. Dus zet je wekker een kwartiertje eerder en leef je uit met een zelfgemaakt sapje van bijvoorbeeld bleekselderij, komkommer en wortel.

Je leest het goed: de ouderwetse boterham met appelstroop is een supergezond ontbijt! Ander beleg is ook prima, als je het maar met mate eet. Het beleg met het meest gezonde imago, het oer-Hollandse broodje kaas, is voor afvallers een gevaarlijke keuze. In kaas zit namelijk behoorlijk veel vet. Tot slot moet je er op letten dat je echt volkorenbrood eet, want ‘volkoren’ is een beschermde term en erg gezond. Als je een meergranenpistoletje bestelt, kan het best zijn dat je eigenlijk een wit broodje krijgt dat is bruin gekleurd.

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:58

Mensen die mooi willen zijn, laten zich makkelijk misleiden door allerlei onwaarheden over dieet. Niet doen! Top 5 onzinnige dieetfabeltjes.
Het is natuurlijk makkelijk om je gewicht goed te praten met het excuus dat je 'zware botten' hebt. Dat je hiermee gerust tien kilo van je massa af kunt trekken is onzin. Het gewicht van je botten kan wel iets schelen, maar hoogstens twee kilo. Voor wie zich heeft voorgenomen om af te vallen, kunnen de smoesjes over de loodzware botten dus overboord. Je zou wel kunnen beginnen over je dikke bos haar en je enorm zware tanden.

Het feit dat lijnen duur zou zijn is absolute onzin. Logisch dat mensen dit denken. Je ziet in de supermarkt door alle dieetproducten het bos niet meer. Speciale yoghurtjes, drankjes en shakes kun je echter prima missen. Wie af wil vallen, is prima af met producten waar van nature weinig vet en suiker in zit. Je kunt zelfs bergen geld besparen nu je de chips, snacks en chocolade even moet laten liggen!

Het lijkt een trend onder supermodellen, maar jezelf uithongeren is niet de manier om af te vallen. Je lichaam stelt zich in op weinig voedsel en zal er langer over doen om eten te verbranden. Daarnaast is het natuurlijk erg ongezond om bijna niet te eten. En wie gaat er nu vrijwillig in hongerstaking? Je krijgt bij lange na niet genoeg voedingstoffen binnen. Wie gezond af wil vallen moet wat geduld hebben.

Door alle koolhydraatarme diëten, zoals het Atkins-dieet, denken mensen dat pasta dik maakt. Geen spaghetti bolognese meer voor jou dus? Onzin! Het is juist een goede basis voor een gezonde maaltijd. Je raakt er verzadigd van, en dat terwijl er weinig vet en suiker in pasta zit. Combineer je pasta met groentes en sauzen om je maaltijden nog gezonder te maken. Wil je het echt goed doen? Kies dan voor volkoren pasta!

Wie denkt dat een vitaminepil net zo gezond is als een portie fruit of groente, heeft het mis. Wie met het slikken van een pilletje zijn ongezonde eetpatroon goedpraat, moet zichzelf nog eens hard achter de oren krabben. In fruit en groente zitten vezels en voedingstoffen die je lichaam hard nodig heeft. En zelfs in de allerbeste pilletjes vind je die niet terug. Als aanvulling is er natuurlijk niets mis mee!

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:59

Slecht geheugen zonder koolhydraten
Citaat:
Diëten waarbij je geen koolhydraten mag eten helpen je misschien afvallen, maar zijn niet goed voor het geheugen. Dat blijkt uit een onderzoek aan de Universiteit van Medford. Toch maar wat brood en pasta eten dus.

Dat je hersenen koolhydraten nodig hebben, is al langer bekend. Om te onderzoeken welk effect een dieet zonder deze voedingsstoffen op het geheugen heeft, werden er voor het onderzoek 19 vrouwelijk proefpersonen gevolgd. Een deel van hen volgde een ‘normaal’ dieet, de anderen een afvalmethode waarbij koolhydraten verboden waren.

De eerste week bleek dat de vrouwen met het normale dieet beter scoorden op een geheugentest. Zodra de andere vrouwen weer een kleine hoeveelheid koolhydraten binnenkregen, was hun geheugenfunctie weer normaal. Er bleek zelfs dat bij een kleine inname van koolhydraten er beter gescoord werd op concentratie.

Bron: healthcentral.com

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:00

Korte sprintjes net zo effectief als joggen
Citaat:
Gezond leven betekent dat je lijf regelmatig beweging nodig heeft. Dat dit niet altijd uren hoeft te duren, bewijst een onderzoek aan de universiteit van Glamorgan in Wales. Korte intensieve beweging is namelijk net zo effectief.

De onderzoeker concluderen dat je met korte sprintjes evenveel gewicht verliest als met jog- of fietssessies van 45 minuten. Dit gaat op als je drie keer per week zes 30-seconden-sprintjes trekt. Dit heeft hetzelfde effect als drie keer per week 45 minuten fietsen of joggen.

Mensen met overvolle agenda’s zijn waarschijnlijk sneller geneigd een sportprogramma met korte, hevige inspanning te volgen. Ook menen de wetenschappers dat deze manier van sporten geschikt is voor kinderen met overgewicht en mensen met een hoge bloeddruk.

Bron: healthday.com

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 00:07

Waarom is volkoren goed?
Citaat:
Het is bij de meeste mensen wel bekend dat je het beste kunt kiezen voor volkorenproducten. Maar waarom is dat eigenlijk? Wat zit er in volkoren dat niet in de witte variant zit? En wat zijn de gevolgen als je nauwelijks volkorenproducten eet?

Je hebt tegenwoordig van bijna alle producten ook wel een volkorenvariant. Denk aan volkorenbrood, volkorencrackers, volkorenbolletjes, volkorenontbijtkoek, volkorenpasta, volkorenrijst (zilvervliesrijst) en volkorenkoekjes. Maar ook granen zoals havermout en gerst zijn volkorengranen.

Granen in tact
Maak er een gewoonte van om altijd te kiezen voor volkoren. Dit is beter voor je gezondheid en je zult merken dat je na een tijdje niet anders meer wilt!

Maar waarom is volkoren nou zo goed? Om dit uit te kunnen leggen, moet je eerst weten wat volkoren precies inhoudt. Volkoren betekent eigenlijk dat de granen die zijn gebruikt nog helemaal in tact zijn.

Een graan bestaat uit vier onderdelen:

- Meellichaam, binnenste gedeelte. Bevat veel zetmeel, B-vitamines, ijzer, fosfor, vet en water.
- Aleuronlaag, dunne eiwitlaag om het meellichaam. Bevat veel B-vitamines en mineralen.
- Zemel, de buitenste laag van de graankorrel. Bevat veel mineralen.
- Kiem, bevat veel onverzadigd vet, B-vitamines, vitamine E en mineralen. De kiem wordt altijd verwijderd uit het graan. Omdat deze veel vet bevat, kan het graan namelijk sneller bederven.
Witte producten, zoals witbrood en 'gewone' pasta, bevatten alleen het meellichaam, de rest wordt er door bewerking vanaf gehaald. Doordat het grootste gedeelte van het graan verwijderd wordt, gaan ook veel voedingsstoffen verloren.

Volkorenproducten bevatten voornamelijk veel meer vezels dan de witte tegenhangers. Daarnaast bevat het meer B-vitamines, vitamine E, ijzer, calcium en fosfor.

Volkorentarwebloem
Veel mensen denken dat ze al goed bezig zijn wanneer ze altijd bruinbrood kopen. Maar helaas is dat te makkelijk gedacht. Veel broden worden namelijk bruin gekleurd met moutextract, waardoor het gezonder lijkt dan het eigenlijk is.

Kijk daarom altijd goed naar de ingrediënten! Is het eerste ingrediënt volkorentarwebloem, dan heb je een goed brood te pakken. Gewoon tarwebloem of bloem is minder goed, dat zijn namelijk de bewerkte graansoorten die alleen nog het meellichaam bevatten.

Tekort aan vezels
Wist je bijvoorbeeld dat 1 snee volkorenbrood 3 keer meer vezels en ook 3 keer meer ijzer bevat, dan een snee witbrood? 100 gram gekookte zilvervliesrijst bevat bijna 3 keer meer vezels en 1,5 keer meer ijzer, dan gewone rijst. En 100 gram gekookte volkorenpasta bevat ruim 7 keer meer vezels en ruim 3 keer meer ijzer dan gewone pasta.

Het grootste risico van alleen maar witte producten eten, is dat je een tekort aan vezels binnenkrijgt. Van een tekort aan vezels kun je problemen krijgen met je darmen en stoelgang.

Daarnaast is het ook belangrijk bij overgewicht. Vezels zorgen er namelijk voor dat je langer verzadigd bent, waardoor je over het algemeen minder eet. Als je te weinig bruinbrood eet, kan dit ook leiden tot een tekort aan ijzer en daaruit volgend bloedarmoede.

Om te zorgen voor voldoende vezels en voor een goede opname van ijzer is het belangrijk dat je naast volkorenproducten ook veel groente en fruit eet.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 06:15

Interessante stukjes :j

Gister heb ik toch wel een redelijke dag gehad naast mijn worstenbroodje en saucijzenbroodje :+
maar normaal at ik veel en veel meer dus ik maak me er niet druk om :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:18

Goh, interessant!
Huilbui was omdat ik mijn gewicht zó zat was.. :=

Heb net een sneetje brood en een ei gegeten. Als ik een ei eet hoef ik meteen de rest van de dag veel minder te eten :') dan heb ik bijna geen honger..