Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:50

Joyckuh schreef:
C_arola schreef:
Dan kun je niet anders??
Sorry dit komt bij mij heel bot over.
Als je dan wel de keus zou hebben als stel je kind raakt bij een ongeluk betrokken en raakt verlamt, in coma en als ze wakker word dan heeft ze een veel lager denkvermogen door de ongeluk gekregen, kan zelf niet meer aankleden, praten of eten. Dan zou je er nog voor kiezen om het kind niet te laten leven als het mogelijk was?

Ik denk dat ik die keuze zou maken. Tenzij mijn kind nog mogelijkheid heeft om een aantal dingen opnieuw aan te leren. Als ik het alleen maar praten, of eten. Echter, blijft mijn kind leven als een kasplantje? Nee, dan zou ik de keuze maken de behandeling stop te zetten en mijn kind laten gaan.... Hoe moeilijk ook.

Idem hoop ik dat mijn ouders dezelfde beslissing maken als ik een ongeluk krijg en moet verder leven als een kasplantje. Dat wil ik niet, dan vind ik geen menswaardig bestaan...

Er is vaker bewezen dat mensen veel meer kunnen dan de wetenschap voor mogelijk hadden gehouden.
Mensen die leefden als ''kasplantjes'' en het zo weten te redden dat ze konden lopen, praten en simpelweg (of eigenlijk niet) kunnen genieten van hun leven.
Zou je dan luisteren naar de wetenschap? Hetgeen dat het onmogelijk houd dat mensen beter kunnen worden als ze bepaalde dingen hebben meegemaakt?
Ik zou het niet kunnen.
Ik zou luisteren naar mijn kind, wat hij wil, en ik zou hem niet doden als hij dat niet wilt.
Klinkt hard, maar zo zie ik het.
En ja, je kan luisteren naar mensen in een coma, naar kinderen, door in hun leven vragen te stellen wat zij zouden willen mocht er zoiets gebeuren.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:51

dobbel schreef:
maar het is al een kind wanneer het in je buik zit, en dan kan je nog wel kiezen weg halen of niet, nee hoor ik zie geen verschil.

Vanaf het moment dat ik weet dat ik zwanger ben, is het imo een baby. Wat de wetenschap daar ook over zegt.
En ik zou mijn kind niet kunnen weghalen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:53

ik denk dat je alleen weet wat je keuze zou zijn als je daadwerkelijk voor de keuze zelf hebt gestaan...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:53

trisca schreef:
ik denk dat je alleen weet wat je keuze zou zijn als je daadwerkelijk voor de keuze zelf hebt gestaan...

Dat ben ik met je eens!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:54

C_arola schreef:
dobbel schreef:
maar het is al een kind wanneer het in je buik zit, en dan kan je nog wel kiezen weg halen of niet, nee hoor ik zie geen verschil.

Vanaf het moment dat ik weet dat ik zwanger ben, is het imo een baby. Wat de wetenschap daar ook over zegt.
En ik zou mijn kind niet kunnen weghalen.

Ik vond het toen nog heel onwerkelijk, vond het pas 'echt' toen ik hem in mijn armen had.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:54

Nee hoor, voor mij is dat echt niet aan de orde, ik weet wat ik doe dan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:55

DaanxBien schreef:
Zou jij als je bij de eerste echo hoort dat je kind gehandicapt zal worden het houden of aborteren?

Maar de verzorging van een kind met een handicap gaat niet over een nacht ijs.. Zeker niet als het heel zwaar gehadicapt is..
.

Ik zou het laten aborteren. Klinkt heel hard maar ik weet van mezelf dat ik de verzorging niet aan zou kunnen. Ik zou er aan onderdoor gaan. Ja klinkt egoistisch ik weet het. Maar je kan het ook van de andere kant zien. Als het kind een ernstige handicap heeft en daardoor een mensonwaardig leven gaat lijden, is het dan ook niet egoistisch om het wel te houden?
Er zijn zoveel voors en tegens en ik begrijp ze allemaal. Het is en blijft heel moeilijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:56

Maar wie bepaald wat een menswaardig leven is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:57

ieder voor zich bepaalt dat.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:59

wat jezelf het makklijkst uit komt, nee dat kan je niet zelf bepalen vind ik.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:00

Tja ik vind dat weer erg makkelijk, oh ik heb er nu geen zin in hup we laten het weghalen. Net als reacties ik kan het niet, daar hebben ze ook een bepaalde gezegde voor werd mij altijd gezegd wanneer ik zei kan ik niet. Maar goed dat is ook ieder voor zich om die beslissing te maken!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:01

C_arola: Als er mogelijkheid is op enig herstel, ja dan zou ik doorzetten. Maar ik zou er niet zo ver in gaan dat mijn kind op zijn 10de al naar verzorgingstehuis moet omdat hij niks, maar dan ook niks kan...
En heel zeker dat wanneer mijn kind na een ongeluk, ernstige ziekte zonder beter worden of wat dan ook aangeeft niet verder te willen leven, ik niet egoistisch ben en hem laat gaan. Ik hoop nooit voor deze onmenselijke keuze te staan, maar ik hoop toch dat ik niet uit puur egoisme zal handelen omdat ik per se mijn kind bij mij wil houden! koste wat kost! Mijn kind kan rennen, praten, zelfstandig eten, boos zijn, uithuilen, zijn verhaal vertellen en nog veel meer! Als dat hem afgepakt word en hij zal nooit meer zelfstandig iets kunnen, moet ik hem dat aan doen?
Ik zou ook niet willen leven in een rolstoel, iemand die mij om de 5 uur een schone inco aan doet, mij op gezette tijden eten geeft, wast of wat dan ook! Nee, zo zou ik niet willen leven! Moet ik dan mijn kind wel zo laten leven? Dat zou egoisme zijn, gewoon alleen vanwege het feit, dat ik hem niet kwijt wil...

En ja, ik weet dat een mens tot meer in staat is dan de wetenschap denkt. Ik heb een vrouw terug zien komen uit de dood vanwege de familie die niet op wilde geven. De arts daarentegen wilde er niks meer aan doen, deze vrouw zou het toch niet overleven, nooit meer wakker worden. Mw kwam bij, en wilde niet meer.... Gewoon omdat ze nooit meer zelfstandig zou kunnen lopen, nooit meer alleen ergens naar toe zou kunnen gaan. Zo'n leven wilde ze niet. Ik begrijp dat, ik wil dat ook niet. En dat wil ik ook niet voor mijn kind. Ten alle tijden niet...

Mistral; Dat is ieder zijn eigen visie, naar mijn mening is dat niet leven als een kasplantje, of te wel, volledig afhankelijk zijn van anderen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:02

Nou dat vind ik wel weer hard hoor Natalie, ik denk niet dat het zo is 'ik heb er nu geen zin in, hup weghalen'.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:03

Maar dat leven als kasplantje zul je van te voren ook niet weten. Je hoort of het kindje gezond is of niet en zelfs dan heb je geen garanties.

Charaz: Ze zijn er hoor

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:03

En dan nog kan en mag je niet een ander veroordelen.

Er zijn hier mensen gewoon tegen abortus, dat is al 1 ding.

Ik hou echt van mijn broer, maar heb soms best moeite met gehandicapten bijv op zijn dagbesteding. Het verschil is dat hij mijn broer is en ik met hem vanaf zijn geboorte ben opgegroeid. Dat kan je niet vergelijken met vreemden. Ook als dat zgn gezonde mensen zouden zijn.

Mijn zoontje heb ik niet kado gekregen zo gezegd en daar is echt wel verdriet aan vooraf gegaan. Toch weet ik niet wat ik had gedaan als ik de keus had gehad. Dat kan ik gewoon nooit zeggen.

Mensen oordelen hier van 2 kanten te makkelijk. Het is namelijk als ouders wel moeilijk om 1 kind alles te kunnen geven en het andere niet. Ja, mijn ouders hebben gezorgd dat mijn broer altijd gelukkig is en niks tekort komt, zover dat voor hem kan. Maar het is heel normaal dat je het beste wil voor je kind. Ik heb inmiddels vaker in het ziekenhuiis gelegen en dat is ook niet fijn voor mijn moeder.

Ik zou mijn kind never niet wegdoen als er wat mee zou zijn en alles doen om hem het beste leven te geven, dat doe je omdat het je kind is. Dat staat los van zo een moeilijke keus als je op een wolk zit omdat je happy zwanger bent.

Het heeft niks met tijd of geld te maken. Je komt gewoon beperkingen tegen. En je kan wel roepen dat je alles voor je kinderen over hebt. Maar mijn moeder moest wel haar zaak sluiten EN er moet wel eten op tafel komen gewoon. Ze had het ervoor over en we zijn wat dat betreft niks tekort gekomen, maar mijn moeder is ook een mens. Zij had ook keihard voor die zaak gewerkt. Moet haar leven minder zijn, omdat zij 2x een kinderwens had? Dat vind ik niet. Ik vind dat zij heel veel voor mijn broer over heeft al 31 jaar, maar ze heeft een ander leven dan menig vrouw van die leeftijd.

Dan moet je maar geen kinderen nemen slaat echt nergens op. Er zijn mensen die ''per ongeluk'' zwanger worden en die absoluut geen kinderen hadden mogen krijgen. En er zijn mensen die graag kinderen willen en ze alles willen bieden. Daar is niks mis mee, dat je dat had gewild en vaker niet kan met een gehandicapt kind.

En dan maar heel cru is een abortus kort pijnlijk voor het ongeboren kind als het al iets voelt. Een leven lang pijn is veel langer lijden. Ik kan het ook omdraaien, dat iemand dat zijn eigen kind soms aan wil doen, omdat iemand per se kinderen wil.

En zo kan je bezig blijven. Mijn broer heeft geen pijn, dus weer een andere situatie........Maar heeft wel veel beperkingen, ook weer anders.

Instellingen zijn leuk en aardig, maar idd gaan ouders dood, worden ze vergeten door andere familie en voelen dze mensen dat ook wel. Mijn broer woont thuis en heeft echt wel gevoel als hij 1 van ons zou moeten missen. En vreemden, ook al zijn ze nog zo leuk opgeleid doen het zeker niet allemaal zo goed en netjes. Het gaat er ook zeker bij de instellingn niet op vooruit en dat merk je helaas aan het personeel. ( sorry voor wie ik daarmee kwets, maar dat is al jaren zo)

Je kan gewoon niet oordelen voor een ander of elke situatie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:05

dobbel schreef:
wat jezelf het makklijkst uit komt, nee dat kan je niet zelf bepalen vind ik.

Moet een ander het voor je uitmaken dan?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:07

Nou gewoon van te voren bedenken dat de kans er in zit, wil je dat niet, niet aan kinderen beginnen, zo simpe zie ik het.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:11

Mistral: Dat weet je niet van te voren, maar je moet het ook niet zo ver laten komen en dus een behandeling door zetten... Is mijn mening. Weet ik van te voren dat mijn kind een ernstige afwijking heeft, wil hem een leven vol schaamte, pijn en verdriet besparen en dus aborteren... Nogmaals, je wenst je ergste vijand geen leven vol pijn en verdriet toe door een ernstige beperking, waarom je eigen kind dan wel? Als ouder zijnde ben je de enige die je kind kan behoeden voor zo'n leven, waarom zou je dat dan niet doen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:13

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met uitspraken als dat ze veel pijn hebben. Bovendien zijn er ook "gezonde" mensen die veel pijn hebben dus ook dat kun je niet uitsluiten. Het was wel vele malen makkelijker geweest als ze dat met zekerheid konden zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:13

Dobbel zo werkt het niet. Dat is jouw mening en die van anderen misschien, maar voor velen niet en dat moet jij ook respecteren.
Helaas mag men gewoon kinderen nemen en hebben de zgn gezonde kinderen het vaak al veel te moeilijk bij verkeerde ouders. Dan moet je je daar eens druk om gaan maken. Mensen die per ongeluk tig keer ouders worden en niet geschikt zijn.

Je mag gewoon een kinderwens hebben en er vanuit gaan dat het wel goed gaat en je wel een leuk leven hebt met je kinderen. Je hoeft niet alleen naar de keerzijde te kijken, want je kan de toekomst niet voorspellen.

Ik kwam alleen te staan en vind dat ook niks, maar dan doe je nog meer je best. Ik iig wel!

En als je kind er is en er gebeurt wat, reageer je echt heel anders weer. Dat zijn compleet verschillende dingen.

En ik weet waar ik het over heb, want die van mij kwam ook niet zomaar en ik zie door hem juist wat er gebeurt bij andere gezinnen. En uit eigen ervaring dus met een zwaar gehandicapte broer.

TE fanatiek is ook nooit goed, onthou dat maar.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:16

dobbel schreef:
Nou gewoon van te voren bedenken dat de kans er in zit, wil je dat niet, niet aan kinderen beginnen, zo simpe zie ik het.

zou jij uberhaubt wel een echo laten maken dan? Als ik je zo begrijp is jou mening (kort samen gevat) Dat als het kind levensvatbaar is moet je ervoor zorgen en is het niet aan jou de zwangerschap af te breken. Is het dat niet krijg je een miskraam...

Ik heb veel respect voor dat standpunt. Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:17

Joyckuh schreef:
C_arola: Als er mogelijkheid is op enig herstel, ja dan zou ik doorzetten. Maar ik zou er niet zo ver in gaan dat mijn kind op zijn 10de al naar verzorgingstehuis moet omdat hij niks, maar dan ook niks kan...
En heel zeker dat wanneer mijn kind na een ongeluk, ernstige ziekte zonder beter worden of wat dan ook aangeeft niet verder te willen leven, ik niet egoistisch ben en hem laat gaan. Ik hoop nooit voor deze onmenselijke keuze te staan, maar ik hoop toch dat ik niet uit puur egoisme zal handelen omdat ik per se mijn kind bij mij wil houden! koste wat kost! Mijn kind kan rennen, praten, zelfstandig eten, boos zijn, uithuilen, zijn verhaal vertellen en nog veel meer! Als dat hem afgepakt word en hij zal nooit meer zelfstandig iets kunnen, moet ik hem dat aan doen?
Ik zou ook niet willen leven in een rolstoel, iemand die mij om de 5 uur een schone inco aan doet, mij op gezette tijden eten geeft, wast of wat dan ook! Nee, zo zou ik niet willen leven! Moet ik dan mijn kind wel zo laten leven? Dat zou egoisme zijn, gewoon alleen vanwege het feit, dat ik hem niet kwijt wil...

En ja, ik weet dat een mens tot meer in staat is dan de wetenschap denkt. Ik heb een vrouw terug zien komen uit de dood vanwege de familie die niet op wilde geven. De arts daarentegen wilde er niks meer aan doen, deze vrouw zou het toch niet overleven, nooit meer wakker worden. Mw kwam bij, en wilde niet meer.... Gewoon omdat ze nooit meer zelfstandig zou kunnen lopen, nooit meer alleen ergens naar toe zou kunnen gaan. Zo'n leven wilde ze niet. Ik begrijp dat, ik wil dat ook niet. En dat wil ik ook niet voor mijn kind. Ten alle tijden niet...

Mistral; Dat is ieder zijn eigen visie, naar mijn mening is dat niet leven als een kasplantje, of te wel, volledig afhankelijk zijn van anderen...

Ik zou mijn kind ook niet in leven willen houden terwijl zij wil sterven.
Dat zou in mijn ogen ook egoïstisch zijn!
Waar ik alleen mee zit is dat veel mensen uit gaan van wat de wetenschap zegt, terwijl er veel bewijzen zijn van ongelovige verhalen van mensen die ''normaal'' kunnen leven en genieten terwijl de wetenschap dat niet mogelijk had gevonden.
Hoe weet je of een persoon een mensonwaardig bestaan heeft?
Ik zou dat niet kunnen bepalen voor een ander.
Ik ben het met je eens dat een kind dat aangeeft niet meer te willen leven, dat je daarna luistert en dat bij je keuze legt om te beslissen door te gaan of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:18

Als je er idd zo over denkt kan je beter geen echo laten maken. Net als de heel kerkelijk gelovige gezinnen bij ons uit de buurt, die willen ook geen echo's.

superpony

Mistral, veel mensen weet je wel of ze lijden. Mijn broer is ooit geopereerd en de arts wist zeker dat hij veel pijn had na die operatie. Ze konden hem alleen moeilijker beoordelen, omdat ze hem niet kenden. Mijn moeder is dus regelmatig gevraagd hoe zij hem vond etc. Je kent je kind op een gegeven moment wel goed natuurlijk.

En ja, ook gezonde mensen hebben pijn of krijgen wat. Maar ook die mensen hebben soms zelf de keus en kiezen om NIET meer zo te willen leven. Kan ik genoeg voorbeelden van noemen ook.

Het blijft een discussie waar je nooit 100% uit gaat komen.

Joyckuh

MISTRAL94 schreef:
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met uitspraken als dat ze veel pijn hebben. Bovendien zijn er ook "gezonde" mensen die veel pijn hebben dus ook dat kun je niet uitsluiten. Het was wel vele malen makkelijker geweest als ze dat met zekerheid konden zeggen.

Pijn is niet alleen lichamelijke pijn, maar ook geestelijk. Wat naar mijnes inziens veel erger is. Een kind met besef van zijn handicap zal vast wel eens een fase doorgaan waarin hij/zij merkt anders te zijn dan anderen. Zich afvragen waarom hij niet zo is als andere kindjes. Jaloers zijn om dat hij ook in achtbaan wil en er niet in mag vanwege zijn beperking. En vele zullen dit nooit volledig accepteren...

Gezonde mensen kunnen ook pijn hebben, ben ik met je eens