Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:19

Och, wat een narigheid.
Ook ellendig dat hij zichzelf niet meer is en zo met zichzelf in de knoop zit. De medicijnen kunnen een hoop ellende veroorzaken en het is ook niet ondenkbaar dat er ook iets in z'n hoofd zit waardoor het allemaal moeilijk gaat. Vreselijk voor zichzelf, maar ook voor jullie om aan te zien :knuffel:

Momo94

Re: Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:03

Jeejte Britt, wat heftig allemaal! :knuffel:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 22:03

Phoe wat een ellende. Dat worden pittige weken. Maar, stel ook jouw grenzen Britt. Bijspringen waar kan maar niet dat jij er ook helemaal aan onderdoor gaat.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 09:43

Hij was gisteren wel veel beter dn kan terug op een stoel zitten, lijkt net of er niets aan de hand is…

Mijn man en ik hebben wel weer ruzie gemaakt, hij was mij kotsbeu, al 4jaar! En alles moet om mij draaien omdat ik niet zomaar nog op reis wil vertrekken en het is altijd rond mij… terwijl ik echt al heel veel gedaan heb voor hem en mezelf aan de kant heb gezet… ik ben echt gekwetst…

Ik had ook nog het verslag van mijn scan waar het volgende in stond
Afbeelding

Dus ik stuurde dit naar hem en ik zei: ja, ik weet niet of mijn scan zo goed is (omdat ik anders geen verschil heb met de vorige)

En dit kan ook wel mijn rugpijnen verklaren.

Kreeg ik ook een serenade dat ik daar niks van kende en dat ik dat niet moet lezen, maar ik wil wel weten wat er aan de hand is met mijn lichaam… en ik bel maandag gewoon de arts op…

Dus alles draait in de soep thuis…

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 11:18

Oooh Britt. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet denken/zeggen. Wat krijg je weer op je bord.

Gewoon gemeen van je man. Ook al krijgt hij nu ook dubbel op z’n bord. Jij en z’n vader. Hij mag daar boos/verdrietig of wat dan ook zijn. Hij mag van zaken vreselijk balen, maar zijn uithaal is oh zo niet eerlijk naar jou. Jij hebt ook niet om deze situatie gevraagd. Jullie zitten zo in een visuele cirkel met jullie gevoelens.

Denk goed na van wat jij wil en hoe je dat wil en wat je kan accepteren en wat je absoluut niet kan tolereren.

Hele dikke knuffel voor jou.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:14

Balen Britt en wat lastig. Sterkte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:29

Dat is niet lief inderdaad. Hij zal het best lastig hebben nu maar dat betekent niet dat hij het zo op jou mag afreageren. Wat sneu voor je.

Dat stukje gearceerde tekst houdt in dat er verdikkingen zijn gevonden van het borstvlies (pleura) aan de achterkant en onderkant van de longen, zowel links (LiOK = linkeronderkwab) als rechts (ReOK = rechteronderkwab). En nog aspecifiek wil zeggen dat de oorzaak nog niet bekend is en nog onderzocht moet worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:03

Wat verdrietig dat het zo loopt Britt.

Maar ik snap zijn rollercoaster ergens ook wel, zowel partner als vader zijn ernstig ziek. Ik heb even teruggekeken maar iets meer dan 2 maanden geleden voelde je je nog heel slecht en was je bij je ouders schrijf je hier.
Daarna komt het geweldige nieuws dat je met de para dressuur mee kan doen en lees ik vooral over heel veel trainen.
Ik mis eigenlijk (maar misschien heb je die gewoon niet opgeschreven hier, dat kan ook heel goed) de quality time momentjes met je man.
Heel verdrietig natuurlijk dat de reis voor nu niet door kan gaan maar is het geen optie om op een later moment te gaan?

Sterkte samen, ik denk dat jullie beide maar speciaal ook je man alle kracht nodig hebben die er is om dit aanstaande verlies te verwerken.

Ik weet nog dat mijn moeder ernstig ziek was (niet te vergelijken want mijn partner is gezond) dat mijn hoofd af en toe zo vol zat dat er letterlijk niks meer bij kon en ik dan ook zo kon uitschieten als er toch nog iets bij kwam. Jullie moeten dit samen doen en probeer elkaar hierin te respecteren.

Sterkte

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 14:44

Het trainen doe ik tijdens zijn werkuren. Daar heeft ie geen last van… doe ik ook alles zelf voor.

We hebben zeker nog wat quality tijde gehad we zijn al een paar keer gaan motorijden ook in clubverband hebben we een stand gehad waar ik eigenlijk achterstond en hij dan connecties maakte maar dat was gezellig omdat er ook veel bekend volk was. Ik ben ook veel gaan helpen bij hem dus dat is een beetje qualitytime omdat we dan mekaar ook wel plagen, het ging in mijn ogen goed tot zijn vader in de kliniek belanden, dan ging de aandacht naar vader en ook moeder, wat normaal is!

Maar zo aanvallen met ik ben u al 4 jaar kotsbeu! Dat wil zeggen dat hij vanaf mijn kanker eigenlijk niet meer bij mij wou zijn! En dan een jaar later trouwt ie dan met mij, was dat dan ook tegen zijn zin of gewoon omdat ik hem gedwongen zou hebben of hij niet anders kon…

Ik ben echt diep gekwetst, dan had ie mij moeten verlaten vanaf hij wist dat ik kanker had… en hij moet nu maar 1 keer om de 3 weken rijden om me te brengen, mijn vader komt me dan halen… zelfs dat lijkt te veel en voor mijn resultaten blijft ie niet hoor, hij moet gaan werken dan, auto uit zodat meneer kan doorrijden

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:49

Wat een verdrietige situatie.
Het klinkt wel alsof jullie helemaal niet met elkaar praten. Weet jij wat hij nodig heeft in deze heftige tijden? En weet hij wat jij nodig hebt?
Tijd met vrienden en events zijn niet quality time, ga samen zitten, investeer in elkaar.

En allerbelangrijkst; wat wil jij?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 15:02

Hij praat over niets, als ik dan probeer te praten als ik iets merk vliegt hij uit.

We hebben ook terug wat quality time gehad }> op zijn initiatief. Hij doet echt wel moeite alleen nu schiet het er over wat zeer begrijpelijk is.

Maar ik vind dat er geen enkel excuus is om zo uit te vliegen tegen je vrouw

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 15:03

In ieder geval…

Ik maak me ook wat zorgen over mijn gezondheid want in het begin stadium had ik dus ook op mojn longen en longvlies kanker.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 15:49

Je man heeft nu heel wat op zijn bordje. Hij leeft ook al 4 jaar met jouw gezondheid, dat gaat hem niet in zijn koude kleren zitten en de opmerking "jou al 4 jaar kotsbeu zijn" wordt volgens mij eerder bedoeld als "die hele toestand, de kanker" en niet jij als persoon.

Daarbovenop, verliest hij nu ook nog eens zijn vader aan diezelfde rotziekte... Wat ook jouw delicate gezondheid weer dichterbij brengt want hij beseft ook wel dat dat even goed met jou kon gebeuren...

Ontzie hem wat voor nu, hij heeft het niet makkelijk nu en dan schreeuw je al wel eens iets wat je helemaal niet zo bedoelde of niet had moeten zeggen.

Het gaat nu op dit moment inderdaad even om hem en zijn vader.
Voor iets anders is nu even gewoon geen ruimte vermoed ik.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:18

Toch vind ik mensen wel makkelijk oordelen.. mijn man heeft vergelijkbare situatie zijn vader is overleden aan kanker. Zijn schoonmoeder (mijn moeder) heeft kanker en zijn partner, ik dus , heeft kanker.

Die praat en doet ook niet zo.. en steunt mij ook nog altijd want ja okm tijdens het overlijden van zijn vader gingen mijn behandelingen gewoon door....natuurlijk is het zwaar! Maar als patiënt zelf zijnde is het nog zwaarder.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:35

Je kan de ene persoon niet vergelijken met de andere.
De ene mens reageert anders dan de andere.
Het ene is niet beter of erger dan het andere.

Begrip gaat in 2 richtingen.
Van partner naar patiënt maar ook van patiënt maar partner of mantelzorger want het is niet altijd zwaarder voor de patiënt. Soms is het ook evengoed gewoon zwaarder voor de mantelzorger of partner.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:13

Ik gok je zelf nooit kanker patiënt geweest bent? Want dat het voor de partner zwaarder is... kankerbehandelingen zijn echt alles behalve kattenpis en ik zeg niet dat het níet zwaar is voor partner. Maar zwaarder? En je vrouw voor vanalles uitmaken? Nee daarvoor heb ik geen begrip eigenlijk...

Ik gun niemand alle chemokuren ,operaties, bestralingen en andere doelgerichte behandelingen. En ja als partner sta je soms machteloos maar dat is nog wel anders dan alles zelf ondergaan.

Ik snap britt heel goed. Je lichaam is gewoon kapot en functioneert niet meer zoals dat van een gezond mens. Laat staan wat het mentaal doet met je dat het zwaard van damocles boven je hoofd hangt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:26

Sansa, zo in de verdediging schieten, daar bereik je niets mee. En gokken over een ander iemand en wat die aan ervaringen of problemen heeft of gehad heeft, is ook geen mooie eigenschap.

Al wat ik zeg is dat die man het zelf ook moeilijk genoeg heeft nu en dat ook hij het verdient om nu effe niet veroordeeld te worden.
Want zoals je zelf al zei immers: wat oordelen mensen toch makkelijk hé... Dat gaat ook op voor iedereen namelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:38

Ziekte en rouw zijn een forse 'relatietest'. Iedereen gaat er anders mee om. Soms lukt het om elkaar te blijven steunen, soms (even) niet.
TS, ik hoop dat je mensen om je heen hebt waar je mee kunt praten. Sterkte en wijsheid gewenst.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:44

Phoe, weer even knap lastig voor jou Britt. Je man die niet steunend is op dit moment, en de zorgen over wat je op het verslag gelezen hebt.
Dikke knuffel meid :(:)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:44

Ik reageer puur op dat je kennelijk wil stellen dat mensen die niet ziek zijn maar naast een partner met kanker staan het zwaarder hebben dan de kankerpatiënt zelf.

Als je zelf geen kanker hebt gehad kun je dit nooit maar dan ook nooit je voorstellen hoe het is dat te hebben en al die klote behandelingen maar te moeten ondergaan. Kun je vinden ik geen mooie eigenschappen heb maar het schiet me echt een beetje in het verkeerde keelgat dat je die vergelijking durft te maken eigenlijk. Dat iemand het zwaar heeft, eens! Maar zwaarder? Nee echt niet sorry dat gaat er bij mij niet in. En je partner zo afblaffen die zit te wachten op een spannend uitslag ook niet.

Britt is bang voor een uitslag en is terecht verdrietig door de reactie van haar man wat ik zeer terecht vind.

Kanker hebben is al ontzettend eenzaam en niet vergelijkbaar met wat dan ook. Ik snap britt echt volledig. Ik dacht ook altijd ik me ontzettend goed voor kon stellen hoe naar het voor de kankerpatiënt zijn moest. Tot ik zelf kanker kreeg. Nee het is niet in te beelden wat dat met je doet.

Maargoed prima agree to disagree ;)

Dikke knuffel britt en mijn pb staat altijd open als je even je ei kwijt wil <3

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:48

Little_Gift schreef:

Van partner naar patiënt maar ook van patiënt maar partner of mantelzorger want het is niet altijd zwaarder voor de patiënt. Soms is het ook evengoed gewoon zwaarder voor de mantelzorger of partner.

Misschien moet je niet interpreteren wat je zelf wil interpreteren.

Soms is het ook evengoed gewoon zwaarder voor de mantelzorger of partner is niet specifiek bedoeld dat die het zwaarder heeft dan de patiënt (dat staat er immers ook niet namelijk) maar dat die het de ene keer zwaarder heeft dan de andere keer én dat lijkt me in de situatie waar deze man NU inzit, wel heel terecht.

Hij zal het nu veel zwaarder hebben dan pakweg vorig jaar bijvoorbeeld, nu zijn vader op sterven ligt.

Het is dan echt niet mooi van je om zo van leer te trekken jegens de man van Britt want zo gooi je ook nog een beetje extra olie op het vuur.
Dat lijkt wel bijna stoken.

Nergens voor nodig en echt niet juist.

Die man zit namelijk ook op iets spannends te wachten, namelijk de dood van zijn eigen vader!

En nu staak ik mijn reacties op jou, dit is namelijk niet jouw topic en het gaat hier niet om jou.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:02

Little_Gift schreef:

Persoonlijk niet mee eens (als het gaat om dat de ene manier van reageren niet beter is dan de andere). Ik heb het als bijstander meegemaakt (vrouw heeft kanker met 30% overlevingskans, samen met man en kind van één jaar). Het is inderdaad ook zwaar voor de partner, de onzekerheid, het afwachten,... Het is geen wedstrijd om wie het het zwaarst heeft. Het is (imo) wel duidelijk dat de reacties van Britt haar man niet helpen in deze situatie- en ik heb eerder de indruk dat het haar herstel belemmerd. Deze relationele stress vraagt extra lichamelijke en mentale kracht. Uiteraard vraagt deze situatie ook mentale kracht van haar man en het is duidelijk dat hij hier niet goed mee om kan gaan. Al praat dat niet goed hoe hij tegen Britt reageert. Laat de kanker even weg en lees dan hoe haar man reageert; is dat acceptabel? Toont dit een gezonde relatie?
Ik heb hier nog nooit eerder gereageerd- mede omdat ik geen discussie wil openen en me liever afzijdig hou, maar het is niet pas sinds vandaag dat ik denk dat het gedrag van Britt haar man gewoonweg ongezond is...

Natuurlijk kennen we de volledige context niet (hoe Britt zich tegenover haar man gedraagt) en zijn er altijd 'meerdere kanten', maar ik vind dat er hier te mild naar het gedrag van haar man gekeken wordt. Ik denk dat het al eerder aan bod gekomen is, dat haar man geen psychologische begeleiding/ondersteuning wil?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:42

Deze naam je hebt het heel goed verwoord!
Ook eens met Sansa! Toen mijn stoere altijd positieve vriendin op mijn vraag." hoe het met haar ging", zei:" ik doe mijn best", toen wist ik genoeg. Heb er slecht van geslapen. Kanker is inderdaad loodzwaar en een eenzaam traject. Begrip vanuit de nabije omgeving van de inner circle is zo vreselijk belangrijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:48

Zullen we de discussie over wie net zwaarder heeft hier weer stoppen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:56

Britt haar man is vaker een zak hooi tegen haar. Schofterig en totaal onnodig, of je het nu zwaar hebt of niet... Je hoeft niet te reageren als een l*l, klaar. Britt is zijn vrouw en ze vecht als een leeuw (ook voor hem en zn fam.) dus een vrachtlading respect vanuit hem is op zn plaats.

Britt ik vind het schandalig hoe hij je behandeld. Dit is echt niet goed te praten en hij heeft duidelijk hulp nodig. Ik hoop dat je je gekwetste hartje weer wat bijeen kunt rapen naast de stress van de scan. Hoop dat je je zinnen wat kunt verzetten. Ik gun je rust en peace.